News:

.

Main Menu

Agricultura in Romania

Started by Ionut, November 01, 2016, 08:01:17 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stangabriel

https://economie.hotnews.ro/stiri-agricultura-23926633-ministrul-agriculturii-peste-criza-coronavirus-suprapune-seceta-extrema-vor-consecinte-lant-asupra-preturilor.htm

Peste această criza determinată de pandemia coronavirusului se suprapune și o secetă pedologică cumplită și extremă, cum nu a mai fost în ultimii mulți ani. Deficitul este foarte mare în zona Moldovei și a Dobrogei. De aceea, există un pericol să fie compromise culturile de toamnă într-un procent destul de mare", a declarat la Digi 24 ministrul Agriculturii.

https://economie.hotnews.ro/stiri-agricultura-23909383-ministrul-agriculturii-seceta-afectat-2-9-milioane-hectare-culturi-toamna.htm

Seceta a afectat culturile de toamnă din Moldova și din sudul țării, 2,9 milioane de hectare cultivate cu grâu, secară, orz, orzoaică și rapiță, dar valoarea exactă a pagubelor urmează să fie stabilită, a declarat joi ministrul Agriculturii Adrian Oros, citat de Mediafax.


Bunica mea are langa Slobozia cateva hectare si binenteles ca este si ea afectata. Zona inca mai primeste apa, dar nu pe toate canalele. M-am uitat pe Google Maps si am vazut ca apa din zona ajunge din Dunare, zona Insula Mica A Brailei, linie dreapta 60 km, probabil 80-100 pe canal. Pe traseu am vazut 6 statii de pompare, cred ca toate erau cu urcare. Ar fi de la 9 m altitudine - Dunarea pana la aprox 40 m altitudine - terenurile.

Ok, hai sa punem cateva date importante despre Canalul Siret - Baragan - Dridu.

https://ro.wikipedia.org/wiki/Canalul_Siret%E2%80%93B%C4%83r%C4%83gan

Soluția propusă includea:

   Un canal care să lege râul Siret de râul Ialomița pornind în aval de un lac de acumulare în zona Adjud, aval de confluența Siretului cu râul Trotuș. Canalul urma să capteze și resursele de apă ale râului Putna și ale afluenților acestuia precum și cele ale râului Buzău regularizat de un sistem de lacuri de acumulare în zona montană și de un lac în zona colinară situat în zona localității Viperești. Sectorul dintre Buzău și Ialomița urma să poată fi alimentat fie atât din Siret și Buzău, în perioadele în care resursele de apă disponibile erau suficiente, cât și prin pompare din Dunăre (prin Mostiștea) în perioadele în care resursele râurilor interioare erau insuficiente.
  Un lac de acumulare pe râul Ialomița, în zona localității Panțoiu (azi inclusă în satul Patru Frați), aval de confluența cu râul Prahova, care pe lângă regularizarea resurselor de apă ale Ialomiței, îndeplinea și rolul de a permite traversarea debitelor pompate din Dunăre pentru râul Ialomița.
   Un sistem de lacuri de acumulare pe râul Mostiștea, care să servească atât pentru irigarea terenurilor agricole învecinate cât și pentru tranzitarea debitelor din Dunăre spre Ialomița. În partea aval, un canal în zona localității Dorobanțu urma să facă legătura cu Dunărea. În partea amonte, alt canal pornind din zona localității Movilița urma să facă legătura cu râul Ialomița.

Intreg sistemul de canale și lacuri de acumulare între Adjud și Dunăre urma să fie navigabil, soluție care nu impunea un spor de investiții important, din cauze secțiunilor mari ale canalului necesare tranzitării debitelor pentru irigații.

Nu inteleg de ce se incapataneaza sa-l faca atat de mare. Doar sa fie Navigabil ? bază de 20 de metri , 57 metri la suprafata apei și o adâncime de 7 metri. E imens. Sa duca pana  la 200 mc/s de apa.

Eu am vazut ca exista sistem de urcare a apei in complexul de lacuri de pe Valea Mostistei din Dunare , inclusiv un Canal pana in Lacul Dridu de pe Ialomita.

A si o chestie total ironica si amuzanta. Canalul este considerat util si pentru evitarea inundatiilor, insa conform legislatiei, nu se poate decat dupa ce se plateste apa ce de devarsa din lac in canal catre apele Romane. Poate se vor face anumite exceptii.

TibiV

Pacat ca nici Wikipedia, nici Wikimapia nu au o harta adevarata (completa si utilizabila) a intregului sistem hidotehnic proiectat/planificat... :(

Observatie:

Stiti ca m-am mai revoltat impotriva obiceiului unora dintre colegi de a "arunca la plesneala" niste "link-uri chioare"... Adica DOAR un link, fara a prelua macar o minima parte a celor mai importante informatii din articolul respectiv...
(Din pacate, este un obicei practicat in continuare pe scara larga aici, pe forum... :( )

Articolul din Wikipedia citat de stangabriel confirma principalul motiv pentru care ma opun acestor "link-uri chioare"...

Articolul Wikipedia are, la final, obisnuitele "Note" (bibliografia, mai pe romaneste...)

Quote
Note
1.^ Canalul Siret-Baragan, mai ieftin decat un kilometru de autostrada, 26 ianuarie 2010, Ticu Ciubotaru, România liberă, accesat la 21 mai 2014
2.^ S-au sistat lucrările la Canalul Siret-Bărăgan, 24 mai 2009, Evenimentul zilei, accesat la 21 mai 2014
3.^ Aceasta ar putea fi următoarea megastructură a României: O investiție de 3,5 mld. euro ar pune la adăpost de secetă 10% din agricultură, 30 ianuarie 2012, Gabriel Razi, Ziarul financiar, accesat la 30 noiembrie 2014
4.^ Planul de Amenajare a Bazinului Siret - IPACH - 1960
5.^ Planul Național de Amenare a Apelor din România - Comitetul de Stat al Apelor, București, 1962
6.^ Apar primele nume de investitori interesați de canalul Siret-Bărăgan. Chiar ar putea prinde viață? Încă un râu de 200 km între Siret și Ialomița?, 30 ianuarie 2012, Gabriel Razi, Ziarul financiar, accesat la 30 noiembrie 2014

Evident ca primul articol mentionat (cel cu "Canalul Siret-Baragan, mai ieftin decat un kilometru de autostrada") m-a socat instantaneu...
Ce a vrut sa spuna poetul?...
a/. Ca un canal de 198 km este mai ieftin decat 1 km de autostrada? Hmmm. Putin probabil...
b/. Ca 1 km de canal este mai ieftin decat 1 km de autostrada? Verosimil, dar nu "se pupa" cu titlul bombastic...

Evident, in secunda 2 am dat click pe link-ul respectiv.
Nu va spun ce am gasit. (Asta este un "pont chior"  :lol: )
Va las sa incercati si voi...

Iar apoi astept contra-argumente care sa ma convinga sa acceptam pe forum "link-uri chioare"...

PS
Nu am copiat efectiv link-ul decat pentru articolul "cu buba".
Pe celalte le gasiti pe Wikipedia - 2,3 si 6 exista si functioneaza... 4 si 5 sunt doar "citate", fara nici un link... :D
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Harry

^^Canalul respectiv trebuie finalizat insa la nivel de canal de irigatii. In alta ordine de idei, in port se extinde terminalul de cererale al CANOPUS STAR cu inca 3.800 mp

Io

#138
^ Mah, rid si curcile de noi. Faci canale navigabile ca sa ce? Sintem rupti in c*r da' fiindca au unii idei crete sau sint prosti de-a binelea facem prin ministere planuri cu chestii navigabile ba prin Moldova, ba prin Baragan, ba parca vad ca nici cu Bucurestiul nu ne-a trecut. Si toate astea costa un purcoi de bani pe care nu-i avem cind noua ne trebuie ieri irigatii ghici unde? Exact in zonele alea! LE - inclusiv in Bucuresti, macar asa sa-l spele :p .
Exact barje cu materii prime o sa circule in amonte pe canalele care bintuie visurile dracu stie cui - altfel de ce sa faci canale navigabile? Sa se dea nu stiu ce potentat local cu barcuta? Nu. Turism? Haida de! - in loc sa circule apa la vale intr-un sistem de irigatii nou de care chiar e nevoie sa nu se mai plinga agricultorii in fiecare an de "deficit de apa in sol".
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

TibiV

Pentru cei "under 40", din folclorul (absolut real!!) al anilor '80:

"Sapam azi Canal... mare,
De la Dunare la Mare,
Sa se plimbe cu barcuta,
Nenea Nicu si Lenuta!..."


Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

Varianta oficială. Șoferul către camionul lui:

Bună dimineața Rabă,
Eu sunt rob și tu ești roabă,
Hai să ne-apucăm de treabă.
C-am venit din nordul țării,
Să facem Canalul Mării,
Să se plimbe cu vaporul,
Ceaușescu și Poporul.


Varianta neoficială e aia cu bărcuța și Lenuța

* Rabă - marcă de camion
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TVlad

S-a mai repus in functiune vreun sistem de irigatii in ultima vreme? De cind nu mai e Daea ministru s-a cam lasat linistea peste subiect. Nu zic ca nu s-ar lucra dar nu am mai gasit nici o stire despre asta.

TibiV

Pai aproape singurele stiri sunt cele cu "Corona".
Este extrem de frustrant, dar asta este...

Chiar si la Pro TV, reporterul care a facut cu Ionut reportaje despre DNCB si alte subiecte de infrastructura, s-a "costumat" si a facut reportaje despre focarul de coronavirus de la Tandarei...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

TVlad

E adevarat dar ma gindeam ca unii dintre noi or mai avea informatii din interior sau poate au vazut undeva intimplator sa se lucreze. In mod normal as zice ca Ministerul agriculturii ar trebui sa informeze publicul despre stadiul acestor lucrari; sa stim si noi pentru ce ii platim.

dr4qul4

Cum ar mai putea canalul Siret-Baragan sa fie navigabil? Partea sudica, de la Dridu la Mostistea, a fost facuta doar pentru irigatii. Asa ca cine naiba ar naviga de la Urziceni la Marasesti si apoi la Galati?
De costuri nu are rost sa mai discutam. Am face 1000 de km de autostrada sau 1000 de km de cai ferate de mare viteza.
In schimb pentru irigatii nu e nevoie nici de 10%, pentru ca se pot folosi conducte pentru traversarea raurilor/drumurilor/cailor ferate/zonelor locuite.
Oare mai exista vreo tara in lume, care sa vrea sa faca un canal navigabil care nu urmeaza cursul unui rau sau cel mult pe rauri cu debite mai mici de 100m3/s?
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

TVlad

De unde a rasarit ideea asta cu navigabilitatea? Chiar si partea executata pe vremea lui Ceausescu este doar pentru irigatii. Se poate vedea usor in zona Focsani- Marasesti: nici un pod nu are inaltimea proiectata pentru a permite navigatia; pot trece eventual niste barcute/salupe dar nimic altceva. Iar toate traversarile de riuri sint prin sifonare.





Powered by API/PUM imgur uploader


voicul

Si eu stiu la fel: canalul asta a fost propus pentru irigatii.
De asemenea nici nu are 10.000 de km sa zici ca ar renta transportul pe apa. Are cat 200 - 300 de km (?) si uneste niste orase mici intre ele. Cat si ce sa transporti intre orasele astea ca sa fie rentabila investitia?

Anul acesta avem seceta in Romania, nu lipsa de modalitati de a transporta lucurile.

TVlad

In plus, traseul e aproape paralel, nu cu una ci cu doua cai ferate. La capete nu e nici un port, Siretul nu e navigabil pina la Marasesti, pe traseu nu exista nici o fabrica importanta sau alta baza industriala care sa necesite volume mari de marfa transportata.
Cine a scris chestia aia pe wikipedia a gresit sau poate se refera la o versiune mai veche a proiectului la care s-a renuntat inca de pe vremea lui Ceausescu. Ar trebui corectat ca sa nu le mai vina si altora idei :)

stangabriel

#148
Bine punctat de voi.

Intrebarea este:  de ce nu accepta sa fie mai mic ca si constructie, automat ma ieftin. Oare e vorba de volum util si de o limita maxima de viteza a apei in caz de descarcare spre canalele de irigatii secundare? Ca doar nu se iriga toate cele 500 000 - 700 000 ha in acelasi timp.

Am Calculat volumul canalului, la incarcare maxima pe actualul proiect.

Trapez cu laturile  20 m si 57 m , inaltimea de 7 m,  lungimea de 198 km  :lol:

Am ajuns la 53,46 milioane MC de apa in canal. Sper sa nu fie gresit.

dr4qul4

Vom vedea cerintele pentru podurile de pe A7, peste acest canal. Daca vor fi la nivel, atunci e doar pentru irigatii si in acte.
Dar oare de ce au ridicat atat de mult podul de pe DN2 de la Bizighesti?
Clar nu vor trece vapoare cu panze pe acolo, dar barje ar avea loc. Daca nu ar trece nici barje, atunci podul ar fi trebuit sa treaca exact pe la nivelul digului/malului.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist