Autostrada A7 Ploiești-Milișăuți

Started by Ionut, December 18, 2011, 09:02:16 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 11 Guests are viewing this topic.

Mersul trenurilor

Si eu doar pe acolo vin la bucuresti, prin Fulga, si chiar s-au aglomerat DJ-urile alea, macar sa prioritizeze lotul asta..

vancouver

Sunt cateva greseli imense majore la licitatiile pe A7:

1. Licitatia de executie nu s-a facut imediat ce a fost disponibil SF si bazata numai pe SF, ci s-a asteptat PT. Astfel, pe langa cele 6-10 luni in plus de asteptare pana este PT gata, documentatia a devenit mult mai stufoasa.

2. Au fost introduse criterii suplimentare pe langa cel mai bun pret. Si - mult mai grav - criteriile nu sunt obiective, ci la nivel de "poveste" (adica firmele trebuie sa promita ceva, deci concursul este cine minte mai artistic). Asta este materia prima ideala pentru conflicte in instanta. Daca singurul criteriu era pretul, atunci la 10 zile dupa anuntarea castigatorilor se putea semna contractul - ce sa contesti, cand nu ai pretul cel mai mic. In afara de asta este stupid sa desemnezi castigator pe cineva cu pret mai mare, doar pentru ca a stiut sa povesteasca mai romantic despre ce o sa faca si o sa dreaga (ca in esenta la asta se rezuma criteriile). Deci: timp in plus pentru a analiza mai multe criterii (2-3 luni) + timp in plus (ani) pentru certuri in instante.

3. Si ar mai fi greseala 3, nu asa mare, cu impartirea pe loturi. Suntem la campie. Se gasesc firme destule si pe loturi mai mari - de fapt numai bine se mai reduce imbulzeala.

Pentru licitatiile viitoare inca se mai poate drege busuiocul. Dat drumul instantaneu la ele, fara sa se mai astepte PT si fara sa includa PT in documentatie. Si eliminat toate criteriile. Si licitat partial pe loturi mai mari, partial mai mici. Exemplu: Focsani-Bacau se poate lasa intr-un singur lot. UMB ar fi atunci clar in pole position.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

horatiu.cosma

#6992
1. Nici pe departe 6-10 luni, la Ploiesti-Buzau a fost o lună și jumătate, Buzau-Focsani SF-ul aprobat la început de decembrie, săptămâna viitoare ar trebui sa vina și cu PT-ul V 2.0 cu observațiile inițiale CNAIR implementate. Între timp, așa cum s-au întâmplat și pe Ploiesti-Buzau, în paralel se lucrează la documentația pentru licitație. Și oricum, așa cum specifica legislația românească pentru așa numitul FIDIC Roșu, documentația de licitație trebuie să conțină listele de cantități, ca să poată ofertanții să își pună preturi unitare. SF-ul nu are liste de cantități, PT ul da.

2. Au fost n discuții anul asta despre acel criteriu pe care complet superficial îl numești "cine minte mai frumos". Am discutat cu experți fidic ce au lucrat mult și pe afara, specialiști în proceduri de licitații. Problema principală de la care s-a pornit e cea referitoare la prețul cel mai mic, constructorii au ajuns niste asi in a "promite" că fac o lucrare la prețul x și câștigă pe banda rulanta in instanță, foarte complicat de dovedit acel "preț neobișnuit de scăzut". Din cauza asta am văzut foarte multe exemple de rezilieri, contracte blocate sau care au mers cu frâna de mână trasă. Un exemplu concret e Chiribis-Biharia. Și atunci discuția a fost cum putem contrabalansa acest preț mai scăzut cu "ceva" care sa scoată în evidență constructori cu experiență, care știu face autostrăzi (nu doar firme cu 3 omuleți veniți cu laptopul campioni la făcut oferte și atât). Criteriul la care am ajuns e cel cu acea detaliere a graficului de lucrări, etape, subetape, modalități de accelerare etc. Probabil e un criteriu perfectibil, însă e o primă încercare, să vedem dacă o să producă diferențieri intre participanți, daca vor fi contestații, dacă dacă dacă. Poate face cândva NGC un joc cu ghicitori despre cine a scris povestioara X sau Y, poate într-adevăr o să se vadă o diferență de abordare.

3. La loturi mari ar fi crescut termenele contractuale și ar fi scos din joc potențiali constructori mici/medii care să crească. Eu zic că e un mix bun, vor fi loturi și de 5-7 km, și de 30+, pentru toate gusturile și puterile. Constructori și forța de muncă să fie, că nu sunt puțini 320km, indiferent in care loturi sunt împărțiți.

carutasul

eu sper că numărul destul de mare de proiecte să "mulțumească pe toată lumea" și să scadă numărul contestațiilor, pentru că dacă majoritatea au de lucru au interesul să înceapă cât mai repede...

rota

Pana sa ajungem la contestatii de ce dureaza atat de mult clarificarile? inteleg sunt 13 ofertanti dar macar primult tronson trebuia prioritizat.
Pot sa bag mana in foc ca se ocupa o singura persoana de clarificarile necesare(Badea Daniela?)  :(

ovideatza

@ vancouver mai sus, punctele 1 si 2 impreuna nu merg.
Nu poti licita doar pretul cel mai scazut pe baza strict de SF.

Daca nu ai PT complet, gata, nu poti sa ii pui sa liciteze doar preturi unitare.
Dupa cum bine stim in legislatia actuala la nivel strict de SF nici listele de cantitati (F3-uri) nu sunt obligatorii ci sunt cumva subintelese si fortate a se da de catre proiectanti.

Daca vrei pretul cel mai scazut nu ai cum altfel decat sa ai un PT complet.
Altfel cand ii dai PT-ul vor fi 100% mici diferente ici-colo fata de SF => revendicari/ claim-uri/ subiect de harta cu constructorul.

Daca licitezi preturi unitare pe baza de SF e ca un fel de Bechtel. Nu cunosti cu exactitate cantitatile.
Schimband o solutie tehnica ajungi sa ai cantitati mult mai mari din alt material spre exemplu. INitial aveai 10mp de gresie si 1000 mp de parchet, le-ai ofertat gandind ca la parchet obtii un discount. La gresie ai ofertat ceva pe acolo, ca nu e cantitate mare si nu te intereseaza. Vine PT si schimbi la 510 mp de gresie si 500mp de parchet....pa pa discount la parchet si trebuie sa pui o gramada de gresie pe care nu ai luat-o in calcul...nu suna bine.

______________________
Oricum ne-am invarti, fara proiectare de calitate nu o scoatem la capat.
Din experienta mea personala, la proiecte de mai mica anvergura bineinteles, cam asta e problema noastra ca tara acum: calitatea proiectarii si cadrul legislativ de care trage fiecare in toate partile in relatia beneficiar-constructor cand se ajunge la greseli de proiectare sau situatii neprevazute. Asta se aplica de la o reabilitare de apartament/ constructie casa si pana la un hotel/ strada/ DN/ autostrada.

____________________________
Legat de licitatiile pe A7, eu as fi fost tot adeptul asteptarii PT si licitarii pe baza lui. (Defapt noi acum ar trebui sa ajungem la stadiul in care la semnarea contractului de executie sa fie deja eliminate majoritatea riscurilor: gata exproprierile, scoaterea terenurilor din circuit, pregatit toate avizele pt defrisari, chiar si descarcarea arheologica poate s-ar putea face, relocari de utilitati aprobate deja asteptand strict ordin de incepere dar absolut toata documentatia aprobata, etc. Nu ar trebui sa ne asteptam de la un constructor sa fie "descurcaret" cu avizele si hatis birocratic, ci sa fie bun la construit. )
Nu as fi lotizat mai "mare" din aceleasi considerente: imi doresc sa creasca mai multi constructori.
Pe langa pret as fi inclus criterii insa obiective si nu subiective (metodologie, grafic, etc.): experienta personal cheie, dotare tehnologica adecvata in conformitate cu datele din PTh (in proprietate/ leasing/ inchiriat dovedibil - asta nu stiu daca ar trece de ANAP).

Partea cu pretul deosebit de scazut ar putea fi rezolvata daca am avea un INStatistica performant si o economie digitalizata care sa ii permita statisticii sa scoata preturi medii per produs. Daca ai ofertat pret unitar cu mai putin de x% decat ce e la statistica atunci Pa pa. Pentru ca ajustarea contractuala a pretului tot pe baza de statistica se face, lunar la fiecare situatie de lucrari, dar ce-i drept pe indici de categorii si nu preturi per fiecare material in parte. Strict la licitatiile doar de executie ar fi o modalitate transparenta de eliminare a acestor probleme. Dar nu cred ca este inca aplicabil.

______________
@horatiu.cosma

Exact ce spui cu criteriul cu detalierea graficului de lucrari, etape, subetape, etc....duce la excluderea constructorilor mici si cel mult medii.
Acestia au un aparat "birocratic" mic, nu isi pot permite zeci de oameni indirect productivi care sa nascoceasca povesti nemuritoare.
Se transpune intr-un cost foarte mare in a realiza o oferta cu punctaj ridicat.
Pentru ca de regula sunt promisiuni acolo, abordari ale documentatiei, si atat.
Constructorii mici sunt mai mult orientati in "a face", pas cu pas :), si mai putin in a elabora zeci de Gantt-uri detaliate pe omuleti/ procese/ etc. Complexitatea ofertei ar trebui adaptata constructorului-tinta.
Un asemenea criteriu avantajeaza direct marii constructori cu experienta in elaborarea unei oferte, nu neaparat cu experienta in executie.  Este o privire de sorginte "corporatista" (nu o zic in nume de rau) a evaluarii calitatii unui ofertant si mai putin reala. Multe hartii acoperitoare nu garanteaza executie de calitate. Eu o vad in practica de multe ori, "somitati" in ale unei meserii cu multe pagini in spate pusi in dificultate de un inginer mediu de pe santier...

Un asemenea criteriu subiectiv eu l-as vedea inclus ca asigurarea unui nivel minim de competenta tehnica de planificare, dar sa nu fie definitoriu in sansele de castigare.
Poti pune o pondere de 10% a criteriului spre exemplu. Iar complexitatea maxima la care se acorda toate cele 10 puncte sa fie la un nivel mediu. Nu ai nevoie la o autostrada de campie de inginerii de la Mont-Blanc, dar trebuie sa te asiguri ca nu vine nea' Gica faiantaru'.

CătălinL

Ce vesti mai aveti de licitatia si acordul de mediu pe sectoarele Buzau-Focsani si Focsani-Bacau. Era vorba ca Buzau - Focsani sa fie urcat pe SEAP pana la sfarsitul lunii insa in conditiile actuale, nicio sansa.

Sa nu mai spun ca initial Buzau - Focani era promis a fi urcat pe SEAP din octombrie.

Oare in tara asta nu se poate respecta niciun termen avansat?

ghrt

La ce bun să îl urce pe SEAP dacă ei nu pot finaliza nici măcar licitaţia pentru Ploieşti - Buzău?
Cont (aproape) inactiv.

razvan96

^^ Avem de azi decizie de emitere a acordului de mediu pe Buzau-Focsani, deci acordul iese in 10 zile lucratoare.

^ Cu logica asta nici nu lucram mai multe autostrazi in paralel, ci doar la una pe care asteptam sa o terminam, apoi ne apucam de o alta etc :D. Asta e gandirea pe care o vezi de obicei pe facebook, aici e un nivel mai inalt al discutiilor totusi.

ghrt

Dacă îl urcă pe SEAP se vor depune oferte, care presupun un cost şi mai ales o estimare de preţuri. Dacă evaluarea se face peste un an preţurile nu vor mai fi valabile sau marja luată va fi mai mare. Nu am zis de terminat de construit vreo autostradă, ci de finalizarea licitaţiei în curs, aşa că @razvan96 te rog să nu îmi pui vorbe în gură ca să iasă altceva. Măcar pentru nivelul forumului.
Cont (aproape) inactiv.

hvm

asa e , dar licitația presupune și o perioada de completări și de pregătire a ofertelor în care speram sa termine și validarea ofertelor pe celalalt tronson și sa se apuce de astea. sa n-usi piardă reflexele cât stau
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

ovideatza

#7001
Toate licitatiile recente contin formule de actualizare a preturilor, conform indicilor de la statistica.

Daca se oferteaza in 2021 si se construieste in 2024 nu te poti astepta sa ai acelasi pret unitar la materiale.
Fiecare situatie de lucrari se actualizeaza in functie de o formula specifica.

Asa ca nu e nici o sperietoare, nu are rost sa asteptam ca cei "1 om" din CNAIR care lucreaza la evaluarea proiectelor sa se elibereze pana lansam urmatoarea licitatie.
Lucrurile trebuie sa isi urmeze cursul firesc si proiectele sa mearga inainte.
Asta e ca si in exercitiile anterioare UE, nu pregatim proiecte ca nu avem bani..la sfarsit ne trezim ca avem bani necheltuiti in loc sa avem proiecte in stand-by mature care sa intre imediat in absorbtie.

Ar fi important sa creasca capacitatea CNAIR de evaluare oferte. Delegare din alte departamente, etc...cand e presiune pe evaluari asta facem. Dupa aceea revenim la implementari, etc. Flexibilitate.

ghrt

Teoretic v-aş da dreptate dar e ca şi cum m-ar întreba cineva dacă îi pot face o lucrare în 2028-2030 şi la ce bani. Răspunsul la fel de serios ar fi că desigur, depinde în ce ţară mă mut până atunci şi ce profesie voi avea.
O suprapunere de etape pentru optimizare este cu totul altceva, dar aici vorbim de o lipsă evidentă a capacităţii administrative.
Cont (aproape) inactiv.

dr4qul4

este o practica obisnuita, ca la contractele multianuale, sa se actualizeze preturile in functie de indicele de crestere a preturilor.
De exemplu acum 9 ani am semnat un contract care prevedea ca la 5 ani sa se modifice taxa lunara in functie de indicele din tara respectiva. Dupa 5 ani, direct fara nici o notificare, factura a crescut cu 8,34% La anul urmeaza o noua majorare.
Bine, tinand cont de cresterile din ultimul an, la lcitiatiile astea este posibil sa nu astepte 5 ani pt a-l aplica.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

bogdan.stroe

Ceva progres raportat azi pe sectiunea Focsani-Bacau: a fost predat studiul de fezabilitate, termenul de predare a proiectului tehnic e aprilie 2022.
Mai multe detalii aici:
https://www.economica.net/autostrada-focsani-bacau-proiectarea-tronsonului-de-97-km-din-a7-trebuie-finalizata-pana-in-aprilie-2022-cnair_550321.html