Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

cristi5

#8580
Romania este pe ultimul loc din UE cu 81 de decese pe milion de locuitori, la stransa concurenta cu Bulgaria (82). Comisia Europeana a raspuns la o intrebare a lui @alexV ca milionul de locuitori este cel din populatia oficiala adica 19 pentru Romania.

Hotnews a obtinut date despre emigrare de la mai multe institutii ale statului, care situeaza fenomenul la 5.7 milioane!
https://hotnews.ro/romnia-locul-17-n-lume-la-emigrare-aproape-6-milioane-de-romni-au-ales-sa-lucreze-si-sa-se-stabileasca-n-strainatate-la-6-romni-care-emigreaza-aducem-un-imigra-14982

Fireste ca Romania are si ceva imigrare, dar daca scadem 5 milioane din cele 19 (adica 14 milioane ramasi efectiv in tara sa faca accidente), ajungem la 110 decese pe milion de locuitori, adica Romania nu e in Europa la siguranta rutiera, ci comparabila cu Indonezia, Kazahstan sau Rusia. Fireste, un calcul similar se poate face pentru multe tari balcanice cu emigratie masiva.

Un alt calcul interesant. Pe DN2 au fost 82 de persoane decedate in 2023, adica 5% din numarul de decese din Romania. Asta va fi efectul A7, numarul de decese va scadea cu aprox 5% (departe de mine gandul sa contest meritele economice sau chiar de siguranta rutiera ale A7, dar e de asteptat ca cei care au contribuit la A7 sa o ia personal). Prea multe autostrazi in zone de trafic intens nu se vor mai face in Romania (Brasov-Sibiu sa zicem), DN7 care va fi inlocuit de PiSi e oricum congestionat, ceea ce a scazut viteza si riscul de deces. Deci in viitor efectul autostrazilor asupra sigurantei rutiere va fi marginal. Daca continuam numai cu autostrazi, Romania va ramane tot in Asia ca siguranta rutiera. Bine ca nu in Africa.

Ce lipseste? O schimbare de paradigma de la "autostrada ca panaceu", autostrada ca singura preocupare politica in infrastructura de transport, la Viziunea Zero, unde facem tot ce putem, peste tot, cu toate autoritatile implicate, mai ales in localitati unde sunt jumatate din victime, mai ales pentru protejat pietoni si ciclisti care sunt acea jumatate din victime. Scaderea traficului rutier in localitate cu centuri rutiere, tren metropolitan, scaderea vitezei (energiei cinetice, care omoara) in localitate cu ingustari, bumpere, sicane etc. Multe din aceste masuri sunt probabil nepopulare pe forum, sorry.  Sunt si mult mai complicate si multiple/marunte decat autostrazile, multe autoritati implicate, multe din ele fara pic de educatie in siguranta rutiera si viziunea zero. Multi primari speriati ca daca pun un bumper nu vor mai fi votati de electoratul fericit ca a avut bani de-o masina.

Va fi o "urcare foarte abrupta" pentru a aduce Romania in Europa la siguranta rutiera. Exista vointa? Ma indoiesc. Electoratul sofer, politicanul sofer, cui ii pasa de siguranta pieton sau ciclist (adica loserii care n-au avut bani de masina), cui ii pasa de tren metropolitan (trenul ala murdar, tot al loserilor fara masina)? Poate ambuteiajele sa aiba un efect indirect spre centura rutiera sau (mai putin probabil) tren metropolitan.

shift2rail

^ politica/viziunea Zero Accidente presupune o schimbare masiva de mentalitate, ptr care populatia Ro nu e inca pregatita.

Nu cunosc experienta suedeza, dar in Fr a fost nevoie de mai bine de 30 de ani, dupa razboi, cu mii de morti anual!, ptr prioritizarea absoluta a vietii, cu orice cost, in dauna unor obiective concurente: viteza,  confort la volan (bumpere, giratii) samd.

naivu

#8582
Quote from: TVlad on August 02, 2024, 08:58:24 AMCred ca s-a mai discutat:

1. De ce au construit acel acostament supradimensionat daca el, prin definitie, nu e destinat circulatiei? Doar pentru oprire in caz de urgenta? Era suficient atunci sa il lase inierbat.

2. Marcajul lateral ar trebui facut continuu. E foarte simplu, ieftin si nu mai lasa loc la nici un dubiu. Ce mai asteapta? Asta cred ca e singurul drum din tara cu astfel de marcaj exterior discontinuu.

1- din ce s-a discutat pe forum: s-a construit dupa un normativ suedez vechi, la ei acostamentul largit era destinat traficul de pana in 30km/h (utilaje agricole, mopede pt adolescenti fara permis), niciodata nu si-au propus ca acostamentul largit sa fie folosit pt circulatia normala. Intre timp suedezii au renuntat la acest normativ si le-au transformat in 2+1 alternativ (cum a insistat si @cristi5 si API sa se faca si la noi). De ce am ales acostamentul supradimensionat? Pt ca prin anii 90 cand Romania a cerut bani de la UE sa reabiliteze Bucuresti-Iasi, UE nu a vrut sa ne plateasca un 2+2, iar, daca nu s-a putut decat 1+1, partea romaneasca (Basescu pare-mi-se) a propus cel mai lat normativ de 1+1 din Europa, restul e istorie ... . In 2004, la putin timp dupa ce au terminat reabilitarea DN2, am fost pe acolo; la traficul de atunci si la volanul unei Dacia1300 cu 4 trepte de viteza, DN2-ul ala parea o idee buna!
2- la 2 nu ma bag  :)


tom_sawyer

Noi făceam în 2004 ce făcuseră spaniolii în anii '60:

Quote from: tom_sawyer on May 08, 2024, 06:50:16 PMSpania lărgea în anii '60 DN-uri, trecând la platformă de 12 m, tip DN2:

https://drive.google.com/file/d/1pN-PYr3ivuWAAIgkVrKdN4cdYwiZQHQ8/view

sursa

BIGRED1984

noi facem si in 202x ce faceam in 2004 ..vezi DN6 pe la Alexandria. Sper sa upgradeze si aici la 2+1 dar sectorul acela a fost facut de mult si asa a ramas.


TibiV

Pacat ca a trebuit sa moara un om pe viaductul Talmacel pana sa inceapa astia sa gandeasca..
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

tom_sawyer

#8587

Doi tineri, soț și soție, în vârstă de 27, respectiv 24 ani, și-au pierdut viața, sâmbătă seară, într-un grav acccident rutier produs pe DN2, la ieșirea din municipiul Buzău spre Ploiești.
Carambolul cu trei autovehicule s-a produs în zona benzinăriei Lukoil, situată la coborârea de pe pasarela Nehoiu.
campusbuzau.ro
www.campusbuzau.ro/exclusiv-pregateste-te-asta-o-sa-intre-in-noi-mesajele-supravietuitorilor-accidentului-teribil-de-sambata-seara/
www.buzau.net/stiri-din-buzau/video-alin-se-lauda-pe-tiktok-cu-viteze-de-peste-190-km-h-pe-dn2e85/


Indiferent de greșelile/teribilismul șoferilor, un parapet de orice tip acolo ar fi salvat două vieți și alți doi oameni de sala de operație.

TVlad

Am observat in acel loc inca doua cruci...
Pasajul are doua benzi pe sens, restul drumului numai una plus acostamentul celebru dar nu exista nici un indicator care sa spuna ca urmeaza o ingustare sau o largire, consolidind ideea ca acostamentul e de fapt o banda mai micuta.

In cazul de fata, am senzatia ca victimele (masina galbena) erau intr-o competitie cu cel din masina neagra. Cine stie ce sicane si-or mai fi facut inainte de momentul fatal. Configuratia cretina a drumului favorizeaza astfel de comportamente ("de ce nu s-o da >...<...{3} asta la o parte?!").

cristian_ch

Nimeni nu zice nimic de cum a iesit cel cu masina alba de pe acostament, il consider declansatorul accidentului!

tom_sawyer

#8590
Așa este, iar cel cu mașina galbenă era un vitezoman inconștient care și-a ucis soția și a băgat doi oameni în spital. Totuși patrunderea pe contrasens și impactul frontal s-au petrecut la coborârea de pe pasaj, într-o zonă în care încă sunt două benzi "pline".
Un parapet montat acolo, în continuarea celui de pe pasaj, ar fi evitat tragedia.


Din păcat avem tendința de a ne concentra să găsim șoferul "vinovat" în loc să vedem lipsurile din infrastructură, multe dintre ele rezolvabile cu investiții mici.

pasadia

Tot vad ca circula prin internosfera romaneasca teoria cu "vinovatia soferului masinii albe care ar schimba banda de circulatie brusc si fara semnalizare" (inclusiv la un cunoscut politist (?) din Oradea). Si nu pricep absolut deloc modul in care s-a ajuns la aceasta concluzie.

1. soferul respectiv face ceea ce convine de minune tuturor vitezomanilor de pe DN2 (unii inclusiv membri aici pe forum). Face acelasi lucru pe care il face si soferul care filmeaza - cirula pe acostament permitand vitezomanilor (adica celor care nu le este suficient sa mearga cu mai mult de MAXIM 20 de km la ora peste viteza legala) sa circule pe banda de circulatie. Daca e sa gasim o vinovatie, cam asta e singura

2. soferul respectiv "schimba banda" (expresie mincinoasa, dar pentru a usura comunicarea o folosim aici) pentru a evita acea balta. Manevra este perfect justificata - nu cred ca vrea nimeni sa intre intr-o balta cu 70-90km/h. Dar la fel de bine putea "schimba banda" si pentru ca ii aparea in fata un "obstacol" -  caine, copil, biciclist, etc...

3. Calitatea filmarii nu imi permit sa afirm categoric ca NU a folosit semnalizarea sau ca a facut manevra "prea din brusc". Dar faptul ca Skoda neagra are timp sa franeze si sa evite un accident imi sugereaza ca NU manevra masinii albe declanseaza accidentul.

4. Si acum ajungem la accident in sine. Seat-ul galben
- nu conduce preventiv (e lipit de masina din fata)
- conduce cu destul peste viteza legala
- nu franeaza ci doreste sa depaseasca pe dreapta (fara asigurare)

Provoaca si e principalul vinovat de accident.

5. Iar in secundar, al doilea vinovat, este administratorul drumului (DRDP Buzau). Banuiesc ca nu e cazul sa explic in ce mod se face el vinovat.



In alta ordine de idei, zilele astea am avut ocazia sa discut cu o ruda (mai indepartata), plecata inca din adolescenta in Germania. A luat permisul acolo, a condus multi kilometri prin Germania, Elvetia, Italia s.a., iar acum a avut parte de prima experienta de condus in Romania (Timisoara - Cluj - Iasi - Brasov). Este absolut ingrozita de modul in care se conduce in Romania. Ascultand-o intelegi cat de clare sunt problemele, dar imi e foarte greu sa ii explic de ce ne e atat de greu sa facem ceva in a rezolva situatia. Poate pentru ca gasim vine stupide, cautand explicatii doar in dorinta de a justifica comportamente gresite dar de care si noi ne facem vinovati?

nirolf

Mașina galbenă pare că a pățit fix ce a evitat mașina albă, a acvaplanat și din cauza asta a pierdut controlul volanului. Nu văd ce vină are mașina albă pentru accidentul în sine: a schimbat banda din scurt, dar mașina neagră evită intrând pe contrasens. Se putea produce un accident, dar nu s-a întâmplat.

Idiotul cu mașina galbenă mergea lipit de cel din față și nu a văzut balta așa că s-a gândit el că-i "face" pe fraieri, depășind pe dreapta, lucru întâlnit frecvent pe DN2 dacă îndrăznești să stai pe banda de circulație.

Evident că și DRDP are o vină pentru lipsa parapetului și existența acelei bălți, deși la asta o să zică că era pe acostament, unde (teoretic) nu se circulă cu viteză.

Vol

"cel cu masina alba e vinovat" e o prostie care circula pe net. Am observat ca la orice postare despre un accident oricat de clara ar fi situatia apar unii care gasesc o vina altcuiva "da, dar si ala bla bla bla, dar drumul, dar astrele".
Noroc cu camerele de bord care demonstreaza aberatia asta:

Cel cu masina alba, de fapt doar acoperisul alb, nu revine pe banda brusc, nici macar nu sare in fata celor doi piloti el era deja pe banda. Problema apare ca in loc sa franeze si sa ramana in spatele celui alb ei accelereza sa il "faca", care mai de care. Unu prin dreapta, altul mai destept prin stanga.

tom_sawyer

#8594
Ai filmare mai sus, se bagă pe banda de lângă ax cam din scurt (procesul începe pe la secunda 3 în videoul postat de tine), preferabil era să mai circule pe acostament până la pasaj (cum fac mașina galbenă de la sec.1 și cea roșie de la sec. 7).
E adevărat că încă mai sunt prezente pe carosabil, deși cam șterse, săgeți oblice care obligă la părăsirea acostamentului și la încadrarea pe banda de lângă ax. A existat și indicator de drum alunecos, dispărut între timp.

Constat cu regret că se bagatelizează ideea că drumul e principalul vinovat.