Autostrada A3 București-Borș

Started by Ionut, September 14, 2011, 08:14:47 AM

Previous topic - Next topic

3 Members and 38 Guests are viewing this topic.

TibiV

Partenerul Privat nu va fi atat de fraier inca sa lase "portite"...

Iar la Moara Vlasiei vom lansa o noua licitatie pentru "Punct de taxare cu 7 benzi pe sens".
Nu ar fi o problema....
Chiar si 200-300 de clarificari, evaluarea si contestatiile vor dura mai putin decat constructia CoBra...
Iar dupa... Las' sa plateasca romanul fraier, ca tot i-am marit salariul fraierului de la stat...
(pe fraierul de la privatul multinationala da-l in ****, ca oricum nu ne voteaza...)

Si pana la urma asta este sensul spagii.
Sa reducem traficul "natural" pe BuPloCoBra (prin taxare cat mai "din scurt"), ca sa ii dam "lu' baiatu' ala partener" motivatia perfecta ca sa ceara mai multi bani de la buget in fiecare an...
"Ba, vedeti ca nu am trafic?!?!... Decartati !....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

nyros

#17506
Taxarea pe A3 incepand din Bucuresti sa fie si motivul real pentru care s-a tot amanat deschiderea pentru trafic la Moara Vlasiei?

danutzu_1069

N-are nicio legatura.... Lasitate, pur si simplu...

pasadia

In alta ordine de idei, caci tot am citit documentul ala: taxa va fi de 6,3 euro/ 100 de kilometri fara TVA. Deci un drum de la Brasov la Bucuresti cu autoturismul ma va costa 6.3*150km/100*1,19*4,65=52,3 RON (11,25 euro).

150 - distanta presupusa, nu am stat sa calculez exact.
4,65 - curs euro

Si statul mai da si 25% din costuri (si constructie, si intretinere) si inca maxim 55 de milioane / an in primii 20 de ani.

nirolf

#17509
Mai mult: taxa e exprimată în euro, dar se  indexează anual cu creșterea salariului mediu (în lei). Asta e ca măgăria pe care au făcut-o cu accizele, cât a crescut euro se calculau în funcție de curs, când nu a mai crescut s-au indexat cu inflația, când am avut inflație negativă au rămas constante. Aici posibil să fie efect dublu -  dacă crește euro și crește și salariul mediu, taxa poate crește și cu 10% într-un an.

A înțeles cineva care e costul total al autostrăzii? Ok, costă 1,3 miliarde construcția, dar cât primește Vinci în total? (bănuiesc că e clar pentru toată lumea că tot celebrul consorțiu o să fie "alesul", că doar nu insistă PSD-ul cu PPP degeba) Mi se pare că partea de costuri e foarte sumară și neclară, probabil în mod intenționat. Nu vor să se trezească iar cu 6-8 miliarde de euro în presă.

dancosta

Am pus aici raspunsul CNAIR cu sumele bugetate pentru A3. Poate verifica cineva informatiile? Ma intereseaza mai ales punctele 2 si 3 pe care le-am trecut la sfarsit.
Cum se poate sa le trimita o comunicare pentru Predeal - Cristian lotul 2, dar sa nu le specifice o suma exacta? :o

pasadia

Le-au transmis ca nu e cazul sa se agite. Eu tot astept rezilierea, cred ca va veni rapid, inainte de a incepe negocierea pentru PPP.

voicul

6.3 EUR pentru 100km ... da boss are romanii bani fara numar, fara numar.
De asta pleaca'n afara sa munceasca, ca-i prea mult bani in RO si prefera sa fie modesti pe salarii mai mici in afara!

6.3 E B - Comarnic in plina campie? !!! :wtf:

Daca se face (am dubii mari, mari, mari mai ales ca si contractul Bechetel s-a reziliat, desi era strong facut!) eu o sa folosesc doar zona de munte: Busteni/Comarnic - Brasov.

Eu inca nu inteleg ce justificare au pentru a baga o autostrada facuta cu bani de la buget in administrare privata?

yetiman

Justificare? Foarte simplu - solutie de "sifonat" bani! Mie mi-e clar.  >:(
,,Pe hoţii mărunţi îi trimitem la închisoare, iar pe cei mari îi numim în funcţii publice." — Esop
,,Greşelile politicianului sunt crime, căci în urma lor suferă milioane de oameni nevinovaţi, se împiedică dezvoltarea unei ţări întregi şi se împiedică, pentru zeci de ani înainte, viitorul ei." — Mihai Eminescu

v46is

O mare magarie. Oricum WAZE chiar si acum cand e gratis ruteaza pe DN1 . Pe toti prieteni care ii cunosc folosesc numai DN1. Toti spun ca e mai ieftin ca e consum mai mic si au bani nu gluma.
Eu foloseam A3 Buc - Ploiesti pt sotie sa invete sa conduca pe autostrada  ;)

pentium10

#17515
Dupa ce se va da in circulatia bucata de A3 de pe Petricani se va schimba un pic balansul
oricum si in alte orase, gen Budapesta, este vreo 30 de minute diferenta intre zona de Nord - Sud sau Est - Vest

in Bucuresti va ajuta A3 pe cei din Sectorul 2,3,4 si fluxul A2
Waze advocate, Google Developer Expert, In Mures

Sorinus

Exact, stau in zona Obor si momentan trebuie sa navighez Colentina/Andronache + Centura sa ajung la A3, dar daca o am aproape, in Petricani, mi-e mai usor.

Plus ca daca vor realiza drumul de legatura cu Aeroportul, chiar va fi prima alegere.

Ionut

O analiză mișto a lui Cătălin pe Facebook și contributors.ro.
https://www.facebook.com/990747367737692/posts/1515394555272968/




AUTOSTRADA PE VALEA PRAHOVEI: ÎNTRE SUPĂ REÎNCĂLZITĂ ȘI BECHTEL 2

Am citit așa-zisul studiu de fundamentare adoptat ieri de Guvern pentru autostrada Ploiești-Brașov. Pe scurt - acest nou studiu este o supă reîncălzită prost de PSD, un copy-paste după ultima încercare de PPP a proiectului eșuată în 2015, cu revenirea la traseul din 2006 care distruge Valea Prahovei în zona turistică. Se propune un proiect ieftin calitativ, dar foarte scump ca impact bugetar.

Mai rar citești un document atât de prost scris, de la greșeli de ortografie și gramatică, la erori de calcul, neconcordanțe tehnice. De altfel, părți întregi din acest studiu sunt copiate din prezentarea din 2015 a proiectului în varianta "Dan Șova".

"Marea inovație" a noului studiu este că se revine la traseul din 2002-2006 cu autostrada care taie în două Bușteniul. În 2015, acest traseu fusese actualizat cu o variantă mult mai prietenoasă cu mediul, cu turismul, cu oamenii care trăiescc în Valea Prahovei: se traversa acea zonă printr-o serie de tunele. Prin revenirea la varianta 2006, se face autostrada mai mult sau mai puțin pe deasupra râului Prahova. Va "răsuna valea" de mașini și camioane. Totodată în varianta din 2006, viteza de proiectare era de doar 80km/h, "incompatibilă în prezent cu standardele de proiectare și construcție a unei autostrăzi", după cum spunea studiul din 2015 (varianta "Dan Șova"). Iată că în 2018 e din nou compatibilă cu standardele acea viteză care înseamnă curbe strânse și pante foarte mari...

Motivul pentru revenirea la traseul din 2006 este reducerea de costuri față de varianta îmbunătățită din 2015. Deci va fi mai ieftin proiectul de construit. Pe de altă parte se dublează și taxa care va trebui plătită pentru folosirea autostrăzii. Cu aceste noi date, autostrada mai ieftină și taxa mai mare, susține Comisia de Prognoză a dlui. Ghizdeanu că proiectul este fezabil. Dar calculele îl contrazic flagrant - în cei 24 de ani ai PPP-ului se vor recupera mai puțin de jumătate din costuri, deci PPP-ul este în continuare nerentabil. Aici se apelează la un artificiu și se vorbește de o extindere pe încă 20 de ani pentru recuperarea de costuri... deci de fapt, discutăm despre 44 de ani pentru PPP.

Oricum am lua-o și oricât ar suci dl. Ghizdeanu calculele este clar că valoarea proiectului va trebui marcată "on the budget" conform regulilor Eurostat pentru că veniturile sunt insuficiente. Adică aproape 1% din PIB va trebui adăugat la deficitul bugetar ceea ce aproape cert va determina depășirea limitei maxime de 3%. Să zicem că nu contează depășirea deficitului, pentru dezvoltare o facem și pe asta. Problema majoră este că anual din bugetul de stat vor trebui plătiți 100-150 mil € pentru acest PPP. Ca termen de comparație, toată suma cheltuită de la bugetul de stat pentru dezvoltare de infrastructură rutieră (construcție de autostrăzi și modernizare de drumuri naționale) anul trecut este cam de acest ordin de mărime. Deci am plăti anual pentru o singură autostradă cât pentru tot restul rețelei de drumuri.

Dar valoarea din studiu este doar una estimată, prețul final ar urma să fie determinat după semnarea contractului, după realizarea investigațiilor detaliate de teren și finalizarea proiectării de către partenerul privat. Sunt toate șansele ca aceste costuri să crească. Modelul este deja testat în România - se numește autostrada Bechtel. Semnăm rapid un contract cu costuri scoase din burtă, care ulterior se actualizează de partenerul privat fără un bun control al statului care n-a avut informațiile necesare la momentul semnării contractului. Rezultatul este fie o construcție exorbitant de scumpă, fie rezilierea contractului devenit nesuportabil, cu toate daunele de plată privatului și prejudiciile de rigoare aduse bugetului de stat.

Mai observ că se dorește introducerea taxării pe autostrada existentă București-Ploiești și pe viitorul sector Ploiești-Comarnic. În condițiile în care București-Comarnic este dublat de DN1, un drum național cu 4 benzi gratuit, această taxare va duce la o sub-utilizare a autostrăzii (deja sub-utilizată în prezent din cauza lungimii mai mari și accesului dificil) și implicit la venituri mai mici din taxă decât cele trecute din condei de dl. Ghizdeanu în studiu. În plus, unele din nodurile autostrăzii A3 București-Ploiești, spre exemplu Moara Vlăsiei sau Gherghița, nu sunt proiectate pentru a avea porți de taxare.

Ce se va întâmpla cu această autostradă? Dacă suntem la ora pronosticului, aș zice că cel mai probabil este ca proiectul să eșueze înainte de semnarea unui contract, așa cum s-a mai întâmplat de trei ori. Așa cum este structurat de guvernul Dăncilă (spre exemplu, cu riscul geologic trecut 100% în sarcina privatului), nu vor exista parteneri privați care să semneze în aceste condiții. Dacă totuși statul va face o mișcare de tip autostrada Bechtel - facem orice numai să semnăm, garantăm noi tot, plățile de disponibilitate din buget, semnăm contractul în condițiile puse de privat, etc - atunci contractul se va semna, dar este puțin probabil că va fi dus la bun sfârșit în condițiile expuse în studiu. Va fi un proiect cu costuri exorbitante de tip Bechtel - și cel mai probabil va sfârși în reziliere într-un punct sau altul, într-un caz mai fericit după livrarea părților mai ușoare ale autostrăzii (de ex. Ploiești-Comarnic). În cazul puțin probabil când ar fi construită întreaga autostrada - sarcina bugetară a plăților anuală va fi enormă și va atârna greu, consumând practic cea mai mare parte din resursele pentru altfel de dezvoltări majore de infrastructură rutieră în România (ceea ce s-a mai întâmplat în România în anii 2007-2011 cu contractul Bechtel).

Să nu uităm că coridorul București-Brașov este eligibil pentru finanțare din fonduri europene ca parte din rețeaua TEN-T extinsă. Studiul dlui. Ghizdeanu minte cu nerușinare când afirmă că "această nevoie de finanțare (n.m. privată) apare ca urmare a unei necesități stringente de realizare a autostrăzii, practic cererea neîntâlnidu-se cu disponibilitatea de finanțare a proiectului prin fonduri europene nerambursabile sau bugetul de stat". Treceți peste stilul agramat și limbajul de lemn. Ce se spune aici e o minciună. Există posibilitatea de a finanța coridorul de pe Valea Prahovei din fonduri nerambursabile!

Cum ar fi trebuit făcut de fapt acest proiect?


În primul rând, statul ar trebui să facă foarte profesionist și detaliat investigațiile de teren, studiile geologice, hidrologice, topografice și proiectarea de detaliu a autostrăzii. Adică exact ce trebuia să rezulte și se începuse în proiectul cu Banca Mondială anulat de guvernul actual în primăvară. Cu aceste informații în mână, proiectul e pe jumătate construit - dacă ai această parte de proiectare bine făcută, ai aur. Stai cu picioarele pe teren solid și știi exact care sunt costurile de construcție în mod optim. Nu mai depinzi de necunoscut, de riscuri, nu te duci la partenerul privat cu căciula în mână și pantalonii rupți astfel încât să primești, inevitabil, un cost mare.

Odată realizat proiectul tehnic, proiectul poate fi abordat și în PPP și printr-o achiziție publică clasică, important este că prețul va fi unul corect și riscurile cele mai mari pentru proiect vor fi fost eliminate.

Fondurile europene sunt esențiale pentru finanțarea acestui proiect. După cum spuneam, este pe un coridor european eligibil. Mai mult, fondurile europene pot fi folosite și într-un proiect PPP. Există ghiduri explicit scrise de Comisia Europeană pe această temă, amestecul de finanțare nerambursabilă în PPP-uri pe infrastructură, dar probabil domnii Ghizdeanu și Vâlcov nu le-au citit.

Concluzionând, din păcate asta se întâmplă când dai autostrăzile la Comisia de Prognoză din subordinea doamnei Dăncilă în loc să angajezi profesioniști care să știe să gestioneze mari proiecte. Iese o treabă de mântuială, nici măcar originală, iar autostrada cel mai probabil va eșua și la aceasta a patra încercare.

voicul

 :headbash:
Cum adica autostrada cu 80km/h?
:headbash:
Pe care eu si dau bani?!

Important e ca salr la bugetari sa mearga ca A nu prea facem oricum.

carutasul

În zona montană pare o soluție rațională ( am fost recent pe A2 și A3 în Bulgaria și "căruța" mea nouă cu motor de 1.0 oricum nu putea urca mai mult :) ) cu condiția să fie doar pe porțiuni. Eu însă nu înțeleg de ce aș plăti pe Buc-Ploiești, făcută de la buget, ca să întrețin PP-ul .