Infrastructura rutieră și protecția mediului

Started by StefanCelMare, October 26, 2016, 11:12:24 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hercule

Am cautat pe net, nu e greu pentru ca la Mures e isterie mare cu ursii aparuti asa din senin peste tot. Ce am gasit impreuna cu linkuri spre articole sunt puse intr-un fisier XLS. Daca vreti il pun aici deseara cand ajung acasa.
Deșteaptă-te române!

GDC

Referitor la articolul postat de @rota pe 20 oct., se menționează pentru A8 în zona Mureș ceva proiect propus de cei de la Milvus bănuiesc în județul Mureș. Există vreo șansă să obținem ceva detalii? Se vorbește de treceri peste autostradă din 5km în 5km, cu lățimea de 100m. Asta sună a cut&cover. Ajunge așa pentru carnivore? Sau se mai adaugă ceva?
Cred că aspectul ăsta e foarte important pentru PiSi și pentru A8, A13 și orice autostradă aproape de zonă muntoasă. Fără proiecte cum trebuie pe partea de mediu o să ne trezim cu probleme ca pe LD2 pe distanțe de zeci de km.

pasadia

Pai a fost Ionuț in persoana la prezentarea Milvus, acum vreo 2 ani. Sunt postări puse, ori pe topicul asta ori pe cel de A8.

GDC

Postările le-am văzut. Erau niște slide-uri cu "e rău, sunt urși, râși și o groază de alte orătănii", dar nu era nimic referitor la posibile soluții. Din ce am înțeles între timp au făcut ceva proiect și cu propuneri de soluții. Am întrebat despre așa ceva și pe A8, însă fără ecou, acolo se pare că e ori un dezinteres total, ori vreun post care să spună de ce nu trebuie să se facă A8 montan și cam atât.

JohannDB

   Problemele cu animalele sălbatice încep să se accentueze pe drumurile noaste (atât "naționale" cât și pe puținele noastre autostrăzi).....
   Se vorbește mult de eco-tunele și de construcția lor "cut and cover"/taie și acoperă....., tunele care să aibă pe la 100m lungime sau mai cine știe cât....
   Pentru asta întreb și eu, la proiectare, până te apuci să faci un tunel (indiferent de "tehnică") nu este mai ușor să pui sectoare de drum pe poduri ?? N-or mai trece sălbăticiunile pe sub poduri ?? Ar fi zgomotul podului sub trafic un factor inhibant pentru animale ca să treacă pe sub el ??
   Ce spun vajnicii "verzi" despre asta ?? Întreb, deoarece și pe dincolo, numai la câmpie am văzut eco-tunele; la deal și munte nu le-am mai văzut............ Iar tunelele-tunel le-am întâlnit unde drumul nu era de cut/cover și s-a găurit muntele/dealul, PUR ȘI SIMPLU..... Și atât !!
 

calino

Nici eu nu inteleg de ce viaductul nu e considerat suficient de prietenos pentru animalele mari. In Romania avem ursi care se plimba pe acoperisul cladiriilor in orase mari si aglomerate si mananca din tomberoanele din cartiere fara nici o jena dar le e frica sa treaca pe sub viaduct?

Ionut

Cine a zis ca podurile și viaductele nu sunt solutii acceptate de experții de mediu pentru asigurarea permiabilitatii?

pasadia

Voi înțelegeri că în RO se proiectează astfel încât lungimea tunelurilor sa fie cat mai scurta? Nu e exclus ca pe aceeași logic să fie căutat trasul cu cât mai scurte viaducte, traseul care urmează fundul văii (netopaind astfel de pe un versant pe celălalt). Asta e logica lor și în SF-ul vechi din CoBra, și în cele de pe PiSI.

În plus exemplu cu Occidentul nu tine din 2 motive:
- efectivele de mamifere mari sălbatice mult mai reduse
- construcția s-a făcut într-o perioadă în care situația nu era încă analizată complet și nu aveam aceleași normative.

Ionut

Exista o formulă matematica folosită de experții de mediu pentru a calcula daca o zona asigură permeabilitatea. Sunt 3 variabile luate în calcul:

- numarul de poduri/viaducte din zona de analiza (ex: în 5 km de drum avem X poduri/viaducte)

- lungimea fiecărui pod/viaduct si lungimea totală

- înălțimea fiecărui pod/viaduct

Practic se calculează cat spațiu (volum) au animalele la dispozitie pentru a traversa drumul în zona analizată.

alecu26

Se poate si cu viaducte...dar inevitabil la deal/munte vei avea si debleuri. Multe...mari...dese. Si acolo, acelea, trebuie facute pe cat posibil cut&cover. Numai la noi autostrazile serpuiesc sus jos stanga dreapta. Cumva cum au facut Italienii in anii 50...60. Si acum fac upgrade la ele.

Prin Italia, chiar mai mult, imediat ce se ajunge la o adancime de debleu de 7....8 metri se fuce tunel cut&cover.
Drumurile noastre POATE....
(100 Euro ca tronsonul Holdea Margina din A1 nu se va deschide complet la trafic in acest deceniu).

GDC

Și totuși pentru carnivore/omnivore trebuie tunel forat, nu? Ca doar nu stropim cu pipi de urs și râs după aia. Cum anume se determină poziția și lungimea minimă a lui? Luăm exemplu clar PiSi: avem câteva bucăți de tunel fost și câteva viaducte. Ajung pentru a asigura permeabilitatea? Sau ne trezim în faza Acordului de Mediu că mai trebuie vreun tunel două. Și dacă e să se întâmple pe baza căror date de decide suplimentarea?
Revenind la discuția în general: viaductul e la fel de bun ca tunelul forat?(pe aceeași lungime evident) Bănuiesc că șansele sunt mici să faci pilonii fix unde și-a marcat ursul teritoriul, dar tot e ceva forfotă un timp un zonă. Întrebările astea le poate răspunde cineva cu expertiză în domeniu?

dr4qul4

nu e nevoie de tunel forat decat daca ai foarte mult de sapat  sau daca santierul blocheaza singurul culoar de trecere.
Problema e ca daca nu faci tunel forat, atunci nu poti lucra si la viaducte si la cut&cover in acelasi timp.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

GDC

#312
Asta e sigur? Că știam că era o discuție că mamiferele carnivore se bazează pe miros pentru găsirea culoarelor de trecere și dacă faci cut&cover se duce naibii orice miros.
Și chiar dacă e vorba doar de blocarea singurului culoar, e singurul pe o distanță de cât? Fiindcă pe LD2 sunt 2 tuneluri forate ce puteau fi făcute cut&cover pe rând după logica asta. Sper să nu fi dat idei tâmpite unora și să caute acum să le facă cut&cover.

dr4qul4

Atat ursul cat si lupul isi gasesc fara probleme trasee noi, atat timp cat nu sunt oameni prin preajma. Nu merg mereu pe acelasi culoar, asa ca nu e o problema daca intrerupi unul dintre ele.
pe LD2 s-a cerut neaparat tunel forat din 2 motive: era cam singurul culoar ferit, si fiind in varful dealului, ar fi fost foarte mult de excavat, astfel ca ar fi durat mult pana la finalizare, si ar fi modificat substantial terenul.
Stiu ca sunt 2 tunele, dar sunt atat de apropiate, incat nu ai fi putut lucra la unul dintre ele fara sa sperii animalele care ar fi trecut prin cealalta parte. Bine, ursii probabil ca ar fi venit noapte prin santier sa caute ceva de mancare, dar lupul si mai ales rasul, ar fi stat departe.
Cel mai bun exemplu il avem in AM-ul pt PiSi, unde s-au cerut 2 mega ecoducte peste Olt+DN+CF pentru reintregirea culoarelor intrerupte de lucrarile de amenajare ale Oltului. Pe acolo nu au mai trecut carnivore mari de peste 40 de ani dar banuiesc ca nu se fac degeaba.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

pasadia

#314
Și pe Lugoj - Deva ajungeai la 40 m adâncime cu cut&cover. Sau, altfel spus, cât cover mai făceai după terminarea structurii?