Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

danutzu_1069

#6360
@hvm, AST se elibereaza pentru depasiri de dimenaiuni si / sau tonaj pe axe. Dimensiunile maxime fara a fi nevoie de autorizatie sunt: lungime: 16,5m, lățime: 2,5m si inaltime: 4m.
La greutati pe axe: axa simpla: 10t, axa dubla: 18t,  axa tripla: 24t
Tot ce depaseste se taxeaza la km pe traseul pe care se da de catre emitentul autorizației.

@alin2pas, exista o astfel de harta si chiar un soft (facut de CESTRIN, parca) pe baza carora cnair / drdp, elibereaza AST.

Ionut

@Radu merci de feedback!
A mai vazut/auzit cineva emisiunea?

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

Eu am ascultat live. Parțial în mașină, parțial acasă. Ce să spun... cam scurtă. Și parcă un pic cam prea generală. Nu prea s-a vorbit despre rolul de prevenție al poliției (care e cam inexistent), de greutatea cu care autoritățile acceptă ideile noi și reticiența față de ele, sunt multe de spus, dar formatul și durata emisiunii nu prea facilitează dialogul pe larg. Dar expunerea la public e bună. M-a amuzat ideea cu limitarea vitezei mașinii în funcție de cât de disciplinat este șoferul. Păi în secunda doi vei găsi pe DNCB la intersecții vânzători ambulanți cu by-pass-uri de limitatoare, pe lângă ștergătoarele și capetele de centură de siguranță false (apropo, ăla ar trebui să fie caz penal, vânzarea de așa numite extensii de centură).
In rest, vezi poate reușești o invitație la emisiunea de la Digi, "În fața ta" sau cealaltă, cu bucătarul.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Ionut

Merci de feedback!

Scurta? Wow a fost FOARTE lunga! De obicei subiectul ia 10 minute într-o emisiune. Maxim! Dar da, putem vorbi 2 zile nonstop fără să repetăm ideile.

Moderatorul foarte bun. Pana și intervențiile din public bune, cu unele derapaje.

cristi5

#6365
Cateva observatii la emisiune (bravo @Ionut, sper ca sunt de folos pt data viitoare :) )
- in momentul in care zici in Romania "factor uman" te gandesti automat la o explicatie a accidentului: a gresit soferul, sau pietonul. Exact asa a interpretat moderatorul (si ascultatorii care intervin) cand a zis Ionut factor uman. Or factor uman in ziua de azi inseamna cu totul altceva. Inseamna proiectarea drumului impreuna cu specialisti in factor uman ca accidentul sa fie prevenit. Mie mi se pare ca exista o lipsa cronica de aceasta expertiza in Romania.  In multe tari departamentele de Human Factors sunt in facultatile de management industrial. Probabil exista si la noi dar n-am auzit ca astfel de specialisti sa participe la proiectat drumuri! Se fac acele audituri de siguranta rutiera dar se fac oricum dupa proiectare (si repede-repede) si nu stiu zau ce pregatire au cei de acolo, din ce am auzit nu stralucita, datul cu presupusa e un fenomen clasic in acele intalniri.

- apropo de proiectare si factor uman. Cand il ascultam pe @Ionut mi-am dat seama ca marcajul actual al DN2 e facut in mod populist, uite ba, v-am facut 4 benzi. Si in loc sa-l corectam (1+1 cu benzi mai late cum e originalul suedez, sau 2+1), stam si facem teoria acostamentului. Importanta asta a perceptiei cognitive a marcajului e tot parte din Human Factors. E evident ca accidentele groaznice se intampla pe DN2 din pricina acestui marcaj prostesc, si *nu* se intampla pe Sinesti-Movilita tot datorita marcajului facut cu cap. E incredibil cum si cel mai agresiv bizon respecta separarea de sens hasurata. Aplicatie simpla de Human Factors in proiectare. Sigur ca educatia e importanta, dar sunt la fel de educati si cei care merg pe Sinesti-Movilita si pe restul DN2

- cursurile de siguranta rutiera ar trebui sa fie obligatorii. In Suedia (locul 1 in Europa la siguranta) nu primesti carnet fara acest curs. Se face cand deja stii sa conduci dar nu ai dat inca examenul final. E foarte simplu organizat (tebuie un poligon), inveti in 2 ore ce nu inveti intr-o viata, printre altele distanta de franare pe diferite suprafete, cum sa derapezi etc. 

Mai e ceva foarte interesant in educatia suedeza: la examen sunt intrebari in care iti arata o situatie rutiera si intreaba: "unde e pericolul?" Deci chiar si la proba teoretica sunt intrebari de siguranta.

La proba practica examinatorul te pune sa deschizi capota si intreaba: care sunt cele mai importante 2 lichide? Pentru siguranta cele mai importante sunt: lichidul de parbriz si lichidul de frana!!!

- in legatura cu faptul casoferii uita regulile la intersectii. Trebuie observat ca acele intersectii complicate sunt foarte nesigure!!! In epoca sensurilor giratorii Trebuie invatata prioritatea de dreapta pe strazile mici si cea de stanga in giratii...

- pietoni care mor in localitati zice @Ionut ca nu mor in "Bucuresti, Brasov"... Eu stiu ca Brasovul e celebru. Ca s-au facut bulevarde cu 7 benzi, se moare pe capete pe trecerea de pietoni

- liniile rezonatoare se vor sterge oricum. Ultimul trend este Centerline Rumble Strip. Se fac pur si simplu gropi in asfalt cu un cilindru simplu. Merge si pe ploaie, zapada, gheata. Par a fi inventate in USA, se fac in Suedia la greu acum si sunt parte din setul de masuri 2019-2022 pt Viziunea zero. Oare va accepta CNAIR sa strice asfaltul ? :) :)
https://www.dot.ny.gov/programs/rumblestrips/centerrumblestrips



- despre Viziunea Zero ca o colaborare intre ministere si autoritati locale: noi vedem cum merg aceste colaborari in constructia de infrastructura. E extrem de complicat.

- foarte interesant despre lanturi si semafoare in loc de portale limitatoare de intaltime

- Urtoi: "unde se termina autostrada se termina civilizatia". Suedia spune exact opusul :) Mii de kilometri prin tara fara autostrada. Si e pe primul loc la siguranta rutiera.

- scenariul 3000km de autostrada... Multe accidentele grave sunt in localitati, foarte putine din ele vor fi evitate de autostrazi

- apropo de microbuzele care trec cu 120 pe DN2 pe viscol (neadaptarea vitezei), cati dintre ocupanti au centura pusa? Ca vorbim de siguranta rutiera.

- in legatura cu trenul: trenul nu doar scoate masinile de pe strada, ci e si mai sigur. E o alegere mai sigura, chiar si in Romania la ora asta

- raspunsul meu la intrebarea finala (daca poti sa iei o masura, care ar fi) : Viziunea Zero (care include si centuri, etc)

kitsune

Da Ionuț, știu că intervențiile tale sunt de obicei scurte, că pe post ei dau maxim un minut, două. Dar ai întrebat de feedback și am răspuns. Cum am simțit eu din partea cealaltă a firelor/eterului.
Important din discuție (și sper că mesajul a mers către cât mai mulți) e că s-a pus cumva pe picior de egalitate proiectarea, întreținerea, lipsa infrastructurii și nerespectarea regulilor, toți aceștia fiind factori care duc la accident. Că într-adevăr, nu vei avea ciocniri frontale dacă nu se bagă bizonii în depășire neregulamentară. Că poți preveni asta, făcând imposibilă depășirea prin configurația drumului și parapet median e altceva.
Și uite, de ce zic că e scurtă: nu s-a pomenit de treceri la nivel cu CF, nu s-a pomenit de ambiguitatea legii în unele cazuri (și aici mă refer la giratorii de exemplu, unde nici noi nu ne putem pune de acord, când le judecăm logic pe aici, să nu mai spun de alții). S-a vorbit de orele de școală de șoferi pe autostradă (lucru discutat și de noi pe aici), dar nu s-a spus de riscurile intrării pe autostradă pe contrasens din cauza unor proiectări deficitare. Cât le-a luat să facă niște semne gen "falsch"? Ani de zile. Nu e rocket science
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

cristi5

#6367
Apropo se fac pasi inainte pt implementarea Viziunii Zero. Cum a zis si @Ionut e foarte complicat pt ca trebuie implicate multe ministere, primarii, alte institutii etc. Si create in guvern posturi care chiar au putere sa le coordoneze. Speram sa vedem curand anunturi publice.

Aici vedeti prioritatile curente din Viziunea Zero suedeza pentru perioada 2019-2022. Focusul pt acesti 3-4 ani e pe alcool si ciclisti. Va rog sa observati nr mare de institutii implicate

https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/72306/Ineko.Product.RelatedFiles/2019_138_Action_plan_for_safe_road_traffic_2019_2022.pdf

adiarc

este nevoie cu siguranță de aceasta abordare ,a tot cuprinzatoare...pana si Pol Rutiera a cam dispărut din peisaj..e cam debandada...noroc ca oamenii sunt in majoritatea lor mai calmi si mai rabdatori cu ceilalti...nu se mai injura si claxoneaza de la orice nimic
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

cristi5

#6369
Scriam mai demult...
Quote from: cristi5 on July 02, 2018, 11:02:37 AM
Atat normativul cat si atitudinea in Romania mi se pare ca nu cunosc notiunea de ergonomie, human factors. Nu se face aproape nimic pentru prevenirea si iertarea erorii umane, ergonomii profesionisti care exista se pare ca doar investigheaza accidente ca sa-i "bage" pe cei care au incalcat normele si normativele (accident). Nimic pe partea de prevenire. Auditurile de siguranta rutiera sunt niste forme fara fond.

Vorbeam deunazi cu seful sigurantei rutiere din CNAIR si i-am spus ca am pregatire in ergonomie si se uita la mine patrat. Nu intelegea ce are ergonomia cu drumurile... Pai are! Definitia Ergonomiei (human factors)
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_factors_and_ergonomics
Quote
Human Factors is concerned with the application of what we know about people, their abilities, characteristics, and limitations to the design of equipment they use, environments in which they function, and jobs they perform.

Pagina wikipedia zice printre altele:

Quote
The emerging field of human factors in highway safety uses human factor principles to understand the actions and capabilities of road users – car and truck drivers, pedestrians, cyclists, etc. – and use this knowledge to design roads and streets to reduce traffic collisions. Driver error is listed as a contributing factor in 44% of fatal collisions in the United States, so a topic of particular interest is how road users gather and process information about the road and its environment, and how to assist them to make the appropriate decision.

"Human factors in highway safety" se mai numeste si traffic psychology (sau Psihologia Transporturilor pe romaneste)
https://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_psychology

Intrebari
- stiti facultati in Romania care pregatesc oameni in Ergonomie?
- stiti facultati in Romania care pregatesc oameni in Psihologia Transporturilor?
- stim de vreun CTE in care participa un om cu astfel de pregatire? (deci in faza de proiectare)
- stim de vreun audit de siguranta rutiera in care participa un om cu astfel de pregatire? (deci in faza de avizare a proiectarii)
- ce pregatire au in Romania cei care investigheaza accidente rutiere?
- ce pregatire au in Romania cei care investigheaza accidente de munca?

Din cate inteleg la ora asta, in Romania, cel putin pe rutier, astfel de cunostinte se aplica aproape exclusiv dupa accident. Nu la proiectare. Intersectia A6/A1 e o dovada vie...

PS: am gasit la inspectia muncii o prezentare, pare copiata din Austria
https://www.inspectiamuncii.ro/documents/66402/260286/Principii+ergonomice/5ea70e33-e817-4fe7-9996-b8209c460af8
Chiar copiata, prezinta principii ergonomice strict legate de corpul utilizatorului, foarte putin despre modelul lui conceptual, adica ce are utilizatorul "in cap", de exemplu cum un app este mai intuitiv, sau cum marcajul unui drum te face sa nu intri pe contrasens. Or ergonomia moderna lucreaza demult la nivel de model mental, si predominant in proiectare (design, prevenirea erorii umane) nu doar analiza accidentelor (dupa ce eroarea a avut loc). Adica e mai bine sa previi decat sa tratezi.

Cristi N

Foarte buna emisiunea si mi s-a parut ca realizatorul era cu adevarat interesat de subiect.

Ar fi foarte util daca prezenta ta ar deveni recurenta. Merita discutat aici sub ce forma, emisiuni de sine statatoare pe anumite subiecte, pastile de 2-3 minute in care sa se abordeze o speta anume, exemple de asa da si asa nu, etc.

Sunt o multime de variante posibile dar sunt si 2 probleme: sa existe deschiderea din partea posturilor radio/TV si sa ai timpul necesar pentru a pregati aceste materiale.

RaduG

Am mers recent pe DNCB, în regim de stop-ang-go. De curiozitate am numărat câți dintre șoferi erau cu ochii în telefon sau vorbeau la telefon ținându-l în mână la ureche. Aproximativ 1 din 3. Enorm. Puteți face și voi această numărătoare, chiar sunt curios dacă vă iese la fel.

kitsune

Radu, sunt mult mai mulți. Butonatul telefonului a ajuns mai esențial decât respiratul. Eu mă mai uit in retrovizoare la semafor. Vorbit, butonat, sau chiar:





Powered by API/PUM imgur uploader

Poate sunt eu mai de modă veche, dar nu înțeleg narcisismul ăsta. Din păcate se întâmplă nu numai la semafor, ci și în mers, faimoasele "live".
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

JohannDB

#6373
Sărim de la una la alta; de la emisiunea cu Ionuț -  la "centura Lugoj", drept  pentru care la citatul """In caz de gabarit depasit (>3.2m latime sau >4.5 inaltime) cred ca ai nevoie de autorizatie de transport agabaritic si sa ceri aprobare inainte de a te deplasa.""", răspunsul este, DA....
   Dar nu numai la dimensiunile invocate.......  Tot ce trece ca lățime de 2,55-2,60 m (izotermele) și de 16,50m lungime sau 4,00m înălțime....au nevoie de "AST" (Autoriazație Specială de Transport)... Și pentru tot ce depășește 40 de tone greutate..... 
   Pentru mijloacele de transport care "constructiv" (din fabrică, de la "mama lor, așa făcute") depășesc "bunul simț" legal mai sus invocat, se eliberează, la cererea beneficiarului, un AST temporar (limitat ca timp, pentru perioade scurte, 30 sau 90 de zile) sau anual (ca să nu  te mai încurci cu perioadele anului în care vrei să bântui), pentru aceste "creaturi" tehnice ce depășesc lungimea, lățimea, înălțimea sau greutatea "neimpozbilă", un AST valabil pe întreaga rețea de drumuri naționale și autostrăzi, sau pentru un traseu bine determinat.... Până aici e ok..... deci au AST, se duc unde vor la depășirea, constructiv, a standardului legal.....
   Acum vine altă chestie, când respectivele vehicule (sau combinație de vehicule) sunt mai nesimțite ca dimensiuni  și :
            Depășesc 3,20 m lățime - până la 4,50 m lățime le trebuie un "câine de pază" ((cei pe care-i înjurați, voi ceilalți, cu o osârdie demnă de-o altă cauză), dar care habar nu aveți cum se consumă pentru a asigura siguranța unui transport, când lumea e plină de nebuni, nu respectă nimic (numai la ultimul drum era să fiu luat pe capotă, ca să nu intre bizonul în piesă și mi-am auzit și de mamă - dar îngerul păzitor era pe lângă noi, ...un echipaj cu cinci mașini mai în spate.....și bizonul a rămas "repetent".... uuffff, mai sunt și polițiști-polițiști))...... De la 4,51m lățime ai nevoie de doi câini de pază și de la 5,00 m lățime, obligatoriu, ai nevoie de poliție......
           La lungime, între 16,50m  și 25,00m nu trebuie decât AST..... De la 25,01m la 30,00m lungime ai nevoie AST și de un câine de pază.... Pentru 30,01m la 40 m lungime ai nevoie de de doi "câini de pază" (citește însoțitori/piloți).... Peste 40 m lungime, ai și poliție obligatoriu....
           La înălțime de la 4,00 m la 4,50 m inclusiv ai nevoie de AST.... De la 4,51m la 5,00 m inclusiv ai nevoie de un "câine de pază"/pilot și peste  5,01m înălțime, poliție.....
           La greutate, pentru autostradă de la 80 tone în sus ai două mașini de însoțire (pe DN cu una) și cu un echipaj al poliției rutiere pentru peste 80 de tone indiferent de drum.....
          Ce să-ți mai spun: echipajele de însoțire, nu sunt luate de pe arătură.... "Băieții" au atestate nominale eliberate de MT/CNAIR în urma unui examen, care se "redă" (atestatele se re-vizează din 5 în 5 ani), testare la care trebuie să fii "corect" la minim 70% din întrebări (70% din 40 de puncte total), cu întrebări care au și A.B.C,D ca răspunsuri corecte).... Chestia asta, nu-i chiar o plimbare la București, pentru că vii la test, după o săptămână de bântuit pe drumuri și vii de pe la Satu Mare, sau mai știu eu de pe unde din țară....
          Să mai spun că un atestat "echivalent"  (cu ghilimelele de rigoare), pentru sistemul de drumuri germane, emis de BSK Frankfurt a. Mein (centrul BSK) cu "centre de pregătire" la Vallendar (la N-W lângă Koblenz) și Linstow (la nord de Berlin pe A19, aproape , la max 100 km de Rostock), e valabil doar doi ani și se re-vizează numai după o zi de curs, cu patru materii și patru lectori, pentru reîmprospătarea memoriei și discuții concrete și deosebit de interesante în care chiar reprezentantul poliției germane află "lucruri REALE" de trafic și rămân perplecși la realități și fără răspuns la cazurile concrete, ce devin etalon; nici ei nu se așteaptă la multe enormități în trafic și la alte enormități din legislația lor.... Dacă te duci pentru prima dată să faci acest curs, care să-ți permită însoțire pe Germania, faci două zile de curs și test final de absolvire, la care trebuie să răspunzi corect la 70% din întrebări, dar mai ciudat este că la ei trebuie să bifezi, înafara răspunsurilor corecte și pe cele incorecte (din 6-7 răspunsuri trebuie să ai toate 6-7 bife la toatal, incluzănd cele corecte și false)..... Plus germana cursivă scris-"cetit"........
      Chestia  cu Germania este așa de subsol....., ca notă informațivă și pentru cei care bântuiți pe drumurile germane...
      Multă sănătate și ochii larg deschiși pe drum... cu asfalt uscat !!

TibiV

Postarea de mai sus a lui JohannDB:

Raman fara cuvinte...

Fara suparare, incerc sa determin cateva cuvinte cheie, pentru cazul in care, peste N ani, vrem sa aflam regulile despre care noi, cu autoturisme obisnuite, NU ne confruntam.

Reguli / restrictii pentru transport agabaritic:
- Lungime, latime, tonaj
- Cunostinte necesare: (mai multe decat ne duce mintea...)
- Sistemul de drumuri germane ... emis de BSK Frankfurt

(Nu stiu cum sa identific mai bine peste 2 ani aceasta postare...)  :(



Mama proștilor este mereu gravidă... :)