Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

qsv

Cristi, din studiul de trafic eu cred ca asa le-a rezultat, ca e suficienta o banda, din cate stiu, se considera satisfacator un nivel de serviciu "E" pentru traficul de perspectiva. E este al 4-lea nivel de serviciu, din 5 si dupa parearea mea nu e in regula ca se gandeste asa...cred ca nivelul de serviciu pentru perspectiva de 20 de ani ar trebui sa fie cel mult D. Spun asta, pentru ca nu de putine ori valorile de trafic estimate s-au dovedit a fi mult diferite fata de cele estimate.
Celalalt aspect al sigurantei circulatiei, consider ca trebuie "supratratat" avand in vedere obiceiurile noastre de a conduce, si faptul ca nu suntem obisnuiti cu nodurile rutiere de acest tip, din cauza lipsei autostrazilor. Asadar avand in vedere ca nu costa foarte mult, se pot imbunatati semnalizarea rutiera - semne de circulatie, benzi rezonatoare, stalpisori reflectorizanti...numai sa existe vointa / sa punem presiune.

Io

In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

horatiu.cosma


paulmare

horatiu acolo intorceau multi peste linia continua - niste new jersey ar fi trebuit ca si in otopeni

safence

Quote from: frunzaverde on August 20, 2015, 03:37:17 AM
Quote from: TibiV on August 19, 2015, 11:20:35 PM
Aşa că poate tot frunzaverde ne spune cât de eficiente sunt cablurile pentru a împiedica ieșirea involuntară pe contrasens (căci de bună voie nu o să intre nimeni în cablurile alea), pentru că ăsta este motivul pentru care unii colegi cer New Jersey..

Pentru masini <7.5t rezistenta WRSB-urilor (cabluri/sarme sau cum le mai ziceti) la trecerea pe calea cealalta este cvasi-identica cu cel al parapetilor medieni dubli de autostrada (previne trecerea pe calea cealalta in 96-99% din impacturi). Avantajul WRSB-urilor este ca sunt mult mai elastice decat solutiile clasice (metal rigid sau beton NJ), rezultand in mai putine decese si rani grave dupa impact decat in cazul parapetului normal.

Pentru masini >7.5t, rezistenta WRSB-urilor e undeva intre 60 si 80% din cea a unui parapet metalic clasic sau din cea a unui New Jersey. Pentru motociclete, riscul WRSB-urilor este similar cu cel al parapetelui tip W si ceva mai mare decat cel in cazul celorlaltor solutii.

Suedia a decis ca riscul sporit pentru motociclisti este compensat in totalitate de riscul scazut pentru soferi, asa ca WRSB este standardizat peste tot. Inclusiv medienele de autostrada sunt facute cu cabluri.

N-am avut ghinionul unui impact, dar in cei >10000 km facuti pe drumuri suedeze am vazut de toate, de la camioane la masini mici izbite de WRSB, intotdeauna cu rezultate surprinzator de bune fata de beton sau metal clasic.

Cat despre 2+1 : Suedia are peste 2000 km de drum 2+1. La geografie similara cu autostrada si noduri denivelate, 2+1 se comporta identic cu autostrada. Adica ofera viteze de deplasare medii similare cu autostrada (v. medii de 100-110 km/h) la niveluri de siguranta statistic identice cu autostrada.

Solutia e suficient de buna incat daca traficul estimat pentru viitorul mediu este sub 15.000 MZA (si traficul curent este intre 10.000 si 15.000 MZA), nu fac autostrazi, ci 2+1-uri cu intersectiile majore separate si centuri. Pentru trafic in jurul 10.000 MZA, un 2+1 cu intersectii la nivel e considerat suficient. Vedeti aici, la pagina 33 : http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/Foretag/Bygga_och_underhalla/Vag/Vagutformning/Dokument_vag_och_gatuutformning/Vagar_och_gators_utformning/Sektion_landsbygd-vagrum/sektion_%20landsbygd_vagrum.pdf

Deci practic, o solutie 2+1, la costuri de 10-15 km de autostrada, conform documentelor de planificare suedeza, vor asigura fluenta buna pe intreg DN2, pentru o perioada de 4-5 ani, pana ce A7 va fi completa.

Repet, suedezii au avut exact profilul DN2 (din Suedia a fost copiat, am explicat si cum si de ce in alte posturi). Conversia in 2+1 a drumurilor de 13-14 m a dus atat la cresterea capacitatii cat si la cresterea sigurantei, la un nivel atat de bun incat s-au convertit mii de km.. La fel, din experienta suedeza, cu volume scrise de Trafikverket (CNADNR-ul local), comportamentul 2+1-urilor sub trafic a fost atat de bun incat a depasit asteptarile celor mai optimisti sustinatori initiali ai drumurilor tip 2+1.

In multe cazuri s-a renuntat, din lipsa de trafic, inclusiv la constructia autostrazilor pe anumite sectiuni. Pentru ca 2+1 s-a descurcat atat de bine, nici azi nu avem o autostrada completa de la Stockholm la Malmö/Copenhaga - bucata cu cea mai mica valoare de trafic e 2+1.

Mai mult, se poate circula legal si SIGUR cu 120 km/h pe sectiunile 2 din drumurile 2+1, adica pe ~50% din distanta. Noi in SE avem aceiasi viteza maxima legala pe segmentele 2 ale drumurilor 2+1 si pe autostrazi (110); pe segmentele 1 viteza e 90 sau 100 km/h, in functie de tipul drumului. Asta permite viteze aproape identice cu cele de autostrada (eu scot 80-100 km/h pe 2+1-uri viteza medie, mergand cu traficul). Pe "1+1 cu acostament" vitezele medii orare nu sunt mai mari de 60-75, ceea ce e similar cu ce se intampla in mod curent pe DN2.

Conversia suedeza include si parapete lateral (tot WRSB) pe toata distanta pe ambele parti (si 1 si 2) ale drumului, pentru siguranta (sa nu intre animale, sa nu aluneci accidental de pe drum etc. etc.).

Nu comparati cu 2+1 cu 1+1. Vitezele maxime mult mai mari pe 2+1 decat pe 1+1, si mult mai mari decat "1.5+1.5", permitand capacitati mai mari si calatorii mai scurte, folosind EXACT acelasi drum. Mai mult, experienta suedeza de montare pe drumuri "1.5+1.5" exista, cu mii de km montati, FARA reabilitare. Se poate face orice de la o reciclare in situ, la "nimic" daca suprafata de rulare permite.

Cat de furat, nu o sa se fure. In functie de tehnologie, stalpisorii sunt la 10-20 cm distanta, si cablul e intins strans. Taiatul lui este dificil (ai de taiat la stalpisori pana ti se acreste ca sa scoti chiar si un metru de cablu), riscant, iar calitatea otelului nu este speciala. Nu se fura parapeti laterali de autostrada, care-s mult mai usor de furat, nu o sa se fure WRSB-ul, unde dificultatea e mult mai mare.

Cat despre transporturi agabaritice, hai sa fim seriosi, nu construim drumuri pentru a asigura un transport pe an, ci pentru a garanta siguranta si confort pentru restul de aproape 100% din participantii la trafic. Transportul agabaritic isi va adapta ruta si modul de constructie astfel incat sa poata circula in siguranta.

La agabaritice, in principiu, nu este o problema asigurarea unui gabarit <6.5 m la 25-30 cm de sol, ceea ce ii permite fara probleme circulatia pe un drum WRSB (pentru ca trailerul pe care circula, aproape intotdeauna, are dimensiuni normale). Peste, deja ai trecut de WRSB-uri, si poti avea o latime "la liber", cat vrei tu. Am vazut agabaritice pe segmente 2+1 suedeze, inclusiv pe väg 55, drumul pe care merg frecvent - sunt mult mai frecvente ca in Romania (SE are ditai industria grea, inclusiv transformatoare grele la Västerås), nu e o problema asigurarea lor - practic partea cu gabarit depasit sta deasupra barierei de cablu. Bineinteles, agabariticul circula doar pe sectiunea 2, cu inchideri de trafic si pilot; dar agabariticul face asta si in Romania pe DN sau A.

Cat de solutia cu "borduri", e cea mai mare porcarie din lume; e o solutie facuta de oameni care n-au nici cea mai vaga idee de ce-i aia siguranta rutiera si care e scopul medianei. Mediana e facuta ca sa previna invazia sensului opus de mers, adica sa preintampine ciocnirile frontale, cele mai periculoase care exista.

Bordura aia previne DOAR invazia intentionata; invazia accidentala, mult mai frecventa si mai periculoasa, este tot acolo - practic bordura/stalpisorii se pot traversa la 20 km/h. Moarte sigura cu cobra, da' mai sigura cu CNADNR-ul si idei de genul asta. Va pot spune si eu, ca aproape am sfarsit-o pe o bucata 3+3 cu "bordura" intre Otopeni si Baneasa... Si nu sunt singurul de pe forumul asta care aproape si-a dat duhul pe-acolo - chestia aia e doar de "estetica", nu are vreun rol practic altul decat banda alba dubla...

Systemul se afla in Romania din 2005 pagina de internet este safence.ro dar procedura este foarte grea de achizitie, au fost doua licitatii dar sau gasit intodeauna diferite cai de a interpreta legea a achizitiilor publice.

cristi5

Deocamdata am pus pe OSM situatia de la nodul Lugoj, inainte era asa:



si acum e asa:



http://www.openstreetmap.org/#map=17/45.79654/21.85269

O sa incerc sa fac mai mult in directia asta, o fi el nod standard dar daca ne gandim din perspectiva soferului obosit, indisciplinat, grabit, sau toate la un loc,  eu cred ca circulatia in ambele sensuri fara separatori trebuie evitata la noduri construite in secolul XXI.

cristi5

A incercat vreodata cineva sa obtina statistici de accidente de la Politie in baza legii accesului la informatii? Ar fi foarte bun ceva defalcat pe segmente de DN si A (gen DN7 Arad-Deva)

Am cautat un pic pe site-ul politiei si am obosit repede. Singurul loc care ar putea contine ceva relevant ar fi aici, dar nu e nimic relevant

https://politiaromana.ro/ro/utile/statistici-evaluari/statistici/arhiva-statistici

Dar nu e nimic pt 2014 si 2015. 1861 de morti in 2013 mi se se pare subestimat... Hm, Suedia are cam 250 pe an...

icristian

Eu stiu ca e site-ul asta in care da aproape zilnic cate accidente grave au fost si cati si-au pierdut viata sau au fost raniti.
Dar nu sunt prezentate statistici pe an. Poti face o medie

cristi5

Multumesc! Dac-ar spune unde si pe ce drum, ar merita efortul de trecut prin toate si facut totaluri si vizualizari. Dar scriu numai cate victime au fost, pe toata tara. Poate merita incercat sa cerem sa includa locul/drumul accidentului  in comunicat?

TibiV

Vezi că au inventat un nou indicator pentru asta...
"Punct negru"..
Ce multe au rezolvat cu asta !..... :D
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dhm

Facut astazi Vama Nadlac2-Sebes.
Atat pe NA 1 si 2 cat si pe nou deschis-ul sector TS destul de multe palete anti-orbire cazute. Si nu a fost cine stie ce vant.
Nu stiu daca prinderea de plastic sau montarea facuta de Dorel sunt de vina dar ajung pe banda 2 si chiar si pe banda 1, iar cei de la paza atunci cand le aduna nu prea au ce cauta pe jos prin autostrada.
Scuze ca nu pot exemplifica si cu foto dar de ieri a cedat Lenovo.
PS Vazut Vama alta cabina lovita pe sensul spre HU; abia se reparase prima din Ax.

dorum

A fost vant puternic in Banat... dar asta nu e o scuza...
Singurele loturi facute OK din acest punct de vedere sunt Centura Arad, AR_TM si TM-Izvin... TS a folosit o metoda proasta de prindere pe parapet...

raulbogdan23

^

In Ungaria se practica si gardul viu intre cele 2 sensuri. Ar putea sa fie o idee, doar ca gardul respectiv trebuie tuns ca sa nu ajunga sa ocupe jumatate din banda 2 (se stie ca stam un pic mai prost la intretinere, lipsa parapeti, santuri colectoare pline cu pamant).

Poate ar merge si un sistem de prindere mai bun...

horatiu.cosma

Pe Turda-Gilau nu sunt panouri anti-orbire, si nici nu s-a plans lumea. Nici in Franta nu am vazut pe nicio autostrada.

Lvs_tm

#1574
Nici pe Buc - Pitesti nu sunt, de altfel nici pe Deva - Orastie si chiar nu inteleg de ce $^%&$ ma-sii, nu sunt.

E haios rau de tot sa conduci pe noapte pe Buc - Pitesti, mai ales in zonele unde marcajul este mai mult sters iar pe sensul opus circula masini fie cu luminile de intalnire care bat ca naiba, fie vreunu cu xenoxe de prin piata, fie unu ce-si uita faza lunga.