Taxi & ridesharing de România

Started by Ionut, November 02, 2016, 07:04:52 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

#360
Quote from: JohannDB on March 16, 2019, 04:46:52 AM
Reglementare, așa bună sau rea, avem la ora asta, deoarece pe această bază de ani buni funcționează activitatea de taximetrie și închiriere de autovehicule, aici, la noi, unde sunt "codrii verzi de brad"

Nu, nu avem. Avem un set de legi complet ne-functionale sub forma de "reglementare" - legi care in momentul asta nu apara clientul si nu servesc clientul. Legile curente tolereaza operarea cu vehicule vechi si mizerabile. Legile curente tolereaza operarea cu "maimuta" si cu "zetul". Legile curente tolereaza acostarea clientului. Legile curente tolereaza "negocierea" tarifelor si transportul pe rute ocolite. Legile curente tolereaza taximetristii cu probleme mari cu legea - si nu au impiedicat nici macar criminalitate grava. Avem legi care permit unui unor organizatii de ghiolbani sa actioneze ca un cartel impotriva clientilor, cat timp sunt liberi sa nu-si respecte nici macar bruma de reglementari pe care ei le-au vrut - gen regulile de licentiere. De exemplu, Pelicanul n-are voie in Bucuresti, dar totusi opereaza!

Prima masura pe care  statul trebuie sa o ia este sa isi revada reglementarile in asa fel incat serviciul prestat in baza reglementarilor sa fie atractiv, sigur si nepericulos. Vorbim atat de partea scriptica cat si de partea de amendare si restrictionare. In momentul asta nu e cazul - legea aia e tratata ca maculatura de firmele de taxi si de taximetristi. Iti pot spune ca in momentul asta, sa mergi in Bucuresti cu taxiul ca non-bucurestean este un risc constant. Mai ales daca apelezi la unul de pe strada.

Sunt pentru reglementare - exista multe avantaje in a reglementa Uber si taxiul - in primul rand pentru ca clientul este intr-o situatie de vulnerabilitate extrema fata de sofer, care are foarte multa putere asupra ta cat esti in masina lui. Dar reglementarea curenta si organizatiile din jurul taximetriei, care arata mai degraba scoase din Nasul, sunt negative, nu pozitive - si cresc nesiguranta in loc sa o scada. De asta a si aparut Uberul.

Quote from: JohannDB on March 16, 2019, 04:46:52 AM
aici te înșeli amarnic sau nu ai citit L38 chiar din fazele initiale.... Mașini de maximum 10 ani vechime.... Mașini ce trebuie să aibă și alte "amănunte"/caracteristici.....(conform L 38..)...

Nu, nu se inseala. Legea facuta in trista epoca Nastase, cot la cot cu patronii de la taximetre, are atatea bube incat poti opera orice, oricand si oriunde. De exemplu regula cu "10 ani", ceea ce pentru un taxi este urias, este de fapt 15 ani fara o zi. Autorizatiile se pot prelungi cu cate 5 ani, conditia fiind ca la data solicitarii autorizatiei, masina sa nu fie mai veche de zece ani. Deci, se poate face o cerere cand masina are 9 ani si 12 luni, care prelungeste dreptul de a utiliza masina in scop de taxi cu inca 5 ani, deci pana cand masina are 14 ani si 12 luni.

Companiile din Bucuresti - care au in general o flota mult mai infecta ca companiile din restul tarii - nu stiu de ce - se folosesc de regula asta in draci. Anul trecut am fost cu un taxi care era din 2006! Arata ca dupa razboi...

Nu mai zic ca in Bucuresti s-a circulat (nu stiu daca se mai circula) neautorizat-legal. Adica "cu certificat de grefa" dupa ce primaria a retras autorizatia de taxi si soferul a facut plangere-dupa-plangere (cu sprijinul diverselor "organizatii" de taxi).

Quote from: JohannDB on March 16, 2019, 04:46:52 AM
" Pentru ca firmele "de ridesharing", in conditiile actuale de pe piata muncii, nu-si permit sa trieze soferii (pe acelasi cont merg si cate 3 soferi)"[/b]....... Eiiiiiii, aici ai un punct de vedere REAL......

Oameni buni, asta e absurd. Uber si Lyft cel putin (Bolt nu stiu) obliga Uberistul/Lyft-istul sa isi puna o poza actualizata pe profil. Fara poza nu poti conduce. Clientul il vede pe sofer in poza, si ii vede poza; daca nu corespund nu te sui. Nu o sa ma sui niciodata daca in poza Uberistului apare un barbos chel de 50 de ani si vine sa ma ia un tip cu plete si ras de 20!

Mai mult, Uber, in multe piete, cer neaparat o poza cu exif curent la login, si uneori in timpul lucrului, tocmai pentru a rula un algoritm de recunoastere faciala care sa detecteza ca nu exista exact ce ziceti voi aici. Adica, nu-ti faci selfie cand vrea Uber, nu mai iei clienti. In taxiuri in Bucuresti nu stiu daca am vazut o poza "lizibila" pe legitimatie. Asta cand e prezenta, vizibila si neacoperita de briz-brizuri (tipic).

Quote from: JohannDB on March 16, 2019, 04:46:52 AM
    Pe vremea la care făceam taximetrie și eram afiliat unei firme (că așa era modă....modă  pe care n-am înteles-o niciodată), consumatorul fiind cu "ochelari de cal"-ziceam atunci-, dacă nu purtai o "turelă consacrată" îți creștea iarba sub roți, așteptând clientul....clientul vânând o turelă "consacrată"....................

Parca citai din lega lui peste si ziceai ca nu stim legea! Ce zice legea la art. 15 al. 2, lit. d? Asta zice: Serviciile de dispecerat sunt obligatorii pentru toate taxiurile transportatorilor autorizați.... Daca esti intr-un oras cu peste 100 de licente, asta inseamna ca, daca vrei sa fii taximetrist, trebuie sa te bagi intr-un dispecerat. Iar dispeceratele sunt atat de complex reglementate (statii cu frecventa protejata si licenta de radiotelefon pentru operatori) incat singurii care-si permit asa ceva sunt firmele de taxiuri mari. O firma de dispecerat pentru "independenti" n-are cum rezista in Bucuresti sau Cluj sau Iasi, e nevoie de prea multa stabilitate ca sa rezisti dat fiind costurile fixe.

Pe cale de consecinta - vrei sa faci taximetrie in Bucuresti sau in alte orase mari, trebuie sa te bagi la dispeceratul unei firme. Ceea ce inseamna caseta si colant. Si reguli gholbanesti si In Bucuresti nici macar firme medii nu-si pot permite propriul dispecerat - Meridian avea la un moment dat vreo 5 sau 10 firme asociate... Si cu bagatul la o firma vin APTTI-uri, COTAR-uri si alte organizatii care in loc sa faca din serviciul de taximetre un serviciu dorit, fac, in schimb, tot ce pot pentru a ingradi accesul concurentilor, si pentru a mentine pe piata lipsa de calitate (de exemplu prin a sprijini solutii la limita legii gen "certificatul de grefa" sau "pelicani" pentru soferi la limita legii).


Quote from: JohannDB on March 16, 2019, 04:46:52 AM
Și platformele CE FAC ?? N-au mamă, n-au tată, deocamdată; și vor prelungirea situației convenabile unilateral.....

Nu. Uber sau Lyft, in momentul asta, vor reglementare - a trecut de mult vremea Uber POP si "haiducelii". Din Germania pana in SUA si din Portugalia in Suedia si din Tallinn in Budapesta, Uber a invatat sa lucreze cu autoritatile (descoperind ca in Europa autoritatile au tendinta de a fi mai "in sprijinul cetatenilor" ca in SUA). In Stockholm au acceptat fara probleme nevoia de licenta de taxi si de sticker de taxi pe usa; dar vorbim de o reglementare de buna-credinta, nu de una scrisa de un ghiolban de la Asociatia confederativa a mafiotilor din taxi impreuna cu Dancila pentru a perpetua jegul si a elimina concurenta...

Ba chiar Uber lucreaza (si poate fi incurajat/fortat sa lucreze) cu firme de taximetrie. De multiple ori, in mai multe orase, la serviciul Uber X a venit un taxi licentiat, cu placute de taxi si sofer de taxi, cu mesajul "veti fi dus de un sofer al firmei de taxi X". In multe orase, Uber functioneaza ca dispecerat de taxi traditional - poti sa-ti comanzi un taxi normal, cu pret pe km - prin Uber. La Berlin, comanda de taxi prin Uber e mai populara ca comanda de Uber prin Uber.

Si Uber n-o sa zica nu. In mare parte din Europa, reglementarile s-au aliniat la prezenta Uber, si Uber la reglementari. Din Londra in Zurich si din Stockholm in Lisabona, Uber-istii au licente si autorizatii personale care le permit sa fie soferi profesionisti. Ce a eliminat Uber din Europa este sistemul mafiot de medalioane si de limitari de acces in piata, care promova jegul si nesimtirea.

Solutia pentru burtosul ala de la primarie e reglementare decenta, deschisa la concurenta, care sa protejeze clientul si sa puna la raspundere taximetristii, indiferent ca sunt "clasici" sau "Uberisti". Eventual permitand taximetristilor sa fie simultan Uberisti si invers, ca nu e o problema asta. Dar asta e exact opusul a ce vor COTAR-istii si Pelicanii. Ei vor jeg si protectia jegului lor. Nu lege.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dr4qul4

#361
Serviciul prestat este de transport persoane (cf Curtii europene de Justitie Uber este companie de transport), iar locul prestarii este Romania.
In UE, taxarea se face la locul prestarii serviciului. Nu al incasarii.
Uberistul care incaseaza bani cash incalca legislatia romaneasca. Ca sa faci orice fel de intermedieri financiare, adica pentru a deveni agent al unei institutii de plata ai nevoie de avizul BNR. Si nu poti face incasare FARA sa eliberezi document justificativ.
Iar cu ANAF-ul nu ai cum sa te pui.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

TibiV

Da, serviciul prestat de UBER-isti este "paiul", iar ANAF-ul este "barna"...

Eu nu folosesc servicii de taximetrie decat atunci cand aparatul etilotest m-ar face de rusine (nicicand in ultimii 2 ani).

Dar sotia a descoperit ca daca vrea o calatorie civilizata, NU mai apeleaza niciodata la dispeceratele taximetristilor "clasici"...
Inainte stateam si o jumatate de ora pana prindeam dispeceratul... "Nu avem, reveniti..."

Acum are toate aplicatiile pe mobil.
De atunci nu s-a intamplat niciodata sa dureze mai mult de 3 minute, desi locuim la periferie...
Si, mai important...
Soferii nu au fost niciodata "cefe roase". Doar niste oameni destul de placuti, cu care puteai conversa - sau nu,  daca nu voiai...
Uitati-va la mutrele  "taximetristilor protestatari" din stirile de astazi... Daca te intalnesti cu unul din astia noaptea pe strada, o vei lua la goana, strigand dupa ajutor...

Statul ar trebui sa ii incurajeze pe "alternativi", nu sa ii limiteze...

frunzaverde,
+1
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

frunzaverde

Quote from: dr4qul4 on April 17, 2019, 10:21:54 PM
In UE, taxarea se face la locul prestarii serviciului. Nu al incasarii.

E mult, mult mai complicat de-atat, fiind multiple straturi de reguli diferentiate de TVA care se aplica. Desi, apropo, in general (cu cateva exceptii), taxarea pentru prestari de servicii in UE se face in tara prestatorului si nu unde se presteaza serviciul.

Legislatia de TVA (ca de asta vorbim) e armonizata la nivel UE (partea a pietei de bunuri si servicii), doar nivelul e la latitudinea tarilor membre (si acolo intre doua marje fixe). Iar Uber respecta chestia asta - ar fi fost de mult inchisi si arestati daca nu faceau asta.

Din Finlanda pana in UK si din Portugalia pana in Germania nu a obiectat nimeni la modul in care fac taxare. Uber are o pagina specifica legata de TVA in UE pentru soferi. Ar fi fost de mult inchisi in toata UE daca faceau ceva ilegal in legatura cu taxarea.

Apropo, am bagat facturi si chitante UBER in contabilitate si decontare (si vorbim aici de statul suedez). Contabila noastra le prefera taxiurilor standard - atat in SUA cat si in Europa, pentru ca e foarte simplu de contabilizat. Deci nu, nu face Uber evaziune fiscala.

Cat despre inregistrari la BNR - in primul rand nu exista "legislatie romaneasca" de plati, ci "legislatie UE" legata de plati transpusa in legislatia romaneasca - serviciile gen Uber fiind excluse de OUG113 (sunt vreo 4 puncte pe care Uber le atinge din lista de exceptii). La asta se adauga externalizarea facturilor si platilor, permisa de codul fiscal.

Uber a lucrat la fluxurile fiscale ani de zile, tocmai pentru a nu intra intr-un teritoriu extrem de riscant - evaziunea. Incasarea cash a fost si ea probata ex-ante si implementata initial in orase mici din UK - locatie aleasa intentionat pentru a primi cat mai repede orice contestatie si a rezolva cat mai repede orice disputa facuta initiata de autoritatile de supraveghere financiara europeana.

Nicaieri in UE aspectul fiscal n-a fost motiv de interzicere Uber - repet, ar fi fost de mult in parnaie si inchisi in tot UE daca s-ar fi pus rau cu fiscalitatea europeana. Intotdeauna a fost natura reglementata a serviciului de transport cu taxiul. Care e alta poveste.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dr4qul4

#364
Tu ignori un lucru. Eu nu spun ca uber incalca legislatia fiscala, ci ca partenerii lor o fac.
Parteneri (adica soferi) care sunt inregistrati in romania, care efectueaza un serviciu in romania si care nu elibereaza bon fiscal pt o plata in numerar, desi nu sunt inclusi in lista de exceptii.
Poate ai bagat  chitanța uber in contabilitatea unei firme din alta tara. Pt cele pe care nu aparea CUI -ul firmei (acum am trecut la nume cui ul), BDO tax ne-a pus sa le trecem ca si cheltuieli nedeductibile. Adica am mai dat 16% la stat.

Si dai exemple din alte tari...dar serviciul uber de aici nu se compara cu cel din alte tari. In alte tari li se cer autorizatii de transport, asigurare pt persoane, masini verificate, nu tu soferi verificati.
La noi se accepta orice, oricum. E doar taximetrie prin aplicatie. Vad ca acum accepta masini de 15 ani vechime.

Oricum, au pierdut clienti cu plata prin numerar. Bolt si Clever Go au mult mai multe curse. Tot taximetrie gri. Dar cam asa e toata taximetria la noi.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Ionut

PwC: În Bucureşti şi Ilfov sunt 10.500 de taxiuri şi 13.000 de maşini ale partenerilor Uber şi Bolt (Taxify). Piaţa totală de călătorii prin aplicaţii, 1,6 miliarde lei pe an

Piaţa de servicii de transport urban din Bucureşti şi Ilfov este servită de aproximativ 10.500 de taxiuri şi 13.000 de şoferi parteneri ai unor platforme digitale precum Uber sau Bolt (Taxify), conform unui studiu realizat de compania de consultanţă şi audit PwC România pentru ,,Coaliţia pentru Economia Digitală", o asociaţie care numără printre membrii săi şi compania Uber. La nivelul întregii ţări există aproximativ 20.000 de şoferi care lucrează pentru platforme de tipul Uber şi 76.000 de taxiuri, dintre care 22.000 acceptă şi comenzi prin aplicaţii mobile de tipul Clever, conform sursei citate. Contravaloarea călătoriilor cu şoferii parteneri ai unor platforme de mobilitate precum Uber sau Bolt (Taxify), dar şi a celor cu taxiuri care sunt comandate prin intermediul unor aplicaţii mobile de tipul Clever se ridică la 1,6 miliarde de lei pe an, potrivit sursei citate.

ZF

Ionut

STUDIU: Piaţa platformelor de mobilitate urbană din România, pe care activează şi Uber şi Clever, valorează aproape 340 milioane euro

Piaţa platformelor de mobilitate urbană din România, pe care sunt activi jucători precum Uber şi Clever, este estimată la aproape 1,6 miliarde lei (340 milioane euro) şi generează beneficii economice de peste 1 miliard lei (210 milioane euro), fiind complementară serviciilor de taximetrie, arată un studiu publicat joi de PwC România. Din total, piaţa de e-hailing (care include contravaloarea serviciilor de taximetrie generate prin aplicaţiile de mobilitate urbană) este de 706 milioane de lei, iar cea de ride-sharing de 881 milioane de lei, potrivit PwC.

Detalii pe News.ro

Ionut

Lovitură pentru Uber în România: Trebuie să înceteze "practici de concurență neloială"

Compania americană Uber a pierdut în tribunalul Cluj-Napoca și apelul în procesul cu taximetriștii și nu mai are voie să deruleze "practici de concurență neloială" în acest oraș, decizia judecătorilor fiind definitivă și executorie. "Dispune încetarea și interzicerea practicilor de concurență neloială desfășurate de pârâta S.C. U.S.R. S.R.L. (Uber Systems Romania - n.r.) constând în furnizarea de servicii de suport referitoare la verificarea documentației prezentate de furnizori și a stării autovehiculului, precum și în sesiuni de informare a furnizorilor care doresc să utilizeze aplicația UBER, toate în legătură cu furnizarea de servicii de transport pe raza Municipiului Cluj Napoca", este decizia instanței, care poate reprezenta un precedent extrem de important cu efecte ce pot fi extinse la nivel național în caz de procese similare.

Profit.ro

voicul

Asteptam sa mearga Bolt la Cluj.  :D

dr4qul4

Gata cu mocangeala. E timpul pt reglementare.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

Ionut

Reacţia Uber după decizia Curţii de Apel Cluj: Decizia este dezamăgitoare. Aplicaţia va continua să funcţioneze

Platforma Uber consideră dezamăgitoare decizia Curţii de Apel Cluj, de încetare şi interzicere a practicilor de concurenţă neloială desfăşurate de Uber în Cluj-Napoca, dar dă asigurări pasagerilor şi şoferilor că aplicaţia poate continua să funcţioneze, transmite corespondentul MEDIAFAX. Potrivit unui comunicat al Uber transmis, vineri, platforma a schimbat modul de operare, astfel că lucrează doar cu operatori de transport autorizaţi.

,,Decizia este dezamăgitoare, însă dorim să-i asigurăm pe pasagerii şi pe şoferii parteneri care se bazează pe Uber în Cluj că aplicaţia poate continua să funcţioneze. Între timp, am schimbat modul în care operăm, iar în prezent lucrăm doar cu operatori de transport autorizaţi. Multe ţări din UE au reglementat serviciile de ridesharing precum Uber, oferind astfel mai multe opţiuni de mobilitate cetăţenilor lor. Avem încredere că România se va alătura în curând acestui trend", au declarat oficialii Uber.

Aceştia susţin că o primă analiză a deciziei Curţii de Apel Cluj arată că parte a acţiunilor cerute de reclamanţi au fost respinse şi că serviciul Uber nu este interzis în Cluj-Napoca. ,,Cu toate acestea, se pare că decizia a dispus încetarea activităţilor de suport direct pentru şoferii parteneri oferite de către Uber Systems România în Cluj-Napoca. Guvernul României s-a angajat recent să reglementeze serviciile de ridesharing, în următoarele săptămâni, printr-o ordonanţă de urgenţă", se mai arată în comunicat.

ZF

Quest

Uber se face ca nu intelege ce i se tot spune...
Curtea de Justitie a Uniunii Europene a decis in 20.12.2017 ca serviciile de conectare a persoanelor fizice cu soferi neprofesionisti sint considerate servicii in domeniul transporturilor. Cu alte cuvinte, acestea nu pot beneficia de o reglementare care sa dezavantajeze serviciile clasice de taxi.
Common sense will get you far !

Ionut

Începând de miercuri, Uber majorează tarifele pentru orele de vârf, pentru a încuraja un număr mai mare de şoferi să fie activi pe aplicaţie şi a reduce timpul de aşteptare pentru clienţi

Începând de miercuri, 8 mai, tarifele pentru toate produsele Uber cresc în timpul orelor de vârf, potrivit unui anunţ al companiei. Uber motivează decizia prin faptul că ar urma să încurajeze un număr mai mare de şoferi să devină activi pe platformă, ceea ce va duce implicit la reducerea timpului de aşteptare pentru clienţi. Noile tarife pentru perioadele de vârf vor fi următoarele: UberX: 1.56 lei (tarif de bază), 0.26 lei (tarif pe minut), 1.56 lei (tarif pe kilometru), 12 lei (tariful minim) Uber Select si Uber Green: 1.98 lei (tarif de bază), 0.34 lei (tarif pe minut), 1.98 lei (tarif pe kilometru), 14.4 lei (tariful minim).



ZF

Ionut

Grupul german Daimler capitalizează puternic Clever Taxi

Clever Tech, compania care deține aplicația clevertaxi.ro și preluată integral de Daimler în aprilie 2017, tranzacție anunțată în exclusivitate de Profit.ro, a fost capitalizată cu o primă de emisiune de 13,6 milioane de lei. Anterior, firma a fost capitalizată cu prime de emisiune de 3,74 milioane de lei, respectiv 3,72 milioane de lei. În octombrie 2018, Profit.ro a anunțat că societatea și-a majorat capitalul social cu 5,5 milioane de lei, la 9,05 milioane de lei. De la preluare, Daimler a capitalizat Clever Tech cu 34,27 milioane de lei, din care aporturi la capitalul social - 9,05 milioane de lei și prime de emisiune - 25,22 milioane de lei.

Detalii pe Profit.ro

Ionut

Activitatea Uber si Taxify va fi blocata incepand de joi: utilizatorii risca sa nu mai gaseasca masini sau sa astepte foarte mult

In schimb, soferii de Uber si de Taxify - care nu detin licente de taxi si nici nu le pot obtine, in conditiile legii - ar urma sa fie sanctionati, incepand de joi, 16 mai, cu amenzi de pana la 5.000 de lei si ridicare placutelor de inmatriculare pentru o perioada de 6 luni, daca sunt prinsi transportand pasageri contra cost. In aceste conditii, e lesne de inteles ca multi dintre soferii de Uber si Taxify urmeaza sa se lase de meserie. Intrebarea este: vor disparea sau nu serviciile de transport alternativ pe care le prefera, in defavoarea celor de taxi, circa 2,5 milioane de romani? Pana la acest moment, nici Uber, nici Taxify si nici Clever Taxi (serviciu de car hailing) nu au raspuns la intrebarile adresate marti cu privire la activitatea pe care o vor desfasura de joi incolo.

Ziare.com