News:

Doar 30 minute de editare!
Poți edita propriul mesaj timp de doar 30 minute după ce l-ai scris!

Main Menu

Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.


Goldmund

Pe o autostrada accidentele grave sunt o exceptie. Si de aceea Romania are nevoie de autostrazi.
Dar unde mor cei mai multi oameni in accidente din lume? Pe soselele obisnuite, iar cele mai putine victime avem pe ...autostrazi, dar in unele tari si in....orase mor mult prea multi oameni.

Un nou studiu din UE arata ca exista tari in care in orase mor din ce in ce mai putini oameni, primele tari din Europa dupa nr. de victime din orase sunt Tarile Scandinave. Statistica din Germania arata ca in aceasta tara in orase mor "sub"("weniger als 20.." Stuttgarter Zeitung, miercuri,12 iunie) 20 persoane/an la un milion de locuitori, in timp ce in Suedia de ex. mor in orase cca 10 persoane/an la un milion loc..Statistica arata ca in UE in orase mor anual cca 26loc./an la un milion de locuitori, cifra in scadere continuu intre 2010-2017.
Si ajungem la adevarata tragedie:
Romania ocupa in acest trist clasament din UE primul loc dupa nr. de vitime din orase la un milion de loc., 100! Se construiesc autostrazi si este corect asa, dar daca in orasele tarii mor atat de multi oameni in accidente, de 10(zece) ori mai multi decat in Suedia...
Ce trebuie facut ca sa ajungem la media europeana si la acest capitol?
1-
2-
....

vancouver

1. Sa separam traficul de tranzit de cel local. Traficul de trazit este nervos daca trebuie sa incetineasca la 50 km/h sau chiar mai incet in localitati. Iar localnicii care merg incet enerveaza in plus, nu mai vorbim de localnici bauti sau care se grabesc excesiv. Aceasta coliziune de nervozitate, plus pietoni slab educati si / sau bauti da o mare parte a problemei. Problema se dubleaza pentru ca multe localitati in Romania nu sunt circulare, in jurul unui centru, ci liniare, in lungul unui drum. Chiar si unele orase sunt asa. Deci:
1a. MUTAREA DRUMURILOR NATIONALE IMPORTANTE PE AMPLASAMENTE NOI, IN AFARA LOCALITATILOR, acolo unde exista localitati liniare in lungul DN-urilor
1b. CENTURI RUTIERE, acolo unde avem localitati punctuale

2. In orasele mari, tot ce inseamna treceri de pietoni peste mai mult de 2 benzi fara scuar, trebuie semaforizate. In plus pusi stalpisori metalici solizi, care sa impiedice parcarea cu putin timp inainte de treceri de pietoni sau chiar pe trecere. Acolo unde nu se poate, politia trebuie sa aibe ca scop principal amendarea celor care parcheaza pe trecerile de pietoni (resp. chiar ridicarea masinilor de pe treceri) si amendarea celor care parcheaza pe 5 metri inainte de trecere. Zona pe care parcarea e interzisa trebuie MARCATA CLAR ! Tot ce spun eu aici inseamna GRIJA PENTRU DETALIU - o chestie care lipseste cu desavarsire in Romania, dar se poate schimba.

3. Peste tot trebuie facut un studiu si eliminate obstacolele rigide PUSE DE MANA OMULUI, si care pot produce accidente grave, mortale, chiar si la 50 km/h. Aici intra in primul rand rigolele CRETINE descoperite si intrerupte ici-colo de CAPETE DE POD de pe toate drumurile de la sate, atat DN, cat si drumuri locale. Toate rigolele trebuie acoperite (transformate in CANALIZARI) si toate capetele de pod trebuie desfiintate.

Si multe alte masuri, care trebuie luate dupa analiza cauzelor accidentelor care au avut loc deja.

In ansamblu chiar SARACIA este o cauza a nivelului ridicat de accidente, din 2 motive: in Suedia etc., aproape oricine merge oriunde cu masina personala sau cu transportul in comun, numarul pietonilor (cei mai vulnerabili) este redus. Al doilea motiv: saracia = educatie precara, inclusiv educatie rutiera si conduita preventiva. Impreuna aceste 2 urmari ale saraciei fac imposibil sa ajungem repede la nivelul unor tari gen Suedia. Masurile enumerate initial (1-3) pot reduce semnificativ numarul de morti din localitati, sa zicem daca avem un program orientat in directia asta cu fonduri UE, in 10-20 de ani, dar saracia va face imposibil sa ajungem chiar si atunci la un nivel comparabil cu tarile nordice.

Pentru tot este nevoie de PROSPERITATE, atat pentru banii necesari centurilor, autostrazilor, etc.., cat si pentru cresterea nivelului educational, etc...
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

gruiarew

3. Să nu mai oprim amboulea unde ne taie capul. Ieri era unul oprit pe A1 undeva la Apold și în spatele lui altul oprit, dar nu era trecut de tot pe banda de urgență! Spirit de conservare 0.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

cristi5

#4354
^^ Cred ca e un stereotip asta cu "suedezii sunt bogati si merg cu masina". In Suedia scoala e aproape de casa (urbanism elementar) si copiii (mai ales intre 7 si 10 ani) merg la scoala pe jos sau cu bicicleta. Si la adulti, mersul cu bicicleta la birou sau macar pana la metrou sunt la mare cinste. Daca nu, autobuzul, care poate fi la 1 km de mers pe jos. Sa mergi pe jos sau cu transport in comun nu e un simbol al saraciei, ca in SUA de exemplu. Sau chiar si in Germania.

In Romania in urban si chiar in ruralul cu un drum de tranzit e mai sigur statistic sa fii in masina decat in afara ei. Aproape jumatate din victimele din Romania sunt pietoni, biciclisti, mopedisti. Si devine un cerc vicios, omul ia masina pt ca se simte mai sigur, si fireste ca-si urca si copilul si il duce la scoala in centru ca daca tot il duce cu masina, n-o sa-l lase in scoala "saraca" de cartier, care poate lipseste (gen Floresti)

Sunt sute de masuri care se pot lua pt protejarea pietonilor si ciclistilor  (poate asta e problema, ca sunt multe masuri de la caz la caz, nu una si buna gen autostrada), si unele le enumera vancouver. Dar nu se prea cunosc, nu ca s-ar vrea foarte tare, e f simplu sa spui "indisciplina pietonilor" si gata. Functionarul, politistul si politicianul roman sunt calare pe masina, fericiti c-au iesit din saracie, si pietonii nu-i intereseaza.

Cel mai simplu exemplu: se extind drumuri de la 1+1 la 2+2 (ca masina e pe primul loc!) si se lasa trecerea de pietoni ca inainte. Fara refugiu in mijloc, traversarea lasata de-a dreptul, etc. Apoi pietonul fireste ca o ia la goana, ca e de-a dreptul. Dupa ce intra sub o masina care nu l-a vazut de camionul de pe banda 1 zicem ca mortul e indisciplinat si am terminat.

Orice gandire minima ergonomica, centrata pe om va spune ca e intuitiv sa o ia la fuga cand e drept. Aceeasi gandire spune ca treceri de pietoni cu mai mult de o banda pe sens sunt un risc mult mai mare din motive de vizibilitate si alti factori umani la sofer si pieton. Dar asemenea gandire nu prea exista in Romania (sau nu se aplica la rutier). Aplicam normativul, ne acoperim cu hartii si pa.

Din pdv siguranta celor neprotejati, autostrazile vor ajuta localitatile pe care le ocoloesc si cam atat. Se vede asta deja in statistici, numarul de kilometri de autostrada creste anual, numarul victimelor scade f greu, ponderea pietonilor ramane aceeasi.

Cand in sfarsit se implementeaza ceva masuri pt localnici, sunt implementate de obicei prost (pt ca nu exista know-how si orientarea spre om e zero) si localnicii ajung sa le urasca. Vezi gardurile pe mijlocul drumului. Dar nici o evaluare nu exista, sa vedem daca au efect (chiar asa "urate" cum sunt)

Multe din aceste masuri presupun o ingradire constienta a libertatii. O masura complexa dar extrem de eficienta: in Suedia multe zone rezidentiale au un numar sever limitat de intrari. Multe intrari au fost inchise, cam asa
https://goo.gl/maps/b2roEYwCWFenuZ7k8
Strada urmatoare e si ea infundata, iar urmatoarea are o alta masura simpla: subtraversare pietonal. Daca nu ma insel e un podet casetat, cat poate sa coste asa ceva??
https://goo.gl/maps/M2CiZ6v4vCV4y6DW9

Accesul din cartier spre arterele de circulatie e asadar sever limitat, riscul redus. Pt sofer e o delimitare clara intre condusul rezidential (cu 30-40) si cel pe artera (cu 50 si peste). In comparatie, in Romania ai N colturi de strada (eventual cu o masina parcata pe colt, amenda pt asa ceva in Suedia ustura tare!) de unde poate oricand sa apara o masina, o bicicleta, un copil. In putinele rute pe care le mai conduc in Romania mi se pare mai usor de condus pe DN1 Bologa-Cluj decat dupa ce am intrat in Cluj (pe strada Donath de exemplu). Ca sofer in alt sistem, imi sar in ochi zeci de puncte de risc pe 1-2 km. Nu ma mai mir ca siguranta in urban e la pamant.

In legatura cu traficul de tranzit vs trafic local, nenea politistul ala dintre Cluj si Ciucea (printre cele mai periculoase segmente de DN) zicea ca cei mai multi care provoaca accidente sunt localnicii care fac naveta! Nu am vazut date statistice despre asta, ar fi interesant.

In legatura cu ocolirea localitatilor: absolut de acord dar:
- este o tampenie ca drumul nou construit sa nu aiba separare de sens. Ar trebui interzis c orice drum pe traseu nou sa fie construit fara separare. De la DJ in sus
- faptul ca se construieste centura, sau autostrada, nu inseamna ca localitatea ocolita pote fi lasata de izbeliste. Trebuie in continuare investit in siguranta pietoni si ciclisti.

TibiV

+1

Probabil ca localnicul-navetist se simt "ca acasa" si se comporta ca "in batatura lu' ta'su"... :(
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

gruiarew

#4356
Cristi5 mai e o chestie. Nu știu în Suedia, dar în Danemarca, un Passat după taxe ajunge la 80-90.000€. N-avea de ce să mă mintă. Poate d-aia o ard băieții și iarna cu bicicleta.

Pe de altă parte unii pietoni și bicicliști sunt de-a dreptul retarzi. În Sibiu, pe trecere NU ridică nimeni capul din telefon! Trec ca vitele.

Aseară era să nenorocesc pe unul de la mine din sat, mergeau doi în paralel pe mijlocul drumului. Nu avea NIMIC pe bicicletă. L-a salvat o jumătate de stop ce a mai rămas într-o pedală. Omul e șofer.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

cristi5

E corect, taxele pe auto in Danemarca sunt f mari. In Suedia nu, si siguranta circulatiei e ceva mai buna. Nu stiu cat afecteaza taxele din Dk la nr vehicule pe locuitor. Se pot gasi statistici.

De acord ca si educarea pietonilor si ciclistilor e importanta. Dar 99% din infrastructura construita e orientata pe sofer, nu pe pieton sau ciclist. Cand e macar 80-20 putem incepe sa invinuim pietonii si ciclistii ca nu-s educati. Si intre timp poate pregatim niste programe coerente de educatie.

Dar nu se poate una fara alta. E muuult de lucru la infra pt pietoni si ciclisti
- separat trafic pietonal/ciclist de rutier
- separat trafic rezidential de "tranzit local" si "tranzit national"
- unde cele de mai sus nu sunt posibile, amenajat protectii si obstacole pt pietoni si ciclisti,
- si in acelasi timp, amenajari de calmarea vitezei pt soferi

Pe scurt, infrastuctura. Pro infrastructura :)

TibiV

Quote from: gruiarew on June 16, 2019, 02:14:42 PM
Aseară era să nenorocesc pe unul de la mine din sat, mergeau doi în paralel pe mijlocul drumului. Nu avea NIMIC pe bicicletă. L-a salvat o jumătate de stop ce a mai rămas într-o pedală.

Pai nu e treaba TA de sofer sa te asiguri ca nu lovesti pe nimeni ?!?!....
>:(

Si dupa aia plang rudele la poarta cimitirelor...

Cum bine spunea un coleg, in (aproape) orice accident sunt implicate cel putin doua persoane.
(Am spus aproape pentru ca mai sunt si aia care se incolacesc de buna voie pe copaci, stalpi, capete de pod etc....)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

gruiarew

TibiV ai și n-ai dreptate aici. N-ai cum să ferești ceva ce nu vezi. Instinctiv reduc acolo (e o curbă păcătoasă la stânga și majoritatea o taie). Cel cu jumătatea de stop în pedală era pe margine. Culmea că ne cunoaștem toți trei și era chiar de porc s-o comit acasă. În unele cazuri e mai important să fii văzut decât să vezi.

Am făcut un experiment într-o noapte. Mi-am tras o vestă pe mine, o banderolă reflectorizantă pe piciorul stâng, la biclă am far și stop cu lumini. În 20 - 25km unul singur m-a orbit. Restul schimbau frumos faza scurtă iar cei ce mă depășeau o făceau pe banda cealaltă. La fel și în oraș, dacă dai din mâini, oprești la semafor, mergi legal, să știți că peste 90% dintre șoferi îți facilitează deplasarea.

@Cristi5 mi-aș dori și taxele și infrastructura de dincolo. Îs gândite cu cap. Taxe mari, nu orice ghiolban își ia o căzătură să afume prin trafic. Dar în schimb ai alternative. Aș da oricând șofatul pe un bilet de tren. Dar nu în săgeata albastră 4h30' 200km cu plecare la 03:45...
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

TibiV

Era un fel de sarcasm/ironie, dar nu la adresa ta...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

nenea_hartia


Harry

Acum fix 5 minute pe A2 masina unor amici a fost lovita de o turma de 3 mistreti.. .

kitsune

#4363
Mergeau tare mistreții de n-au mai putut frâna? Scuze că sunt răutăcios, nu m-am putut abține. De fapt știrea este:

Un accident mai puţin obişnuit a avut loc luni noapte pe Autostrada Soarelui, pe sensul de mers Constanţa spre Bucureşti! Circulaţia a fost blocată, după ce o maşină a izbit în plin mai mulţi porci mistreţi care au pătruns pe A2.


Mașina a intrat în turma de mistreți, nu invers.

De curiozitate, câte ecoducte sunt pe A2? Sau dacă nu există urși în Bărăgan nu ne trebuie.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

gruiarew

Dacă tot au fost mistreți și bicicliști pe autostradă, pun și eu asta aici:

https://www.hotnews.ro/stiri-esential-23204233-trei-masini-noi-politie-plecate-mioveni-spre-mehedinti-lovit-una-alta-martorii-spun-pornisera-girofarele-pentru-nu-sta-intr-coloana-masini.htm?pbox

Unul dintre comentarii face toți banii:

"Toate trei fiind in misiune, nu aveau de ce sa acorde prioritate una alteia. Fiind o distributie gausiana, cele trei masini tind sa ocupe acelasi spatiu simultan, ciocnindu-se. "
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis