Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 12 Guests are viewing this topic.

alexandru_m

Vice, exemplul tau intareste ce spunea Vancouver. Daca erau parapeti medieni nu ajungea pe contrasens, nu se loveau frontal, nu mureau. Mergeau taras pe parapetul median si se opreau undeva fara a mai ajunge pe celalalt sens.

Ieri am venit de la Baia Mare la Bucuresti si pe la Apahida era sa ma faca zob un berbec de pe sensul opus care a intrat in depasire la risc si mizand ca trag eu de volan. Daca nu ieseam pe acostament (acolo este lat aproape ca pe DN2) ne loveam frontal. Eu ce vina aveam ca el nu mai are rabdare sa stea in coloana?

vancouver

Vreau sa mai punctez o idee, ca sa fie clar de ce am fost asa de virulent la acea postare a lui vice33 de pe pagina anterioara:

Dupa parerea mea OAMENII SUNT OAMENI. Si gresesc. Acest lucru este un FAPT. O CONSTANTA. Nu este ceva variabil, nu este o chestiune pe care o putem schimba la modul definitiv si irevocabil, indiferent de nivelul controalelor, pedepselor sau educatiei.

Experienta din tara noastra ne spune cateva lucruri esentiale insa. Iau un exemplu: intre Bucuresti si Constanta pe intreg anul 2016 (pana in noiembrie) am avut un singur accident mortal pe A2, si anume cel cu ceata si soldat cu 4 morti. Inainte de finalizarea autostrazii in partea Dobrogeana, intre Cernavoda si Constanta, aveam anual intre 20 si 30 de morti. Repet, numai pe drumurile nationale din jud. Constanta, care inlocuiau autostrada. Situatii asemanatoare gasim pe DN69 intre Arad si Timisoara, unde numarul mortilor depasea in mod constant 10 pe an pana la deschiderea A1, iar acum cumulat A1+DN69 intre Timisoara si Arad avem permanent sub 10. La fel si in zona Deva-Orastie, etc. Bogdymol a prezentat statistici in acest sens la un moment dat.

Ce vreau sa zic: in mod cert starea infrastructurii determina numarul de accidente si numarul de morti. Si anume nu cu 10% sau 20%, ci discutam de reduceri de cateva ori a numarului de evenimente grave intre situatia DN si situatia A. Si asta in conditiile in care pe DN sunt cu certitudine mai multe controale rutiere decat pe autostrazi. Asadar la un control mai putin riguros, la o viteza mult mai mare, cu aceleasi soferi sau poate chiar mai multi, cu aceeasi educatie si aceeasi graba. Ca nu se poate reduce la zero, ca exista si pe autostrazi cazuri grave, ca educatia rutiera poate sa mai ajute, ca amenzile pot sa ajute, etc... absolut de acord. DAR ESENTIALUL ESTE REPREZENTAT DE INFRASTRUCTURA.


CONCLUZIE: Cel mai important factor de reducere a numarului de accidente este dezvoltarea infrastructurii, mai ales prin constructia de autostrazi. Toti ceilalti factori pot influenta mult mai putin siguranta circulatiei. (dar asta nu inseamna ca nu trebuie facute eforturi in toate directiile, de pilda pentru imbunatatirea calitatii tehnice a vehiculelor sau pentru o mai buna educare a viitorilor soferi, etc..)

Indisciplina soferilor actuali este insa ULTIMUL FACTOR. El poate fi influentat extrem de greu - o reeducare a soferilor maturi este practic imposibila. De aceea eu vorbesc de O CONSTANTA, O REALITATE, de care trebuie tinut seama. Din punct de vedere al proiectarii drumurilor INDISCIPLINA ESTE UN FAPT si nu un subiect de discutie sau o scuza pentru o proiectare in bataie de joc.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

GDPR

#2283
Una dintre cele două femei rănite după ce maşina în care se aflau a căzut miercuri aproximativ 10 metri în gol de pe un pod aflat pe drumul naţional (DN) 2L Focşani - Soveja, o femeie decedând pe loc, a murit. Victima, o învăţătoare în vârstă de 60 de ani, era fiica femeii care a murit imediat după impact.

News.ro

O parte din vina pentru acest accident o are CNAIR-ul, care sunt direct raspunzatori pentru starea parapetilor podului:



M-am uitat pe Google Maps si sunt mai multe poduri pe DN 2L intr-o stare asemanatoare:

https://goo.gl/maps/F6Q6AV7VGp22
https://goo.gl/maps/UHHar1Yzc4q (asta e podul cu pricina)
https://goo.gl/maps/ictSwL57z462

Culmea e ca alte poduri de pe acelasi DN sunt reabilitate: https://goo.gl/maps/1j8CtC9bY5B2 numai ca nu au dus treaba pana la capat. Asa ca ar trebui sa plateasca cu varf si indesat pentru neglijenta lor.

TibiV

Horror sunt podurile alea...

Sa plateasca, de acord.
Partea proasta este ca chiar daca vor plati, o vor face din banii CNADNR, nu din buzunarele proprii.
O sa ii doara in continuare fix la bumbita...  >:(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

lupu.irimie

#2285
Daca tot este final de decembrie, si final de an, aseara am stat si am citit aproape tot topicul cap-coada (Deh..unii sunt in concediu!). Si incercand sa respect buna traditie romaneasca, am sa incerc sa imi dau si eu cu parerea de om care a circulat cateva milioane de kilometri prin Europa, si nu numai; opinia de sofer care a condus cam tot ce se poate conduce pe drumurile publice (mai putin tancuri ori TAB-uri  :lol: :lol: :lol: ) de la bicicleta si pana la vehicule de transport marfa de 40 de tone si agabaritice.
Am avut ocazia sa imi iau amenzi prin varii tari din UE ( nu ma dau sfant si nici nu sunt - o recunosc) si am avut ocazia sa "ma dau la barfa" cu reprezentantul din acel moment "al organului" de lege.
Haideti sa o luam metodic. In marea majoritate a accidentelor rutiere, factorul uman are o pondere de peste nouzecisiceva la suta. Starea carosabilului(recte gropi, curbe rau trasate, marcaj lipsa, etc) si partea de tehnica ceva mult sub acest procent.
Ca in Romania nu este infrastructra la nivelul pe care toti il dorim, este adevarat. Dar mai este adevarat si faptul ca participanti la trafic sunt prea putin disciplinati si/sau/ori respectuosi cu ceilalti participanti in trafic. Toate acestea aspecte sumate, duc la carnagiul care se inregistreaza in Romania, an de an.
Locuiesc in afara tari de ceva ani buni (mai mult de 15 ani), si am sa va dau un exemplu clar care imi va sustine opinia.
In anul 2005, la dat de 01.07.2005 intra in vigoare in Spania (tara unde domiciliez de ceva timp) sistemul de puncte. Aici e relativ simplu;ca incepator iti dau 8 puncte, restul incepea cu 12. Daca pe parcursul a doi ani nu ai comis infractiuni care ii scad puncte - mai primesti 2, iar dupa alti 2 ani inca 1 pana ajungi la 15.
Buuunnnn! Pana aici totul bine si frumos, ar spune uni, dar nu este chiar asa. Aici era ceva la ordinea zilei sa conduci fara carnet, baut, drogat, depasiri de limita de viteza de ti se ridicau actibildele de pe masina...si cate si mai cate. Aceste fapte se pedepsesc cu retragere de puncte - minim 4, maxim 6. SI acum vine partea vesela, pentru recuperarea lor ai 2 optiuni. Optiunea 1 : stai cuminte doi ani fara sa mai comiti nici o infractiune si iti dau inapoi cei de la trafic 2 puncte, dupa alti doi ani inca 2 ...si tot asa pana recuperezi tot.
Optiunea 2: curs de sensibilizare rutiera, care costa 170 de euro si 12h de curs pentru recuperare partiala si  320 de euro si 24h de curs pentru pierderea totala a carnetului.
Rezultatul!? Simplu. in 2005 Spania avea un numar de accidente 91187 accidente cu victime din care 3.377 mortale cu 4.442 morti . In anul 2015 numarul lor este de 97756 de accidente cu victime din care 1688 de morti. Cifre reci, dar care reflecta foarte clar zicala : "Educatia se face cu parul!" Actualmente Romania are cea mai mare rata de mori si raniti in accidente rutiere. Si trebuie facut ceva, si asta cu urgenta! Costurile pe care tara le plateste sunt exorbitante.
In plus, DGT (Directia Generala de Trafic ) a achizitionat 8 sisteme Pegasus montate pe elicoptere. Este un sistem de monitorizare din aer in timp real. Ca fapt divers, iti citeste ziarul de pe scaunul din dreapta de la cam 10kilometri distanta. ( DGT spune ca maxim 1kilometru  :lol: :lol: :lol: ). Si amenda direct acasa fara sa ai ce comenta

Acum au sa se gaseasca mebri care imi vor spune ca spanioli au infrastructura, si nu pot nega. Au cei mai multi kilometri de autostrada la nivel European >15mii kilometri. Dar in aceiasi masura si drumuri nationale, judetene si comunale >640 mii de kilometri la o suprafata de ceva mai mult de 550 mii kilometri patrati.
Asa este, au, dar au stiut si ai educa pe cei care participa la trafic. Un singur lucru este cert, putem face si 10.000km de autostrazi, fara a face o educatie eficienta a participantilor la trafic. Poate adoptarea sistemului de carnet si puncte Spaniol, nu ar fi chiar o idee rea. Si primul pas ar fi ca Politia Romana "sa scoata parii din dulap " si sa inceapa sa imparta cu darnicie. Trebuie sa intelegem ca un semnal de STOP inseamna sa te opresti, ca 50km/h inseama 50 si nu 100, trebuie sa incepem sa invatam sa pastram distanta de securitate. Se moare intr.-o Dacie 1310 la fel ca si intr-un Porsche ori Ferrari. Trebuie sa intelegem o data pentru totdeauna ca in fata politaiului nu se discuta, nici nu avem de ce sa ai punem autoritatea pe care lege ia dat-o in discutie. Am vazut destui "viteji" de genul in tara, si in momenul cand au trecut granita, s-au transformat in cei mai disciplinati conducatori auto. De ce!? Simplu- vine nenea politaiul si ne face bubita la portmoneu.
Educatia trebuie sa inceapa din scoala cu elevi, si continuat pe strazi-sosele, cu parinti.
Pe toti bizoni i-as duce sa faca voluntariat asa cam doua saptamani pe o ambulanta de grad zero, sa vada efectele imprudentelor pe care le comit. Mijloace sunt multe, pentru a educa, si primi trebuie sa fim noi. Prin puterea exemplului
Inainte de a comite imprudente, ganditi-va ca cineva va asteapta acasa!!!!

Just my 2 cents
"Only the shadows know"  - daca, si cand o sa avem infrastructura!

nirolf

Excelent punctat lupu.irimie.

@vancouver Nu sunt de acord cu tine când oamenii greșesc și asta e, hai să așteptăm 50 de ani până o să avem autostrăzi paralele cu toate DN-urile principale. Până atunci asta e, o să murim pe capete! Vestul sălbatic! Ideea din start este greșită, autostrăzile se fac încet la noi și costă mulți bani, autoritățile ar trebui să facă tot posibilul să limiteze accidentele azi, acum! Măcar pentru simplul fapt că fiecare mort înseamnă bani (mulți!) pierduți de stat (pe termen lung), deci și mai mult timp până o să avem autostrăzi. Iar investiția în echipamente și oamenii care să facă asta este infinit mai mică (ca timp de realizare și bani) decât pentru 3000 km de autostradă.

În plus tu mai faci o altă greșeală spunând sec că oamenii greșesc, e normal. Da oamenii greșesc, e clar că sunt accidente din simple greșeli sau cumul de factori. Dar problema e că la noi sunt foarte mulți care "greșesc" cu intenție, conștient. Și nu din neatenție, ci din prostie, inconștiență (cum cataloghezi depășirile făcute în curbă/rampă fără vizibilitate?), din nesimțire și din simplul fapt că știu că pot face orice la volan și nu pățesc nimic. Nu există drum făcut în țară în care să nu frânez pentru idioții care depășesc la intimidare.

Intră de curiozitate pe trafictube.ro și caută "accident". O să găsești exemple de accidente mortale care nu au nicio legătură cu starea tehnică a mașinilor sau cu starea drumului, ci cu șoferi care merg cu 100 km/h în localitate, fac depășiri la limită, sunt agresivi în trafic. Sau uită-te la orice clip postat acolo și o să vezi cum se circulă în România și câte situații periculoase sunt create de șoferi periculoși care nu pățesc niciodată nimic. Poliția Rutieră este inexistentă, degeaba, complet inutilă. Mai sperie cu radarul vreo 2-3 agarici care nu au aflat de stație sau Waze, în rest până și camioanele merg cu 90-100 în localitate. Cum să oprești la o trecere de pietoni la astfel de viteze? Și efectele se văd:

QuoteNeacordarea prioritatii pietonilor reprezinta cea de-a treia cauza de producere a accidentelor grave in Romania in perioada 2010-2014. Spre deosebire de evenimentele rutiere determinate pe primele doua tipuri de cauze, accidentele rutiere grave produse ca urmare a neacordarii de prioritate pietonilor au crescut in 2014, atat ca valoare absoluta (+9,1%), cat si ca pondere in totalul accidentelor grave fata de 2010.

În 2015 avem numere și mai proaste (deși numărul de km de autostrăzi a crescut), dar nu găsesc statistica.

QuoteCa o tendință generală care s-a menținut de-a lungul anilor, cele mai multe decese au fost înregistrate  în  cazul  accidentelor  produse  în  afara  localității  (37,6%),  urmate  foarte aproape de cele produse în mediul rural (37,5%).


Vice33

Faptul ca soferii au mult, mult tupeu, nesimtire si obraznicie fata de organul de control si fata de sanctiunile contraventionale blande, duce la atat de multe incidente, sicanari si chiar accidente in trafic. Sunt de acord cu marirea pedepselor drastic, mai ales pentru soferii care accidenteaza/omoara pietonii pe trecerile de pietoni semnalizate si marcate, eu as propune anularea permisului de conducere+interdictia de a mai sofa 2 ani+[eventual cand exista victime] inchisoare cu executare intre 2-7 ani!!

Un sofer care circula cu 85-90 in localitate si omoara o femeie si un copil pe trecerea de pietoni se santioneaza ca omor pentru O SINGURA PERSOANA. Legea este PROST FACUTA! Ar trebui pedepsele cumulate si tinut cont si de nr. de persoane decedate din cauza soferului. Daca sunt 2 persoane, sa se dubleze anii de inchisoare (in loc de 2 faci 4-6 ani cu executare!!).

O alta problema este 'inchisoarea cu suspendare', ti se dau 2 ani din care poate fizic faci 8 luni cu executare pentru buna purtare, esti eliberat ca bun cetatean chiar daca ai omorat! Nu e normal asa ceva!

Sunt de acord ca pentru a stopa indisciplina rutiera trebuie legi mai dure si mai aspre pentru smecherii, golanii, tupeistii (mai des cei cu Nr. de inmatriculare: B, AG, IF, DB, VL,)

Cu cat un drum este mai gatuit, cu atat sansele de accidente sunt mai mari, pe autostrada e o relaxare mai buna, insa repet, nu tine de un loc 100% sigur.

Pe drummurile cu 2 benzi pe sens smecherii si nesimtitii gonesc ca nebunii si daca circuli regulamentar la limita pe banda a 2-a, cu viteza mai mare decat celelalte autovehicule de pe banda 1, acesti smecheri care vin din spate iti fac cu farurile sa te dai la o parte, e normal asa ceva? Ajungis a iti fie frica de asemenea personaje cheloase, cu ceafa groasa facand semne idioate care incita la ura, bataie si forta?

adiarc

treaba cu opritul pt orice,avertisment si introducere intr-o baza de date...ar insemna preventie si educatie rutiera..de asta s-a inventat avertismentul si notiune de amenda minima si maxima...

nu e cazul cu Politia Rutiera Romana...inca e valabil - stiti,baieti,stam prost cu banii ca am tot promis chestii.....scoateti toate echipajele in boscheti si aduceti cat mai multe PV.....oricum numa vreo 35% se platesc

asa ca singura motivatie sunt PV..restul victimele,familiile distruse,sume colosale de bani pierdute pe diverse fronturi ( sanatate,oameni activi iesiti brutal din campul muncii,etc,etc )...nu conteaza...putin sau f.putin...nu conteaza DELOC..nu o spun eu...faptele vb de la sine
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

dragos76

Zicea cineva de schimbarea legislației. Nu e cazul, legile actuale sunt destul de bune. Doar că, așa cum au spus mulți, nu sunt aplicate.

nirolf

Pun și două exemple, abia adăugate, că poate cei care îmi dau minusuri au explicații savante pentru acești șoferi:

http://www.trafictube.ro/inconstient-volan-tragedie/

http://www.trafictube.ro/inconstienti-valea-oltului/

vancouver

#2291
nirolf, din postarea ta din care rezulta ca eu gresesc, nu am inteles doua lucruri:

1. Care este argumentul cf. caruia afirmatia mea ar fi gresita. Afirmatia mea este ca de departe cele mai bune rezultate in siguranta rutiera o au masurile de imbunatatire a infrastructurii. Am argumentat asta. Care sunt contraargumentele tale?

2. Nu vrei sa asteptam 50 de ani ca sa avem autostrazi peste tot. Bun. Si care sunt masurile pe care tu vrei sa le iei? Vrei sa strigam cu totii "huo, vinovatii" si sa ne enervam si crezi ca asa rezolvi ceva?

In afara de asta, se pare ca nu ai inteles ce am spus. Cum adica sa asteptam 50 de ani? Unde am spus eu asa ceva? TE ROG SA CITESTI MAI CU ATENTIE:
Quote from: vancouver on December 28, 2016, 11:23:50 PM
CONCLUZIE: Cel mai important factor de reducere a numarului de accidente este dezvoltarea infrastructurii, mai ales prin constructia de autostrazi. Toti ceilalti factori pot influenta mult mai putin siguranta circulatiei. (dar asta nu inseamna ca nu trebuie facute eforturi in toate directiile, de pilda pentru imbunatatirea calitatii tehnice a vehiculelor sau pentru o mai buna educare a viitorilor soferi, etc..).
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

Quote from: dragos76 on December 29, 2016, 10:10:18 PM
Zicea cineva de schimbarea legislației. Nu e cazul, legile actuale sunt destul de bune. Doar că, așa cum au spus mulți, nu sunt aplicate.

Ai pus punctul pe i. Cei care striga cu amenzile si educarea cu forta uita un aspect esential: in Romania numai ca. 40% din totalul amenzilor se platesc. Restul ? ? ? Suntem singura tara din UE cu procent sub 50%, bulgarii au pe la 60-70%, in tarile din vest discutam de 95-98% rata de executare.

Am mai discutat aici despre aceste aspecte. Totul pleaca de la absurditatea cu care are loc procesul de anuntare a domiciliului. Cozi, nervi, necesitatea prezentei proprietarului etc... Nu are rost sa reluam, dar politia romana HABAR NU ARE UNDE SUNT 2-3 milioane de romani. In plus amenzile nu se mai executa de politie, ci de primarii - ca asa-i in UE si a trebuit sa ne adaptam - o aberatie pentru ROmanica super-corupta si cu sange anti-autoritati. Primarii de la tara nu se obosesc sa incaseze amenzile ca sa nu-si supere votantii. Iar politia nu poate face nimic. Asta desi veniturile din amenzi se duc partial in bugetul primariei, dar nu le pasa primarilor, ei fura oricum altfel.

Pur si simplu in ansamblu suntem intr-un Absurdistan, in care orice incerci sa faci sau sa explici, exista inteligenti care spun ca e bine cum e acum, cu argumentul ca nimic nu merge bine, dar daca s-ar schimba ar fi si mai rau :bash:
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

Quote from: lupu.irimie on December 29, 2016, 03:25:47 PM
Rezultatul!? Simplu. in 2005 Spania avea un numar de accidente 91187 accidente cu victime din care 3.377 mortale cu 4.442 morti . In anul 2015 numarul lor este de 97756 de accidente cu victime din care 1688 de morti. Cifre reci, dar care reflecta foarte clar zicala : "Educatia se face cu parul!"

Excelent exemplul tau. Cu urmatoarele mentiuni:

- Romania ARE IN ACEST MOMENT un sistem de puncte asemanator. Punctele se aduna pe masura ce se fac contraventii, in final suma punctelor duce la suspendarea sau anularea permisului. Si in Romania punctele decad dupa un timp, ce-i drept extrem de scurt, 6 luni daca nu ma insel. ASA SI? IN ROMANIA SISTEMUL DE PUNCTE NU A ADUS ACELEASI REZULTATE. DE CE?
- In Spania discutam despre o situatie extrema: trecerea de la un sistem lacunar, mediocru, la unul sanatos. Clar ca se vad rezultate. Dar in Romania avem un sistem de legi bunicel, deja...
- In plus in aceeasi perioada in toate tarile Europene numarul victimelor s-a redus, cu procente diferite, dar in mare masura ca urmare a cresterii sigurantei vehiculelor (airbag, centuri, frane, ABS, ESP, etc..). Chiar si in Romania avem o reducere in aceasta perioada.
- In perioada analizata in Spania s-a facut enorm pentru imbunatatirea infrastructurii rutiere. Daca nu ma insel, discutam de ca 3000-4000 km de autostrazi si drumuri express construiti in aceasta perioada.

Asadar bravo Spania! Asa sa facem si noi! Sa construim inca 1000-2000 km de autostrazi in urmatorii 10 ani, sa modernizam si drumurile existente (mai ales punctele negre, cum ar fi trecerile la nivel cu CF), sa ajungem si noi la venituri de 1000-1500 € / luna in medie ca sa ne permitem vehicule mai bune d.p.d.v. tehnic, sa modificam sistemul de puncte ca sa fie mai simplu si mai clar, sa rezolvam problema incasarii amenzilor (sa fie macar ca in Spania) si atunci vom avea si noi mai putini morti pe sosele.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

dragos76

Quote from: vancouver on December 30, 2016, 03:00:36 AM
Quote from: dragos76 on December 29, 2016, 10:10:18 PM
Zicea cineva de schimbarea legislației. Nu e cazul, legile actuale sunt destul de bune. Doar că, așa cum au spus mulți, nu sunt aplicate.

Ai pus punctul pe i. Cei care striga cu amenzile si educarea cu forta uita un aspect esential: in Romania numai ca. 40% din totalul amenzilor se platesc. Restul ? ? ? Suntem singura tara din UE cu procent sub 50%, bulgarii au pe la 60-70%, in tarile din vest discutam de 95-98% rata de executare.

Să nuanțez un pic.
Eu zic (ca și colegul adiarc) că avem o problemă cel puțin la fel de mare și pe partea de constatare a acestor contravenții. La modul cum acționează poliția e doar o chestie de ghinion ca să fi surprins că ai încălcat reglementările privind circulația rutieră. Chiar credeți că majoritatea celor care încalcă cu bună știință regulile o fac gândindu-se că pot să se eschiveze de la plata amenzii, sau mai degrabă știind că au șanse infime ca să fie prinși (pentru ei asta e de fapt singura chestie pe care consideră că o riscă, amenda; nu viața lor și a celorlalți din trafic).

Dar eu cred că o soluție cu rezultate maxime e să se insiste pe eficiența sancțiunii. Am auzit oameni care spuneau că nu parchează legal pentru că așa de rar iau amendă că e mai rentabil decât un abonament. Deci nu erau nici măcar considerente egoiste de genul "nu am unde parca, și nu îmi pasă de pietoni că las mașina pe trotuar". Asta de la oameni din IT, deci cu o educație superioară, cu un venit clar peste medie. La ei din păcate nu merge decât cu bățul.

A fi interesant o analiză oficială legată de slaba colectare a amenzilor. În mare sunt convins că argumentele lui vancouver sunt valabile, dar probabil că în multe cazuri (mai ales cele care țin de poliția locală) există și o rată mare de contestare pe cale juridică, din considerente de vicii procedurale. Dar toate aceste cauze ar trebui tratate.