Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

oc7avian

Când conduc și am pasageri, regula mea e simplă: nu plec de pe loc până nu pun toți centura. Ai dat-o jos pe drum? Fie o pui la loc, fie trag pe dreapta în primul punct care permite și nu plec de acolo.

Ce mă șochează cel mai tare e cât de surprinși sunt unii prieteni că-mi pun centura în spate cu ei, deși ei imediat o pun când/dacă stau în față, pe locul din dreapta. Unii șoferi o interpretează drept lipsă de încredere. Dar doar dacă stai în spate. În față e ceva normal (că piuie mașina oare?). Culmea, unii dintre noi avem amici comuni decedați în spate (ori trecuți prin grămada de operații) fix din lipsa centurii de siguranță...

RaduC

^ apropos de discutiile de mai sus despre nepurtarea centurii in spate

Si eu am aceeasi filosofie, centura trebuie purtata de toti ocupantii vehicolului, tot timpul.
Acum am doua scaune de copii in spate cu grad de ocupare 100%, si nu exista comentarii pe marginea purtarii centurii, ba mai mult cel mare, care are 6 ani, ma atentioneaza ca "sa nu pornesti tati, ca inca n-am apucat sa-mi inchid centura!". Sunt mandru de el!


cristi5

#6392
Pai asta e invatatura pt cei care cred ca cu amenzi mai mari sau politisti mai multi se va ajunge la siguranta rutiera. Consecinta e ca oamenii isi pun centura pt politist, nu pt viata lor.

La unele accidente nici nu mai intreaba nimeni: ar fi scapat daca punea centura? Cum a fost accidentul ala la trecere la nivel la Jibou unde soferita a scapat si toate 3 pasagerele din spate au zburat cat colo...

Si da, cultura asta macho, ce, n-ai incredere in mine ca sofer?? Raspunsul meu e "pe mine m-a salvat deci o pun". Asta cam inchide gura tuturor machistilor șumahări.

Si stau la taxi sa scot prinderile de la centuri de sub scaunul din spate. Nu plecam pana nu le scot...

dragos76

Păî tocmai de aceea e esențial ca la accidente să se comunice clar situații când victimele nu purtau centura. Lumea o să înceapă să conștientizeze mai bine că purtarea sa e nu pentru a scapa de amendă ci de dureri de cap sau chiar și de "aia cu coasa".

TibiV

Pe ultimele postari am dat "o cârcă" de plusuri. Tuturor...

Se vede ca suntem pe un forum "de șosele", nu pe un "forum de maneliști"....

Cand erau copii la scoala primara si mergeam la mare, nu aveau voie sa stea in spate fara centura.
Sa faca galagie - da, (deh, copii....), sa mormaie tot timpul - da (a auzit cineva de copil cuminte care nu intreaba "da' cat mai mergem"?!...)

Dar vad rezultatul astazi, cand fiecare dintre ei are masina proprie...
Nu trebuie sa le spun eu.
Le spun EI prietenilor lor "puneti-va centura!".

Probabil ca educatia "de mic" conteaza foarte mult in povestea sigurantei rutiere....

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TVlad

In primii ani dupa '89 am rasfoit niste tratate de medicina legala si, in afara de multe alte capitole interesante, era si unul despre traumele din accidentele de trafic, cu descrieri si imagini mai mult decit convingatoare chiar si pentru un tinar adolescent ca mine. Atunci am instalat in Dacia 1300 centuri pentru locurile din fata. Locasurile de montaj erau prevazute insa in vremea cind fusese fabricata centurile erau optionale. Din fericire nu am avut ocazia sa le testam eficacitatea dar important e ca am constientizat importanta lor.

RaduC

Va aduc exemplul Irlandei unde separat de Politie (Garda) exista Autoritatea pentru Siguranta Rutiera - Road Safety Authority.

Printre altele, ei administreaza tot ceea ce insesamna instruirea si licentierea conducatorilor auto pentru toate categoriile, se ocupa de campanii de constientizare, au input in modelarea standardelor de constructie a drumurilor si, fiind o autoritate, au si puterea de a implementa toate acestea la nivel de politici.

Poate ar fi o idee buna copierea modelului Irlandez de management al sigurantei rutiere, o tara care are de 3 ori mai putine victime in incidente rutiere / cap de locuitor decat Romania, la un grad de motorizare mai mare decat al Romaniei.

Based on provisional figures for 2019, the best performing countries were Sweden (22 deaths/million) and Ireland (29/million) while Romania (96/million), Bulgaria (89/million) and Poland (77/million) reported the highest fatality rates in 2019. Sursa: Comisia Europeana

Propun de acum folosirea termenului de "incident" in locul celui de "accident" cand ne referim la rautati rutiere. Daca pornim de aici, de pe forum putem duce si mai departe in toate mediile in care ne exprimam:  acasa, la serviciu, social media, etc. in scris ori vorbit. Iar altii care ne urmaresc, poate vor adopta acest limbaj, mai devreme sau mai tarziu.
Nu putem ajunge sa prevenim ceva despre care ratiunea colectiva crede ca se intampla "accidental".

Deci hai sa renuntam sa mai numim rautatile ce se petrec pe drumuri drept "accidente". Termenul "accident" presupune imposibilitatea prevenirii lui asa ca va provoc sa imi dati macar un exemplu de eveniment rutier accidental.
Iar aceasta filosofie mi-a fost introdusa de AXA Insurance, cand am participat la un curs de Advanced Driving, pentru a beneficia de reducerea politei de asigurare de la €2400 / an la €1600 / an (2007, era prima asigurare, nu aveam bonus malus, iar masina era un Nissan Micra NCTS de 1.0L benzina) care mi-au spus ca pentru ei - asiguratorii - nu exista accidente. Toate au o cauza si in 99% din cazuri cauza poate fi prevenita.

gruiarew

TVlad, poate vrei să zici pe spate. Dacia 1300 a avut întotdeauna centuri pentru locurile din față.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

hvm

Daca mai are cineva si alte filmulete cu comportamentul celor mici atunci cand nu au centura si stau prin spate va rog sa le publicati ca vreau sa le trenasmit mai departe la niste cunostinte. Mie mi se pare ca ar trebui sa fie mai multe disponibile si publicate de Politia rutiera de asemenea insotite de statistici
Pariuri: A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe - aici

RaduC

#6399
Mai pun eu câteva aici

"Iulia îl cunoștea pe cel care a omorât-o"



,,Ce crezi că se va întâmpla?"


TVlad

Quote from: gruiarew on June 02, 2021, 05:00:09 PM
TVlad, poate vrei să zici pe spate. Dacia 1300 a avut întotdeauna centuri pentru locurile din față.

Nu, stiu exact ce spun. Nu a avut pentru ca eu le-am instalat in 1992. Modelul este din 1979. Din fabrica a fost livrata fara centuri, fara oginda exterioara stinga (de dreapta nici atit) iar scaunele nu au tetiere si nici posibilitatea de a adauga. Alte vremuri, alt trafic, alte standarde de siguranta.

vancouver

Incepand din 1985 Dacia a produs masinile cu centuri si pe spate: "Pentru modelul 1985 al autoturismului a fost prezentat în premieră un motor de 1.575 cm³, asociat cu o cutie de viteze cu cinci trepte, ax cu came în chiulasă,cu o putere maximă de 80 de cai putere la 5.000 rpm și un cuplu maxim de 133 Nm la 3.000 rpm (acest motor însă, ca și modele Diesel, nu a ajuns să echipeze niciodata modelul berlină în producția de serie). Planșa de bord era acum complet reproiectată, cu kilometraj cu "jurnalier", butoane pentru reglarea poziției farurilor și temporizarea funcționării ștergătoarelor, martor pentru nivelul lichidului de frână, radiocasetofon etc. Restilizate erau și panourile ușilor (în care s-au montat boxele casetofonului), scaunele și tetierele. Modelul dispunea acum de centuri de siguranță și pentru locurile din spate.[10]" https://ro.wikipedia.org/wiki/Dacia_1310

In Germania tot din 1984 este obligatorie purtarea centurii pe spate, iar masinile erau dotate obligatoriu din anii 70. In UE in 2006 s-a dat o directiva, care a obligat toate statele la adoptarea unei legi prin care centurile sa fie obligatorii pe toate locurile in autoturisme. De atunci legea este valabila si in Romania.

Nu am gasit informatii concludente despre centurile pe fata.

Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

dr4qul4

Cu totii ne dorim drumuri mai sigure, cu separator median si scoase din localitati, sau macar pasaje (cu alte drumuri sau cai ferate), dar astea costa.
In schimb 2 masuri usor de implementat ar putea face diferenta:
1. semafoare cu buton in locul trecerilor de pietoni. costul este mic.
2. obligata presa ca la fiecare accident cu victime sa specifice locul ocupat (sofer, pasager pe scaunul din fata, pasager pe bancheta spate) si daca nu purta centura.

Obligativitatea asta se poate face prin atentionari din partea API/organelor statului sau prin comunicate ale politiei. Dar in acest moment aceste informatii lipsesc din comunicate.
Nu stiu cum se face, dar la noi de obicei se accentueaza rarele cazuri cand pasagerul avea centura si "din cauza ei nu a putut sa iasa din autoturism" (desi puteau fi si alte cauze)
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

gruiarew

Am una din '74, 2 din '75 și mai una recarosată. Deși centurile îs mai mult degeaba, nu știu să fi venit fără ele pe față. Pe spate doar oalele de la roți pentru 1310 au șurub de prindere centură.

@Vancouver, la Dacia nu te poți lua după nimic. Efectiv montau ce le venea la mână, cum le venea la mână și ce găseau.

Există sistem de tetiere și pentru scaunele alea. Îs niște chestii în U ce vin peste spătar. Dar da, cele de vinilin sunt din fabrică fără tetiere. Dar de-a lungul timpului au apărut tot felul de soluții ingenioase.

Mi se pare ciudat ca în 1979 să fie fără centuri. Sigur ai luat-o de nouă? Știu că din 76 era deja dotare standard lămpile de mers înapoi.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

TVlad

#6404
Da, din '79 de noua. Are si lampi de marche arriere. Eu stiam ca Dacia a inceput sa monteze ca standard centuri in fata la modelele din '82, primele cu patru faruri. Poate inainte de '82 sa fi fost doar optionale; cert e ca noastra a venit fara. Am si acum dopurile de plastic si aluminiu care obturau cele doua orificii filetate din montantul central.  :)
Cu sau fara ele, bine ca nu am am avut nici un accident; praf ne-am fi facut cu totul. Am vazut recent niste clipuri pe youtube cu masini mai vechi (modele americane anii '50, nu Dacia 1300...) testate la impact, comparativ cu unele moderne. Vai si amar. Eu am o preferinta nostalgica pentru masinile mai vechi, imi place mai mult aspectul exterior al lor, materialele, vizibilitatea dar in caz de accident mai serios nu as vrea sa fiu inauntru.