News:

.

Main Menu

Locomotive

Started by Ionut, October 29, 2016, 07:48:50 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xenos

Da, chiar cred, mai ales că avem locomotive diesel care se apropie de vreo 70 de ani...şi ideea că vom electrifica cândva Sibiu-Braşov nu mi se pare un argument suficient, câtă vreme 1. acest cândva este foarte, foarte incert şi 2. sunt multe alte reţele feroviare importante neelectrificate, vezi capătul M 400, vezi M 600, M 700 şi multe altele...

cristi5

@Xenos prin electrificarea Cluj-Oradea, ca magistrala principala, va ramane ceva tractiune diesel disponibila pt restul zonelor neelectrificate. La fel cu restul tronsoanelor electrificate. Sigur, e nobila ideea de a reinnoi tractiunea diesel dar cum zic, nu prea sunt surse de finantare.

Problema pe care inteleg ca o au pt electrificari este ca cer si alte lucrari (gen reparatii la linie) si multe firme nu se mai califica (pt ca nu sunt autorizate pt alte lucrari decat cele de electrificare) sau nu li se merita sa liciteze si... se anuleaza licitatia de electrificare.

Xenos

Povestea asta cu locomotive dual, electric şi baterii electrice, s-a materializat în vreun produs viabil? Că automotoare cu baterii electrice înţeleg că sunt...
Avem atâtea porţiuni importante neelectrificate că trebuie să facem ceva şi cu tracţiunea diesel sau altceva similar, teoretic din fonduri proprii, dar la noi noţiunea asta a cam dispărut...va trebui să reapară.

paulmare

Pai glume de astea sunt https://www.romaniaeuroest.ro/en/battery-locomotive-lea/
sau asta wabtec https://www.railway-technology.com/features/the-future-of-freight-is-battery-and-its-painted-cherry-red/

dar la o locomotiva serioasa, 6mwh de exemplu, ai nevoie de un invertor la bord care sa aiba puterea asta, si de un pack de baterii care sa le duca (la Li-Ion esti limitat de curentul de descarcare - poti descarca pe timp scurt de 3 ori curentul nominal la bateriei - de exemplu celula are 100Ah capacitate, o poti descarca pe timp scurt - cateva secunde - la 300A, sau la curentul nominal daca nu vrei sa o faci praf prematur. Ca sa poti merge o ora full power in exemplul nostru, iti trebuie 6mwh capacitatea bateriei. Bateriile auto Li-ion cele mai scumpe sunt peste 500wh/litru la celula, si ai o gramada de spatiu intre ele pentru ventilatie, racire, busbar-uri etc -
Una de 6mwh (drept ca baterii LFP, cu densitate de energie cam 60% fata de Li-Ion) arata cam asa https://www.economica.net/baterie-reglaj-sistem-energetic_669365.html
(ca idee eu am powerwalluri LFP la sistemul solar, 5.12kwh cu BMS, carcasa de tabla, prinderea de perete cabluri etc e 60 de kg una). Bateria de dacia spring 26.8kwh e 285 de kg, pentru cei 200 de kg autonomie trebuie sa stea acasa in priza cu incarcatorul ei original 13 ore

Asa ca in afara de tocat bani pe proiecte de cercetare nu cred ca o sa apara prea repede ceva locomotiva cum stim noi, cateva mii de kw, capabila sa traga un tren cateva ore si sa stea pe traseu majoritatea timpului, nu in priza la incarcat - nu o sa apara prea repede cu tehnologia de acuma la baterii (litiu, sodiu a aparut deja dar are densitate de energie mai mica decat litiu in orice chimie a bateriei).

carutasul

Păi mi se pare evident că nu are sens să faci o locomotivă să meargă ore în șir pe baterie, ce mi s-ar părea mie interesant ar fi să poată merge o oră- o oră și ceva ca să poți acoperi un capăt de linie neelectrificat și de acolo să treacă pe pantograf și să încarce și bateria. Gen Alexandria-Roșiori pe baterie și de acolo București pe tracțiune electrică "clasică". Pare destul de fezabilă la prima vedere mai ales că de obicei volumele nu prea contează pe feroviar, poți atașa un "vagon baterie". Dar dacă nu a făcut-o nimeni poate nu e așa de simplu pe cât pare...

paulmare

Poi asa foarte teoretic, o locomotiva moderna electric, care foloseste convertizoare IGBT si motoare trifazice (nu EA-urile noastre din 1960 toamna),  ai putea-o atasa la un "vagon baterie" de curent continuu, pentru ca functioneaza aproape la fel ca o masina electrica, doar ca isi trage curentu alternativ de medie tensiune 25kv din pantograf nu CC din baterie, si masina electrica de obicei foloseste motoare sincrone cu magneti permanenti din neodim din motive de spatiu, insa reglarea turatiei, franarea recuperativa etc sunt tot prin invertor cu IGBT

Ca sa ai insa o ora de full power la o locomotiva de 5mw ar trebui in "vagonul baterie" 32000 de celule de astea https://ro.ainbattery.com/deep-cycle-3-2v-100ah-lithium-lifepo4-battery-cell-solar-panel.html de 100ah una are 2.3 kg, sau 11000 din astea de 5.5kg https://eu.nkon.nl/eve-lf304-prismatic-304ah-lifepo4-3-2v-a-grade.html si legate in serie si paralel dupa cum ii trebuie tensiune invertorului

carutasul

#516
ei da, dar nu cred că ai avea nevoie de puterea maximă o oră. Însă e clar că ar fi un use case destul de limitat pentru că la călători mai degrabă ai nevoie de un automotor sau de o locomotivă mult mai slabă ( până la urmă dacă iei 100 de baterii de Dacia Spring probabil poți transporta 200 de pasageri cu un tren alimentat de ele o oră)  dar la marfă e destul de probabil să ai nevoie de putere mare. Deci ai acoperi doar o mică parte din necesar; dacă scopul e să scapi de motorină scopul nu e atins și mai introduci o complicație suplimentară cu avantaje minimale.
P.S. De fapt calculul e greșit din start, mașina nu consumă nici pe de parte puterea maximă o oră, probabil în cea mai mare parte a timpului consumă mult mai puțin, doar compensează frecarea cu aerul . Așa că probabil bateria e supradimensionată cel puțin cu un ordin de mărime ...

paulmare

Ca sa pastram analogia cu spring, motorul are 33kw la putere maxima, si wltp e 12kwh/100km, nu stiu la cale ferata cum e, teoretic ai un consum foarte mare la pornire sa invingi masa inertiala a trenului, apoi daca e pe teren plat si trenul are viteza constanta, frecarea cu aerul si la roata e mult mai mica decat la o masina - ideea e ca in teorie, fix ce au facut wabtec cu locomotiva aia sponsorizata de California, cu electronica de acuma cu tranzistoare IGBT - se poate, si sa franeze recuperativ in baterie, si sa incarce de la pantograf   

tom_sawyer

#518
Quote from: tom_sawyer on February 14, 2024, 03:57:58 PMAutoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) ar putea lansa în 2024 încă o licitație pentru achiziția a până la 23 de locomotive noi, a spus pentru ECONOMICA.NET Ștefan Roșeanu, președintele ARF. Acesta speră ca la noua procedură să se înscrie cât mai mulți producători, inclusiv din România.

,,Anul acesta sperăm să putem porni încă o licitatie. Ministerul Finanțelor cu sprijinul Băncii Mondiale lucrează la o emisiune de obligațiuni verzi, iar noi la Ministerul Transporturilor suntem între proiectele pre-selectate", a menționat președindele ARF.

Potrivit lui, noua procedura va viza achiziția a până la 23 de locomotive. Numărul a rezultat din necesarul de 39 de locomotive stabilit anterior lansării licitației pentru 16 locomotive prin PNRR.

Spre deosebire de licitația derulată cu finanțare din PNRR, noua procedură nu va include aceleași cerințe legate de numărul de osii și nu va fi condiționată de termenul de august 2026 pentru finalizarea livrărilor, fapt ce reprezintă o mare problemă în industrie, potrivit șefului ARF.


Finanțare europeană de 204 milioane de euro pentru înlocuirea unor locomotive vechi

Comisia Europeană a aprobat 204 milioane de euro nerambursabili din Fondul de Modernizare pentru înlocuirea unor locomotive vechi cu material rulant nou, a anunţat, joi, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), conform Agerpres.

,,Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) anunţă asigurarea finanţării nerambursabile europene din Fondul de Modernizare a propunerii de investiţie: Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficienţa energetică în sectorul transporturilor, material rulant durabil pentru serviciile de lung parcurs. Decizia, confirmată în conformitate cu prevederile art. 10d(6) din Directiva 96/61/EC, de către Banca Europeană de Investiţii (BEI), prevede asigurarea finanţării în valoare de 204 milioane euro", spune instituţia.

Potrivit sursei citate, propunerea de investiţii vizează un proiect de anvergură pentru perioada 2024 – 2027 şi se referă la înlocuirea unor locomotive vechi cu material rulant nou, respectiv 9 trenuri interregionale de lung parcurs şi 23 de locomotive electrice.

Obiectivul principal al investiţiei îl reprezintă îmbunătăţirea eficienţei energetice în transportul feroviar din România şi este în concordanţă cu ţintele Planului Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice (PNIESC) pentru România, ce prevede măsuri susţinute de modernizare a transportului public urban şi a căilor ferate şi care pot contribui semnificativ la reducerea consumului final de energie în transport.

,,Precizăm că un rol major în elaborarea documentaţiei aferente evaluării acestei propuneri de investiţii, de către experţii BEI, l-a avut echipa de specialişti ai Direcţiei Generale Programe Europene Transport, din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), care în timp record a reuşit să promoveze această nouă achiziţie de material rulant nou al cărei beneficiar, în numele statului român, este ARF (în calitate de agenţie de implementare)", adaugă reprezentanţii ARF.

Suma de 204 milioane de euro se adaugă celor 470 milioane de euro atrase de MTI în octombrie 2023 pentru finanţarea proiectului ,,Sprijinirea reducerii consumului de energie prin intermediul eficienţei energetice în sectorul transporturilor – material rulant sustenabil", care a vizat achiziţia a 62 de trenuri electrice, contract semnat la finele anului trecut cu producătorul polonez PESA. Proiectul a fost finanţat, de asemenea, din Fondul de Modernizare şi se va finaliza în 2027, urmând să contribuie la sprijinirea utilizării tehnologiilor cu emisii reduse de carbon în transportul feroviar, prin îmbunătăţirea transferului modal care va asigura reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, în conformitate cu obiectivele Comisiei de reducere a impactului asupra mediului şi de îmbunătăţire a eficienţei energetice.

,,Vorbim de aproximativ 700 de milioane de euro în total, 100% finanţare UE. Noi plătim de la buget doar TVA şi eventualele creşteri de costuri", a precizat preşedintele ARF, Ştefan Roşeanu, potrivit Agerpres.

Fondul de Modernizare este unul din instrumentele cheie care contribuie la obiectivele Pactului ecologic European, prin sprijinirea unei tranziţii juste din punct de vedere social către o economie verde.

g4media.ro

facebook.com/arfromania

tom_sawyer

Astăzi Constantin Grup mai adaugă în parcul său încă 2 locomotive Transmontana v3.2 produse de Softronic, respectiv TM 083 si TM 084, care se alatura parcului actual, împreună cu TM 069 și TM 074. Toate cele 4 locomotive vor fi utilizate de Constantin Grup pe teritoriul României și al Ungariei.

Astfel, Constantin Grup surprinde plăcut la capitolul investiții în material rulant, la care se va adauga livrarea TransMontanei 089 in luna noiembrie anul curent.





facebook.com/p/Softronic-100063644048537

cristi5

#520
Anul trecut s-au implinit 60 de ani de la prima urcare electrica Brasov-Predeal. Locomotiva a fost Alsthom BB 12000. Redresori cu vapori de mercur (tip ignitron) si alt exemplar cu redresori cu diode de siliciu.

Au fost 2 bucati Alsthom, tocmai se schimba tehnologia de redresare. Probabil din acest motiv cele 2 aveau redresare diferita

https://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_Class_BB_12000



QuoteTwo locomotives, BB 12131 and BB 12141, were sent to Romania, where they were briefly used between 30 April 1963 and 30 June 1963. The Romanian Railways at the time evaluated them, being notable for pulling the first electric train under trials on 9 June 1963, between Brașov and Predeal, with Gheorghe Gheorghiu-Dej being present at the ceremony.

QuoteDeschiderea oficiala a circulatiei, cu locomotive electrice (dar pentru probe) are loc 9 iunie 1963, cand, in prezenta sefului de atunci al statului (Gheorghe-Gheorghiu-Dej) si a vicepresedintelui Consiliului de Ministri (Gheorghe-Gaston-Marin), locomotiva electrica BB-12141 a remorcat primul tren, spre Predeal.

"Skoda" Cehoslovacia cu locomotiva S.499 (varianta cu redresoare cu diode cu siliciu). Aceasta locomotiva va intra la scurt timp in parcul BDZ :

http://de.wikipedia.org/wiki/ČSD-Baureihe_S_499.0




Lokomotivbau Elektrotechnische Werke din RDG cu locomotiva E 251 :

http://en.wikipedia.org/wiki/DR_Class_E_251



ASEA Suedia cu locomotivele Rb 1001 si Rb 1002

QuotePentru primele teste sau folosit cele doua locomotive *franceze*, dar, in final, datorita avantajelor comerciale oferite de firma suedeza, s-a semnat contractul de livrare cu aceasta firma. De asemenea, a contat si faptul ca firma ASEA a fost de acord ca uzinele Electroputere Craiova sa cumpere licenta de fabricatie a acestor locomotive electrice, care, astfel, puteau fi produse si in Romania.

Asa arata ASEA Rb 1001, care a participat impreuna cu 1002. Cred ca era pe drum spre fier vechi in 1982, fara pantografe. Interesant ca in total s-au produs doar 6 bucati Rb, dupa care au trecut la Rc

http://en.wikipedia.org/wiki/SJ_Rb



1962, cand era noua, cu un an inainte sa vina la Brasov



Probabil dupa testele din Romania, in 1965 Rb1 a fost convertita la tiristori in loc de diode, ceea ce a permis control mai bun al tractiunii. (dealtfel cel putin una din cele 10 EA livrate de ASEA catre CFR era cu tiristori). Rb 1001 a devenit Rb1T (tiristori), din care a rezultat Rc, din care au fabricat mult mai multe (360)

Evenimentul din 9 iunie 1963 nu s-a prea sarbatorit, poate la anul vom vedea comemorarea tractiunii electrice "oficiale", 1965. Nu stiu daca Gheorghiu-Dej a trait sa vada asta...

https://www.facebook.com/share/v/ZcdDJX8gr8M1TNtg/

Powered by API/PUM imgur uploader

cristi5

#521
^ O precizare, Gheorghiu-Dej nu apucat prima tura a EA-001 in 9 decembrie 1965, el murind la 19 martie 1965.

Gheorghiu-Dej era ceferist, a inceput ca electrician la atelierele Galati la sfarsitul anilor 1920. Din cauza agitatiei comuniste a fost mutat disciplinar la Dej in 1931, de unde si numele... Atelierele CFR Dej au fost inchise in 1932 din cauza actiunilor de protest ale ceferistilor

Suspectez ca cumpararea licentelor DA si EA (ambele foarte reusite) in  primii ani din deceniul 1960 au o legatura cu Dej, dar nu stiu cat de directa. In orice caz Dej a dezvoltat industria grea romaneasca, inclusiv siderurgie si petrochimie, desi Moscova voia ca Romania sa se limiteze la agricultura... N-a prea reusit ulterior sa vanda productia, care era de slaba calitate si supradimensionata, dar asta-i alta poveste. O realizare a lui Dej a fost plecarea armatei ruse din tara in 1958.

Interesant ca pe langa DA, EA si electrificare, alte tehnologii folosite azi au ramas cum erau de pe vremea lui Dej: BLA si Indusi. Asteptam asadar urmatorul presedinte ceferist...

PS: Stiu ca Dej inca se mai simtea ceferist an anii 50... Cariera de piatra de la Bologa era a CFR si bunicul meu a lucrat acolo inainte sa fie detinut politic (la canal) sub pretextul fals ca ar fi fost chiabur. Fiul sau (unchiul meu) a reusit sa ajunga in audienta la Gheorghiu-Dej pe filiera CFR, si curand dupa aceea bunicul a fost eliberat, murind acasa in 1960. In timpul detentiei lui, bunica a fost nevoita sa lucreze in cariera (cara piatra cu caruta) si astfel a avut permise CFR toata viata ei, iar eu calatoream cu ea, ca sa se inteleaga cum am devenit pasionat CF...  :)


cristi5

#523
^ e interesant ca inca se mai poate face treaba cu Sulzere, dupa peste 60 de ani. Se mai gasesc ceva piese, se fac chiar imbunatatiri etc. Pentru un Diesel mi se pare remarcabil (electricul e teoretic mai fiabil)

Cateva din Sulzerele poloneze (422 produse) au fost re-importate de DB Cargo in Romania si sunt acum in flota lor. Interesant ce imbunatatire au adus, care a marit eficienta (de 5 ori zic ei)

QuoteIn terms of improvement and modernization, the company decided to install a secondary, much smaller diesel engine with an electric generator, which can keep all auxiliaries running while the main Diesel engine is not working, while also keeping the main engine warm and ready for operation. This way, great economy can be achieved (the fuel consumption is 5 times smaller), the wear on the main engine is reduced, and pollution is drastically limited. Furthermore, the locomotive has been equipped with a multitude of sensors, which allow a close, real time monitoring of its state, allowing hidden problems to be identified and solved before they worsen. Costs are further reduced this way.

20 de Sulzere din China (ND2, 285 bucati) au fost re-importate de GFR.

O citare haioasa din articolul de mai sus.

QuoteÎn dreptul numelui său, Gh. Gheorghiu-Dej a scris cu un creion maro cuvântul ,,rămas". De aceea presupunem că Radu Băncescu nu s-a mai întors atunci în România şi, dacă a solicitat azil politic în Elveţia, este posibil să fii rostit mai întâi lozinca ,,Trăiască Partidul Muncitoresc ... Rămân!".

cristi5

https://www.mt.ro/web14/transparenta-decizionala/consultare-publica/acte-normative-in-avizare/5308-hg10052024dtf-2

Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții ,,Achiziție 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160  km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători"

 
Scopul obiectivului de investiții ,,Achiziție 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160  km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători", este de a înnoi flota de material rulant, deoarece materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice.