News:

.

Main Menu

Locomotive

Started by Ionut, October 29, 2016, 07:48:50 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dargauda

LEMA 481-001 a CFR Calatori in probe cu 16 vagoane pe ruta Fetesti - Bucuresti


Mobilitate eu Multumim


Xenos

Exact cum se comentează și acolo, arată hidos. Și probabil va funcționa la fel.

cristi5

#603
@Xenos esti extrem de negativ (si nu numai in acest caz). Probabil ca e la moda lamentarea si tragedia pe feroviar, nu stiu. Dar in cazul asta n-ai nimerit-o deloc.

LEMA este o locomotiva foarte reusita si e undeva in anii 90-2000 ca tehnologie (EA fiind in anul 1963, ca in 64-65 au aparut loco fara graduator, cu tiristori). Tocmai de-asta am facut istoria locomotivelor mai sus, sa vedem unde naiba e industria noastra. Si e destul de ok Softronic (si nu e de mirare afacerea cu Green Cargo etc, pacat ca e de fapt un atelier cu capacitate mica de productie). Faptul ca au putut produce LEMA pe acele sasiuri vechi si s-au putut incadra in conditiile licitatiei, este excelent. Au fabricat un produs consacrat, riscurile fiind practic zero (singurul risc ca poate se rupe naibii sasiul vechi dar ma indoiesc).

Mult mai mari sunt riscurile la proiectele PNRR care nu au mai fost testate: Reloc cu ABB, si SCRL Brasov cu Promat (abia recent au dat drumul la licitatia ETCS).

Fireste, sa discutam modul cum e vopsita o locomotiva este o mostra dureroasa de superficialitate. Oameni care n-au ce face. Locomotivele trebuie sa traga tonaj, nu sa produca transe estetice.

cristi5

#604
Prima locomotiva electrica la 50 Hz, Ungaria 1922!
https://www.facebook.com/groups/326571850760492/permalink/8345568868860710/

Asa cum am povestit in postarile precedente, motoarele universale folosite de primele locomotive electrice incepand cu anii 1905-1915 nu puteau lucra la frecvente apropiate de 50 Hz. In Europa s-a folosit 16+2/3 Hz iar in SUA 25 Hz. Asadar folosirea frecventei din retea, care la ora aceea era deja standardizata la 50Hz nu era o optiune dar Walter Boveri (de la Brown-Boveri, ulterior ASEA Brown Boveri=ABB) a insistat in Elvetia ca frecventa folosita sa nu mai fie 15Hz ci ceva legat de 50Hz, si asa s-a ajuns la "o treime din 50Hz"

Kálmán Kandó (Ganz), pionier si al locomotivelor trifazate in anul 1900 (vezi postarea de mai sus), a proiectat locomotiva V50 la 16 kV 50Hz folosind un "convertor de faza": un motor sincron care se rotea cu exact 3000 rpm (50Hz x 60 sec). Rotorul metalic inducea in niste bobinaje din stator curent cu diferite frecvente, doar 4 la numar. La fel ca locomotivele trifazate, aceasta locomotiva avea deci cateva viteze "sincrone": 25, 33, 50 si 67 km/h. Intre aceste viteze curentul era disipat intr-un reostat.



Experimentele cu V50 au durat un deceniu (Kando a murit in 1931). In cursul acestor experimente, turatia motorului sincron a fost redusa la 1500 rpm pt ca 3000 rpm crea un efect giroscopic. Rezutatul acestor experimente a fost locomotiva V40 produsa in 29 de exemplare, care a fost folosita intre Budapesta si Hegyeshalom pana in anii 1960 cand tensiunea din reteaua maghiara a urcat de la 16 kV la standardul 25 kV. V40 avea si ea 4 viteze sincrone: 25,50,75 si 100 km/h



Interesant ca maghiarii au fost cam cu 3-4 decenii inaintea tuturor celorlalti la locomotive cu 50Hz, care au "explodat" in anii 60, incepand din Franta unde s-a standardizat tensiunea de 25kV. In loc de convertoare de faza s-au folosit motoare de curent continuu cu diferite tipuri de redresare (cu vapori de mercur, ceeea ce propusese si Boveri, sau cu diode). Fiecare din cele 2 locomotive franceze venite la concurs la Brasov aveau unul din aceste doua tipuri de redresare.

Tot in acel deceniu a intrat si ASEA pe piata locomotivelor cu redresare, cu locomotiva Rb, mama EA. Fiind redresare,  frecventa locomotivei ASEA nu mai era atat de importanta, dar pana atunci ASEA produsese numai masini de 16+2/3Hz cu motor universal.

Powered by API/PUM imgur uploader

Calin88

#605
@cristi5

Locomotiva despre care comenteaza Xenos nu e modelul Reloc? Nu seamana deloc cu LEMA, seamana mai degraba cu ceva de prin India cu farul ala central pus sub parbriz. De altfel, in a 2-a poza, care nu e postata aici, se vede inclusiv urma ferestrelor de pe lateralul locomotivei originale, ori Softronic a reconstruit caroseria de la 0.

Cred ca si aspectul merita luat in calcul in cazul de fata; locomotivele respective sunt pentru CFR Calatori, nu sa care trenuri cu benzina sau containere. De acord, nu trebuie sa fie cel mai important factor (mult mai importanta e fiabilitatea, operarea economica etc), dar vorbim de un serviciu cu clienti, caz in care si aspectul conteaza. LEMA a fost proiectata sa traga marfa si arata mult mai bine/rafinat decat locomotiva Reloc. Cel putin nu e asa de valurita tabla pe lateral, de zici ca a sudat-o un "nea" la el in garaj.

dan tm

AM intrebat si dincolo daca nu era bine sa fie o chestie unitara?

acuma astea se fac intr-un fel(nici nu le spune LEMA ci ELASMO) vor trebui autorizati mecanicii pentru ele, diferit de cele Softronic Probabil ca si ogistica depourilor va fi pentru anumite situatii diferita.

s-a modificat topicul acolo
https://trenuletz.forumgratuit.ro/t5428-locomotive-clasa-482-elasmo-reloc

asta e poza in care se vad urmele geamurilor rotunde
Electric Locomotive with ASynchronous MOtors, pe scurt ELASMO. Așa a fost prezentat proiectul inițial.
 


cristi5

#607
Ah, m-a derutat topicul de pe forumul celalalt, ca era topicul LEMA (clasa 481)

Da, Reloc din PNRR (clasa 482) poate fi un risc pt ca e un tip mai nou, spre deosebire de LEMA din PNRR.

Dar componenentele sunt ABB, si cum arata cutia (cu sau fara urme de hublouri) chiar e irelevant, conteaza cum lucreaza locomotiva, ceea ce, fiind un proiect nou, nu avem de unde sa stim!  Sa judecam de la inceput ca nu va merge bine bazat pe "cum arata", mi se pare superficial.

Xenos

#608
Quote from: cristi5 on October 21, 2024, 12:32:15 AM@Xenos esti extrem de negativ (si nu numai in acest caz).

@cristi5: nu e chiar aşa. Locomotiva Softronic îmi place foarte mult, sincer.
Vorbeam de cea Reloc, dar tu te-ai grăbit să mă critici :)
Şi sunt diferenţe. Iar faţă de antecedentul PUMA mă aştept să fie şi diferenţe funcţionale, dar vom vedea.
Haideţi totuşi să gândim constructiv: Poate mai dreg ceva la design-ul frontal, poate cer permisiunea celor de la Softronic să preia frontul să arate unitar, poate echipamentele ABB îşi fac treaba.

cristi5

#609
@Xenos clasa 482 e o locomotiva cu motoare asincrone (curent alternariv trifazat, produs in locomotiva cu electronica de putere ABB, la frecventa variabila care controleaza fin turatia motoarelor). Nivel tehnologic cel putin 1990-2000, ca LEMA.

Puma e clasa 41, adica nivel tehnologic 1963, cu puterea controlata in trepte de graduator (concept de anul 1905), redresare si motoare de curent continuu.

Evident ca chiar daca e tehnologie moderna, ELASMO asta poate fi nereusita (nu stim, vom vedea), la fel cum si EA (clasa 40, 41) din 1963 a fost un model reusit. Dar 482, ca orice vehicul modern cu motoare asincrone e controlata mult din software, care nu e asa greu de ajustat daca nu merge bine.

"Designul frontal" chiar nu are nicio importanta. Nu e masina, sau alt bun de larg consum. Conteaza fiabilitatea (principala problema a sutelor de EA care mai exista) si consumul de energie.

dan tm

DAr de ce este tendinata sta de a prezuma ca nu va functiona bine cu echipamente ABB?

doar pentru ca restul care au trecut pe la Reloc sint mai mult defecte? asa se sustine dincolo. E un curent de critici pe Reloc.

oc7avian

Pentru cine o fușerește, și-o ia contractual la procentul de disponibilitate și financiar la mentenanță ;) Nu vorbim de o garanție de 24 de luni

dan tm

Asta este locomotiva ELASMO produsa de Reloc Craiova. Numele inseamna, practic, traducerea in engleza a LEMA (Locomotiva Electrica cu Motoare Asincrone = Electric Locomotive with Asynchronous Motors)

Faza e ca din informatiile pe care le detin via Tudose Dumitru, locomotiva asta noua care provine dintr-o 060-EA veche de 30+ ani a fost scoasa pe poarta uzinei... defecta. Atat de defecta incat nici RELOC Craiova nu ii poate da de cap, asa ca a cerut ajutorul inginerilor elvetieni.

Nimic nou sub soare, multe locomotive care ajung pentru reparatii capitale (RK) la Reloc ies cu defectiuni. Acum un an parca, iesise de la Reloc o EA Delfin la care disjunctorul deconecta incontinuu. See less

https://www.facebook.com/photo?fbid=3667982330168246&set=a.1395223324110836

Xenos

Dacă e defectă din start, mă gândesc că nu va fi predată, respectiv recepţionată....

ri3

#614

Pare functionala.. sa speram ca tine  :)