Infrastructura rutieră și protecția mediului

Started by StefanCelMare, October 26, 2016, 11:12:24 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hercule

Imaginea reprezinta aria de raspandire a ursilor.

Am tot protejat ursii si acuma s-au raspandit peste tot. In padurile din jurul Targu Mures sunt 3 ursoaice cu 8 pui in total. Peste 4-5 ani va fi o veselie... :(
Deșteaptă-te române!

bacovia

^ Nu, nu i-am protejat. In schimb le-am distrus habitatul iar ursii s-au refugiat la cote mai joase, unde exista padure. Ursii din Apuseni au fugit in Salaj din cauza braconajului si lipsei padurilor.

bacovia

Si inca un aspect.

In ultimii anii padurile au devenit un furnicar pentru enduro/hard enduero/ATV. Aceste atelaje nereglementate (inpreuna cu posesorii redusi mintal) fac o galagie de nedescris, provocand un stres major animalelor salbatice.

cristi5

#243
Care e sursa de date a hartii? N-am gasit pe reddit.

dr4qul4

click dreapta pe imagine si "search Google for image". Gasiti si alte harti
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Deschideri 2024: Intaia Cocoasa + L3, Lotul Coni , T1DX12, A0L3,

pasadia

Nu stiu. Si oricum nu imi pare chiar exacta, nu o poti numi ca fiind material stiintific. Insa e relevanta alaturi de celelalte materiale prezentate pe aici cu privire la distributia destul de extinsa a mamiferelor mari si  arata cat de important e, dpmdv, ca constructia de infrastructura rutiera sa tina cont de prezenta lor.

ps: daca ar fi sa fiu hatru si sa aduc discutia neaparat spre autostrazi, as zice ca A6 e cea mai putin intruziva cale in mediul lor (conform acestei harti).

dr4qul4


hai sa punem si habitatul lupului, pentru ca e tot "carnivor mare" - harta de pe pinterest
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Deschideri 2024: Intaia Cocoasa + L3, Lotul Coni , T1DX12, A0L3,

Ionut

Daca vorbim de ursi, harta poate fi utila insa nu stiu cat ajuta cand vine vorba de discutii punctuale pe coridoare/autostrazi. Trebuie ceva de genul asta:









Mai multe aici.

Hercule

@alexd: daca ai informatii concrete despre distrugerea habitatului putem intra in polemica (in parcare). Altfel daca vii cu eterna poveste din spatele tastaturii ca "s-au taiat padurile si li se culege mancarea" atunci nu avem ce discuta. Eu pot sa imi sustin afirmatiile cu cifre clare de la Salvamont, Romsilva, prieteni vanatori si experienta personala.

Scuze de offtopic!
Deșteaptă-te române!

bacovia

Spune-mi ce e stiintific in afirmatia ta: "Am tot protejat ursii si acuma s-au raspandit peste tot".


Io

Alexd, ce argumente ai in sustinerea afirmatiei "ursii din Apuseni au migrat spre Salaj"?
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.


Io

#252
^^^
Ok, s-o iau de buna:
1 - fenomenele deosebite (nu le spun extreme ca astea-s cuvinte de televiziunile pentru speriat coafeze si manichuriste), ma refer la cele doua furtuni foarte puternice (2015 si 2017, vorbim despre vint constant de peste 100 km/h cu rafale de 130 - masurate timp de 2.5 zile la Statia Omu in 2017, am stat linga meteorologa cind facea citirile ...) sint cele care au cauzat distrugeri uriase de padure - doborituri de vint - in Parang, in Apuseni in mai multe locuri, Padis, Poiana Horea, Vladeasa, probabil si in alti munti, distrugeri de acoperisuri in Tara Beiusului, in zona Aradului, a Timisoarei si cite altele. Problema nu e rezovata nici astazi SI VA MAI DURA, portiunile afectate trebuie curatate si replantat, altfel solul se degradeaza si e bai mare. Lemnul ala trebuie scos de-acolo si folosit. Daca e lasat in loc bine nu face. Si evident reimpadurit la loc. Ca achizitiile si transportul de lemn sint sau nu ilegale nu e treaba mea, fapt e ca a crescut cantitatea de masa lemnoasa transportata jos.
- este de presupus ca fenomenele respective plus exploatarile invazive in habitatele animalelor sa le fi alungat pe cite unele, cred ca putem prezuma asta. De aici insa pina la o intreaga scenariada cu ursi care calatoresc sute de kilometri si ajung la altitudini foarte mici (400 m?) e cale lunga. Prea lunga. Ma indoiesc foarte ca au fost transportati (legal), e mai plauzibil ca ei sa fi coborit in satele din jur in cautare de hrana. E vremea mierii.
- in acelasi timp numarul de pensiuni din zona (Dragan, Lesu, Vida a inceput sa creasca. Nu cunosc aproape deloc zona Gilau Fantanele Smida, nu pot emite o opinie) si asta impreuna cu proasta gestiune a gunoaielor atrage animale in cautare de hrana. Nu doar ursi, astia au mai mare vizibilitate la presa. Despre risi, pisici salbatice, vulpi, lupi, mistreti, jderi, iepuri, ciute etc etc etc nu se prea vorbeste decit tot asa, cind mai da iama cite-o turma de mistreti in porumb sau in patule. Iar animalele astea sint doar o parte a biodiverstitatii, cea care da bine si se vinde. Despre celelalte vietuitoare nu aflam niciodata nimic, nici macar un pui de zavera cit de mica in presa, doar cind vreun zevzec sau vreo codana coboara cu o floare de colti ...

Daca e sa vorbim despre biodiversitate si despre grija pe care e imperios necesar sa o avem spre a o transmite generatiilor viitoare atunci trebuie sa o avem in vedere pe toata nu doar pe cea cu trufa si ochi umezi. Si nu prin articole plingacios mioritice despre defrisari si transporturi ilegale de busteni scrise la aer conditionat intre doua espresso-uri se rezolva asa ceva ci prin intelegerea intregului fenomen (in primul rind de catre specialisti si de proprietarii de paduri - nu ca astia ar fi toti niste sfinti) si in ultima instanta prin aplicarea legii.

LE - am un amic, proprietar de paduri mari in Bihor. L-am intrebat:
- Citi ursi ai in zona X?
- Bai, doar 3 masculi maturi spre batrinete sint da's de-aia mai ardelenesti asa, stau izolati, unul chiar in padurea aia si-mi arata spre muntele din dreapta noastra, mai vin pe la stini de se iau zavozii de ei, aia care erau sa ne rupa acum 10'.
- Pai erau mai multi acum 30 de ani !!!
- Da, erau, il stii pe-ala care era cum urci din Poiana Radesii spre Piatra Arsa de scrijelise ciobanul pe sageata turistica "Atentie aci ii ursu".
- Nu-l stiu personal ...
- Nu mai e, zic unii ca s-a mutat mai jos spre Moloh, cica i-au filmat iarna culcusul astia de la Tvr Cluj.
- Pe dracu, asta vara am iesit din Poiana Radesii pe traseul turistic de deasupra pesterii si era pe-acolo, i-am vazut lasatura proaspata. Si tare mi se pare ca era lasatura (balega adica) de catelandru (puber adica) nu de animal matur.
Ajung in zona in septembrie si revin cu vesti.

LLE - faptul ca ursoaica semnalata in articol are pui arata nimic altceva decit ca a avut de mincare si pentru ea si pentru pui, altfel puii nu scapau din iarna! Or asta spune ca zona in care au fost vazuti le e prielnica.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

Hercule

Suntem offtopic, dar nu pot sa nu raspund!
Scuze Ionut, se poate muta in parcare

Intamplarea face sa fi fost anul trecut pe Valea Draganului si am vazut urmarile furtunii care a doborat un versant intreg, am chiar o poza a versantului din articol (necuratat), se mentioneaza chiar si in articol despre furtuna. Imaginea ce ni se prezinta in articol arata zona curatata ulterior, e normal sa se faca curatenie, in halul in care arata nu era loc de trai pentru ursi. Titlul e din categoria senzational pentru atragere cititori. Fraierii mai pun si botul...

Situatia e urmatoarea:
- avem 7.000.000 hectare de padure
- ursul are un teritoriu de minim 1.000 hectare (1 km x 10km) si nu accepta prezenta altor animale decat in perioada de inmultire
- rezulta populatia maxim suportata 7.000 de ursi
- in 2014 aveam oficial 6.500 de ursi
- in 2019 date neoficiale avem intre 10.000 - 11.000 ursi (sursa AGVPS)
- socoteala e simpla: sunt prea multi ursi inghesuiti pe o suprafata finita deci nu au ce face decat sa se raspandeasca

Da, recunosc ca padurile se taie si suprafata disponibila se micsoreaza (desi cifrele oficiale indica exact invers pentru ca se reimpadureste), dar ritmul de inmultire al ursilor e mai mare decat ritmul de taiere a padurilor.

Solutie buna nu exista:
- ursul invatat cu zona locuita de om (potentiala sursa de hrana) degeaba il relochezi, va cauta intotdeauna prezenta omului pentru hrana bogata in calorii si usor de obtinut
- mutarea in rezervatii inchise nu e nici ea o solutie, deja la Libearty Zarnesti ursii se calca in picioare, alte rezervatii nu stiu sa fie in afara de orfelinatul de la Balan (m-tii Hasmas)
- relocarea in "creierul muntilor" inseamna introducerea ursului intr-un teritoriu al altuia, cel mai slab va trebui sa plece perpetuand problema

Singura solutie ar fi din pacate eliminarea in primul rand a exemplarelor prezente langa oameni si potential periculoase, pentru ca:
- nu e normal ca sa vizitezi cetatea Poienari cu garda armata
- nu e normal sa nu te poti da jos din masina pe drumul de langa lacul Vidraru
- nu e normal sa fii fugarit seara de urs pe strazi in Sovata
- nu e normal sa intre ursul ziua in spitalul din Tusnad (si intr-o cofetarie din Tusnad si restaurantul unui hotel din Tusnad)
- nu e normal ca sa nu poti iesi din casa dupa amiaza/seara/noaptea in Busteni/Azuga/Racadau(Brasov), etc
- nu e normal sa iti intree ursul cu pui in curte ziua in amiaza mare in Herghelia (sat de campie, jud Mures) - exemplu de ieri
- etc... doar cautati pe net, sunt sute de articole pe tema asta.

Nici mie nu imi place eliminarea acestora, dar asta e rezultatul modului de actiune a autoritatilor in acest caz: ca strutul cu capul in nisip. Nu au fost cote de vanatoare ani buni, doar cateva exemplare pentru anumiti vanatori (de aici ziceam anterior ca au fost si sunt protejati in continuare). Cand se nasc anual 1000 din care elimini 10 e normal ca balanta sa nu stea dreapta. Din pacate balanta se inclina atat in defavoarea ursilor cat si in defavoarea oamenilor si nu se vor lua masuri decat dupa ce va fi prea tarziu si prea greu de rezolvat.
Deșteaptă-te române!

Ionut

Atât timp cât nu deviati prea tare se poate continua aici discuția. Rugămintea este sa vorbiti de fauna, nu atât despre păduri. Ideea e ca discutiile sa fie relevante în contextul infrastructurii rutiere.