Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cipi

#8430
E mai simplu sa dai vina pe factorul uman decat sa incerci sa iei masuri sau sa construiesti.

Constructia de noi drumuri e un proiect pe termen lung (si putem discuta ore in sir despre cum proiectul asta nu s-a facut logic, cu viziune pe termen lung si cu interes pentru binele cetateanului). Dar lipsa drumurilor noi si modul in care au fost gestionate drumurile vechi (nu are sens sa repet mesajul precedent al lui Alin pentru ca a sumarizat foarte bine) ascunde un prim factor care influenteaza semnificativ numarul de accidente: oboseala la volan. E complicat rau sa parcurgi 100 de km intr-o tara unde, respectand cat de cat regulile de circulatie, ai o medie de circa 50 de km/h. Practic, e ca si cum ai fi intr-o localitate continua (ceea ce in multe locuri chiar se intampla). Sa spui ca pentru asta e de vina conducatorul auto reprezinta o dovada de lipsa de viziune (si ma abtin nu greu sa nu plusez spre rea-vointa).

Al doilea factor care reprezinta o imensa barna in ochiul autoritatilor (de orice natura) este indisciplina la volan. Pana si in Bulgaria pe care am traversat-o de curand doar pe nationale, am vazut eforturi mai mari din punctul asta de vedere. M-am plictisit repede sa numar camere de vigneta si radar, echipaje de politie si bumpere de asfalt langa treceri de pietoni. Nu mai zic ca orice masina care ma depasea pe banda a doua revenea pe banda intai.

La noi, mi se pare, ca de la zi la alta, lucrurile devin din ce in ce mai rele din punctul asta de vedere, e un adevarat vest salbatic. Limita de viteza, linie continua, sens unic? Sunt povesti de adormit copii la noi. Am sute de mii de km parcursi si am fost oprit de Politie pentru controale de rutina de vreo 4-5 ori. Ce-i drept, am ajuns la varsta la care noaptea dorm si am ajuns demult la concluzia ca pentru un sfert de ora in minus nu merita sa ma grabesc (si daca vi se pare ca e diferit, incercati sa mergeti "slow and easy" si vedeti de cate ori sunteti depasiti de acelasi sofer grabit la un drum de cateva sute de km). Sunt satul sa vad ca sunt depasit de incepatori (-20km/h in primul an e o regula valabila doar la examenul teoretic), doar pentru a ii ajunge din urma in prima curba... daca supravietuiesc.

JohannDB

CITREZ :: ((  Sunt satul sa vad ca sunt depasit de începatori (-20km/h in primul an e o regula valabila doar la examenul teoretic), doar pentru a ii ajunge din urma in prima curba... daca supravietuiesc. ))
   Stimate coleg, am pe  undeva la peste 1,5 milioane de ...de kilometri..... Și astfel de "zmei" am văzut cu miile, dar și chiar azi noapte (vineri/sâmbătă 17/18.05) am avut parte de o "cireașă pe tort"..... Și "cireșarul" era bine-nțeles unul cu nesimțirea direct proporțională cu prețul mașinii.....
EU, la vârsta mea, la școala de șoferi făcută "cândva" și cu  toată experiența acumulată, o spun cu mare părere de rău, că pe drumurile noastre suntem cam cum erau aviatorii americani în conflict cu aviatorii japonezi: "care pe care" pe șosea....
  Adică, dacă "poxcul" are un "suv", intrinsec are și cumpărată sau concesionată o bucată (sau toată) de șosea și eu devin fiul ploii, un intrus pe proprietatea lui, eu care plătesc un AST care face cât 10 ani de-ai lui de bântuire pe drumurile țării.... Nu mai vorbesc de slăbiciunle poliției (până la urmă nici legea nu-i face "de beton"/intangibili; alte lacune)..... Și apropo, mi-aduc aminte cum la o trecere în HU la Nădlac 2 în 2019, um "magraon" cu număr de MH, cu-n rapăn de dubă, albastră, n-avea dureri în bască, pentru lipsa luminilor complete pe spate (când l-am atenționat, a făcut mișto de mine / dracul m-a pus), dar după primii kilometrii  pe M 43, înainte de prima parcare l-a filat un echipaj și l-a tras pe dreapta chiar în nasul meu....; de curiozitate am intrat și eu în parcare și-l vedeam pe "șmecher" cum încerca s-o dea la "pace" cu echipajul.... N-a fost cale de discuție și s-a ales cu buzele umflate...... Ca fapt divers....

florin74

#8432
Poate ajunge articolul asta prin CNAIR, pe la responsabilii de siguranta....

https://www.bbc.com/future/article/20240517-vision-zero-how-europe-cut-the-number-of-people-dying-on-its-roads


If the road users do not adequately assume their share of the responsibility, for example, due to a lack of knowledge or skill, or if personal injuries occur or risk occurring for other reasons, the system designers must take additional further measures to prevent people being killed or seriously injured."
This meant that officials were no longer allowed to design roads for idealised drivers who never became distracted or exceeded the speed limit. They had to make roads for real people who made mistakes.
As Tingvall puts it: "It should be up to the professional community to make sure that that normal people, doing normal mistakes, don't lead to them killing themselves or someone else."
Even intentional law-breaking was to be considered when designing the system. The reality is that drivers do speed, and they get distracted by their phones or other passengers in the car. "Don't pretend that there are laws that you know everyone will follow," Tingvall says. "That's very unprofessional. You would never do that in aviation or in other areas where you really care for safety."


Face trimitere articolul si la 2+1


Earthchild

Quote from: JohannDB on May 19, 2024, 04:35:19 AMȘi apropo, mi-aduc aminte cum la o trecere în HU la Nădlac 2 în 2019, um "magraon" cu număr de MH, cu-n rapăn de dubă, albastră, n-avea dureri în bască, pentru lipsa luminilor complete pe spate (când l-am atenționat, a făcut mișto de mine / dracul m-a pus), dar după primii kilometrii  pe M 43, înainte de prima parcare l-a filat un echipaj și l-a tras pe dreapta chiar în nasul meu....; de curiozitate am intrat și eu în parcare și-l vedeam pe "șmecher" cum încerca s-o dea la "pace" cu echipajul.... N-a fost cale de discuție și s-a ales cu buzele umflate...... Ca fapt divers....
Mai că m-aș fi dus și le-aș fi mulțumit polițiștilor unguri în numele șoferilor corecți din România.

cristi5

#8434
Textul f bun BBC gasit de @florin74 face legatura la un articol stiintific gratuit despre cum a aparut Viziunea Zero si ce probleme au avut initiatorul Claes Tingvall si colaboratorii lui.

https://link.springer.com/referenceworkentry/10.1007/978-3-030-76505-7_8

Nu e ca si cum a fost lapte si miere in 1995 in CNAIR-ul suedez (STA, Swedish transport authority). Cand vii cu o schimbare radicala in care nu mai dai vina pe victima ci spui ca administratorul drumului poate nu a facut destul, iti faci multi dusmani la administratia drumurilor.

Cand ceri investigarea tronsonului de drum la fiecare accident mortal, automat accepti o parte din vina pt fiecare accident. Si asta creeaza inclusiv remuscari in randul angajatilor!

Faptul ca ideea a trecut prin parlament si a devenit lege in doar doi ani (1997) a fost un miracol birocratic!

La Viziunea Zero e important de inteles in primul rand filozofia si etica, si textul asta m-a ajutat mult. Cu alea nu erau de acord opozantii. Si pana la urma au intrebat: bine dar un exemplu concret nu ne dati? Si asa a aparut drumul 2+1. Apoi testele EuroNCAP.

Mi-a placut si comparatia BBC cu domeniul aviatic. La aviatie s-au concentrat mult pe siguranta si accidentele sunt rare. La rutier s-a pornit de la inceput de la ideea ca trebuie disciplinat soferul si daca nu e disciplinat, la fiecare accident dam vina pe sofer si gata. Masina nu putea fi de vina, ca totul era finantat de producatorii de masini. Drumul cu atat mai putin, ca e finantat de stat...

De calea ferata ce sa mai vorbim, cine s-ar gandi sa faca CF fara centralizare sau semnalizare, fara autostop, punand totul in carca mecanicului sau IDM, sa negocieze prin statie.

Deci cand ii auzim azi pe politicienii si birocratii romani dand vina pe factorul uman (cum facea fostul ministru Sova intr-o emisiune recenta cu @Ionut la B1), ei vin dintr-o traditie indelungata care a existat si in tarile civilizate. Viziunea Zero a fost turnura, de atunci administratorul drumului isi asuma automat sa faca drumul mai bun, chiar daca si cel existent corespunde normativelor (alta scuza clasica a drumarului roman)

Interesant si ca Tingvall s-a saturat la un moment dat de STA si a plecat in Australia, unde a implementat o varianta a Viziunii Zero.

Romania e doar cu 30 de ani in urma la capitolul Viziune Zero, ca mai mult nu se poate... Sunt capitole mult mai inapoiate, vreo 100 de ani la tren metropolitan (care si ala ajuta mult siguranta rutiera, scotand masini de pe drum)

@alexV a gasit mai demult cartea din care face parte articolul lui Tingvall, deci daca va place mai sunt multe capitole interesante. Toate sunt OpenAccess

https://link.springer.com/referencework/10.1007/978-3-030-76505-7

mirceaeliade

#8435
In ultima vreme am vazut un procent ridicat din trecerile de pietoni marcate cu limitatoare de viteza pe la 30 km/h.  Tehnic, daca mergi cu 30 si ai un minim de atentie la volan, chiar si noaptea ai putea sa opresti in 13.5 metri, adica 3 lungimi de masina.  Realitatea e ca nu e nimic sa opreasca o autoritatea locala sa puna un bumper la fiecare trecere de pietoni, care sa forteze ca toti soferii sa incetineasca pana pe la 30. Eventual se vor inmulti numarul de jmekkeri cu SUVuri care sa sara trambulinele la peste 30 km/h. Caz in care se probabil se va trece la treceri ca in Bulgaria, unde toata trecerea e ridicata cu vreo 10 cm peste nivelul soselei, si chiar nici un tir nu ar putea sa 'sara' de peste 30 pe ora.

Realitatea e ca daca tot DNCBul ar fi plin de aceste bumpuitoare, sau cu semafoare din 500 in 500 m, toata lumea ar rabufni macar sa existe un A paralel.  Nu zic ca e rau, dar pana ajungem la excesul bugetar al Suediei, e un vis frumos de scump acest Vision Zero.

QuoteInfrastructura de transport (rutier) din România este învechită, neadaptată la realități și cu sincope privind sistematizarea și elementele de siguranță, a transmis luni, 20 mai la Parlament, șefa Direcției Poliției Rutiere din România, chestor Mădălina Moșoiu. În 2023, în România au fost 1545 de persoane decedate în accidente de circulație, cu 17 % mai puțin față de anul de referință 2019, înainte de pandemie. Obiectivul asumat este de reduce numărul accidentelor mortale cu 50 % până în 2030 reprezentând aprox. 900 de decese, pentru ca în 2050 să nu mai existe accidente de circulație cu morți. Accidentele de circulație reprezintă o pierdere de 1,5 % din Produsul Intern Brut al României, costul economic al unei persoane decedate fiind de peste un milion de Euro, conform datelor oficiale ale UE.

,,Ce influențează cel mai mult siguranța rutieră din România, nu întâmplător o să încep cu infrastructura de transport care nu este adaptată realităților cotidiene. Infrastructura de transport din România este învechită și prezintă mari sincope în ceea ce privește unele elemente de sistematizare și de infrastructură sigură. Un alt element care este strâns legat de primul este creșterea parcului auto. Contribuie semnificativ la riscul auto, în ultimii 10 ani a crescut cu 28 %, în prezent, în România fiind în circulație 8,6 milioane de autovehicule. Raportat și la primul element trabuie analizat pentru siguranța rutieră. Crește și numărul conducătorilor auto, adică o infrastructură extrem de aglomerată în marile orașe și nu numai. Cel mai important aspect pentru siguranța rutieră îl reprezintă indisciplina în trafic. O să dau exemplu de ieri, de la Vaslui unde o depășire a unui motociclist a dus la moartea a trei persoane într-un singur accident rutier. Motocicliștii reprezintă o categorie vulnerabilă în trafic."

În 2023 au fost 4525 accidente grave, 1545 persoane decedate și 3325 persoane rănite grav. Cauzele principale : cea mai des întâlnită abatere a șoferilor, depășirea vitezei legale sau neadaptată la condițiile de trafic. Din cauza vitezei au fost 733 de accidente grave cu 312 persoane decedate [16-20%]. O altă cauză, traversarea neregulamentară a pietonilor 545 accidente grave cu 173 persoane decedate [11-12%]. www

Cred ca e mai interesant formulat aici:
QuoteTingvall did indeed believe that the authorities were responsible – not for reckless driving, or for the crash itself – but for the fact that the incident was as fatal as it was.
'You as provider of the road transport system are no longer allowed to kill people on that mass level that you've done'.

cristi5

#8436
Tot despre Viziunea Zero: sensurile giratorii reduc riscul de accident grav/cu victime cu 90% fata de intersectiile semnalizate. Pentru ca vitezele sunt mici si cei care se ciocnesc merg cam in aceeasi directie.

Multe din masurile din Viziunea Zero sunt concentrate pe reducerea energiei cinetice din potentialele coliziuni. Asa ca Suedia a adoptat giratii pe scara larga dupa ce a aparut studiul cu concluzia de mai sus.

pasadia

Pentru ca am obosit sa o spun - sensurile giratorii sunt o prostie imensa atunci cand:

- sunt construite in zone urbane, cu fluxuri mari de masini si de pietoni
- sunt gandite cu 2 sau mai multe benzi la interior (pentru ca o intersectie semaforizata are o capacitate mai mare pe aceeasi suprafata de teren ocupata)
- au parte de discrepante mari intre valorile de trafic pe diversele brate de intrare in giratie conducand la deforizarea clara a unuia dintre intrari in intersectie.

Prin urmare, daca cineva posteaza ceva favorabil despre giratorii, as avea dorinta de a specifica la ce tip de giratorii se refera. Unele cu cate o banda pe intrare si iesire aflate la intersectii de DJ-uri si alte drumuri rurale? Unele aflate in zone industriale, cu valori reduse de trafic?

reed

Poate turbo girațiile.Acolo chiar nu se favorizează vreo direcție.

cristi5

@pasadia de acord cu tine dar siguranta rutiera e una si confortul la condus e alta. Uneori sunt necorelate, alteori de-a dreptul in conflict.

Drumurile 2+1 sunt un exemplu. Se conduce foarte inconstant, cu 110+ pe zonele de 2 si 80 in spatele camionului pe zona de 1. Dar sunt cu 80% mai sigure decat varianta fara separare de sens? Sunt.

Sunt giratiile cu 90% mai sigure decat intersectia "cruce"? Sunt.

Intrebarea e ce prioritizezi, siguranta sau confortul soferului? E clar ca Romania a ales, ca politicianul e sofer, electoratul tot sofer. Coada clasamentului EU pe siguranta rutiera va ramane. Poate vom auzi texte sforaitoare despre viziunea zero dar cand va veni vorba de masuri concrete, va fi pauza, mai ales pt pietoni si ciclisti adica jumatate din raposati.

dumbravaandrei

#8440
la cate insule de giratii sunt deteriorate ca au intrat masinile in ele.. hai pas cu argumentul ca sunt mai sigure giratiile.

De exemplu in Brasov, giratiile de pe Calea Bucuresti au parte saptamanal de cate o tamponare destul de serioasa. Asta pentru ca intra 3 benzi in ele, linie dreapta.
Iar la noi 99% din soferi inca nu s-au prins care e treaba cu "prioritatea de stanga", care se refera la cel care este deja in giratoriu, nu la ala care vine cu 90 km/h de pe drumul din stanga ta...

cristi5

#8441
Quote from: dumbravaandrei on May 21, 2024, 09:08:24 PMla cate insule de giratii sunt deteriorate ca au intrat masinile in ele.. hai pas cu argumentul ca sunt mai sigure giratiile.

"Mai sigur"  nu inseamna ca nu sunt coliziuni. Inseamna ca mor sau se ransesc grav (mult) mai putini oameni!!!. Viziunea Zero tocmai asta zice: poti sa ai impact, dar sa nu te omoare impactul. Energie cinetica redusa prin design-ul drumului. Adica proiectare cu cap.

Deci:
- cati au murit cand au intrat in insula?
- cati mureau (si pe cati omorau) daca intersectia era in cruce si intrau ca berbecii?

Daca si la cercetare stiintifica despre giratii cu rezultate dezarmante (90%!!!!) zicem "hai pas", pe forum de infrastuctura (deci nu la sedinta de partid cu bolizii in parcare) atunci e clar incotro se indreapta siguranta rutiera din Romania.

Hai pa! :)

TVlad

Opozitia noastra nu e fata de giratorii in sine ci fata de folosirea lor fara discernamint, lucru care le face daunatoare atit fluentei cit si sigurantei traficului.

florin74

#8443
^^ This effort to focus on the deadliest types of crashes led Tingvall to borrow the roundabout – also known in the US as a rotary – from the UK. They are now a common sight in Scandinavia. Collisions are more common on roundabouts than intersections, but they are much less deadly, because cars move slowly and in the same general direction.

Pai ai nostri administratori de drum si-au batut joc de ideea de giratoriu. Cele mai multe prost semnalizate, subdimnesionate etc... nu are rost ca sunt exemple garla. De aici si resentimentul multora dintre soferi.

Dar ideea ramane. Accidente mai dese, dar cu victime in stare grava sau decese mult mai mic. Important e sa ajugi in siguranta d ela A la B, si infrastructura sa te ajute.
Pana la urma e o chestiuen de fizica. Clasa IX-a. Energie mecanica- ennergia cinetica a corpurilor in miscare E=mv^2/2. Pentru cine a facut cat de cat scoala, si nu a trecut ca gasca prin apa....Si ca in cazul unor ciocniri frontale avem o suma de energii.

mirceaeliade

#8444
Nu ar fi chiar asa aversiune fata de giratoriile inmultite ca ciupercile dupa ploaie, daca macar alea la intersectii in T ar primi o banda din dreapta segregata de restul giratiei.  De exemplu pe DN1 la intrare in Ploiesti dinspre BV, ar fi semnificativ mai ok intersectia daca banda de dreapta care duce pe centrura ar fi blocata celor care vin dinspre oras, ca doar aia pot sa intre relax si pe a doua banda, nu trebuie sa blocheze traficul dinspre BV pe AMBELE benzi ale DN1.