Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

1 Member and 1 Guest are viewing this topic.

gruiarew

Deja devine penibilă asta cu "cine a intrat primul". Păi de unde să știu cine și când a intrat? Ce fac dau două ture doar să fiu sigur că nu a intrat nimeni înaintea mea? Dacă eu am intrat primul pot să merg pe unde și cum mă taie capul?
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

bogdymol

#6106
Ma bag și eu în seamă după câteva zile, dar mă macină treaba asta și trebuie sa o spun:

Unii spun că, în caz de accident, vehiculul de pe banda 1 este vinovat (polițistul de la Oradea împreună cu colegii săi), alții spun că vehiculul de pe banda 2 este vinovat (Godină, fost polițist rutier, plus alții). Acum umplem forumul de discuții, iar pe diverse grupuri pe facebook e la fel. Totuși, nu există nici un consens.

Ce s-a întâmplat în sensul giratoriu de lângă Oradea este clar o chestie interpretabilă. Problema e că noi, ca și șoferi, nu putem circula unii cu gândul la o variantă, alții cu gândul la cealaltă variantă, iar în caz de accident să speram că polițistul care va analiza situația o va intrepreta așa cum vrem noi. Așa ceva nu este normal.

Normalitatea este următoarea: Poliția Rutieră sau MAI trebuie să iasă în față cu o declarație clară care să arate cum se tratează un astfel de accident și cine se face vinovat de acesta. Pe viitor, toate cazurile acestea să se decidă pe baza acestei decizii, fără a mai lăsa loc de discuții.  Iar dacă asta înseamnă și o mică modificare legislativă, sunt total de acord, pentru a clarifica o dată și pentru totdeauna situația.

Mie sincer îmi este egal care variantă iese "câștigătoare", pentru că conduc pe principiul "mai bine îl las să se bage decât sa îmi pierd vremea prin service" dar ca și șofer, vreau să știu regulile înainte de a mă urca la volan. Iar în momentul acesta nu știu regula, pentru că e prea interpretabilă.

PS: o altă variantă de a rezolva problema (fără a exclude clarificare legislației), este amenajarea de turbo-girații, unde fiecare bandă este clar delimitată iar conflictele în sensul giratoriu după intrare sunt complet eliminate.

PS2: am făcut o postare și pe Indicatoare si marcaje rutiere, pentru că problema e un pic mai complicată și mai răspândită decât pare la prima vedere.
Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele

gruiarew

Sunt și la noi:

https://goo.gl/maps/HWHBE1pp1EgvVjag7
https://goo.gl/maps/tuzFopmUYHEbQ8zn7

Trebuie doar o dungă de vopsea și s-a terminat cu discuțiile astea. Și da, restul ar trebui reglementat

'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

florin74

Quote from: TibiV on March 07, 2021, 05:34:31 PM
@cristi5,

poti sa postezi textul de lege care zice asta?...
Eu nu l-am vazut. Am carnet de 30 de ani. Dar mi-am ajutat (pe rand) sa isi carnet: sotia, fiica, fiul.
Si nu am vazut altceva legat de giratoriu / giratie decat acordarea prioritatii de stanga, la intrare, ATAT.

Art. 55
Intersecţiile sunt:
a) cu circulaţie nedirijată;
b) cu circulaţie dirijată. În această categorie sunt incluse şi intersecţiile în care circulaţia se desfăşoară în sens giratoriu.

Politia l-a sanctionat pe alb pe baza art 107

(1) La intersecțiile prevăzute cu indicatoare și/sau cu marcaje pentru semnalizarea direcției de mers, conducătorii de vehicule trebuie să se încadreze pe benzile corespunzătoare direcției de mers voite cu cel puțin 50 m înainte de intersecție și sunt obligați să respecte semnificația indicatoarelor și marcajelor.
(2) La intersecțiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupă în mers, cu cel puțin 50 m înainte de intersecție, următoarele poziții:
a) rândul de lângă bordură sau acostament, cei care vor să schimbe direcția de mers spre dreapta;
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcția de mers spre stânga. Când circulația se desfășoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenționează să vireze la stânga sunt obligați să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stângă;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.

Din cate am inteles, 107 (2) cu b...





tom_sawyer

#6109
Articolul 55
Intersecțiile sunt:
a) cu circulație nedirijată;
b) cu circulație dirijată. În aceasta categorie sunt incluse și intersecțiile în care circulația se desfășoară în sens giratoriu.

Articolul 56
La apropierea de o intersecție conducătorul de vehicul trebuie să circule cu o viteză care să îi permită oprirea, pentru a acorda prioritate de trecere participanților la trafic care au acest drept.

Articolul 57
(1) La intersecțiile cu circulație nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreapta, în condițiile stabilite prin regulament.
(2) La intersecțiile cu circulație dirijată, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificația indicatoarelor, culoarea semaforului sau indicațiile ori semnalele polițistului rutier.
(3) Pătrunderea unui vehicul într-o intersecție este interzisă dacă prin aceasta se produce blocarea intersecției.
(4) În intersecțiile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate față de cele care urmează să pătrundă în intersecție.

Articolul 59
(1) În intersecțiile cu circulație nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere vehiculelor care circulă pe sine. Acestea pierd prioritatea de trecere când efectuează virajul spre stânga sau când semnalizarea rutieră din acea zonă stabilește o altă regulă de circulație.
(2) În intersecții, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligați să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează și care circulă din partea dreapta.
(3) În intersecțiile cu circulație dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorității de dreapta se respecta numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecție de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeași semnificație de prioritate sau de pierdere a priorității.
(4) Când un semafor cu trei culori are o lumina verde intermitentă suplimentara, montată la același nivel cu lumina verde normală a semaforului, sub forma unei săgeți verzi pe fond negru, cu vârful spre dreapta, aprinderea acesteia semnifica permisiunea pentru vehicule de a-și continua drumul în direcția indicată de săgeata, indiferent de culoarea semaforului electric, cu condiția acordării priorității de trecere vehiculelor și pietonilor care au drept de circulație.

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/74028 (portalul oficial al Min. Justiției)

@Liviu M: s-ar putea să îți dea dreptate art. 59 alin. (3). În același timp art. 57 alin (4) e categoric.

M-am gândit mai bine. Ai dreptate. Prioritatea e valabilă doar în momentul pătrunderii în giratoriu.

Liviu M

tom_sayer: 57.4 deja discutat si clar. Ambele masini sunt deja in sens, nu se mai aplica.
Nici 59.3 nu se aplica aici, pentru ca nu mai sunt doua drumuri diferite, cu prioritati diferite. Drumurile diferite s-au termiat la 57.4. Acum e interiorul intersectiei pe mai multe benzi si schimbare de banda.

tom_sawyer

Cred ca se aplica si 53.3. Legea nu prevede ca giratoriul e o categorie distincta de intersectie, deci e la fel cu o intersectie in cruce dirijata. Tu vrei sa faci prima la dreapta, el vrea inainte (sa zicem). Amandoi aveti cedeaza trecerea inainte de intrarea in intersectie.

Liviu M

#6112
Lasa ce-a fost inainte de intersectie. Cum ziceam, suntem ambii in giratoriu, inaintea unei iesiri, paraleli. Ambii ajunsi acolo corect/legal.
El pe banda doi, vrea la dreapta, eu pe banda 1 vreau inainte. LE Ambii avem voie sa facem ce ne dorim (din punct de vedere legal). Cum procedam mai departe?  Nici 57.4, nici 59.3 nu par sa se mai aplice. Gogu zice ca 53.xx se ocupa de semnale luminoase.
Mie mi se pare de bun simt sa aplicam ce stim deja pe strazile cu mai multe benzi. Nu vad de ce regulile respective si-ar pierde valabilitatea in intersectii.

TibiV

@bogdymol,
am postat mai devreme.
Logica spune ca, devreme ce legea reglementeaza (separat) doar intrarea in giratoriu, in rest se aplica regulile uzuale.

dr4qul4 a postat o scanare interesanta dintr-un "chestionar de carnet". In care se spune clar care este "raspunsul corect".

Nu reiau postarea (mersi, dr4qul4!), postez doar "un detaliu"...


"vor circula... PANA IN MOMENTUL PARASIRII INTERSECTIEI cu respectarea reglementarilor privitoare la schimbarea pozitiei de mers a vehiculelor"

PS
A se observa (chenarul galben din dreapta) ca legea reglementeaza DOAR prioritatea vehiculelor care SUNT deja in giratoriu, FATA DE VEHICULELE CARE VOR SA INTRE in giratriu.
Nu spune NIMIC despre reguli speciale intre vehiculele care SUNT deja in giratoriu.

@florin74,
foarte buna observatia privind legislatia...

Quote from: florin74 on March 07, 2021, 06:01:42 PM
(...)
Politia l-a sanctionat pe alb pe baza art 107 (...)
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcția de mers spre stânga. Când circulația se desfășoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenționează să vireze la stânga sunt obligați să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stângă;
c) oricare dintre rânduri, cei care vor să meargă înainte.

Din cate am inteles, 107 (2) cu b...

DOAR ca in giratoriu NU ai cum sa virezi LA STANGA... "Prin definitie", dintr-un giratoriu nu poti iesi decat atunci cand virezi la DREAPTA!...

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

bogdymol

Quote from: TibiV on March 07, 2021, 06:48:58 PM
@bogdymol,
am postat mai devreme.
Logica spune ca, devreme ce legea reglementeaza (separat) doar intrarea in giratoriu, in rest se aplica regulile uzuale.

Da, știu, dar cu toate acestea tot există polițiști care se contrazic în declarații și persoane care au fost implicate în incidente identice și au primit decizii diferite. E plin pe facebook de discuții de genul.

Ceea ce cer eu este o declarație clară de la MAI care se va aplica pentru toate cazurile viitoare + un amendament legislativ pentru a scoate din ambiguitate situația și a evita orice interpretări pe viitor.
Locuit, Vizitat, Condus în: A B BG BiH CH CY CZ D DK E F FIN FL GBZ GR H HR I IL IRL L LT M MK MNE NL P PL RO RSM RUS S SK SLO SRB TR UK V
+ Australia, Canada, Egipt, Hong Kong, Macau, Malaysia, Maroc, Noua Zeelandă, Singapore, Emiratele Arabe Unite & Statele Unite ale Americii
drumurile mele

Liviu M

Tibi, majoritatea considera sensul giratoriu ca pe o intersectie normala cu dreapta, drept, stanga. Daca intri pe la sud intr-un giratoriu cu 4 brate, iesi spre est prin viraj la dreapta, iesi spre nord mergand inainte si iesi spre vest prin viraj la stanga. La mai multe brate, probabil primul brat e cu viraj la dreapta, urmatorul mers drept, toate celelalte fiind accesibile cu viraj(e) la stanga. Ii las pe ei sa explice incadrarea la astfel de configuratii.
Mi-a luat si mie ceva timp pana m-am prins ce vrea sa zica florin74 cu virajele la stanga.
PS Sunt curios cum e asimilata intoarcerea (posibila la sensul giratoriu si cam imposibila dintr-o miscare la intersectiile normale).  :)

TibiV

@ bogdymol,
da, ai dreptate.

Dar ce te miri?!...
Nu suntem tara in care spete (aproape) identice de constructie de autostrazi au primit decizii la fel de divergente ca traiectoriile lui Mercur si Saturn?...

M-as angaja astronom la CNAIR m(sigur au un post de asa ceva).
Nu stiu mare lucru despre astronomie.
Dar pana termina ei SF, CTE, AM, licitatie, contestatii CNSC, apeluri CAB - am timp sa imi iau doctoratul in astronomie....  O:-)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

alin2pas

Fără îndoială, acest subiect a fost cel mai discutat (și mai disputat) subiect de pe acest topic. În concluzie (să vedem dacă am înțeles):
1. Conform articolului 107, înainte cu cel puțin 50 de giratoriu, trebuie să ne înscriem pe banda corespunzătoare direcției de deplasare care vrem să o urmăm: pe banda 1 pentru prima la dreapta, pe banda de lângă axul drumului pentru a ieși din giratoriu undeva în stânga direcției inițiale (sau pentru a întoarce); pentru a merge pe direcția înainte(aproximativ) de preferință pe banda din mijloc (la giratorii cu mai mult de două benzi) sau pe oricare la cele cu două benzi pe sens (dar nu e recomandat pe banda 1).
2. Conform articolului 57, la intrarea în sensul giratoriu se acordă prioritate mașinilor deja înscrise în sens, de pe banda 1 se merge pe banda 1 (dinspre exterior) și se iese pe prima la dreapta. De pe banda din stânga se intră pa banda dinspre centrul giratoriului.
Dacă am intrat în giratoriu pe banda 1 și continui dincolo de prima ieșire, risc să intru în conflict cu cei de pe banda 2 care vor să părăsească sensul giratoriu la ieșirea următoare și în caz de accident să fiu sancționat pentru nerespectarea art. 107.
Dacă am intrat în giratoriu pe banda 2 semnalizez manevra la dreapta și trec pe banda 1 imediat după ce trec de ieșirea anterioară celei dorite, după ce mă asigur că nu e vreun rătăcit pe bandă cu care să intru în conflict și să fiu sancționat că nu m-am asigurat la schimbarea benzii de mers; la trecerea de pe banda 3 pe banda 2 se procedează în mod similar.
Dacă sensul giratoriu e făcut asemenea celui din Timișoara: https://www.google.ro/maps/@45.73068,21.2583105,211a,35y,30.05h,44.95t/data=!3m1!1e3 practic e imposibil pentru cineva să se învârtă pe banda 1, dacă e o turbogirație ca în piața Mărăști (tot în Timișoara  :) ): https://www.google.ro/maps/@45.7593789,21.2283778,3a,75y,8.71h,55.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4O1WSO0VPCidClBzvqUhlA!2e0!7i13312!8i6656 situația e clară.
În celelalte situații, viteza redusă și atenția mărită vă ajută să evitați liberul arbitru și interpretarea neunitară a polițiștilor (și eventual a judecătorilor), timpul și banii pierduți. Chiar și atunci când sunteți siguri că aveți dreptate, puțină politețe în trafic nu strică nimănui. Mai ales într-un sens giratoriu.

elphax

#6118
teoretic e simplu:
- cine intra pe banda 1 trebuie sa iasa la prima iesire - altfel e pasibil de amenda daca se intampla un incident, e problema lui ca s-a pierdut si da 2 ture de giratoriu, trebuia sa intre pe banda 2 sau 3 - nu?
- cine e deja in giratoriu trebuie sa fie pe banda 2, daca e pe 1 e obligat sa iasa. da de fapt nu e asa, daca eu vreau sa intru pe banda 1 si e altul pe banda unu care a dat 3 ture de giratoriu, trebuie sa ii cedez trecerea, nu ? altfel iau amenda daca da in mine
- cine e giratoriu si vrea sa iasa de pe banda 2 posibil sa taie banda 1 - mai putin in cele "turbo" in care banda 1 e obligata prin marcaje sa iasa - ca si in exemplul pus de Alin, banda 1 obligatoriu iese in dreapta, 2 poate si dreapta si inainte, si ramane 3 pentru continuarea in giratoriu ( vedeti si video mai jos, din pacte e pur teoretic, e marcat perfect). revenind, daca vreau sa ies de pe banda 2, cel de pe banda 1 trebuie sa imi cedeze trecerea, altfel inseamna ca  nu s-a incadrat corect sau nu mi-a cedat trecerea atunci cand a intrat in giratoriu  , nu ?

In concluzie, este de preferat ca :
- cei care vin pe banda 1 si nu vor sa iasa, sa cedeze trecerea celor de pe banda 2
- cei care vor sa iasa , sa se asigure ca respecta marcajele din giratoriu. si daca vor sa nu piarda timp la politie si la service, sa fi atenti la colegii de trafic de pe banda din dreapta lor care nu sunt corect informati

https://www.youtube.com/watch?v=QC3MnaXu2Qs&ab_channel=Habtom007

alin2pas

#6119
Un mic amănunt care poate lămuri cazul: https://bh.politiaromana.ro/ro/cariera/posturi-scoase-la-concurs/anunt-rezultate-concurs-sef-serviciu-rutier
Marcajele circulare desenate în intersecție de administratorul drumului cu avizul poliției rutiere nu-l obligă pe cel de pe banda 2 1 să iasă din giratoriu, ci îi permit și să meargă pe bandă înainte, adică să se învârtă în giratoriu, obligându-i pe toți cei de pe banda 2 să-i dea prioritate.  Lipsa unor reguli clare a făcut ca aceste situații să se rezolve de obicei prin politețea participanților la trafic. De altfel, chiar doi polițiști se contrazic pe internet: Godină și Perțea (din BH, coleg al polițistului în cauză, candidat la șefia serviciului rutier).
P.S. Am corectat. Mulțumesc, TibiV!