Taxi & ridesharing de România

Started by Ionut, November 02, 2016, 07:04:52 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dr4qul4

@voicul, Uberul de ce are tarif pe site si cand deschizi aplicatia iti zice ca e X1,5, X2, X6?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

frunzaverde

#541
1. Uber iti spune clar si raspicat, inclusiv pe site, cum functioneaza algoritmul de alocare dinamica a preturilor (au publicat inclusiv mare parte din algoritm). Iti ofera inclusiv o estimare, in avans, si iti prezinta pe harta numarul de masini disponibile in jurul tau. Preturile dinamice sunt legale si practicate pe scara larga in diverse industrii (aviatie, transport de suprafata, hoteluri etc.) si sunt perfect legale si reglementate in UE (si in Romania).

Doar ca trebuie sa existe un algoritm clar si aplicat indiferent de cine este clientul. Altfel dam in ilegalitati - pe de-o parte risc de discriminare, pe de alta risc de competitie neloiala. Taximetristul nu are vreun algoritm, practica pur si simplu inselaciune, nerespectandu-si tariful pus pe usa. Daca doresc alocare dinamica a preturilor n-au decat sa-si puna pe usa faptul ca practica tarif dinamic (cum era odinioara "tarif de zi/tarif de noapte"), si un mod de a specifica pretul scos de algoritm inainte de a vedea clientul (asta e parte din reglementarea UE) - trebuie sa fie algoritm, nu dupa moaca clientului... Pardon, fraierului.

2. Soferul de Uber nu vede destinatia ta inainte sa te ridice. La fel cum ar fi normal la taxiuri - Uberul te duce oriunde ii ceri in aria de deservire. Taxiul nu este autobuz, sa mearga pe ruta fixa - este taxi pentru ca merge unde vrea clientul, nu unde vrea soferul.Daca nu vrea in Ferentari, sa se faca sofer la STB (si sa evite 139-ul).

Apropo, nu stiu cand ai prins Uber X6... Nici in noaptea de anul nou in Times Sq. nu e atat... Cel mai mult am prins X2.5. In Bucuresti cel mai mare surge pe care l-am prins vreodata a fost X1.1 si din peste 250 de curse cu Uber facute in toata lumea, doar vreo 10 au avut surge pricing...

Taximetristii din Bucuresti au avut 15 de ani un monopol extrem de profitabil, practic un cartel in care nimeni nu putea intra neinvitat. Un monopol in care constant nu erau suficiente masini pentru cerere. In loc sa-l exploateze cum trebuie - si-au batut joc de tot - de la maimuta la "nu te duc" la soferi cu cazier la scos bate cand a aparut competitia. Lasa-ma sa nu-i plang, si sa le doresc, ca in mare parte din SUA, disparitie placuta.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

TibiV

Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

#543
Eu sunt consumator final, asa ca nu ma intereseaza algoritmii lor. Pe mine ma intereseaza doar cum ajung din A in B si cat ma costa.
Probabil si taximetristul are o metoda "dinamica" de calcul a tarifului.
Poate uberul nu-ti vede destinatia, dar iti vede ratingul. Du-l prin Berceni (comuna) si sa vezi cum te alinta cu 1 stea.
Inainte sa luati un Uber, verificati atent site-ul lor. Tarifele sunt foarte bine ascunse. De fapt doar cele care cresc substantial pretul total. Si astea sunt tarifele standard. Trebuie sa inmultiti si dinamicul.

Si inca ceva, daca eu anulez o cursa mi se iau 12 lei. De ce nu primesc 12 lei atunci cand soferul anuleaza cursa? Asa ar fi corect.
Apropo, daca tu nu ai prins X6, asta nu inseamna ca nu exista. Ba se pare ca si mai mult.

PS. repet. Daca nu va convine ca vi se cere o suma fixa cand plecati din centrul vechi, nu o mai faceti. Luati un Uber. Asa voi gasi eu mai repede si mai ieftin un taxi/Bolt care sa ma duca acasa.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

frunzaverde

Taximetristul are o metoda ilegala si imorala de calcul al pretului, bazata pe atribute discriminatoare si ilegale (in baza contractului de transport pe care-l ofera) - ce-i asa greu de inteles?

1. Nu-mi convine ca afiseaza un tarif contractual si refuza sa-l foloseasca - e ilegal - si nu pot accepta asa ceva.
2. Nu-mi convine ca un nou-venit in Bucuresti este jupuit de tot ce-are pe el.
3. Nu-mi convine ca daca chem un Uber la centrul vechi la bariera taximetristii fac scandal soferului de Uber.
4. Nu-mi convine ca taximetristii ocupa domeniul public in baza unui monopol (pe care inca il au) de a lua clienti de la coltul strazii, dar isi incalca toate normele profesiei.
5. Nu-mi convine comportamentul grboian, grosolan de care dau dovada marea majoritate, si refuzul de a-si face meseria - adica de a te transporta UNDE vrei tu, cand vrei tu.
6. Nu-mi convine ca in conditiile in care sistemul de taxiuri este la nivel de Africa Subsahariana - faci mega-scandal si incerci pe orice cale (inclusiv violenta) sa impiedici circulatia alternativelor normale la cap (gen Uber sau Bolt)...

Inteleg ca au tarife "pe usa" mici. Ok - atunci in pana mea, mariti-le pana la un nivel sustenabil. Nu e treaba mea - e treaba mizeriei de cartel al taxistilor (amendat si de Consiliul Concurentei) si a  sindicatelor grobiane pe care le au... Dar sindicate si cartel care prefera mizeria curenta in loc de civilizatie.

Cat despre rating - la Uber cel putin poti contesta un rating dat aiurea, si poti anunta o situatie dubioasa.  La Bolt (Taxify) nu stiu daca poti contesta - singura piata in care e prezent Taxify unde folosesc taxiuri este Romania; prin urmare am folosit Taxify de cateva ori doar - dar stiu ca daca dai 1 sau 2 stele, trebuie sa lasi comentariu de minimum cateva cuvinte (am lasat 1* pentru condus periculos).  La Uber, dupa un feedback nasol dat soferului (omul a trecut peste crucea sf. Andrei cu instalatia SAT clipind alternativ rosu - cu comentariul ca trenurile oricum merg cu maximum 10 mile / ora si ca a vazut trenul si ca oricum toata lumea trece), m-a sunat un reprezentant Uber, mi-a dat credit si mi-a spus ca soferul a fost exclus de pe platforma si raportat politiei. 

Daca un Uberist imi da stele putine dupa un drum in zona de deservire, contactez imediat Uber feedback cu cerere de resolution!

Cat despre sfatul cu "verificati atent tarifele lor" - ce pana mea sa verifici? Ai folosit Uber? Sau Taxify? Sau Lyft? Vreodata? Iti afiseaza tariful inainte de cursa. Aia platesti, cat scrie acolo, cu o rotunjire minora in functie de trafic, aproape intotdeauna in favoarea ta. Surge-ul nu se ajusteaza in timpul cursei. Ce altceva mai e de verificat? Tariful pe km si minut? Poti sa mi-l calculez singur cu Google Maps daca chiar vreau - dar, dupa cum chiar tu ai zis, la ce mai intereseaza cat cer pe kilometru?

Si daca anulezi o cursa iti iau penalizarea (in SUA e 5$, in SE e 50 kr, in Ro vad ca e 12 lei) doar daca anulezi dupa mai mult de 2 minute de la confirmarea comenzii. In primele 2 minute este gratis anulatul. La fel, este gratis daca soferul nu vine spre tine sau intarzie mai mult de cateva minute fata de estimatul dat de Uber. Pentru sofer, anulatul unei curse de catre sofer se traduce in risc de dezactivare. Daca anulezi mai mult de 10% sau anulezi dupa un pattern anume, rezultatul este ca Uber te da afara. Punct.

Cat despre articolul postat de tine, este "fake news" postat de seful unei firme de taxi. Screenshotul este manarit (probabil in paint).. Stii de unde stiu? Uita-te in screenshotul de 106 lei. Se vede clar cat a fost surge-ul : 2.6x. Pentru ruta respectiva, tariful standard este 11 lei. Aplicand surge-ul, iese 11 lei * 2.6x = 28.6 RON, nu 106. Postacul care a postat fake-ul n-a stiut sa manareasca tot... Pe urma, fontul cu care este scrisa suma difera si e alt font decat fontul Uber vechi; si mai interesant, suma totala are urme de antialiasing pe cand restul cifrelor n-au. Traducere - cifra aia a fost adaugata ulterior.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

voicul

Eu sunt de acord cu motivele expuse de @frunzaverde.

Si @cezar-mario2012 are dreptate: nu poti face bani decat cu rable. Acum sunt si masini de 10 ani care arata ok si cu care poti face bani. Estimarea mea este: maxim 10.000 euro sa fie valoare masinii, dar la banii astia hybrida + GPL.  :D

@dr4qul4 - exista adevar si in ce zici tu.
Inteleg ca taximetrist-ul vrea sa faca cat mai mult bani pe cursa, dar nu inteleg de ce nu scrie atunci pe usa 1 tarif SAU de ce nu le scrie pe toate.
Sa scrie la mica intelegere si asta e ...
Refuzul cursei: de ce e taximetrist daca nu face taxi (deci sfidarea logicii) si undeva ma simt discriminat, dar problema reala: nu ma simt in drum spre casa.  :lol:

dr4qul4

Argumentele tale sunt extrem de subiective. PCt 3 nu mi s-a intampalt niciodata. SI am chemat de mult mai multe ori boltul acolo, decat ai facut-o tu (daca ai facut-o vreodata, sau e tot un fake news)
Atat timp cat Uber-ul cere o suma fixa, mai mare decat km x tarifele afisate la loc vizibil pe site, la fel si taximetristii cer o suma fixa, mai mare decat km x tariful afisat pe masina. Same shit.

Iar daca un taximetrist refuza o cursa este pasibil de amenda. Daca un Uber anuleaza o cursa nu pateste nimic. Daca anuleaza f multe curse "este pasibil de risc de dezactivare".
Eu vreau 12 lei daca imi anuleaza soferul cursa. Nu ma incalzeste cu nimic ca "au ei risc de dezactivare". Daca eu tb sa-i platesc pt anulare, atunci si el sa fie obligat sa faca acelasi lucru. La fel, daca eu intarzii 5 minute siplatesc penalizare, si el sa-mi plateasca penalizare pt ca intarzie.
Nu mai folosesc Uber (in Romania, pt ca afara au alt nivel) de cand mi s-a intamplat exact acest lucru: un sofer a anulat comanda dupa ce l-am asteptat vreo 10 minute in strada.
Si timpul meu costa bani.
Poate ar fi timpul ca aceste situatii sa fie reglementate prin lege.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

oc7avian

#547
Nu este același lucru. Pe lângă fraudă, nu ai nicio garanție că taximetristul nu gândește să schimbe suma sau după ce a zis 40 de lei, îi dai 50 de lei și îți spune "n-am rest". Iar în Centrul Vechi nu peste tot e berea 20 de lei, iar într-o țară normală trebuie să pot alege pe ce dau banii legal și să nu fiu șantajat cu "altfel n-ai cum ajunge acasă".

La Bolt/Uber poți contesta tariful dacă e altul la final. Des am primit bani înapoi, iar estimarea aia de la începutul cursei este tariful real în caz că nu apar excepții. La Uber/Bolt nu trebuie să țin minte cu ce mașină am fost în caz că am uitat ceva sau am probleme. Am recuperat după câteva luni un ghiozdan care avea și bani, în alt oraș din țară. Incidente cu șoferi n-am avut.

Foarte greu de demonstrat refuzul cursei. Trebuie să filmezi (cu riscul de a prinde unul care se dă jos la tine), să chemi poliția care vine când o veni și care poate o face ceva. Foarte probabil taximetristul ăla a dispărut din zonă până să apară echipajul, deci habar n-avem dacă dă amendă. Probabil te cheamă a doua zi la secție să depui plângere. Dar am avut o prietenă urmărită cu mașina de taximetrist, a chemat poliția, ăla a tulit-o, iar poliția i-a zis "baftă, nu mai e aici!" deși ea avea numărul mașinii. Dispeceratul de taximetrie la fel.

Legat de surge pricing: în București apare când e vremea urâtă pentru că e cerere mare. Îmi asum și știu că se plătesc toate taxele când aleg să comand. Singura dată când a fost mai des surge pricing a fost în perioada cu amenzi date șoferilor. Ieșeau mult mai puțini pe traseu.

mircea

@dr4qul4 situația e asemănătoare cu împrumuturile luate de la bănci vs. cămătari. Păstrând proporțiile, desigur, dar dieferența nu e chiar așa de mare.

frunzaverde

#549
@dr4qul4 - ori nu mai vorbesc eu bine romaneste, ori nu ne facem intelesi din alte motive...

1. Fake news-ul postat de tine e clar. 2.6x * 11 lei nu fac 106 lei. Punct. A fost manarita imaginea - imagine postata de un bo$$ al unei firme de taxi, ca sa fie clar conflictul de interese. Nu incerca sa acuzi inapoi in stil talk show de Antena 3 ca nu-ti merge.

2. Un Uber anuland o comanda de cursa inainte de inceperea ei e echivalent cu "nu avem masini/nu avem soferi" cand suni la dispeceratul de taxi. Este refuzul soferilor de a veni la "startul" cursei la comanda din lipsa de capacitate/lipsa de dorinta a soferului etc... Chestia asta nu este ilegala, si, cel putin in Bucuresti si Brasov (unde am folosit taxiurile), este practicata frecvent. Comanzi in Rahova? Sau Ferentari? Pana in 6 seara poate ai sanse... In Brasov, vrei taxi dincolo de centura? Pune-ti pofta in cui!

Refuzul la a te duce la destinatie facut de taximetristi are si el echivalentul la Uber. Echivalentul ar fi asa - Soferul Uber, in momentul in care clientul s-a apropiat de masina si da START cursei, si vede destinatia - in loc sa zica "Salut, Popescu?" sa plece in tromba sau sa zica "refuz". Nu mi s-a intamplat niciodata - dar daca se intampla asta, Uber te dezactiveaza imediat, fara drept de apel. La taximetristi nu e nimeni dat afara.

3. Uber spune clar pe propriul site de surge pricing. Surge-ul si conditiile cand apare sunt descrise clar si la obiect. Taximetristii nu spun de tarificatia bo$$ nicaieri.

4. Uber iti calculeaza tarificatia dinamica in functie de un algoritm obiectiv, pe cand taximetristul face asta in functie de propria lui placere si ASTA E PROBLEMA PRINCIPALA.. Uber nu-ti ia mai multi bani daca esti etnic maghiar beat decat daca esti roman cu chipiu de morosan. Nu-ti ia mai multi bani daca este biznisman olandez in vizita. Nu-ti ia mai multi bani daca esti rom sau roman. Iti ia mai multi bani doar daca cererea e mai mare decat oferta. Taximetristii ar putea face foarte bine exact acelasi lucru - in unele orase din tara se practica, de exemplu, tarife de weekend, tarife de noapte, tarife suburbane si in alte tari se practica tarife de bagaj si tarife de congestie. Nu ar avea nimeni vreo problema daca ar avea frumos, in contractul de transport, un sistem obiectiv de tarif dinamic. Repet tarifele dinamice sunt legale, dar trebuie sa fie obiective. Algoritmul nici macar nu trebuie sa fie public - exista cateva reguli in UE dar sunt minore - regula principla fiind obiectivitatea algoritmului (adica nu e voie sa discriminezi dupa moaca clientului sau dupa popularitatea cautarii rutei).

5. Cand un sofer Uber anuleaza comanda, Uber instantaneu te leaga la alt sofer (in unele locuri te roaga sa apesi pe un buton - in SUA e automat, de exemplu). Acelasi lucru ar trebui sa-l faca si dispeceratul taxi, dar nu-l fac. Am pierdut trenuri si un avion din cauza dispecerilor romani de taxi cu precomenzi facute. Cu Uber n-am patit-o niciodata, nicaieri. Nu vad de ce ti-ar plati 12 lei cand iti presteaza serviciul, doar ca cu alt sofer decat cel anuntat initial.

Daca soferul intarzie mai mult de 5 minute fata de timpul anuntat, poti anula comanda (gratis!) si face alta noua. Soferul care a facut asta va fi penalizat. La fel si daca nu vine spre tine.

Din 1,2, 3, 4 si 5 rezulta ca nici pe departe "same shit".

P.S. Bolt si Uber sunt acelasi drac. Prefer Uber pentru ca functioneaza in mai multe piete in care "functionez" si eu, inclusiv oraselul meu suedez, si toata SUA, unde calatoresc frecvent. Bolt inca nu.

P.P.S. Am mers cu taxiul in muuulte tari din lume. Singurele locuri unde serviciile au fost la "calitatea" romaneasca au fost in tari ca Egipt, Tunisia, sau Malaezia (dar in Malaezia ai "taxiurile albastre", la dublu pret, unde soferul merge la costum si totul e ca la carte). Inclusiv in Indonezia am fost tratat mai bine ca in Romania - cu aparat, tarif pe ora pus pe bord, rest dat la fix...

P.P.P.S. Chiar as prefera existenta unui tarif fix la taxiuri - afisat frumos pe usa. Ar fi mult mai civilizat la aeroport daca in loc de jegurile alea de terminale care nu merg, sa existe o tabla mare pe care sa scrie "Taxi - spre Bucuresti - orice destinatie : X lei, spre Ploiesti : Y lei" (poate sa fie 50, 75, cat considera firmele ca e necesar etc.). Aceiasi chestie la Gara de Nord, in centrul vechi, si in alte locuri similare : orice destinatie : X lei, aeroport : Y lei. Asa nimeni nu mai e inselat de nimeni, toata lumea plateste un tarif decent, nu mai exista taxa de fraier etc..

Si chiar as fi dispus sa iau un taxi din fata aeroportului, fara sa stau sa astept, fara sa ma gandesc unde naibii vine Uber/Bolt-ul, fara sa ma gandesc daca are loc de bagaje, etc. etc. Dar in sistemul curent zetul/maimuta/negocierea, nu o sa ma sui vreodata intr-un taxi la aeroport sau la gara...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

Am vazut o femeie certandu-se cu taximetristi in gara Bv, ii cereau 50 de lei s-o duca la un liceu. Avea in grija doi elevi, veneau in ceva tabara. Bagaje. Victima perfecta. Liceul este in centru.

Taximetristii se certau si intre ei pt ca numai unul putea s-o jemcanesca. Resursa limitata.

M-am dus la doamna incercand sa ajut. A inceput sa urle la mine crezand ca-s taximetrist. Am zis ca-i chem un Uber. Atunci un taximetrist a zis c-o duce pe ceas...

frunzaverde

Cu comentariul ca, pe ceas, pana in centru in Brasov, face maximum 10-15 lei cursa.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Oprita7

Din pacate in Romania datul cu parerea fara sa stii exact cum stau lucrurile este in floare. Spre exemplu urla toti ca Uber plateste taxe. Nu, si la partenerii Uber evaziunea fiscala este imensa dar nu Uber e responsabil de asta, lumea trebuie sa inteleaga ca uber e doar un intermediar, evaziunea o fac firmele partenere unde sunt soferii bagati.

dar...daca nu stii, e cool sa spui joss cu taximetristii ca sunt evazionisti SUS cu uberul ca e cinstit. da nu e asa !

ciprebbe

Pai chiar tu spui ca Uber e cinstit si ca evaziunea e la alte firme , partenere.
Deci vine strainul si lucreaza conform prevederilor legale, iar partenerii (la fel ca si taximetristii) "o fac " in dulcele stil romanesc.
Am inteles bine?
Mai bine sa ratacesti in padure decat fara padure!
E-republik

A3-UMB-5 alunecari>20m - 1000ron Ciprebbe

Oprita7

Taxele pe care Uber le plateste statului roman sunt minime pentru ca circuitul banilor este: de la client banii se duc direct in Olanda. de aici 75% din bani se intorc la firma partenera care efectueaza transportul - si doar o parte din restul de 25% se intorc la filiala Uber din Romania. Asadar Uber are de platit taxe doar pentru o parte din cei 25%. Deci o suma infima.

Asadar cand colegii mai sus afirma "uber plateste taxe" ei bine informatia este incompleta, din grosul banilor 75% sunt ai firmei care efectueaza cursa. Pentru ca uber nu efectueaza nimic este doar un intermediar. Ei bine pt astia 75% care ajung din Olanda la firmele partenere uber taxele platite sunt enorm de mult "diminuate".
Spre exemplu fiecare sofer care lucreaza printr-o astfel de firma ar trebui sa aiba contract de munca. Nicio firma nu le face contract de munca pentru a evita costul de ~900 lei pe luna.

Da, uber nu pacaleste statul insa uber nu are control direct asupra firmelor partenere si astfel in intregul lant exista o frauda la fel de mare ca si la taximetristi. Dar frauda este facuta NU de uber dar moral, indirect si uber are partea lor de vina. Pentru ca uber spre exemplu poate cere dovada ca fiecare sofer e angajat. (sau administratorul acelei firme). Dar nu fac asta.

Intregul serviciu furnizat de Uber in Romania este sustenabil la preturile astea mici  SI PENTRU CA SE FRAUDEAZA STATUL. Daca nu s-ar putea ocoli NICIO taxa atunci nu ar putea fi realizabil acest serviciu la preturile actuale tinand cont si ca 25% din fiecare cursa este comisionul uber iar inca vreo 15% sunt combustibilul si inca 10% comisionul pe care firma partenera ti-l opreste. deci am ajuns la 50% fara sa ai contract de munca si fara a include reparatii la masini daca ai mai plati si taxele la cuantumul lor adevarat unde ajungi? :D