News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

alin2pas

Acesta cred că e primul accident grav pe acest tronson de autostradă și dacă-mi dau deama, e chiar pe viaductul Tălmăcel. Acea plasă nu cred că e prevăzută, dar ar fi utilă, deoarece nu e primul caz de cădere în gol de pe un pod de autostradă.
Nu știu dacă acest tronson de autostradă avea contract de deszăpezire (deci dacă avea cine să dea cu nisip + sare sau cu altceva), dar o parte din vină e și a șoferilor. Mulți consideră că dacă au mașina ,,blindată" de electronică și au anvelope de iarnă premium, acestea vor face totul, iar ei pot circula (aproape) la fel ca vara. Frecvent pe poduri apare polei la temperaturi apropiate de zero grade, chiar dacă în restul drumului nu sunt probleme, iar acest aspect e neglijat de foarte mulți șoferi. Mulți nu știu cum să reacționeze când pierd aderența (poate pentru că nu e nevoie să știe așa ceva pentru a lua examenul pentru permis, iar instructorii nu-și bat capul să le explice așa ceva), iar pe polei nu reacționează sau reacționează greșit sau tardiv și mașinile lor capătă traiectorii ca ale pietrelor de la meciuri de curling.

TibiV

#7936
NU, nu a fost pe viaductul Talmacel (viaductul mare) ci pe viaductul Talmaciu, cel care "urca pe deal".

In filmarea lui @daniel321 (aka MND) din ziua deschiderii se vede la minutul 08.30 indicatorul "A1 km227", aproape de deal, adica acolo unde viaductul este la inaltime maxima (cel putin 15-20 de metri).
(adica aici)

Dovada ca acesta este locul accidentului se vede la 00.25 in video-ul din stirea PROTV.
Trebuie sa accesati linkul, este doar un MP4, ProTV nu a urcat stirea si pe YouTube...

Cumva poate fi inteleasa indolenta si nepasarea soferilor fata de indicatoare si semnalizare.
Veneau dinspre Sibiu, si in afara de nodul Selimbar (destul de scurt) au mers pe autostrada construita pe terasament. In mod clar acolo poleiul nu a ridicat probleme, deci... "da-i bataie"
Dar dupa ce au trecut de Spatiul de Servicii, viaductul Talmaciu a fost prima portiune de viaduct cu adevarat lung, in care gerul a "muscat" din carosabil si de dedesubt, deci polei garantat - in stirea ProTV se vede cum aluneca aia pe sosea, in bocanci, ca pe patinoar...

Mult a fost pana cand un primsofer/soferita "a dat-o de gard" (de parapete, mai exact...)
Urmatorii s-au infipt ca berbecii - cel putin la 5 dintre ei.

Ce este cel mai trist este ca cel care a murit, adica soferul dubei, este unul dintre cei care au reusit sa opreasca fara sa intre in cei din fata lui. Dar a coborat din masina, si a venit alt berbec din spate - iar omul a incercat sa se fereasca -probabil a sarit peste parapete, dar a cazut in golul dintre sensurile de mers...

Vorbim despre o lipsa grava de intelegere mentala a fenomenelor de catre marea majoritate a soferilor.
"Daca pana acum am mers cu +100 km/h fara probleme, de ce as incetini acum?!..."
Pur si simplu nu inteleg ca atunci cand treci de pe o portiune de drum "pe terasament" pe o portiune "cocotata pe viaducte", este ca si cand ai schimba (in mers) un SUV cu o trotineta...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

pasadia

Pe de altă parte în orice manual de siguranță rutieră ți se spune că oamenii trebuie să părăsească carosabilul unei autostrăzi în caz de accident (tocmai pentru a se feri de cei care vin în carambolul creat). Însă cum te ferești, cum sa treci dincolo de parapet când ești pe un viaduct?

Nu exista nimic, nici un spatiu de protecție.
 

TibiV

Da, si aceeasi problema exista si pe alti kilometri buni din PiSi1 - adica acolo sunt instalate panourile antifonice.
Nici sa vrei nu ai cum sa iesi de pe carosabil, caci panourile alea sunt practic lipite de parapetul lateral...

Uitati-va la filmarile din octombrie/noiembrie incoace.
Am observat de mult problema, dar nu am vrut sa fiu eu cel cu "drobul de sare"...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

pe FB CNAIR sunt poze cu anvelopele masinii care a provocat accidentul.
Par a avea spre 10 ani vechime... Nu stiu daca sunt de iarna. Comentariile sunt de genul : "anvelope no season", "hai ca mai merg si iarna asta" sau "ingrijorator e ca am vazut si mai rele de atat"
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

gruiarew

Problema după părerea mea e că majoritatea cred că gumele alea de iarnă te "lipesc" de drum. Nu fac nici un drac pe polei sau ghețuș. Am trăit-o pe pielea mea, am prins gheață sub zapadă (ningea se prinsese de un deget). Gume noi, curbă la stânga, duba goală, am virat din timp, ușor, dar când am văzut că se duce de-a latul am făcut recalcularea traseului și m-am dus tot drept, n-am mai făcut la stânga. La mine a fost cu noroc nu s-a întâmplat nimic deși am dansat o vreme pe drum... Sentimentul e penibil, mai ales dacă te ia pe nepregătite. Nu știu dacă aveam 30, dar e o senzație unică să încerci să faci ceva și atelajul să nu te asculte. Nu-mi pot imagina cum e la 100+ să vezi că nu mai ai nici un fel de aderență. Mă gândesc că majoritatea dau în frână ca surzii, în momentul în care pierzi și ultimul gram de manevrabilitate care ți-a mai rămas.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

TVlad

#7941
TibiV are dreptate, probabilitatea de a fi polei e mai mare pe poduri pentru ca suprafata de racire e mai mare. Se adauga si viteza vintului.

Americanii au un indicator de avertizare dedicat acestei situatii:





Noi avem doar foarte vagul "drum alunecos":








pasadia

^ @TibiV dar gandeste-te pe CoBra cum va fi, cu viaducte lungi de 11 km... Ai un accident pe acolo, mai pierzi doua ore pana iesi de pe autostrada...

dr4qul4

cu 1,3 km inainte de accident era indicator de 60..
Din moment ce unii au reusit sa opreasca, inseamna ca ori mergeau mai incet, ori aveau cauciucuri mai bune (care te ajuta destul de mult...adica 10-20 km/h in plus fata de unele tocite/imbatranite/de vara)







Powered by API/PUM imgur uploader
Pozele si informatia (1,3km) sunt luate de pe fb CNAIR
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

GIV


alin2pas

Unii consideră că anvelopele sunt bune atât timp cât poliția nu are cum să se ia de ei. La noi e trecut în lege doar limita de uzură de 1,6mm (spre deosebire de alte țări unde iarna e limită de 4mm) și merg cu anvelope ,,de iarnă", care deja nu mai au șanțurile fine care dau flexibilitate blocurilor de cauciuc de pe suprafața de rulare a anvelopei (și care ajută la aderența pe zăpadă sau gheață). Se vede și în poza postată de @dr4qul4. Ca o paranteză, anvelopele mele (Bridgestone Blizzak LM005) au între 5 și 6 mm profil la circa 16.000 km parcurși și DOT din vara anului 2019, dar deja cele care au făcut două ierni pe față și au puțin peste 5mm profil deja șanțurile fine sunt aproape de limita lor (adică binișor înainte să atingă limita legală de uzură din alte țări). La manevre efectuate într-o parcare cu zăpadă bătătorită, gheață, mâzgă și denivelări într-o parcare la munte și-au arătat limitele mult mai repede decât când au fost noi, deci s-ar putea ca la primăvară să fie ,,pa".

Sorinus

Sa fi vazut comentariile pe facebook la postarea CNAIR cu anvelopele. Toti minimizau problema si acuzau doar starea carosabilului. E mentalitatea ca statul trebuie sa fie responsabil de siguranta ta, inaintea ta.

pasadia

@GIV NU, NU. Am vrut sa spun exact ce am scris - in unele variante de traseu pentru Ploiesti - Brasov aflate acum in dezbatere este luat in calcul un viaduct cu lungimea de peste 11 km in lungul vaii Prahova in zona Campina. Exista topic pe care s-a pomenit acest lucru, documentul este public...

Ionut

API pe Facebook

Al doilea mort prin cădere în gol de pe pod! CNAIR, deșteptarea! Duminică seara, pe Autostrada A1 Sibiu-Boița, un șofer oprit pe un viaduct din cauza unui accident în lanț întâmplat noaptea a sărit peste parapet ca să evite a fi lovit, neștiind că dedesubt este un hău (fotografii: 1, pe pod și 2, la sol).

Este al doilea accident de acest tip după cel de pe Autostrada A3 Turda-Gilău din 2018. În condițiile în care numărul de victime pe autostradă este foarte mic, este prea mult să avem două decese cauzate doar de o simplă proiectare deficitară!

Soluția salvatoare este simplă și este implementată DEJA de CNAIR la UNELE poduri. Exemplu în fotografia 3 pe Autostrada A3 lângă Târgu Mureș: un grilaj ("grătar") care împiedică astfel de căderi instalat între sensuri.

Cerem responsabililor din Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere să includă aceste elemente de protecție la toate structurile drept cerință STANDARD OBLIGATORIE în proiectare și execuție și să ia toate măsurile de avertizare necesare așa încât șoferii să realizeze că dincolo de parapet nu vor călca pe sol, chiar dacă dincolo se vede o bandă de circulație!

Acest grilaj este cu atât mai important cu cât în alte țări se recomandă părăsirea autovehiculului și adăpostirea în spatele parapetului pentru a evita riscul de a fi loviți de cei care vin (cu viteză) din spate.

gruiarew

@Sorinus, nu vreau sa țin cu ursul, dar și "statul" are partea lui de vină.

Când n-o să mai văd la lucrări pe A limită de 40 sau 60 când se îngustează o bandă, când n-o să mai fie limitări aberante de 30, 40 sau 50 în zone unde este vizibilitate și se circulă lejer cu 90 și oricât ai vrea să fii de corect NU ai cum să ții traficul după tine că te calcă TIR-iștii pe cap, poate când nu o să mai apară pe VMS-uri carosabil ud reduceți viteza, când au dat 2 stropi de ploaie.... poate atunci o să ia toți de bune limitările afișate.

Dacă legea zice 1.6mm nu o să fie nimeni mai catolic ca papa să aibe de 4 sau 6 când marea majoritate cumpără SH-uri "nerulate în țară". Foarte mulți nu au nici un fel de alternativă, trebuie să tragă de o coajă ca să poată supraviețui.

Și repet, oricât ar fi de bune gumele, și la dot și la adâncimea profilului, nu fac mare chestie pe polei sau ghețuș. Ok, tot ai un pic mai multă aderență ca o opincă din piață, dar dacă mergi ca berbecul ca și cum ar fi vară afară, o să ajungi sigur în șanț, parapet, sau în altul ce merge mai mult sau mai puțin regulamentar.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis