News:

.

Main Menu

Locomotive

Started by Ionut, October 29, 2016, 07:48:50 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

Softronic Craiova și Green Cargo au semnat contractul pentru un lot de 6 locomotive TransMontana cu livrare până în 2024
02.05.2022

Începând de săptămâna trecută Softronic Craiova și Green Cargo au semnat contractul pentru un nou lot de 6 locomotive TransMontana care vor fi livrate în Suedia până în anul 2024. Informațiile le aveam de ceva timp dar a trebuit să așteptăm comanda oficială. Green Cargo este OTF feroviar de marfă de stat din Suedia și la rândul lor au trebuit să aștepte aprobarea planului de investitii de catre guvern si conducerea companiei, comanda venind când sumele de bani disponibile pentru investiții în material rulant au fost aprobate.

Green Cargo va deține începând din 2024 sau mai devreme daca va fi posibil o flota de 22 locomotive TransMontana încadrate ca serie Mb în Suedia, locomotivele care până acum făceau serviciu exclusiv la trenurile cu laminate din oțel dintre Lulea și Borlange, remorcand zilnic tonaje de 3.600-3.800 tone la viteze de 80-100km/h pe cale ferată de deal și munte, au devenit încet dar sigur cel mai eficient bun valoric din flota OTF de stat suedez.

Capacitatea locomotivelor de la funcționa conform proiect și la temperaturi de -40*C sau mai scăzute, combinat cu eficienta tracțiunii în 6 osii au determinat pe Green Cargo să demareze procedurile de autorizare în Norvegia și au început testele cu locomotivele serie Mb în simplă tracțiune și la alte trenuri de marfă în afară de trenurile grele cu laminate din oțel.

romaniaferoviara.com

tom_sawyer

#301
Patronul Softronic plânge că de ce se iau locomotive BoBo prin PNRR:

Gârniță continuă: ,,După care am înțeles că se organizează și licitație pentru locomotive. Noi fabricăm o locomotivă certificată dupa norma europeană. În Suedia urmează să primească și certificarea ERTMS după Regulament. Aceste locomotive sunt cu șase osii, dar ei vor cu 4 osii. Vă garantez că dacă are și încâlzire, și mai e și iarnă, nu circulă prin România", spune el.


Gigi Gavrilă, ex ARF, ex Astra TransCarpatic, îi ține hangul:

Fostul șef al ARF ironic: PNRR făcut de o ,,echipă de oameni de știință"

Menționarea numărului de osii pe care trebuie să îl aibă locomotiva trebuia evitată, spune Gigi Gavrilă, fostul șef al Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF). În plus, locomotiva nu va reuși să treacă munții Carpați. ,,Legat însă de PNRR, pe care nu l-am făcut noi, echipa din minister, ci a fost făcut de către niște oameni de stiință, sunt câteva prevederi foarte proaste. Achiziționarea de locomotive electrice cu patru osii – aceasta caracteristică nu avea voie să o treacă, trebuia spus doar locomotiva electrică, nu cu 4, 6 sau știu eu câte osii. Din punct de vedere functional, ca sa treci munții, nu ai aderenta necesară cu patru osii, orice putere ai avea. Dacă vrei să mergi cu o singură locomotivă, trebuie să fie cu șase osii. Prostia din PNRR și întregul pachetul de reparatii din PNRR ar trebui rediscutată. Pentru 16 vagoane noi (se cer trenuri atât de lungi în PNRR – n.red.) nu avem peroane", spune el.

Gigi Gavrilă spune că tendința actuală e de trenuri scurte cu frecvență ridicată de circulație, nu de trenuri lungi, câte unul pe zi, care "pleacă dimineața și se întorc seara". ,,O prostie scrisă în PNRR de neprofesioniști", crede el.


https://clubferoviar.ro/minunile-din-pnrr-locomotive-ce-nu-pot-trece-carpatii-si-trenuri-mai-lungi-decat-peroanele/

Hai să vedem ce fel de locomotivă are un tren Arad-București al Astra TransCarpatic; chiar una cu 4 osii:




Întrebare: un BoBo modern, gen Smartron, chiar nu trage 16 vagoane de călători peste munți în simplă tracțiune?

AndreiB

#302
Cred ca se poate dar strugurii sunt acrii. Exista peroane pentru 15 vagoane in statiile modernizate mari pe Bucuresti - Brasov. Doar statii minore (e.g. Poiana Tapului) nu au peroane suficient de lungi, dar slabe sanse sa fie deservite de trenuri asa lungi oricum - nu exista cerere.

Insa oricum locomotivele BoBo sunt mult mai flexibile si mai usoare (deci uzura mai mica). Ai putea lejer opera trenuri top & tail (locomotive la ambele capete) daca ai nevoie de acceleratie mai puternica / tonaj mai mare / descompunere pe traseu etc.

Eu as pune altfel intrebarea: exista operatori care mai cumpara CoCo pentru locmotive de calatori in Europa?

dan tm

Acesti domni nu stiu sau nu isi amintesc ce lungi erau trenurile inainte?
e adevarat erau trase de locomotive EA cu 6 osii dar nu se pune problema ca nu avem peroane.

Ori mai degraba ei nu pot trece de tehnologia EA pe care o au avînd în vedere camasinile EC veneau din Iugoslavia?

Nu stiu daca o locomotiva cu 4 osii nu poate trece singura Carpații cu 16 vagoane de călători și dacă a doua locomotiva nu era si nu este si in prezent un fel de siguranță. Plus ca depinde de linia luata în discuție.

(exemplificare marfa: tren Rail Cargo Romania , Brazi -Simeria 21 de vagoane 1639 tone brut 960 tone net , tras de ES 031 pe distanta Tîrgu Jiu -Pui primeste si ES 035 dar nu stiu daca la roata sau împingătoare, ES au 4 osii)
Rail Cargo Romania, Curtici -Giurgiu Nord 18 vag, 1377 brut, 890 net ES  073, pe distanta PUi-Petrosani primeste si ES 076

pe celelalte trecatori nu cred că sînt operatori cu masini cu 4 osii. Austriecii de la Rail Carco cu OBB-urile trec pe Balota doar cînd nu pot circula pe Valea Jiului.

frunzaverde

Astia ori sunt prosti, ori dobitoci, ori fac pe prostii. Si dat fiind ca Gigi Gavrila si ARF-ul lui a reusit sa cumpere trenuri de naveta pentru IR, cred ca sunt ambele.

Un BoBo modern are putere peste EA-urile antice din Romania - un Vectron are putere mai mare ca un EA, si forta tractiva la obada pe demaraj doar cu 5% mai mica (320 KN vs. 340 KN). Orice poate tracta un EA poate tracta un Vectron. Inclusiv pe Predeal.

Iar ala de la Softronic, prima chestie pe care ar trebui s-o admita e ca vinde un produs depasit de 40 de ani, oricate carpeli la electronica face, mecanica e de anii '50. Produsul lor e potrivit doar pentru aplicatii legacy, unde trebuie inlocuite vehicule grele de marfa din seria ASEA Rb/Rc cu ceva compatibil dar un pic mai modern. Atat. Nu au ce cauta la calatori.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

dan tm

Cred ca Softronicul se bagă în fata pentru ca are contractul ăla cu Suedia.
Sau nu?

zone_rider

@frunzaverde, concret care sunt diferențele la partea mecanică la o locomotivă Softronic față de una Siemens?

AndreiB

Softronic sunt case study pentru strategie. Ai prins un contract legacy pe noroc chior. Ai investit banii aia in R&D pentru a dezvolta o locomotiva BoBo moderna (avand in vedere ca aproape totul e BoBo azi) ca sa ai vanzari si pe viitor? Nu!

tom_sawyer

#308
SNCF vinde 12 locomotive electrice BoBo, destul de noi. Poate ar prinde bine la noi în țară:

https://www.agorastore.fr/ventes-occasions/rdv-ventes/vente-exclusive-sncf-127

https://fr.wikipedia.org/wiki/BB_27300


Poate le ia Blidar de la Astra, să facă mai multe trenuri private cu vagoane. Acum are bani de la contractele pentru tramvaie.

cristi5

Quote from: zone_rider on May 20, 2022, 06:09:11 PM@frunzaverde, concret care sunt diferențele la partea mecanică la o locomotivă Softronic față de una Siemens?
Mecanica Softronic e design ASEA (ca se-aia le plac la mecanicii suedezi obisnuiti cu Rc) din anii 50, neschimbat de atunci pt ca Softronic nu stie sa proiecteze asa ceva, ei au imbunatatit partea electrica.

Si fiind CoCo, uzeaza foarte mult calea. Majoritatea locomotivelor moderne sunt BoBo

Iar cand pune CFR calatori un EA (stramosul Softronic, dar mecanic identic) sa tracteze un singur vagon, eventual la un regio care demareaza din fiecare statie cu toate tonele locomotivei, se ating noi culmi ale absurdului.

zone_rider

In afară de numărul de osii și implicit numărul de motoare, altceva nu văd să fie diferit la partea mecanică. Celelalte elemente sunt comune cu orice locomotivă Siemens.

frunzaverde

#311
@zone_rider - nu sunt inginer mecanic, dar avem doua probleme pe care si eu, ca nespecialist, le inteleg:

1. CoCo vs. BoBo (3 osii pe boghiu vs. 2 osii pe boghiu). Un boghiu cu 33% mai lung, fiind rigid, implica semnificativ mai multe forte laterale in curbe si peste macazuri, distrugand sina mult mai "cu spor". Majoritatea cailor ferate europene au alergie la CoCo din cauza asta, multe taxand tractiunea CoCo mult mai mult decat 2xBoBo (amenda de distrus sinele).

2. Fara a fi specialist in mecanica, doar din discutii cu oameni care sunt ingineri in locomotive, boghiul ASEA Rb este extrem de rigid si primitiv, fiind gandit pentru operare la viteze mici pe linii de marfa foarte grele.  Boghiurile moderne am inteles ca sunt semnificativ mai putin rigide, cu portiuni articulate, si cu multiple niveluri de suspensii (inclusiv active) care uniformizeaza fortele trimise in sine.

Aveti aici boghiurile (sus Vectron, jos EA/Softronic) pentru comparatie:





Daca vreunul din voi e inginer mecanic si poate explica diferentele, am fi cu totii mai educati.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

vancouver

Aaaaaa. Acum inteleg si eu. Ca voi tot ii dati inainte ca distruge sina, ca distruge sina. Dar eu nu intelegeam de ce.

Deci o distruge DOAR in curba si pe macazuri. Pai stai putin ca asta e alta lume. Deci nu distruge sina in general, cum ati lasat pana acum sa se inteleaga.

Mai mult distruge sina doar in curbe foarte foarte stranse, unde conteaza faptul ca boghiul rigid e mai lung. Dar nu o distruge deloc pe liniile reabilitate pentru 80-100-120-140-160 km/h, unde evident raza de curbura e imensa si nu conteaza asa ceva.

Iar la macaza DOAR pe abatere. Nu cand trece pe directa macazului. Si pe abatere numai cand e curba stransa, ca la macazele puse de exemplu pe coridoreli nu e cazul.

De asemenea CoCo au circulat in Romania zeci de ani pana acum si in perioada comunista si apoi si nu am auzit in perioada in care liniile erau intretinute normal sa apara probleme reale.

In concluzie e doar o problema mai mult teoretica, valabila doar in curbe stranse (gen Balota, Valea Jiului, etc) si pe macazele din triaje si gari, ceea ce duce acolo la limitari de 5-10 km/h in timp, daca nu sunt schimbate cu zecile de ani (nici macar acele - ceea ce oricum e inadmisibil - in Germania nici un macaz nu se lasa mai mult de 20-30 de ani pe liniile circulate). Nu afecteaza cu nimic liniile modernizate si de viteza, nu afecteaza circulatia trenurilor de calatori cu 140-160 km/h. Asta ca sa clarificam lucrurile,.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

vancouver

Stadler, probabil special sa dea peste nas criticilor tipului CoCo, vor produce pentru prima data locomotive CoCo pentru Marea Britanie, mai precis 30 de bucati  :lol:  :



https://www.bahnonline.ch/20822/stadler-liefert-erstmalig-bimodale-coco-lokomotiven-nach-grossbritannien/

Locomotivele sunt duale, adica merg si pe curent electric, dar au si motor diesel. Oamenii sunt foarte mandri de locomotiva lor de care zic ca e ecologica, eficienta si super puternica si ca reprezinta o piatra de hotar (in fine) pentru caile ferate britanice.

Stirea e din 29.04.2022.

Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

dr4qul4

#314
dar cu suspensie pe arc la fiecare roata in parte. In felul acesta fiecare roata se poate ridica putin.
Cum rotile nu sunt drepte ci au muchia in unghi (asa iau curbele, se lasa intr-o parte, sina din exterior fiind mai ridicata), parghia, desi mai mare, nu mai pune aceeasi presiune pe linie (pentru ca punctul de contact nu mai e liniar pe cele 3 roti).
PS. Nici eu nu sunt specialist, dar fizica e aceeasi.

Asadar, chiar si la curbe de 160, linia este afectata la cele cu suspensie pe intregul boghiu de 3.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist