Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

thinker

Statistica cu pietonii - sangele pietonilor e pe mainile politistilor, procurorilor si judecatorilor si nu in ultimul rand al acelora care au facut legile.

De ce ?
Pai prima obligatie a unui pieton e ca atunci cand traverseaza strada sa se asigure. Indiferent daca traversarea e sau nu pe trecerea de pietoni (nu sunt peste tot treceri de pietoni).
Daca s-ar asigura nu ar mai putea sa ii loveasca o masina... Daca ar stii in primul rand cum sa se asigure...
Si nimeni din politie nu a facut in set de norme cum sa se asigure pietonul, asa sa stie cum sa isi semnalizeze prezenta si intentia de a traversa, la ce distanta fata de masina fi de bun simt sa incepa sa traverseze, etc...

Stai la o trecere de pietoni, de ambele parti doi pensionari simpatici, acolo in buza trecerii, dar care nu vor sa traverseze, dar stau acolo asteptand ceva... sa cobor sa ii iau de mana sa traverseze chiar daca nu vor? Sa te arunci in fata unei masini pe trecere cu doua plase in mana si privirea in pamant aia e tot inconstienta...sau cu castile pe urechi, la telefon, etc, mergi noaptea pe mijlocul drumului, la tara in stare de ebrietate... Cate amenzi semnificative au luat astfel de oameni?  Ca nu pun in pericol pe nimeni? Oare? Pe soferi nu ii pun in pericol si familiile acestora?

Tot ce fac politistii (cu luatul permisului la trecerile de pietoni, de multe ori abuziv) si asa mai departe tot circuitul, incurajeaza necunostiinta si inconstienta pietonilor care apoi sunt si primele victime. Da treci pe trecere, dar daca nu te-ai asigurat temeinic inainte, amenda.  Nu e technic posibil ca in sofer sa evite mereu in pieton inconstient. Dar trebuie norme si multa educatie.

Mult mai putine sunt situatiile in care o masina intra pe troutuar si provoaca accident, acolo e alta poveste.
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

pasadia

Deci tu singur recunosti ca sunt o multime de pietoni SPERIATI de masini, carora le e frica sa treaca, si tot pe pietoni dai vina.

Nu stiu cum sa cataloghez asa ceva. Dar argumentul imi e cunoscut - in Brasov sunt omorati pietonii in mod curent pe trecerile de pietoni si o multime de soferi idioti dau vina, in continuare, pe acestia.

thinker

#3797
pensionarii aia nu doreau sa traverseze, aveau intalnire, asteptau pe cineva, asteptau taxiul, sau acolo s-au oprit sa admire natura.
Da in capul unor oameni activi nu exista asa ceva, dar daca nu iti poti imagina nu inseamna ca nu exista, nu erau speriati de masini, nu are nici o legatura.
Opreau masinile, asteptau sa treaca, ei faceau semn sau se intorceau cu spatele de pe bordura dar stateau chiar langa trecerea de pietoni. Nu e interzis.

sunt pietoni... care stau la trecere, trec toti, el se intoarce cu spatele si apoi cand masina porneste, sare cu spatele pe trecere sau pe langa, ce conteaza, sau se intoarce brusc si cade in fata ta sau pe capota ... sau vine in viteza din lateral pe bicicleta si sare pe trecere, sau alearga pe langa strada si in dreptul trecerii o coteste brusc...

Sunt in multe situatii pieton, nu incep sa traversez pana nu vad ca masina franeaza si poate sa franeze ok, pana in trecere. Daca e prea aproape nici nu ma bag, il las sa treaca, nu o sa opreasca de la 30 km/h in doi metri. E de bun simnt daca o masina e mai aproape de 50 m sa nu incerci sa traversezi in fata ei.  Daca e coloana de masini astepti pana ti se da prioritate. Simplu. Daca o masina, camion, din diferite motive e oprit chiar pe trecere, ca pieton nu ai dreptul sa intrii pe trecere.

Apropo @pasadia in cati metri crezi ca se oprese o masina de la 10km/h, 20km/h, 30km/h...50km/h? 

Asta nu e o pledoarie pentru soferi, e in primul rand pentru a salva vietile pietonilor. 
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

dumbravaandrei

Ca e pe mainile politistilor - partial adevarat. Ce e drept, niciodata nu am vazut dosar penal pentru ucidere din culpa / abuz / neglijenta unui functionar public care nu a aprobat reamenajarea / securizarea trecerilor de pietoni conform recomandarilor transmise. Ce e drept, nici nu cunosc ca Politia Rutiera sa fi transmis vre-odata unei primarii/CJ/cn*** vre-un document in care sa le zica "ba desteptilor, faceti ceva cu trecerea aia ca nu se vad pietonii si masinile si tot avem morti acolo!!!

Ca pietonii sunt speriati... da. Total de acord. Trecerile de la noi sunt o totala imbecilitate (si nu toate orasele au bulevarde renovate cu scuar/insula), punand in pericol chiar pietonul. Nu mai vorbim de traversarea pe timp de noapte.

E vina pietonilor ca nu stiu sa traverseze strada (sincer sa fiu, 90% din pietonii cu care ma intersectez sunt cu ochii in telefon, nici macar nu fac o minima asigurare. Multi chiar trec pe rosu), desigur. Pentru ca nu exista un cadru formal in care sa fie instruiti. Imi aduc aminte cu placere de vremurile cand eram in scoala primara si cum venea tata (care era seful de post din comuna) si facea ore de circulatie la I-VIII (aveam inclusiv elevi - micul politist rutier - care in pauza dirijau circulatia la cele doua treceri de pietoni de langa scoala). Ori astazi sa fim seriosi, singura instruire in materie de cod rutier se face doar in scolile de soferi. Ori, nu toti participantii la trafic sunt soferi.

Norme... da, ne trebuie, dar mai intai de noi norme poate ne trebuie si un cadru legislativ prin care sa fortam respectarea normelor existente.

dragos76

@thinker...
Să fim serioși, cazurile astea sunt excepții. Ok, sunt enervante, dar în nici un caz nu reprezintă un element cheie în toată problema traversării străzilor de către pietoni. Problemele mai mari sunt cele legate de semnalizarea proastă, lipsa iluminării, netoaletarea vegetație în zonă etc etc.

thinker

#3800
da sunt exceptii, dar si accidentele sunt tot exceptii 

probabil 1/100.000 sau 1/1000.000 dintre traversari se soldeaza cu accident,   coincidenta sau nu...

Daca pietonul se asigura "temeinic" cum scrie in norme, e mica probabilitatea sa fie lovit, masinile nu sunt supersonice inca.  Si daca pietonul sta vigilent pe toata durata traversarii - ceea ce se intampla si mai rar.

Iluminarea, semnalizarea si toaletarea au impact semnificativ pentru conducatori auto, nu imbunatatesc prea mult posibilitatea de a se asigura pietonii. Da sunt foarte necesare, cu asta sunt de accord, si ar mai fi proasta sistematizare si altele cum zicea dumbravaandrei.
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

vancouver

De 3 ori este extrem de important sa se faca autostrazi pentru cresterea sigurantei:

1. Creste siguranta direct, scade nr. accidente frontale sau provocate de curbe sau cu pietoni

2. EXTREM DE IMPORTANT: ARE LOC O SEPARARE a traficului local de cel de tranzit. In traficul de tranzit se circula CONSTANT TARE. Cei care merg pana la Viena sau München nu pot sa rabde in spatele unei Dacii abia pornite care merge cu 30 la ora pana la vecinu Costica prin Draganu sau prin Boita sau prin Savarsin... APARE NERVOZITATEA, cel local o percepe ca bizoniada, lipsa de rabdare, desi chiar el la drum lung se comporta poate la fel. In plus cei in tranzit acumuleaza oboseala, pot face greseli, mai ales confruntati cu multe CAPCANE, gen sensuri giratorii, curbe, carute, viraje ale altora la stanga-dreapta, etc.. OMUL IN TRANZIT NU ARE CE CAUTA IN ALTA PARTE DECAT PE O AUTOSTRADA FULL, CAP COADA, SEPARATA CU SEPARATOR MEDIAN, UNDE SE CIRCULA LINIAR.

3. EXTREM DE IMPORTANT: chiar daca nu peste tot exista autostrazi, faptul ca mai sunt cativa km pana incepe o autostrada potoleste din bizoni. Daca pe DN68A nu mai depaseste aproape nimeni din cauza asta e: toti stiu ca peste max. 30-40 minute revin pe autostrada si asa ca nu are rost. Daca ai inchide acum autostrada Sibiu-Deva si Margina-Timisoara-Nadlac, sa vezi ce nebunii vor fi iar pe Valea Muresului, pe DN7 intre Arad si Nadlac, pe DN68A si chiar pe Valea Oltului. PROMISIUNEA AUTOSTRAZII IN VESTUL EUROPEI FACE CA LUMEA SA AIBE RABDARE SI PE 1+1, ca nu mai e mult si poate depasi in voie.

DECI AVEM NEVOIE DE AUTOSTRAZI CA DE AER.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

QuoteO altă cauză a deceselor de pe şoselele româneşti este incapacitatea trecătorilor de a acorda primul ajutor.
Statisticile organizaţiei Crucea Roşie Română arată că 50% dintre toate decesele cauzate de accidente rutiere se produc la doar câteva minute după accident, înainte de sosirea ambulanţei, în vreme ce 15% dintre decese se produc în primele patru ore după accident. Astfel, Crucea Roşie recomandă reîmprospătarea cunoştinţelor despre acordarea primului ajutor la fiecare doi ani.
Sursa: https://www.cugetliber.ro/accident-rutier

In Germania se acorda o mare atentie acestui subiect si multa lume stie ce are de facut. In Romania nu prea am auzit. Macar toti care lucreaza la stat ar trebui o data la doi dusi la scolarizarea asta (nu fortat, de buna voie, dar de ex. cuplat cu un stimul, sa zicem scutire plata contributie asig. de sanatate pe o luna, adica 10% din sal. brut). In armata, politie si la profesori as zice chiar sa fie obligatoriu.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

thinker

In Romania fiecare firma are la fiecare loc de munca oameni care au facut cursuri de prim ajutor .  Si probabil la nivel national sunt foarte multe persoane care au urmat un asemenea curs.
In plus la obtinerea carnetului de conducere sunt intrebari de prim ajutor, deci intenia este ca toti conducatorii auto sa poata acorda prim-ajutor in caz de necesitate.
Aici e vorba si de traume, primul ajutor e departe de ideea de descarcerare, la primul ajutor salvezi o victima din situatii simple, si accentul e pe resuscitare.

Probabil ar fi util de stiut ce procent din cei 50 la suta i-ar fi salvat primul ajutor dat la fata locului. Si aici cred ca procentul care are sanse sa poate fi real salvat ar scadea dramatic.

Si in firme mor foarte multi oameni anual, probabil chiar mai multi fata de accidentele de circulatie, mai ales din cauza bolilor de inima  si acolo sunt mereu in apropiere persoane care stiu sa acorde primul ajutor.
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

TibiV

Voi uitati de un lucru care mie mi se pare mai important decat traversarea pe/pe langa trecerile de pietoni....
Trecerile de pietoni sunt de pe un trotuar pe altul.

Ce facem cand efectiv NU exista trotuare?

A precizat cineva ca la noi majoritatea accidentelor sunt cu pietoni si biciclisti, dar nu neaparat pe trecere...

Ganditi-va ca la noi majoritatea satelor/comunelor NU au trotuare.
Chestie foarte periculoasa chiar daca pe acolo trece doar un DJ, dar situatia este similara si in majoritatea localitatilor rurale traversate de DN-uri...

Pai acolo localnicii NU au trotuare pe care sa mearga civilizat, regulamentar...
Deci merg pe carosabil.
(NU mai stau sa caut, dar este plin netul de cetateni din astia spulberati pe strada, dar nu pentru ca erau bauti, ci pentru ca satul nu are trotuare...)

Eu fac relativ des Bucuresti-Alexandria.
Ca sa evit centura, de la Adunatii-Copaceni o iau pe DJ412A pana la Mihailesti.
Un DJ foarte circulat, pentru ca zona este foarte populata si in plus sunt multi in tranzit, exact ca mine...
Nu m-am gandit pana acum sa fac poze, dar StreetView este lamuritor. NU sunt trotuare, dar este plin de pietoni, carute, biciclisti, copii etc.

Iar de la Mihailesti pana la Alexandria, cam jumatate din traseul care trece prin localitati este in aceeasi situatie...
(In schimb pe DN71 Baldana-Targoviste, majoritatea localitatilor au trotuare cum scrie la carte...)

Probabil ca mare parte din accidentele cu pietoni sunt in astfel de localitati (probabil majoritatea pe timp de noapte si vreme rea...), cand pietonul nu are pe unde sa circule decat pe sosea, iar soferul il vede mult prea tarziu...

Eu cred ca siguranta rutiera ar creste extrem de mult daca primariile comunelor ar fi obligate (si ajutate financiar) sa isi amenajeze trotuare adevarate. 
Suficient de late cat sa aiba loc sa treaca si nea Costica cu carutul cu varza, si Maricica cu carutul cu copilul venind din sens contrar...

In loc sa finanteze terenuri de fotbal in panta si parcuri in sate cu 500 de locuitori, Ministerul Dezvoltarii ar trebui sa se ocupe mai mult de asa ceva...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

thinker

#3805
Si trotuarele sunt o mare parte a problemei, si inca nu cred ca sunt prea multe situatii in care concetatenii din astfel e commune sacrifice 10 -15 lei pentru a cumpara o vesta reflectorizanta.

Ca parte amuzanta sau nu in biciclist e lovit noaptea de o masina, are vesta reflectorizanta, dar e in buzunar....

Sunt o multime de benzi reflectorizante, minilanterne cu led si alte asemenea ce se pot monta pe imbracaminte, la preturi nu foarte mari, dar nimeni nu le foloseste. Si aici revenim tot la inconstienta pietonilor promovata de institutiile statului.

Hai sa vedem cate referate a factut politia pe tema cu trotuarele, nu mai zic de altele, toaletare copaci, etc, asta la nivel national...
Cati pietoni iau anual amenda ca traverseaza fara a se asigura...chiar si pe trecerea de pietoni...

Si atunci ne dam seama din activitatea politiei rutiere pe ultimii 30 de ani ca treaba lor e sa amendeze si sa suspende premise de conducere...nu sa creasca siguranta rutiera.
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

JohannDB

Cât privește trotuarele din multe, multe, localități.... ele sunt făcute de așa natură, de nu le poți folosi, cu toată vrerea și dorința de-a o face....
   Sunt în primul rând foarte îngute; lățimea unui om la umeri.... Când te întâlnești cu cineva te pui ca biscuitele pe dungă pentru a se face loc pentru doi, cu condiția ca niciunul să fie...."burtos" ....
   Apoi sunt cu diferențe mari de nivel între nivelul din dreptul gardului și al porții proprietăților, cu niște pante mari de racordare, care pentru copiii și oameni mai în vârstă creează probleme.... Și mai sun trotuare făcute, nu în plan orizontal ci respectă panta locului; sunt ca niște derdelușuri și chiar asta sunt la vreme rece, cu zăpadă sau gheață...
   În astfel de caz, te întrebi, de ce s-au mai cheltuit banii pe astfel de trotuare; și uite așa rămâne "la putere" deplasarea pe șosea/drum cu haine de culoare închisă și cu spatele la trafic, pentru a nu putea fi văzuți cât mai ușor și cât mai de departe.....  Rămâne doar....ATENȚI PIETONI !!

dragos76

^^^
Să mai adaug la comentariul ăsta că astfel de scenarii nu le vezi doar la trotuare din ceva sate uitate de lume, ci chiar și în orașele mari, în "noile zone imobiliare"? Diferența e că nu sunt pe niște DN-uri/DJ-uri, ci pe drumuri locale, unde traficul e mai mic și vitezele de deplasare de asemenea. Dar disconfortul cauzat pietonilor, precum și riscul de accidente tot e unul destul de important.

cristi5

Deoarece nr de morti e in crestere, ma gandesc sa pun pe o harta toate accidentele mortale din 2017. Scopul ar fi sa vedem ce centuri rutiere sunt lipsa, ce efect au autostrazile, in ce zone apar accidente cu o anumita cauza, etc.

Banuiesc ca sunt cam 1000 de accidente, vreo 30 pe judet in medie si presupun ca politistii de la judeteana stiu locurile.

Daca cineva cunostinte la politie, poate putem face niste judete pilot...

Poate ar trebui date pe mai multi ani ca sa fie concludent si poate un astfel de studiu s-a facut deja si reinventez eu roata. Dar vizualizari pe harta pe cauze etc, nu am vazut. Dati cu parerea.



ghrt

Ar fi interesant ca demers. Cred că ar fi util ca Poliţia să raporteze public accidentele in functie de gravitate, cu localizare precisă pe drum şi circumstante meteo, cauza accidentului etc., eventual intr-un format prelucrabil automatizat. Poate chiar au un istoric. Pe hărţile negre apar clar marcate zonele predispuse la accidente grave.

Empiric un bun indicator mi se par crucile de la marginea drumurilor. Nu am văzut cimitire; uneori apar brusc mai multe, semn că a fost accident cu mai multe victime.
Răspândirea mi se pare destul de uniformă, practic poţi muri oriunde. Probabil că există o aglomerare pe la intersecţii cu drumuri secundare sau în curbe.
Cont (aproape) inactiv.