Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

MarcoPolo

Aici găsiți o studiu publicat de către Uni Ruhr despre sensurile giratorii în Germania si lecții învățate în timp:
https://www.ruhr-uni-bochum.de/verkehrswesen/download/literatur/Brilon_roundabouts_2011_05_29_cit.pdf
Studiul e din 2011, nu cred însă ca s-au schimbat prea multe.

In Germania cele mai multe girații sunt cu o singura linie.
Gratiile cu 2 linii sunt considerate periculoase, exact datorită confuziilor generate de prioritate.

Exista o variație, "Compact two‐lane roundabouts", in care se intra pe 2 linii, însă în girație si ieșirea este pe o singura linie.

Se pare ca giratiile cu mai mult de 2 linii sunt interzise.
De asemenea si separarea liniilor dintr-o turbo-giratie. (cel putin așa scrie în acest studiu).

horyatm





Powered by API/PUM imgur uploader

Așa arată semnul. Mă bucur tare tare mult că s-a ales o variantă care nu presupune diactritice. BRAVO!!!! Mie mi se pare foarte clar și foarte vizibil.

Regret că nu l-am văzut "pe viu" fiindcă chiar acum 2 ore am folosit nodul de la Giarmata de 2 ori pentru un drum Timișoara-Arad.

Alex80

 Dacă faza era exact invers aveam aceleași discuții timp  de 3 zile, deci avem o problema colectivă. Când ceva nu e clar pt toți hai sa facem ceva. Dezbatere publica și propunere in parlament pt o lege clară cu privire la circulația in sensul giratoriu, cu toate normele de aplicare, clare și fără interpretări.

vancouver

Cand am venit eu in Germania, in anii 2000-2010, existau in zona Frankfurt 2 giratorii cu cate 2 benzi. Ambele uriase, deci cu timp pentru schimbat banda. Intre timp unul a fost desfiintat complet si inlocuit cu o serie de pasaje si semafoare (Kaiserlei), iar celalalt transformat de asa natura ca benzile de margine sunt numai pentru facut prima la dreapta.

Practic eu in acest moment nu cunosc nici un singur giratoriu in Germania, care sa aibe 2 benzi. Si circul destul de mult.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

cristi5

#6139
In schimb eu circul regulat prin cateva giratii cu doua benzi. Functioneaza excelent si ce nu am observat pana acum (decat poate inconstient) e ca indicatoarele (nu doar marcaje pe asfalt) arata ce sa facem cu banda 2. La unele banda 2 poate face dreapta (cum ar veni: fluxul principal e spre dreapta) si banda 1 e exclusiv pt dreapta.
https://goo.gl/maps/ge4ueaxWyuaUnNXp8

La altele banda 2 e pt stanga  si banda 1 poate face stanga (flux principal spre stanga, nu inainte)
https://goo.gl/maps/BwBfuUd2LR3fYHaU7
https://goo.gl/maps/b9efE494HqRRGFWf9

Fireste, daca venim din sens invers unde banda 1 era de stanga, banda 2 e (si) pt dreapta (sensul invers al fluxului principal). Si aici banda 1 e exclusiv pt dreapta.
https://goo.gl/maps/Y389WTeqeeoNU3mm7

In rest, "banda 2 stanga" e doar o recomandare. Nu primeste nimeni amenda daca face stanga pe B1, cu exceptia cazurilor de mai sus unde B1 e marcata explicit ca banda de dreapta (desi muuulti merg inainte pe ea sau fac chiar stanga, vitezele sunt asa mici ca nu e nici un pericol)

Aici alt caz: banda 2 marcata explicit ca exclusiv stanga, banda 1 marcata "toate directiile" (inclusiv stanga)
https://goo.gl/maps/Z8a3qCa6xinNbmYR8

In toate cazurile de mai sus (cu o exceptie) indicatorul e deasupra benzii care intra in giratie. Adica soferul ridica privirea si il vede, nu trebuie sa-l caute printre blocuri, masini si magazine (vezi mai jos)

Pt comparatie piata Marasti din Cluj, venind de pe Fabricii. Giratie tot cu 2 benzi + una dedicata pt dreapta
https://goo.gl/maps/trUsMBmx7M3KqYP18
- Un indicator micut pierdut vizual undeva printre masini parcate si printre firmele magazinelor.
- Indicatorul e invizibil de pe B2 daca pe B1 e un camion sau o duba
- Fara nicio indicatie despre benzile giratiei.
- Pe asfalt nu vad marcaje ca-s multe masini in fata, poate ca sunt.
- Lipsa insula intre sensuri.
Etc etc.

cristi5

#6140
Am vrut sa dam o pozitie in API despre confuzia de la giratii. Dar dat fiind ca nu gasim hotarari judecatoresti care sa dea dreptate celui de pe B2, cred ca treaba e destul de clara:

Exact ca-n Germania sau Suedia, iesirea din giratie de pe B2 este schimbare de banda/directie si nu are prioritate fata de B1.

De aici rezulta ca toti cei de pe B1 pe care ii amendeaza nenea Pertea pt ca au tamponat pe unul care venea de pe B2 pot sa-si recupereze amenda in instanta. Godina postacul are dreptate.

Revenind la video, albul primeste amenda pt ca nu s-a incadrat corect (deci fara legatura cu giratia), pt ca spre deosebire de Suedia, incadrarea pe B2 la viraj stanga in giratie este obligatorie (nu e doar recomandare) pt ca in Romania giratia este intersectie, nu drum circular cu sens unic.

Dar asa cum am incercat sa arat mai sus, marcajele din intersectii sunt foarte slabe. Eu zic ca si asta contribuie la incurcaturile din giratorii.

In plus avem tot mai multi soferi care conduc in Occident, ar fi interesant de stiut in ce tari europene se poate face stanga in giratie pe B1? (Suedia sigur, Germania destul de sigur). Oamenii obisnuiti cu B1 in giratii pot veni in Romania sa lase 850 lei la vreo giratie...

Daca B2-stanga ar fi doar o recomandare in Romania, cine nu se descurca in giratii ar putea sa stea linistit pe B1 pana la iesirea dorita. Smecherii s-ar duce inevitabil pe B2 ca sa le ia fata. Acum se intampla exact invers: cei cuminti care fac stanga se incadreaza pe B2, si apoi au probleme la iesire, iar smecherii o calca pe B1 (raza mai mare, merge viteza) ca doar n-o sa fie politistul in intersectie sa le calculeze "vechimea in giratoriu". Daca cel cuminte loveste smecherul, smecherul castiga in instanta chiar daca facea stanga pe B1.

horyatm

Așa e, nu prea sunt deloc sensuri giratorii în Germania cu mai mult de 1 bandă. Am găsit câteva u 2,3 benzi, însă erau semaforizate, deci nu se pun.

Am găsit doar această turbo-girație, nu cred că se pune, dar wow, chiar nu există sensuri giratorii buclucașe în Germania. Niciodată nu mi-am dat seama de asta.

https://goo.gl/maps/HpagFSRHPhbGqQCT9

TVlad

#6142
Foarte interesant e documentul aratat de Lau, arata inca o data ca sintem cu mult in urma nemtilor. Nu e o surpriza dar totusi speram ca proiectantii nostri or mai arunca un ochi peste granita.

Ce e de facut? In afara de a adopta imediat standardul nemtesc pentru giratorii viitoare, inainte de a le modifica pe cele existente, trebuie obligatoriu instalate indicatoare si realizate marcaje. Marcajele trebuie improspatate periodic sau facute dintr-un material care nu se sterge dupa prima iarna.

Scopul pentru care aceste giratorii au fost inventate este de a asigura simultan trecerea fluenta si in siguranta a vehiculelor. Faptul ca B2 ar trebui sa acorde prioritate B1 afecteaza si fluenta si siguranta traficului. De aceea consider ca politistii din Oradea au dreptate si ar trebui instituita regula ca B1 sa fie obligat sa iasa la prima.

PS: ce tare, am mai luat un minus!  :D Ma intreb de ce mai e mentinut sistemul asta pe forum; probabil pentru a da si pitecantropilor posibilitatea de a se exprima, din moment ce nu pot forumula un raspuns omenesc.

Alex80

  Nu are logica sa dai prioritate benzii 1 sa se învârtă in sens, i-ar bloca pe cei de pe B2 pana când s-ar asigura și-a ar ceda trecerea deci timp pierdut și s-ar pierde fluența traficului. In interiorul SG nu trebuie sa apara conflicte de trafic și e foarte simplu: Obligatoriu B1- prima și a doua ieșire, B2-de la a doua, a treia..câte or fi, pana la întoarcere completa. Asa in INTERIORUL SG nimeni nu se oprește pt a ceda vreo prioritate. Dar pt asta avem nevoie de indicatoare și marcaje clare.
  Colegii care compara SG cu un drum cu sens unic in linie dreapta, cu mai multe intersecții la dreapta pot sa arate cum te poți întoarce de unde ai plecat?(fără schema cu de 3 ori la dreapta pe prima strada)
  Omul cu seat-ul mai mult ca sigur venea de pe breteaua de ieșire de la Kaufland care e la 20 de metri înainte de sens, adică foarte greu spre imposibil sa se încadreze pe B2 când abia poți intra pe B1, a vrut pe a treia ieșire sau intoarcere, a forțat și a plătit. Spuneti ca in sens nu sunt viteze mari, deci nu e pericol de accident grav. In sensul acela dacă nu dormi la volan îți permite sa ieși repede, deci acceleratie destul de mare. O mașina de teren sănătoasă in acceleratie pt a ieși repede îl sifona pe ala bine de tot cu urmări posibil destul de grave. Daca unii de aici ii dau dreptate șoferului seat-ului asta e....cu vorbele rămân, dar dacă vreo Instanța ii da dreptate atunci e grav.

Dan74

Legat de situatia din giratoriul din Oradea, cel cu masina alba a gresit deoarece inainte de sens sunt presemnalizari si marcaje care arata pe ce banda sa te incadrezi. De pe banda lui era obligat sa mearga spre oras nu avea voie sa faca stanga, e ca si cum ar vrea pe o strada sa vireze la stanga pe linie continua. Consider ca daca toate sensurile giratorii ar fi semnalizate ca acesta nu ar mai exista interpretari.
Mentionez ca trec prin acel sens de foarte multe ori si am vazut foarte rar cate un sofer care se incadra gresit.

TibiV

#6145
@TVlad,
minusul nu este de la mine.

Dar....

Anul trecut, in august, am ajuns si eu pe A1 in celebrul giratoriu de la Soimus, prima data dupa dupa darea in folosinta a LD4.
Si l-am parcurs de vreo 6 ori in 3 zile, doar ca sa ma simt bine ca am "savurat" pe deplin "cel mai tare" proiect de autostrada....
Evident, dupa 6 ani de forum, m-am descurcat perfect - multumita colegilor nostri care au fotografiat si filmat santierul din toate unghiurile posibile (nu mai fac "lista eroilor PUM de pe LD4", cei care sunt destul de vechi o cunosc la fel de bine....), si nu am avut nici macar pentru o fractiune de secunda dubii unde sa fac dreapta - pe prima, a doua sau a treia iesire, Indiferent de unde veneam si unde ma duceam...
Si crede-ma, nu este chiar atat de "intuitiv" precum pare in GM...

Dar hai sa ma transpun intr-o situatie total diferita.
Ma trezesc intr-un giratoriu absolut necunoscut, (eventual intr-o tara straina, cu alte reguli... Caci giratoriile astea par sa fie fie singurele "chestii" nereglementate unitar in UE si si in lume. Vedeti postarile colegilor care au explicat diferentele de abordare in diferite tari europene, nu in Bangladesh...).
Iar in giratoriul cu pricina habar nu am daca trebuie sa ies pe prima, pe a doua... sau pe a cincea iesire. Astept sa vad un indicator care "sa ma lumineze"....

Asa ca ce crezi ca voi face, instinctiv?
Voi intra pe banda 1, pe care o voi parcurge incet, pana "ma prind" care este iesirea corecta pentru mine...
As fi nebun sa ma arunc pe banda 2, caci habar nu am daca trebuie sa ies pe "iesirea 2" sau pe "iesirea 5", si nici nu as sti unde ar putea fi iesirea respectiva, ca sa schimb banda din timp. Cu alte cuvinte, as incurca pe toata lumea...

Ma semi-amuza, dar-mai-mult-agaseaza, faptul ca discutiile din ultimele zile s-au purtat strict in ideea ca "si masina alba, si politistul" cunosteau perfect giratoriul, fiecare stia din start unde vrea sa iasa iasa din giratoriu...
Probabil asa a fost in cazul respectiv (nici nu vreau sa revad filmarea, sa ma uit la numerele de inmatriculare...)
Dar nimeni nu si-a pus pus problema: "Ce face unul care ajunge prima data in giratoriul X? Care NU stie daca trebuie sa iasa pe prima, pe a doua, sau pe a saptea iesire?" Intra pe banda 2 si se invarte 10 ture, pana ii intra harta in cap? Si atunci ii taie curajos calea altuia care este fix in aceeasi situatie?....
Sa nu uitam ce "faine si corecte" sunt indicatoarele de orientare la noi. S-ar putea scrie un manual doar din postarile de pe forum....

Si sa nu uitam ca, asa cum a spus un coleg cu cateva postari/pagini in urma, giratoriile sunt facute pentru ca toata lumea sa poata trece prin "intersectia" numita "giratoriu" in siguranta maxima...

Semnat: un potential pitecantrop....


Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TVlad

Pai ce spuneam eu? Trebuie, in primul rind facute indicatoare foarte clare.
Daca am avea turbo-giratii de tip olandez ce ar face ala care nu stie drumul? Odata incadrat gresit, ghinion. Merge mai departe si intoarce unde poate, nu are cum sa mai ramina in sensul giratoriu pina se dumireste.

alin2pas

Problema e că în giratorii e cel mai ușor să întorci. Am pățit ca și GPS-ul să mă scoată greșit din giratoriu. Eu am fost cu autoturismul, dar ce faci când ești obligat să ieși pe o străduță îngustă și ești cu ditamai mastodontul? Faci o tură pe străduțe înguste prin cartier până găsești un loc să întorci? În locuri unde direcțiile sunt clare poți să faci turbogirații, care cresc viteza de deplasare și fluența traficului, dar în alte locuri e mai sigur să lași posibilitatea de a face o tură completă pe banda 1, dar cu marcajele făcute astfel încât să trebuiască să dai prioritate de pe banda 1 celor care vor să iasă din giratoriu de pe banda 2. Ai greșit, asta e, faci o tură sau cât e nevoie până ieși pe unde trebuie, dar nu-i încurci pe ceilalți. Mergi mai încet și cu opriri, dar ajungi unde vrei. Ceva de genul:




Powered by API/PUM imgur uploader

dr4qul4

Solutie universala nu exista.
Totusi, varianta prezenta in chestionarele auto pare a fi cea mai ok pentru a evita confuziile.


In locurile unde traficul este disproportionat trebuie ajustat prin marcaje si indicatoare suplimentare (de ex daca traficul principal este spre stanga, este normal sa poti face stanga si de pe prima banda, iar cand traficul principal este in fata, sa poti face dreapta de pe banda 2) ).
Marcajele sterse sunt o problema. Mai ales cand unii le au si ceilalti nu.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

stangabriel

Am citit cu atentie tot ce ati dezbatut, foarte interesant. De cateva zile am incercat sa fiu mai atent la ceilalti participanti la trafic, si anume la semnalizarea prin semnale luminoase , am observat urmatoarele:

Mai jos ma refer  la giratoriile intre 2 drumuri, dar se aplica la toate, in functie de caz.
50 % soferi nu semnalizeaza deloc. Dupa ce intra in giratorii cu prioritate, au drepturi nelimitate. Se afla in  superpozitie  :lol:
30 % soferi semnalizeaza doar cand ies din giratoriu, in dreptul strazii de interes. Deci pe durata mica de timp.
20% soferi semnalizeaza la intrare in giratoriu stanga , intra, opresc semnalul si merg inainte. Chiar daca  se afla pe drumul cu rang superior  :shocking: Intr-un fel are logica, arata ca NU vireaza la dreapta , prin faptul ca semnalizeaza stanga.  Nu m-as fi gandit la asta, chiar daca poate sa incurce uneori, am vazut sa uite semnalul aprins stanga, dar continua drumul.

In giratoriile cu 2 - 3 benzi, daca soferii au contact vizual, cam greu de facut mereu, permit taierea sensului de mers, atat timp cat semnalizezi.
Observ ca fiecare crede ca are dreptate la prioritatea de iesire din giratoriu , doar viteza redusa face ca accidentul sa nu aibe loc. Se injuratura , se uita si isi vad de treaba.

Acum vad si mai complicata situatia, iar oamenii  sunt total derutati de ce se intampla in giratoriu.