Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

AdrianB1

Nu inteleg ce treaba are limita de 10 km/h nesanctionata cu presemnalizarea radarelor. Poti sa mergi cu 9 km/h peste viteza legala si cu radar, si fara, nu e nici o diferenta. In lipsa autostrazilor eu tratez prevederea respectiva ca "daca iti permit conditiile de trafic sa mergi in siguranta cu 9 km/h mai repede decat e limita legala, poti sa o faci". Nu e un indemn sa o faci, e o marja. Daca produci un accident si esti peste limita legala, chiar si cu 5 km/h, nu iei amenda pentru viteza dar esti in culpa pentru producerea accidentului prin depasirea limitei legale. Adica in mod practic, poti sa mergi in pic mai tare daca tu crezi ca e sigur, dar daca faci o prostie platesti.

vancouver

Quote from: Liviu M on July 08, 2018, 11:17:16 AM
Eu nu m-am prins, combaterea indarjita a proiectului astuia cu radarele "la vedere" e pentru ca e o lege "rea/nociva", sau pentru ca n-o sa aibe efectele scontate de initiatori?
Inca n-am vazut motivarea lui "e rea" *), am vazut numai motivarea lui "n-o sa functioneze" si propuneri de "mai bine" - mai bine punem camere fixe.
Eu zic ca "e voie" cu tot ce are o sanse sa scada numarul accidentelor si ca masurile pot fi chiar combinate. Adica pot coexista foarte bine si radarele mobile (si semnalizate), si radarele fixe in punctele "fierbinti".

Nu cred ca este cineva sa combata indarjit proiectul. Este vorba mai ales de combaterea stilului de a face schimbari NEFUNDAMENTATE sau nefundamentate serios. Nu putem sa schimbam permanent regulile. Nici fiscale, nici in invatamant si nici in zona rutiera. Urmatorul la guvernare are alta idee creata si tot asa...

Dupa parerea mea presemnalizarea radarelor nu este ceva asa de grav, in conditiile in care ACUM NUMAI 46% DINTRE AMENZILE RUTIERE AJUNG SA FIE PLATITE in Romania (in Bucuresti procentul e pe la 80%, la tara sub 20% ! ). Restul se contesta sau se uita (am mai explicat cum, in esenta pentru ca se ocupa primariile si nu politia sau fiscul, si iarasi f. important pentru ca o mare parte a cetatenilor statul nu stie unde se afla, evidenta populatiei este invechita - trebuie aduse acte peste acte si proprietarul trebuie sa fie prezent, ceea ce deseori nu este posibil, era ok in comunism, cand fiecare avea fix o locuinta si statea in ea).

Deci daca mare parte din amenzile nu se platesc, rolul lor e limitat.

In plus, "multumita" altor legi care tocmai sunt promovate, prin care sanctionarea faptelor de coruptie este imblânzita masiv, e de asteptat sa se revina la un stil barbar de mituire a politistilor care stau la panda sau chiar a celor din birouri, care se ocupa de eventuale radare fixe. Astfel oamenii cu bani si relatii in politie vor scapa din nou, se va crea o noua generatie de bizoni si beizadele.


Ca atare, rolul acestui proiect de lege este limitat. Noi combatem aici vehement doar modul in care un astfel de proiect este justificat, pe baza unor argumente puerile, la nivel de cârciuma, fara studii, fara o colaborare cu politia si alte institutii cu rol de reducere a numarului de morti. Vorba lui cristi5, cu astfel de argumente se justifica imediat si o schimbare a volanului de pe stanga pe dreapta. (in sine modul de abordare e simplu: denigrez tot ce se intampla acum, arat ca totul este rau, este o catastrofa, apoi plec de la premiza ca e rau, ca doar se stie, si schimb cum VREA MUSCHIUL MEU.)

Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

Morosanu

O sa primesc o  gramada de " - " dar eu consider ca asa e normal, sa fie presemnalizate. De ex. in Italia acest lucru se intampla de o gramada de timp, atat pentru radarele fixe cat si pentru cele mobile. Si in plus toate pozele, din considerente de privacy, sunt valabile doar daca sunt facute din spatele autovehiculului care incalca regulile.
Politica distruge tot ce atinge.

dumbravaandrei

#3468
La asta cu presemnalizatul am si eu o intrebare: care ar fi diferenta ca le anunta Politia fata daca le anuntam noi restul prin statie/waze/detector de radar/flash-uri ?!? Si asa avem clase "privilegiate" in trafic: cei care folosesc mijloace de agregare a informatiei si cei care nu folosesc nimic. Faptul ca sunt presemnalizate radarele sau nu, mi se pare la ora actuala total irelevant. Indicatoare cu "Atentie, RADAR", inca mai sunt suficiente prin tara si nu am vazut lumea plangandu-se de ele. Adica daca prezenta ideea asta altcineva decat o persoana de teapa lui radulescu?!? Adica daca e rau ca sunt presemnalizate inseamna ca mai dam intr-o dilema: cine face o contraventie ca anunta unde este un radar si, in special, de ce?

Asta cu 46% din amenzi platite, nu stiu daca sunt date din ultimii doi ani in conditiile in care te trezesti cu poprire dupa 90 de zile de neplata. Iar ca sa ridici poprirea aia o sa faci besici la talpa la cate cozi o sa ai de stat. Si aici aberatia aia cu 48 de ore, normal ca trebuie extinsa. Sunt situatii in care e imposibil sa platesti in 48h lucratoare (de exemplu in vacantele extraordinar de prelungite a bugetarilor date prin HG sau HCJ, ca mai nou sunt si din astea)

Cat despre morti... atat timp cat inca avem zone unde saptamanal avem accidente mortale din cauza incalcarii marcajului continuu dublu/simplu si inca nu au aparut mijloace de separare fizica a sensurilor de mers, politia si cnair ar trebui sa-si mai bage coada intre picioare si sa mai puna naibii osul la treaba.

Si da... Politia Rutiera este o sleahta de spagari, de asta au si tot fost carati cu autocarele la DNA si s-a ajuns la situatia de a lasa municipii fara un agent din cauza coruptiei. In actualele conditii de relaxare a legislatiei, e cam clara treaba... sa vedeti de acum vechii melteni din politia rutiera cu muschii umflati... da, agentii aia de 40-50 de ani care au intrat expres in politie in anii 95-2000 fix cu gandul la spaga, nu la salar.

Liviu M

#3469
Quote from: vancouver on July 08, 2018, 04:14:45 PM
Nu putem sa schimbam permanent regulile.
Din cate stiu eu *), si in Germania (ca am inteles ca acolo stai) se "actualizeaza" destul de des regulamentul.
Asa ca schimbarile in sine n-ar trebui sa fie char asa rele daca reprezinta imbunatatiri. Inca mai incerc sa ma prind daca schimbarea actuala e buna sau nu.

Quote from: Morosanu on July 08, 2018, 05:36:12 PM
Si in plus toate pozele, din considerente de privacy, sunt valabile doar daca sunt facute din spatele autovehiculului care incalca regulile.
He, he, tot din cate stiu eu *) la nemti e total pe dos - pozele se fac din fata si soferul trebuie sa poata fi recunoscut.

*) Nu tot ce stiu eu e si corect, stiu. :)

LE Wikipedia stie si de schimbarile de la nemti.

Liviu M

Pana la urma, exista textul noii legi pe undeva, sa-l putem citi si noi?
Nu de alta, da' titlul linkului de la ProTV (postat anterior) e
QuoteProiectul radarelor fixe criticat dur. "Polițiștii vor deveni marionete în trafic"
Am subliniat eu fixe, pentru ca daca e vorba doar de astea, se schimba total subiectul de discutie.
Zic si eu.

dr4qul4

Presemnalizarea lor cred ca va duce la disparitia radarului "in miscare". Politistii cam abuzeaza de aceasta metoda de la un timp, dar este singura ce pune in dificultate waze-ul.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cutter

#3472
Textul legii îl puteți consulta aici: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/docs/2018/pr112_18.pdf

Pe scurt - radarul (sau pistolul radar) trebuie presemnalizat printr-un panou pus cu între 500 și 1000 de metri înainte pe sensul de mers al contravenientului. Panoul se montează de administratorul drumului (ex. CNAIR pe DN-uri și A-uri, Cons. Județean pe DJ-uri, primăriile pe străzile din localități). Limitele de mai sus se schimbă la "între 2 și 4km" în afara localităților (între 500 și 1000 de metri e în localitate). Amenda primită în condiții care să contravină celor de mai sus este nulă.

Panoul trebuie să fie fix pe același drum/stradă montat - deci nu funcționează un panou montat la intrarea în localitate care să acopere toată localitatea sau alte trucuri de acest gen. Printre altele, matematic asta face ilegală amplasarea radarelor pe străzi care au sub 500m lungime și pe DJ-uri care au sub 2km lungime.

Nu se înțelege dacă panoul e temporar sau permanent. Mai degrabă exprimarea din lege pare să sugereze un panou temporar. Adică Poliția Rutieră vrea să pună un radar pe un DJ care străbate o localitate, să zicem undeva unde din cînd în cînd cîte un dement merge cu 120km/h
și au fost mai mulți copii omorâți în ultimul an. Sună frumos polițistul la Consiliul Județean (este administratorul drumului chiar dacă e în localitate) și le zice "vreau și eu să pun radarul la Cucuieți pe linia aia dreaptă". Cineva de la administrarea drumurilor de la Județ trebuie să-i aprobe și să vină să pună un panou cu între 500 și 1000m (ambele limite dacă sunt încălcate inferior/superior, amenda e nulă) înainte de locul unde pune poliția mașina. Un panou pe care scrie probabil "Atenție, urmează un prost cu chipiu care stă degeabă să aplice o lege făcută de Rădulescu în Parlament". Sau mă rog, e neclar textul.

Mai văd și confuzia făcută cu acele indicatoare rutiere cu Radar care există și la noi deja pe unele drumuri și sunt și în Franța, de exemplu. Acele panouri nu se referă concret și specific la faptul că chiar urmează un radar acolo imediat (cu excepția celor care presemnalizează radare fixe în Franța, de exemplu), ci sunt un fel de reminder adresat șoferilor că pot fi prinși de radar: "aveți grijă cum mergeți, vă poate lua radar-ul".

Și dacă tot vorbim de a fi prins:
-  pe de-o parte avem conotația de "vânătoare", boscheți, polițist rău care stă la amenzi etc - o problemă reală, dar care se rezolvă managerial în cadrul poliției, nu desființând de facto radarele (la fel cum nu le luăm bastoanele, pistoalele, chipiul sau carnețelul de amenzi pentru că se presupune că oamenii ăștia păstrează ordinea și siguranța în societatea noastră - chiar dacă mulți au bube, totuși dacă desființăm poliția nu rămâne decât să ne facem miliții de cartier sau să plătim bodyguarzi, cine-și permite)
- pe de altă parte, riscul de a fi prins este esențial pentru a respecta legea, oricât nu ne-ar conveni.

Oameni respectă legea, în cazul acesta limitele de viteză, pentru că:
1) au un comportament responsabil
SAU
2) le e frică că vor fi sancționați.

Ideal ar fi ca toți cetățenii/șoferii să fie în cazul 1). Chiar și acea ipoteză are problemele ei - șoferii pot supraestima propriile capacităti/cele ale mașinii și ceea ce lor li se pare a fi responsabil ("pare ok să merg cu 140 pe DJ-ul ăsta ca în palmă" sau "merge 100 în satul ăsta cu drumul nou reabilitat, mai ales că văd că nu e lume pe drum"). Dar lăsăm asta la o parte.

Problema mare, la fel ca tot ce ține de siguranța noastră, a familiilor noastre, este ce facem cu demenții și antisocialii, cu iresponsabilii. Și acolo - când apar tragedii, când pierdem pe cineva drag sau cunoscut, când vedem 5 morți pe TV sau alții spulberați pe trotuar - atunci toți vrem: să-i prindă, să pună radare, să le ia mașina că mergeau cu 280km/h pe A3 București-Ploiești (caz real de săptămâna trecută), etc etc

Păi cum, dragilor? Dacă radarele le-am desființat pentru că așa au vrut niște gherțoi cu gipane (asta o știu la prima mână că sunt forțat să respir același aer cu ei) din Parlament ofticați pe poliția rutieră pentru că, citez, "am ajuns să te oprească un bou de ăsta, nu mai contează că ești deputat, nimica", gherțoi care de un an de zile tot amenință conducerea poliției rutier "lasă că vedeți voi, că NOI facem legile în țara asta".

Pct 2) de mai sus, respectiv, riscul subiectiv de a fi prins/surprins/sancționat este esențial pentru un comportament decent și care să respecte legea. Ideal este ca câți mai mulți cetățeni să respecte de la sine (pct 1) de mai sus) și asta se întâmplă în societățile mai așezate, dar oriunde în lumea asta vor fi 5-10-20% care dacă nu se tem deloc de repercusiuni vor face ce le taie capul, punându-i pe ceilalți în risc și îngrădindu-le libertatea de a trăi liniștiți și în pace.

Și da - avem o infrastructură proastă în România, acolo e cauza principală a nenorocirilor din trafic - dar ăsta nu e motiv să ne omorâm noi între noi până când vom avea infrastructură decentă. Trebuie să luptăm să avem drumuri bune și în același timp să trăim normal și armonios ca într-o societate civilizată. Când psihopații plini de bani și bolnavi de putere ajung să facă legea, se întâmplă ce se întâmplă în cazul acesta cu această lege. Din păcate și aplaudați de oameni de bună credință, dar frustrați (cum spuneam mai sus, pe bună dreptate) de unele comportamente ale poliției rutiere.

Sper ca proiectul să nu fie promulgat de Președintele României și să fie trimis la re-examinare în Parlament.

Morosanu

In Italia inainte sunt o gramada de semnale cu atentie radar, de diferite forme si culori, ca sunt sau nu sunt radare fixe sau mobile. In cazul ca exista un radar mobil cu politia atunci inainte sub semnal este un altul aditional cu scris "control in curs".
Politica distruge tot ce atinge.

Morosanu

#3474
Semnalizare radar

Daca reusesti sa vezi semnalul si ce este scris sub "controllo in atto". Cand este control al politiei acesta este orientat invers pentru a fi vizibil de catre conducatorii auto. Crede-ma ca e asa. In alte cazuri efectiv pe un trepied pe marginea dreapta a drumului este pus semnalul "controllo in atto". Asta pentru radarele aflate pe masinile politiei cu sau fara insemne.  :)
Politica distruge tot ce atinge.

cutter

Da, între timp am și găsit legea italiană - o modificare a Codului Rutier din 2007 și mai multe modificări ale Regulamentului de aplicare ulterioare. Mi se pare o prostie - sunt numeroase alte țări: Franța, Germania, US, Canada unde nu numai că nu-s semnalizate, dar sunt și ascunse/camuflate (ba chiar în Franța s-a externalizat de anul acesta unor firme private serviciul de dat amenzi cu radarul). În US sunt hidden cars și pe margine și în trafic, iar în unele state (Nevada) se măsoară viteza și din avion. Totul pentru a-ți crea acea senzație că ai putea fi prins care te face (când altceva nu te face, cum ar fi responsabilitatea și conștiința) să respecți legea. Ce pot să zic - s-au inspirat și gherțoii noștri de la alți gherțoi. Diferența mare e că în Italia sunt mii de camere radar fixe și un sistem de autostrăzi bine pus la punct - și ceva mai multă responsabilitate în trafic - astea mai reduc din efectul negativ al măsurii de presemnalizare. La noi nu e niciuna dintre acestea.

TibiV

#3476
Ii dedic aceasta postare "prietenului" care in 4 ore mi-a dat 3 dislike-uri...
Are ocazia sa imi mai dea inca 6-7, daca nu doarme noaptea
.... :lol:


Quote from: cutter on July 08, 2018, 11:21:23 PM
... radarul (sau pistolul radar) trebuie presemnalizat printr-un panou pus cu între 500 și 1000 de metri înainte pe sensul de mers al contravenientului. Panoul se montează de administratorul drumului (ex. CNAIR pe DN-uri și A-uri, Cons. Județean pe DJ-uri, primăriile pe străzile din localități). Limitele de mai sus se schimbă la "între 2 și 4km" în afara localităților (între 500 și 1000 de metri e în localitate). Amenda primită în condiții care să contravină celor de mai sus este nulă.

Nu m-am bagat pana acum in ciorba asta mizarabilla (Radulescu-vomitiv), dar deja cred ca "aparatorii" democratiei sar peste cal...

O astfel de lege ("Legea Radulescu") spune in esenta cam in felul următor:

Quote
Dragi soferi,

am decis ca respectare legilor rutiere (si in general a oricaror legi...) este OPȚiONALĂ.

De acum nu trebuie sa va mai fie frica sa incalcati legea.
Ce daca pe panou scrie ca in localitatea X trebuie sa circulati cu maximum 50/60/70 km/h ?
Sau ce daca exista niste limite legale pentru DE, DN si DJ?

Va puteti baga p..la in ele de legi!
Daca politaiul imputit nu a avut panou instalat cu (minimum) 4 km inainte. xxxx xxla...

Sa va intre bine in cap: important nu este sa respecti legea, ci sa nu fii prins !...


SEMNAT:
RADULESCU mitraliera. reprezantul vostru in Parlamentul Romaniei"

(De ce oare mi se pare o propunere naturala de la un PSD-ist ?!...)

In mod serios, sa vedem ce spune de fapt legea...

Ca radarul  trebuie sa fie "anuntat" cu 4 km inainte "in afara localitatilor" si cu (un) 1 km in localitati.
Deci pana la urmatorul "anunt" de radar chiar NU conteaza ce fac. Pot sa zbor cu 180 in localitate si cu 280 "in afara".
Iar boul de politist sa ma vada cum trec cu 180 in oras, si sa nu aiba ce sa imi faca... Daaaa, super-cool !

Deci daca fac Bucuresti-Nadlac, traseu ~500 km, si pe tot traseul exista (la momentul T) 7 echipaje de politie, eu trebuie sa respect viteza legala doar pe 7x4 km = 28 km din traseu.
In rest pot sa o "calc" si cu 250 km/h daca imi permite masina...

Mai pe scurt: aceasta lege spune "NU trebuie sa respectati limita legala de viteza decat uneori, pe portiuni de maximum 4 km... In rest, dati in ea cat puteti!"....

Legea lu' mitraliera.... :((
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Cristi N

Ma gandesc ca mai e o varianta, se umplu toate drumurile de panouri cu atentie radar. E vreo problema daca exista panou si nu e politistul cu radarul acolo? Oricum la noi sunt o multime de panouri cu restrictii temporare de la diverse lucrari demult terminate, nu vad care ar fi problema sa le "uite" si pe astea  :D

Liviu M

#3478
Quote from: cutter on July 08, 2018, 11:21:23 PM
Textul legii îl puteți consulta aici: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/docs/2018/pr112_18.pdf
Multumesc!
L-am citit si schimbarile par, intr-adevar, dedicatie nu imbunatatire.
Cum de obicei nu-mi fac probleme din cauza radarelor, n-am stat sa ma gandesc prea tare la panourile de avertizare a lor. Stiu doar ca la prima tura (ca pasager) pe o autostrada franceza m-am minunat de indignarea soferului (francez) pe nesemnalizarea radarelor. La vremea respectiva mi se parea ca n-are rost sa mai pui radare, daca tot le anunti.
Intre timp am mai "crescut" si am "descoperit" ca radarele pot avea (trebuie sa aibe ?) un rol preventiv, prin montarea si anuntarea lor in zonele cu risc mare.
Inca nu-mi dau seama in ce mod va "vicia" noua formulare eficienta controalelor, in conditiile in care pana acum de cate ori am trecut pe langa cate un control l-am stiut din timp ajutat de sermnalizarile soferilor de pe contrasens. Daca modificarile astea ar avea ca efect cresterea numarului de radare fixe in zonele "de risc", poate ca s-ar mai atenua din efectele "nocive", da' ma cam indoi c-or sa aibe un astfel de efect.
Asa ca probabil efectul va fi cel mai rau - nici preventie,  nici pedeapsa.

cristi5

E vreo sanctiune explicita in lege pt montat avertizarea si "uitat" panoul acolo? Sau trebuie scrisa data pe panou?

Daca nu, probabil se va umple tara de "atentie radar" si va fi Petrica si lupul, toti vor conduce ca inainte in portiunile cu "avertizare" si mult mai tare in portiunile fara avertizare.

Oricum vor urma probabil niste accidente mortale urate in zonele fara avertizare. Vor pune radar si acolo. Apoi vor fi niste accidente foarte urate, cu multi morti, si vor reintroduce probabil controale inopinate. Asa e la noi, trebuie morti. Back to square one.

Multe accidente in afara localitatii sunt si vor fi "single". Oamenii o vor calca, fiind siguri ca nu e radar, si vor zbura de pe drum. Acesti morti sunt multi dar nu prea fac stiri (da-l naibii de prost ca nu stie sa piloteze). Se vor vedea numai in statistica anuala.