Siguranța circulației rutiere în România

Started by Ionut, December 14, 2011, 05:23:45 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 16 Guests are viewing this topic.

pasadia

Fara legatura cu discutia de pana acum, o mica MARE problema pe A3 descoperita pe Google Earth: trecerea de la 3 benzi la 2 benzi se face nu prin renuntarea la cea de-a treia banda ci prin renuntarea la banda 1.

Iar pe contrasens cea de-a treia banda apare in dreapta, nu in stanga (practic mutand traficul lent din banda 1, acolo unde ii e locul, in banda 2, acolo unde nu are ce cauta.

CNADNR sau Politia Rutiera? Sau amandoua sunt vinovate?

icristian

#1051
Mie mi se pare normal asa cum e.
Nu ai cum fizic sa muti a 3-a banda spre dreapta (sau cel putin nu am mai vazut eu o situatie similara). Ingustarea se face din margini. Si mi se pare si mai sigur ca cei care circula mai lent sa fie cei care acorda prioritate.

LE. M-am gandit cum s-ar putea face ingustarea dinspre banda a 3-a: Ai putea muta mai intai tot traficul de pe banda 3 pe banda 2- apoi se face ingustarea dinspre margini. Dar chiar si asa mi se pare mult mai periculos decat in varianta existenta.

pasadia

Mutarea se face din trasarea liniilor (si a parapetilor) fara sa fie nici o filosofie la mijloc. Insa nu ma asteptam sa nu intelegi logica din spate: traficul trebuie sa se desfasoare pe banda 1, fluent, in orice moment. Ca atare banda 1 nu se termina niciodata si ea ramane tot timpul banda 1. Ocazional se desfasoara trafic pe banda 2 sau pe banda 3 (atunci cand depasesti), dar acest trafic trebuie sa revina tot timpul in banda 1. Ca atare e firesc ca aceste benzi (2 sau 3) sa se termine ocazional (cum e de exemplu si in zonele cu 2 benzi pe urcare din DN-uri, acolo banda 2 se termina, nu banda 1 - si da, stiu, exista inca nenumarate cazuri de marcare gresita).

Pe DN-uri m-am invatat cu marcarea gresita (desi tot cred ca ar trebui facut ceva si in privinta asta). Dar pe autostrada nu ma asteptam sa fie marcat aiurea!

icristian

#1053
Inteleg logica de a avea un trafic fluent pe banda 1 si de a circula pe banda cat mai din dreapta. Dar in conditiile in care e drumul aglomerat si sunt si benzile 2 si 3 ocupate, mi se pare ca prioritatea ar trebui sa o cedeze cei care merg mai lent. Daca nu e aglomerat, cei de pe banda 1 se comporta ca si cand ar face o depasire.
Mie mi se pare ca situatia pe autostrada se aseamana cel mai mult cu o banda de accelerare si de asta mi se pare normal asa cum e acum.
Ai dat exemplul cu dn, cand se ingusteaza banda 2 in urcare, acolo e totusi altceva, pentru ca nu ai nici un parapete pe mijloc, si se ingusteaza tocmai pentru ca se largeste pe sensul opus, sau ramane ingustata, dar doar dintr-un singur sens.

pasadia

#1054
Nu, nu, nu. Daca drumul ar fi atat de aglomerat, atunci cel de pe banda 1 cum ar putea sa se incadreze in banda 2? El nu poate accelera, el nu poate tine viteza pe care o tine cel de pe banda 2. Ai vrea sa se opreasca pe autostrada pana atunci cand va reusi sa se incadreze in banda 2?
Cel care va avea manevre de facut e cel aflat in depasire: el trebuie sa franeze, el trebuie sa se incadreze corect. Si asta pentru ca motorul sau ii permite aceste manevre si pentru ca fluenta deplasarii sale nu e blocata (el putand depasi ulterior).

Si nu inteleg ce importanta ar avea parapetele pe mijloc? Uite, iti fac un desen simplu pentru a intelege cum vad eu ca ar trebui sa se modifice situatia din prezent (cu albastru parapetul, cu galben marcajele):

Trecerea de la 3 benzi la 2 benzi:



Si trecerea de la 2 benzi la 3 benzi:


Danny550394

#1055
Acesta discutie a mai fost.
In celelalte tari se ingusteaza banda a treia nu banda intai de circulatie. Cum te incadrezi cu un TIR care merge cu maxim 90 km/h pe o banda unde toata lumea merge cu 130 km/h?
Romania este speciala in acest domeniu.

Doua exemple de care imi aduc aminte acum:
exemplu 1
exemplu 2

icristian


horatiu.cosma

Plus ca regula e ca banda a doua/a treia se folosesc pentru devansari cand banda 1 e ocupata. Dupa efectuarea devansarii, se revine pe banda 1. Deci banda 2/3 e ocupata si banda 1 nu, e o greseala a soferilor.

Earthchild

Aici se vede mentalitatea celor care circula pe autostrada numai pe banda a doua, eventual pe a treia, de parca ar fi rusinos sa mergi pe prima banda cand este libera.

PS: aici poate ar trebui vizionate drive viewuri de prin Germania etc in care amatorii de viteza (>200km/h) se retrag pe banda a intaia imediat ce aceasta devine libera. Chestie de educatie...

MNU

Doamne, cat e de veche discutia! La prima incercare (imediat dupa deschidere) chiar s-a semnat o petitie colectiva catre Politia Rutiera... fara rezultat, insa.

horatiu.cosma

E chestie de civilizatie si educatie rutiera. Pana la urma, treaba asta e scrisa intr-o carte, trebuie invatata ca sa treci sala, si cam atat. Cati dintre voi ati fost dusi pe autostrada de catre instructor  :lol:? Sau nici atat, cati dintre voi au auzit de asa ceva din gura instructorului? Oricum, nu cred ca exista sanctiune pentru mers pe banda a doua, deci problema nu se va rezolva decat peste cativa ani si cateva cursuri de spirit civic/educatie rutiera prin scoli.

mns

Stiam ca nici nu ai avea voie sa mergi cu scoala pe autostrada.

frunzaverde

#1062
Quote from: TibiV on August 20, 2015, 01:42:04 PM
Singura umbra de indoiala mi-a venit din faptul ca soseaua suedeza era aproape goala, nu se compara cu traficul de pe DN2, dar te cred daca spui ca acolo se aplica la MZA pana la 15.000 ...

Masinile cu streetview se plimba de obicei la ore care sa le permita fotografierea la o viteza constanta (si la ore care sa nu incomodeze traficul). In multe cazuri, pozele sunt facute foarte matinal, in zile de weekend etc. etc.. Cand ati vazut DN1-ul in starea asta: https://goo.gl/maps/pU10s , cu 0 masini pe el? Eu nu cred sa fi vazut vreodata DN1 asa gol...

55-ul de exemplu, aici, a fost fotografiat in jur de 10 dimineata, deci pe golul dinainte de pranz, vara (cand traficul scade masiv, din cauza sistemului suedez de concedii, din 23 iunie pana pe 10 august tara incetineste masiv; in iulie se opreste aproape complet): https://goo.gl/maps/Kx0D8. Observati profilul identic cu DN2. Nu se circula pe acostament pentru simplul motiv ca au montat camere; daca te prind, te-au ars. Pana au montat camerele alea, in 2009, si pe bucata aia de drum, si pe altele cu trafic intens, se circula pe acostament. Exact acelasi drum, in exact aceiasi zi, la 10 km distanta, traficul e mult mai fluent: https://goo.gl/maps/yoTRg. Aici e o sectiune 2+1.

Azi drumul e convertit aproape total la 2+1. Drumul asta serveste in principiu ca centura ultra exterioara (R=70 km) de trafic greu pentru traficul dinspre nordul Suediei spre sud. Traficul iese de pe E4 la Uppsala, coboara spre Enköping - Strängnäs pe 55, apoi ori pe E18 pana la Södertälje, ori pe 55 tot drumul pana la Norrköping. Asta pentru ca Stockholmul nu are deloc centura, iar un tranzit nord-sud pe autostrada urbana (Kista - Södertälje) care traverseaza orasul poate dura si 3h in unele zile. E plin de camioane dublu-articulate cu busteni, de exemplu (in spatele carora e destul de infricosator sa stai).

Quote from: danutzu_1069 on August 20, 2015, 10:49:02 PM
Vazind accidentul ala cu autocarul turcesc care s-a rasturnat intr-o curba, ma intreb cate victime in plus ar fi fost daca exista pe partea pe care s-a rasturnat, acest sistem cu cabluri...
Sau ca sa fiu mai brutal, autocarul s-ar fi rasturnat pe niste tepuse care ar fi partuns in autocar, precum o furculita intr-un carnat.

WRSB-ul NU functioneaza asa. Stalpisoarii sunt construiti pentru a se indoi la impact, facand Asta s-ar fi intamplat:

Stalpii se flexeaza (se rup inainte sa rupa vehiculul), cablul deflecta vehiculul si il incetineste. Si nu ar fi murit nimeni. Spre deosebire de parapetele NJ, WRSB nu pastreaza banda opusa neafectata complet - dupa cum vedeti, exista o invazie limitata si controlata a benzii opuse, undeva la 1 m, 1.25 m in cazul sistemului Brifen. In cazul sistemului suedez, tensiunea mult mai mare a cablului face ca invazia benzii opuse sa fie de 30-50 cm maximum (e un parametru calibrabil).

Pentru motociclisti, solutia WRSB este problematica, intr-adevar, la fel si pentru vehicule foarte mari. In SE s-a ales solutia cu cabluri nu din motiv de cost, ci din motiv de siguranta (strategia de siguranta este de maximizare a sigurantei - dorinta e ca numarul de morti in trafic sa fie de zero in 2020).

Quote from: horatiu.cosma on August 21, 2015, 04:30:32 PMCati dintre voi ati fost dusi pe autostrada de catre instructor  :lol:? Sau nici atat, cati dintre voi au auzit de asa ceva din gura instructorului?

E strict interzisa intrarea cu scoala pe autostrazi si pe drumuri nationale. Cel putin in Bucuresti era interzisa intrarea scolii in perimetrul central al orasului.

Quote from: JohannDB on August 20, 2015, 10:07:11 AM
Sistem cu cabluri WRSB, din ce-mi amintesc, am avut (poate mai este) pe..."Transfăgărășan", montat pe partea spre prăpastie, pe ambii versanți și asta încă de la punerea în circulație.

Nu-mi vine sa cred, dar am gasit WRSB in Romania - este o descoperire pentru mine ca avem asa ceva, multumesc JohannDB. Exista aici : https://goo.gl/maps/AyIJE

Este o solutie extrem de veche, cu stalpi putini si cabluri slab tensionati. Nu pare mai noua instalatia de 1985 (mai ales ca mare parte din parapetele conventional din zona e "galben-negru", de tipul celor facute in anii '70-'80, sau chiar din beton, clar originali), judecand dupa rugina stalpilor si dupa tehnologia folosita. In perioada respectiva tehnologia asta era noua, si au putut-o folosi in Romania; asa ca nu au nici o scuza ca n-ar putea folosi asa ceva azi. Posibil sa bage scuza cu "protectia motociclistilor", dar...  ehem, nu fac nimic altceva pentru asigurarea motociclistilor.

Quote from: pasadia on August 20, 2015, 12:14:47 PM
- o inaltime scazuta a bordurii (cred ca o bordura mai inalta de 20 de centimetri impiedica orice lansare)
- un anumit unghi de lovire (greu realizabil pe un sector cu 2 benzi si imposibil pe un sector cu o banda)

50 cm este inaltimea minima a unei borduri rigide peste care trecerea accidentala devine imposibila cu un autoturism, cel putin dupa standardele suedeze pe care le stiu. Si atunci devine parapete NJ, nu mai e bordura. "Bordura" pe DN1 este o porcarie - vorbim de 5-10 cm peste nivelul drumului (in functie de loc), fiind bordura identica cu cele folosibile la trotuar. Adica e incalecabila si traversabila usor - cu totii incalecam intentionat asemenea borduri cand parcam pe trotuare (acolo unde parcatul pe trotuar este solutia permisa, bineinteles).

Mai grav, bordurile au efectul opus celor dorit pentru parapete - adica in loc de deflectie predictibila rezulta invazie a sensului opus intr-un mod imprevizibil. Odata incalecata bordura, e neclar ce se va intampla, in functie de viteza si unghi la incalecarea bordurii, directia de mers devine imprevizibila; putand, exact cum zici tu, inclusiv fi aruncat perpendicular pe axul drumului pe sensul invers. Ceea ce inseamna accident dublu cu morti in trei masini... Inclusiv intrarea vehiculului in ceva ce se aseamana unei piruete sau rasturnarea pe axul drumului nu este exclusa, cu consecinte extrem de grave. La 20 cm inaltime + 100-110 km/h, nu mi se pare improbabila o rostogolire.

Daca tot ce vrei sa previi este trecerea axului in mod ilegal voit, pentru depasire, e simplu, cu una galeata de vopsea si doua dungi continue albe, rezolvi problema asta. Iar daca nu se respecta, pui vreo 5 echipaje de la rutiera in locurile unde se practica de-astea (metoda "boschetele"), si ridici carnete cu galeata. Sau pui niste camere pentru acelasi lucru. Dar problema principala ramane trecerea accidentala -  ori din neatentie, ori din ignoranta, ori din oboseala, ori pur si simplu din cauza conditiilor exterioare.

Apropo de marcaj - bineinteles ca oamenii trateaza marcajul care separa "partea carosabila" de "acostament"  ca separator de banda - in normativul romanesc marcajul de tipul ala (banda lunga intrerupta) nu exista. Marcajul care separa acostamentul de banda, pe orice alt drum din Romania arata asa : https://goo.gl/maps/VFOsg sau asa: https://goo.gl/maps/2j6gG, descrise in normativ asa: http://www.ratb.ro/docpdf/e_marcaje_rutiere.pdf. Chestia asta insa, https://goo.gl/maps/18gBf ,  efectiv nu exista.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

horatiu.cosma

Da, aveti dreptate, retinusem ca pe autostrada e interzisa doar intrarea vehiculelor care nu pot merge peste 50/ora, dar vad ca zice si de scoala. Pe DN nu vad sa fie interzisa intrarea, eu am fost de vreo 4/5 ori pe 1F in timpul scolii  :o. Oricum, ideea e ca atat in familie, cat si in scoala, baza s-a pus pe cum sa fac o parcare corecta, cum sa nu merg cu viteza, cum sa dau cu spatele, cum sa pornesc din rampa. Nimeni nu a amintit de condus civilizat, mers pe banda 1 cand e libera, evitat claxonul pe cat posibil, schimbari bruste de directie, semnalizat. Si banuiesc ca e la fel in mare parte din cazuri.

danutzu_1069

@frunzaverde
Cred ca nu m-ai inteles desi eu am scris destul de clar.
Autocarul nu ajunge sa "gliseze" WRSB, ci din cauza vitezei mari in curba se rastoarna peste WRSB.
Stiu e un caz putin probabil dar posibil.
In cazul asta, cum se comporta stalpisorii?