Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

stangabriel

Nu aveti idee cat de impamantenita este varianta ca centura mai mult rau iti face decat bine si ca o sa ma tin bine in caz de accident. Apoi mai e politia care traieste din spagile patronilor de microbuze. Nici nu mai zic de supraaglomerare.

Apoi familiile celor morti vor spune sa nu deranjam decedatii, raul a fost facut, nu contreaza ca se repeta.

Sa ii vad pe ingineri cum inventeaza centuri pentru cei care stau in picioare.

Speranta e doar la politie. Sa dea amenzi.

Eu sunt pentru comunicat, desi tocmai pe aceasta tema a fost un scurt "monolog" politic de curand.

cristi5

De morti numai de bine. Dar ideea e sa-i protejam pe cei vii si sa le explicam la ce pericole se expun, acum ca avem o serie exemple concrete. Ai cumva un link la monologul politic (pe PM daca e cazul)? Merci.

vancouver

Din pacate am avut certuri in propria mea familie legat de centuri. Intr-adevar este incredibil de puternica opinia unora, cum ca centurile sunt periculoase si nu trebuie purtate. Le-am aratat studii, le-am aratat cum treptat toate guvernele din toate tarile au introdus aceasta obligativitate... ei nu si nu. De altfel ei poarta centura numai si numai de frica amenzii cand vin la mine in Germania, dar in continuare considera ca este o prostie.

I-am intrebat de studii sau pareri avizate care sa le sustina teoria, nu-i intereseaza. Pur si simplu acesti oameni sunt de o ignoranta si aroganta incredibila (ma mai intreaba de ce ma enervez: pai ma enervez cand IGNORI tot ce spus specialistii si o tii pe a ta, punandu-te pe tine si pe altii in pericol). Iar daca insist vin cu aberatii, cum ca legile sunt facute special impotriva cetatenilor, si ca exemplu incep sa bata campii cu Basescu si cu alte aberatii, care evident nu au nici o legatura cu subiectul centurii. Pur si simplu in Romania este partial inoculata ideea ca tot ce se declara si face la nivel oficial este o minciuna si ca "stim noi mai bine" (acest lucru era evident valabil pe vremea comunismului, cand exista ideea de propaganda, iar aceasta propaganda oficiala era de fapt o minciuna si o rastalmacire a realitatii, iar informarea reala se facea din gura in gura).

Din pacate nici autoritatile (adica oamenii care organizeaza circulatia rutiera) nu ajuta. Si exemple gasim destule, cum ar fi DN14 cu restrictiile aberante de viteza. Ori daca ceva este EVIDENT ABERANT, atunci asta intareste convingerea ca probabil TOATE restrictiile si avertismentele autoritatilor si politiei sunt aberante, ca atare nu trebuie luate in seama - stim noi mai bine.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

cristi5

#2178
Numai pentru ca nu e populara nu inseamna ca nu trebuie sa promovam centura... Asa nu are rost sa facem nici cai ferate, nici transport in comun, ca scad in popularitate. Sigur c-ar fi mult mai bine sa aiba fiecare masina lui si banda lui (sa nu se ciocneasca cu altii) dar... nu e loc.

Pe masura ce se imbunatateste infrastructura rutiera, vitezele cresc (nu doar pe A ci si pe DN sau DJ, am vazut si DCuri noi-noute pe care se poate merge lejer cu 80-100) si importanta centurii creste. Asa ca infrastructura noua salveaza vieti, pana la un punct...

Iar cei care nu poarta centura pe locuri cu airbag sunt si ei inconstienti. Un simplu impact minor poate produce o explozie care te paleste drept in capul aplecat...

dr4qul4

Noroc ca s-au gandit la asta si nu sare airbagul daca nu ai centura pusa.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

stangabriel

Nu cred ca toate masinile au dezactivarea air bag-ului cand centura nu e pusa . Sigur?  Ca nu toate au senzor pentru centura prinsa.

TibiV

Quote from: dr4qul4 on November 20, 2016, 07:37:30 PM
Noroc ca s-au gandit la asta si nu sare airbagul daca nu ai centura pusa.

La unele masini, mai "dastepte".
Alea care "bipaie" daca soferul nu are centura pusa... Majoritatea nu au inca senzor in scaun si pentu pasagerul din dreapta, de pe "locul mortului", ca sa bipaie daca ala nu isi pune centura.

Dar pentru alea s-a inventat "simulatorul de centura" pe care il vand toti "hoamenii de afhaceri" prin intersectii, dar si pe DNCB.
(Nu inteleg de ce vanzarea acelor dispozitive nu este delict penal...)

Acum cativa ani a fost mare scandal cu un accident pe A1 Bucuresti-Ploiesti cand un "smecher" cu un SUV nemtesc a facut o "nefacuta", si pasagerul din dreapta a cam murit...
Proprietarul masinii a vrut sa dea in judecata producatorul pentru ca nu a functionat airbag-ul la scaunul din dreapta... Vezi Doamne, defect de fabricatie...

"Smecherul" s-a potolit dupa o discutie cu avocatii.
Baiatul a fost intr-atat de "smecher" ca nu a vrut sa cumpere masina de la o reprezentanta din Romania, ci a s-a dus sa o cumpere "de la ea de acasa", din Germania, ca sa fie sigur ca masina este fabricata "la calitate vest, nu pentru amaratii din est" (de parca nemtii aia ar face vreodata masini pe "paliere" diferite de calitate...)
Scurtez povestea: si-a luat masina din Germania, a primit cartea tehnica in germana ( dar un "smecher atat de smecher" cred ca nu ar fi citit cartea tehnica nici daca ar fi fost in romana)
Iar in cartea tehnica scria clar: airbag-ul din dreapta se deschide numai si numai daca este centura pusa - semn ca un pasager chiar sta in scaunul ala... :D


Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Hercule

Quote from: TibiV on November 20, 2016, 07:59:26 PM
de parca nemtii aia ar face vreodata masini pe "paliere" diferite de calitate...
Pai cam fac...
Deșteaptă-te române!

cristi5

Algoritmii de triggering la airbag sunt diferiti de la o marca la alta. E bine sa se aplice o recomandare generala.

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbag#Triggering_conditions
Quote
Today, airbag triggering algorithms are becoming much more complex. They try to reduce unnecessary deployments and to adapt the deployment speed to the crash conditions. The algorithms are considered valuable intellectual property. Experimental algorithms may take into account such factors as the weight of the occupant, the seat location, seatbelt use, and even attempt to determine if a baby seat is present.

Nu cred ca o proportie mare din parcul de masini din Romania (si nici din lume) are un algoritm care sa tina seama de centura de siguranta, greutatea ocupantului, etc.

Cred ca de fapt asta e mesajul, "foarte bine ca aveti o masina sofisticata, dar puneti centura"...


Cosminescu

#2185
Algoritmii de triggering nu sunt neaparat diferiti  de la o marca la alta, ci mai degraba difera in functie de locatie. Regulile de safety din SUA difera de cele din Europa de exemplu. In SUA algoritmul de declansare al airbagului tine cont si de greutatea pasagerului, in Europa nu e necesar asa ceva. Airbagul va fi declansat la pasager doar daca centura e pusa si daca airbagul la pasager e activat.

Sunt marci de masini care tin cont de mai multe detalii in declansarea unui airbag, dar conditia de baza e aceeasi:  declansarea e conditionata de purtarea centuriide siguranta
, iar motivul e ff simplu: daca  nu ai muri din cauza impactului in cazul nepurtarii centurii, sigur te-ar omori o eventuala declansare a airbagului!

icristian

Exista deja o campanie a politiei pentru a atrage atentia asupra importantei centurii:
http://www.supravietuitori.ro

Doar ca din pacate nu a fost mediatizata foarte bine.

cristi5

#2187
^^ Din cate inteleg in US in unele state e legal sa nu porti centura. In aceste cazuri airbag-ul are alta constructie (si probabil sisteme de protectie functie de greutate, ca sa nu omoare un copil asezat acolo). In toata Europa e obligatorie purtarea centurii si prin urmare airbag-ul e construit ca _complement_ la centura de siguranta. Dar asta nu inseamna ca are un sistem de protectie ca sa nu se declanseze cand nu e pusa centura... Cu cat un sistem de siguranta (ca un airbag, sau o centura) e dependent de mai putine alte sisteme, cu atat mai sigur ca isi va face treaba la nevoie. Un accident poate rupe legaturile dintre subsisteme...

Cunosc un caz concret de mama lovita rau la cap de airbag in Romania pt ca n-avea centura, in masina moderna, europeana, incident stupid...

Am fost la educatia de siguranta rutiera din Suedia, si nu s-a pomenit ca airbag-ul nu s-ar declansa functie de centura. In schimb ne aratau acest video

ca sa demonstreze forta airbag-ului, tocmai ca sa ilustreze ce se intampla daca nu pui centura... Ei erau in general impotriva sistemelor de dezactivat airbag pt ca s-ar putea sa ramana (sau sa fie uitate) dezactivate si sa constati asta numai cand ai nevoie de ele, daca mai apuci.

Dar hai sa zicem ca asta a fost acum 10 ani. Scrie clar in 2016 in cartea de pregatire rutiera suedeza (pt carnet) ca airbag-ul poate provoca rani grave daca nu se poarta centura. Or fi existand masini la care nu e cazul, dar asta e avertizarea standard si cred ca va ramane multa vreme asa.

https://korkortonline.se/teori/krocksakerhet/
(folositi Google Translate)

https://www.quora.com/Is-it-true-that-airbags-in-a-car-dont-work-when-the-seat-belt-isnt-fastened

Oricum, concluzia e aceeasi: puneti centura...

Cosminescu

#2188
^ Cum ziceam, un Airbag nu se va declansa niciodata fara centura pusa! Am lucrat ani de zile in domeniul asta: SW pentru Airbaguri. Clientul principal pentru care am lucrat a fost Volvo, dar pe langa am mai facut si multe alte proiecte pentru multi producatori. Si concluzia e clara: ca sa declansezi un airbag ai nevoie de centura pusa (in dispozitivul in care se prinde centura e un senzor care masoara daca centura e introdusa sau nu - mai departe daca masina are ca si dotare acel bip-uit de care vorbiti, aia e deja alta poveste). Riscurile sunt mult prea mari daca nu e centura pusa, airbagul poate sa faca mai mult rau decat bine.
In SUA e un pic diferit fatza de Europa pentru ca la ei EDR-ul (Event Data Recorder-ul) de pe ECU-ul de Airbag poate fi folosit ca proba in instanta, in schimb in Europa asa ceva nu e acceptat. Tocmai d-aia americanii au si senzor de greutate pt pasager - OWS (Ocupant Weight Seat), ca sa evite interventia omului in functionarea acestui sistem safety critical. Acest senzor detecteaza doar daca pe scaunul din dreapta se afla un copil sau un adult, alt rol nu are. De exemplu: daca pe scaunul din dreapta avem un adult de 70kg, declansarea airbagului va fi identica , ca si in cazul in care pe acel scaun avem un adult de 100kg. Declansarea este blocata doar daca pe scaunul respectiv e un copil - iar aceasta recunoastere se face in functie de greutate (< x Kg). Legat de statele unde centura n-ar fi obligatorie prin lege, nu stiu sa zic nimic despre cazul asta, deci nu ma pronunt...
In Europa nu avem acest senzor, ci avem un switch prin care putem activa sau deactiva airbagul la pasager. Daca airbagul e dezactivat, nu va fi declansat nici daca pe scaunul din dreapta e un pasager cu centura pusa in momentul eventualului impact.

dr4qul4

Logan-Octavia-Focus-Astra-Insignia. La toate airbagul sare doar cand e centura pusa! Si toate au switch de dezactivare airbag dreapta: deschizi usa dreapta si bagi cheia (cea de pornit masina) si rotesti.

Nu toate masinile "piuie" cand nu ai centura pusa. Unele doar au un bec aprins pe bord sau pe buton. Altele nu au nimic.
Dar toate au "senzor de pretensionare centura". Asta e senzorul care "vede" daca ai centura pusa si declanseaza sau nu airbag-ul.

In legatura cu greutatea pasagerilor: La Insignia bipaie si daca pun ce de 5-6 kg! La Focus bipaia doar la greutati peste 50 kg (verificat). Dupa 2 ani nu mai bipaia deloc, am intrebat la tiriac auto si mi-au zis sa stau linistit ca e doar un avertizor si airbagul se declanseaza daca e centura pusa nu daca bipaie scaunul!

La masinile mai vechi nu stiu cum e. Vorbesc doar la cele de dupa 2010.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist