[B] Parcarile din Bucuresti

Started by Ionut, October 17, 2011, 06:17:45 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Lozzo

#1050
Eu poate o sa va mai deranjez din cand in cand cu parerile mele. Si o sa ii supar si pe cei care fac naveta cu masina din orasele satelit si pe cei care stau in Bucuresti si cam vad masina ca un drept. Si pentru aceasta ultima categorie mi-e cam egal orice argument de am nevoie pentru ca ... mai ales daca vorbim de zone centrale ale Bucurestiului sau cu acces usor la metrou. Eu ma retrag frumos momentan din discutia asta.

Cand merg pe trotuar si ma lovesc de masini, 75% din cei parcati sunt veniti acolo cu alta treaba (nu e nici unul rezident in zona). 25% dintre masinile alea parcate sunt venite din afara Bucurestiului.

Cand se discuta de loc de parcare de rezidenta, lumea intelege loc de parcare de rezidenta acasa si un alt loc de parcare de rezidenta la munca. Vorbim parca de o lume in care dimineata te trezesti, iei masina din parcare si pana seara o tii in buzunar. Nu vede nimeni problema ca noi masina aia daca o folosim zilnic defapt va trebui si sa o parcam in alta parte in afara de casa zilnic. Daca o tii pentru weekend ca mergi la supermarket si in vacanta pe VP, da, parcarile de rezidenta suna bine si putem discuta. Daca ai noroc si ai mii de locuri la munca, da, parcare de rezidenta.

Cand se vorbeste de parcarea de rezidenta total gresit, nici nu ma intereseaza daca vorbim de 600 sau 70, rezervat, nerezervat, organizare eficienta. Multa lume de fapt ar vrea un loc acasa si unul la munca si multe locuri libere cand merge si in alta parte. Daca se poate si cat mai ieftin si sa aiba loc separat si sotia. O pierdere de timp pe topicul asta sa scrii orice.
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

Cristi N

Incercati sa judecati tariful de inchiriere al unui loc de parcare nu ca pe o taxa ci ca pe o chirie pentru 12mp de domeniu public. Acum chiria asta costa 5-6 lei pe luna si din orice unghi am privi valoarea tot e mica in conditiile in care eu nu am vazut loc inchiriat de un privat sub 50E si asta la negru, fara vreun contract. Ca sa mai fac o paralela, un abonament la telefon e in jur de 50 de lei, un plin de benzina e peste 200 de lei, cred ca tariful actual suporta lejer o majorare cu 1000% astfel incat sa se plateasca macar 50-60 de lei pe luna pentru un loc de parcare.

In alta ordine de idei, m-am uitat pe costurile/loc de parcare in parcarile construite recent de primarii, eu nu am gasit loc sub 10k E. In cazul asta pana si 50 de lei pe luna e putin, la valoarea asta nici macar nu poti sa te gandesti la amortizare in urmatorii 20 de ani.

In momentul asta avem aproximativ 200k de locuri de parcare marcate oficial la nivel de Bucuresti si  760k de vehicule inmatriculate pe persoana fizica, daca le luam pe toate cu nr de Bucuresti ajungem la 1.17 mil. Ca sa facem 10 k de locuri de parcare pe an la 10k E locul ar insemna sa cheltuim 100 mil E pe an si am rezolva problema in 50 de ani, nu cred ca e fezabil asa ceva sub nicio forma.

Earthchild

Nici eu nu inteleg de ce se face atata tevatura pentru un tarif de 50 de lei pe luna, cand unii dintre noi ajung sa plateasca pana la 300 de lei pe luna pentru un loc de parcare privat.

TVlad

#1053
Pentru ca toti deja platim niste bani statului care nu face nimic in schimb. Sau, ma rog, le inchiriaza unora domeniul public 'prea ieftin'. Putem privi asta ca pe o subventie. Unii sustin ca subventiile trebuie eliminate complet, altii ca au utilitatea lor.
E acelasi tip de 'conflict' intre studentii care au gratis la cfr si ceilalti calatori ca nu au, aia cu centrala proprie si cei subventionati la Radet, cei de la casa si cei din bloc reabilitat termic pe banii publici, etc.

Ideea cu alocarea mai flexibila a locurilor (permis de parcare pe anumite zone, fara un loc alocat anume si nu 24/24) e buna in esenta si e clar ca ar creste putin eficienta dar ma gindesc ca in practica pot aparea complicatii: cine garanteaza ca pe o anume zona nu vor fi alocate mai multe permise de parcare decit locurile disponibile? Cum faci cunoscut celorlati ca tu ai permis valid? Il pui in geam dar poate fi falsificat. Faci o aplicatie? Sigur, dar nea Vasile pensionarul nu le are cu tehnica moderna. Daca permiti folosirea parcarii de catre vizitatori in cursul zilei, ce faci daca tu, rezident, nu mai gasesti nici un loc liber? Complicat.

panzer

Haideti ca a gasit Nicusor solutia:

QuotePrincipala soluţie oferită: ridicarea a 50-60.000 de maşini abandonate.

Disclaimer: luati cu un pic de sare ce spune Marian Ivan. El crede ca traficul in Bucuresti se rezolva cu piste de biciclete si cam atat.

Lozzo

#1055
Mitul 1 al parcarii: 1 milion de masini necesita 1 milion de locuri de parcare

Acest raport de 1:1 este valabil doar daca ne parcam masina si o lasam acolo pe vecie. Un regim static

Adaugam un exces de 1:0.10 la 1:0.25 pentru locuri care tin de Primarie/Stat. Aici discutam de locurile de pe langa punctele de administratie publica (local, dar si national ca avem Parlament,Guvern,etc in Bucuresti). Locuri de langa spitale,scoli, teatre, etc.

Adaugam un exces de 1:0.5 pana la 1:0.75 pentru locuri de parcare ce tin strict de loc de munca. Ar cadea numai in sarcina privatului. Statul e tarat aici fortat ca avem firme (cabinete medicale, notariale, IMM) construite in apartamente sau case rezidentiale sau  buticuri de strada (unde angajam pe cel din Ciorogarla ca buc. sunt corporatisti) sau cladire de birouri fara parcare.

Adaugam un exces de 1:0.5 pana la 1:0.75 pentru locuri cu titlul de comert sau de rezerva pentru exces. O parcare de supermarket/mall care e plina ochi doar in weekend, seara sau de sarbatori, O parcare a unui stadion care e plina ochi doar la meciul nationalei, etc. Aici ar trebui sa intre si parcarea unei policlinici private,Shop&Go, etc, dar care astazi nu exista.

Adaugam un exces de 1:0.10 pana la 1:0.25 doar pentru ca pierderi/risipa pentru ca de exemplu birouri nu avem peste tot sau ne aflam in micare cu masina. Locul rezidential de pe stradutele dintre blocuri nu este ocupat 100% cand pleci in Pipera, ca in Dr. Tab. intre blocuri nu avem o cladire de 10 etaje de birouri la fiecare 10 blocuri.

Adugam un exces de 1:0.10 pana la 1:0.25 pentru nevoile de P+R. Nu doar pentru naveta zilnica, dar si pentru cel din Cluj care vine la Buc cu alte treburi.



Oricum le-ai optimiza si le-ai refolosi raportul nu scade sub 1:2 - 1:2.5 oricat te-ai chinui. Asa ca la 1 milion de masini avem nevoie de vreo 2.5 milioane de locuri, indiferent cine le face si din banii cui sunt platiti.


Inainte sa vina TibiV sa ma trimita la culcare ca traiesc pe alta lume, numarul asta mare de locuri de parcare virtuale pentru fiecare masina din trafic exista. Nu putem sa le numerotam ca e un haos. Cum le regasim azi:

Cand dai ture si 1 ora dupa un loc de parcare tu cauti locul ala care nu exista fizic si astepti sa se creeze virtual. Fiecare e liber sa se gandeasca cum ajungem sa il gasim intr-un final.
Cand parcam intr-un spatiu cat suprafata la sol a masinii si zgariem portiere iesind, bari de protectie, lucram la raportul ala de 1:2 pe care l-am zis eu mai sus, dar nu il vedem.
Cand in blocul de la Cora a lui rt25 se formeaza siruri de masini duble/triple si iesi impingand masinile altora cu mana pentru ca se stie ca nu parchezi cu frana de mana trasa sau cu masina lasata in viteza, nu vedem raportul ala de 1:2 minim. Zicem ca e suficient sa eliminam rezervarea locurilor feudelor.
Cand parchezi/opresti/stationezi in intersectii, treceri de pietoni, spatiu verde, trotuar nu am vrea sa recunoastem neam ca 1 milion de locuri nu e suficient pentru 1 milion de masini.


Cand faceti calcule de cate locuri de parcare mai avem de construit nu o mai faceti simplist "avem 300.000, ne mai trebuie 700.000". De costuri nici nu mai zic. Unde naibii le mai punem macar si pe astea care le-ati numarat simplist? Ca in curand se termina bulevardele in care a fost mancat trotuarul de parcari de mai ramane doar 1 m si pentru pietoni si biciclisti, spatii verzi nu prea au mai ramas nici alea, fiecare o sa vrea 30mp de loc ca doar nu plateste sa isi zgarie masina ca pana acum, in subsol e scump si dam de utilitati, in cer din pacate e prea devreme ca nu avem masini care zboara. Nu o sa acoperim nici elementarul ala de 1:1 care e vazut simplist ca suficient. Confort de orice natura (fonic,poluare,psihic,etc.) in Buc. de azi oricum e o gluma proasta. Intr-o piramida de nevoi gen Maslow's confortul asta e mult deasupra parcarii se pare.



Mitul 2 al parcarii: Statul trebuie sa o construiasca pentru ca taxe

Si mai usor cu cererile catre Stat ca nu are nici unul dintre noi taxa de parcare trecuta pe fluturasul de salariu sa ceara asta. Nu mai vorbim de lipsa de respect fata de ceilalti in care certam statul si am lua mancarea de la gura unui orfan pentru un loc de parcare. Taxe plateste si cel care a cumparat un loc de parcare de la dezvoltator si cel care a platit un teren mai mare sa aiba parcare in curte si cel care nu are masina, fie ca vorbim de persoane fizice sau juridice in aceasta discutie.

Nu ne-am saturat de campanie electorala facuta pe bani publici. Nu degeaba e suparat TVlad ca studentii calatoresc gratis la orice ora din zi si de cate ori vor, pe subventii sau reabilitari de blocuri pe banii publici. Acum vrem asta si pentru parcari ca vecin,capra,etc. Nu il vota pe ala care da moca mita electorala cu banii tai pana dispare acest comportament grotesc.

Noi o sa procedam pe dos si o sa vrem schimbare, dar daca se poate sa facem in asa fel incat sa nu se schimbe nimic. Caragiale a portretizat bine asta si nu e nevoie sa vina TibiV cu referinte din parodii americane.





N.B. Daca deranjeaza comentarile mele aveti optiuni
1. "mark as read" pentru cei pentru care efortul intelectual de a citi o forma de eseu argumentativ e prea mare sau sunt obisnuiti cu tweeter,wa. Ai o problema personala cu mine sau esti ocupat cu altele si nu vrei sa citesti

2. Daca ai sarit peste pasul 1 si poate ai mai citit macar o data tot atent, dai "dislike" ca nu esti de acord.

3. Simti nevoia sa dai un raspuns. Daca ceva ti se pare incorect, zi de ce, si cel mai important cum l-ai schimba intr-o lume reala in care nu se culeg bani din pomi si fiecare metru aditional sapat implica un efort dublu ca precendentul

*Daca iti vezi folosit numele si prin asta intelegi ca e o ofensa personala, sa imi zici cum striga prieteni la tine ca numele asta ales pe forum vad ca nu iti place se pare.
*Daca ti se pare ca iti bag vorbe in gura cand folosesc ce ai scris ca exemplu, lasa un comentariu in care sa inteleg si eu unde am facut-o. Daca am luat idea ta si mi-am adus argumente pentru sau impotriva nu te-am jignit pe tine. Dezbatem idei si nu oameni. Dar cateodata o idee iti spune ceva si despre om. Si ideile mele sunt pline de redus numarul de masini in Buc. ca nu se mai poate asa. Nu ma ascund cand imi exprim ideile. Daca cineva imi explica si cum realist pastram numarul asta de masini si imbunatatim viata in Buc. (chiar si numai pentru ala care cauta parcare daca de restul nu ne pasa), ar trebui propus pentru premiul Nobel in economie ca a rezolvat problema cu care se lupta mii de orase  de vreun secol.
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

paullie

Hai sa ma bag si eu in seama.

1. Locul de parcare 18-08 iar S si D 24/24 sa fie 240RON pe an. Cine vrea 24/24 sa dea 2400 pe an.

2. La innoirea anuala prezinti ITP valabil si RCA. Si nu ar fi rau sa i se dea loc de parcare pe durata RCA. A facut RCA pe o luna, atunci pe o luna e valabil locul de parcare.  Taxat corespunzator 100 pe luna pt 18-08 si 500 pe luna pt 24/24.

3. Mai terminam cu taxa nationala contra rablelor si o bagam in impozit. Ai Euro2 1.4 benzina impozit de 5 ori fata de 1.4 benzina Euro5 (6)

Asta pentru inceput. Mai incolo mai vedem.

panzer

Eu chiar am stat sa citesc ce ai scris. E si adevarata si gresita in acelasi timp concluzia ta.

Calculul este aproximativ dar nu ai inclus in calcul cat timp ocupa masina in alta parte. Merg la super market dar stau numai 1h. Similar si la medic, spital, politie, adm financiara, scoala, etc. Pot atinge 6 destinatii in aceeasi zi, nu inseamna ca am nevoie de 7 locuri de parcare full time.
Motiv principal pentru care sustin parcarile cu timp limitat. Max 2h. Poate sa fie si 20 lei/h.

La birou merg cu masina in mare parte cei care au loc de parcare acolo. Pe langa birouri se parcheaza si ilegal, dar nu este 300% fata de cei legali.
Revenind la calculul tau: eu stau in Piata Victoriei, dimineata imi iau masina si plec in Pipera. In timpul zilei cineva care sta in Militari, vine cu masina in Victoriei si ocupa locul meu de parcare. Intelegi de ce factorul tau de multiplicare tb redus?
Din acest motiv parcarea exclusiva 24x7 n-ar trebui sa fie disponibila.

Dar cel mai important multiplicatorul tau este redus de disponibilitate. Acolo unde sunt locuri de parcare in centru traficul e infernal. Unde nu sunt traficul este ok. In Vest ma refer, unde sunt analize.

Prin reducere la absurd, daca ar fi 2.5 mil locuri de parcare in Bucuresti la nr actual de masini, n-ar mai exista trafic deloc. Doar un mare blocaj. Nu vor duce strazile atata trafic.

Lozzo

#1058
Lamuri despre raport 1:2.5

Eu iti dau dreptate panzer si admit ca rapoatele alea sunt puse din capul meu. Asa ca poate sa fie 1:1.75 daca asa o fi mai apropiat de realitate si nu o sa insist pe o virgula. Important e ca raportul ala e mai mare de 1:1 si mai important este ca usor il putem accepta macar in jurul a 1:1.5. Mai jos explic de ce totusi il vad de cel putin 1.5

Numarul ala de 2.5 nu e rezultatul adunand maximul pentru fiecare caz. Am zis ca se pot combina, reutiliza. Fizic, de atatea locuri de parcare avem nevoie la fiecare masina care intra sau deja este in Bucuresti si nu cer sa fie adevarat chiar acel 2.5 . Chiar daca acelasi loc e folosit 25% din timp parcare rezidentiala, 50% parcare de birou, 10% e liber, 15% altele. Si procentele variaza si se schimba intre ele:

- de la Pt. Victoriei pana in Militari
- si in acelasi loc daca e luni sau duminica
- de la parcare de supermarket la parcarea dintre blocuri
- am pus si pierderi rezultate din masini in trafic cu titlul de multiplicator de disponibilitate si e influentat de timpul din zi
- si putem sa influentam procentele si prin plata cu ora in business hours, abonamente, rezervare si orice model posibil
- ca parcheaza masina pensionarului care mai mult sta sau a corporatistului in miscare care duce la o dinamica mai mare a locului, nu e niciodata 100% ocupat si nici 100% liber. Oricare dintre ele e 1 masina dintr-un milion in discutia asa
- ca vorbim de masina celui din Militari sau Chiajna, numaram 1 masina dintr-un milion


Raportul asta si static de 1:1 nu e suficient nici in timpul noptii azi, cand e orasul gol de navestisti, nu prea mai lucreaza nimeni, nu cumpara nimeni, copii nu invata la scoala, toti cam dorm. Si avem in acelasi timp si masini parcate una peste alta si locuri libere gramada. Si refolosind la maxim aceste locuri libere nu le vom ocupa pe toate:

-unde avem numai birouri nu se va umple pentru ca nu sunt blocuri de rezidenti suficiente
-unde avem construit mall sau supermarket, am cam ras rezidentialul din jur pe o suprafata mare ca deja mi-e egal daca parchez acolo sau o statie de metrou in directia opusa. (Vine si din reutilizarea zonelor in care existau foste platforme industriale si nu exista de la inceput rezidentialul in zona)
-supermarket/birouri gasim multe dintre ele la marginea orasului si din nou nu avem pe cine sa trimitem acolo.
-vrem sa le impartim cu rezidentialul, dar ce faci ca magazinul deschide la 7 si inchide la 12, e deschis si in weekend si de sarbatori.
-parcarea Guvernului o folosim poate si pentru Sala Palatului cand sunt evenimente, dar unde trimitem functionarii publici. Cine foloseste parcarea aia in timpul noptii ca sunt in total 100 de rezidenti/km2 in zona aia
-unde doarme lumea avem CUT mare, POT mare si nu ai spatiu suficient pentru locuri de rezidential create simplu (confort de iesit din bloc prin masina unuia nu mai mentionez)



Rationamentul prin care le-am obtinut grosier

Numarul ala exact il putem determina facand o medie pentru toate locurile in care se parcheaza in Bucuresti, marcate sau nu, a raportului dintre timpului in care e folosit si a timpului in care e liber. Mai jos dau un exemplu de rationament prin care am ajuns la numerele acelea. Nu o fac sa critic sau sa demonstrez ca eu am dreptate. E doar modul in care am ajuns la acele estimari grosiere care par scoase total din burta.

Simplist pun ca un om e acasa 8 ore maxim cand fac un calcul pentru un hypermarket cu 1000 de locuri. Cum nu e plina ochi parcarea la 3 dupa-masa miercuri, o sa ignor ca mai sunt cativa parcati peste noapte de dragul simplitatii. In acest calcul simplist in care vad orice loc ocupat din acea parcare zilnic de la 7-11,L-D imi rezulta un raport de 1:0.33 din 16 ore ocupat vs 8 ore liber. Mai sus am zis 1:0.5-1:0.75, ca o medie pentru cam toate locurile de genul acesta in care intra si noul stadionul Steau din Ghencea unde fiecare loc poate ajunge la 2 ore ocupat vs 22 ore liber.

Dar global am presupus ca atunci cand se va optimiza vom ajunge si noaptea cumva sa ocupam poate jumatate din aceasta parcari de comert sau rezerva de exces ocazional. Nu am adunat estimari pentru fiecare loc in parte. Acel 1:1 pentru rezidential rezultata dintr-o lume ideala in care toti avem loc rezervat si tinem masina, la final va contribui poate doar cu 1:0.33 ca doar 8 ore le dormi acasa simplist. Dar in acelasi timp in zona in care stau in timpul zilei cand ma intorc, las masina in parcare cu plata pana pe la 9-10 cand se elibereaza din strazi. Asadar din vreo 300-500 de locuri ocupate ziua de orice altceva, noaptea doar vreo 50 sunt ocupate 8 ore la care adaug inca vreo 100 de locuri libere in parcarea aia cu plata, nefolosite noaptea (chiar si ziua multe dintre ele ca au un model nesimtit de taxare). La polul opus ai stradutele dintre 3 blocuri cu 10 etaje unde ziua sunt fizic 50 locuri rezidentiale si noaptea pentru 8 ore ajung sa fie 200.

Sunt aproximari in orice caz si am inclus in "analiza" si un loc in care se parcheaza ziua si noaptea e liber, dar si un loc in care se parcheaza noaptea si ziua e liber. Ca sunt vizibile prin marcaj sau nu, ca sunt permanente sau nu, am zis ca e greu sa le numerotam pe toate ca e haos si parcam unde se poate.


Cum le poate numara fiecare ca sa nu existe cearta

Putem face cu totii un exercitiu acum ca suntem mai mult in casa si sa identificam "locuri pentru parcat" si cum sunt folosite la diferite ore ale zilei. Cand unul a parcat 10 minute pentru a lua o cafea si peste jumatate de ora vine altul si lasa si el masina o ora, samd, il marcam ca loc pentru parcare, indiferent ca noaptea e gol. Ne mutam la geamul din spate al blocului si locul prin care ziua se circula si acum are masini parcate "ca nu deranjeaza pe nimeni asa mult la ora asta" il punem la loc de parcare. Se mai amesteca locurile intre ele si se schimba. Daca avem si alteca pe langa noi ne uitam si la parcarea din supermarket, stadion, etc/ Daca in medie peste toate locurile obtinem 12 ore ocupat si 12 ore liber raportul e 1:1, daca e 16 ore liber si 8 ore ocupat 1:2, daca e 16 ore ocupat si 8 ore liber 1:0.33. As vrea doar sa adaug ca facand abstractie de locurile rezervate, inacesibile, in mare parte ati ales si modul optim de alocare (cand se face plata cu ora pe un loc, cand e abonament de noapte sau de zi). O zic pentru ca acum fiecare cam parcheaza cum are nevoie, unul 10 minute, altul 3 zile si nu exista nici o limitare impusa de cum se utilizeaza un loc, ca e de scurta durata parcarea sau lunga.

Nici nu are rost sa ne certam pentru ca stam in locuri diferite si fiecare are experiente personale diferite.


Relatia parcarea vs aglomeratia


Traficul e o problema conexa a numarului de masini, implicit parcare prin relatia masina-parcare. Influenta negativa a parcarii la cresterea traficului este acel cautat de loc de parcare. Influenta negativa a parcarii la calitatea traficului este parcatul unde o fi ca nu mai ai unde. In teorie rezolvam ceva si la traficul asta creand parcari, dar in practica eu zic ca fizic nu e posibil sa schimbi ceva pentru ca ai nevoie de multe,multe locuri de parcare (1:1.75 daca zicem ca e mai corect) si nu le putem construi fizic vreodata.

In schimb putem influenta mult mai mult pozitiv traficul cu parcarea, cand te deplasezi in sensul celalalt al graficului. Reducem parcarea in adevaratul sens al cuvantului in care nu lasam pe nimeni sa parcheze unde nu e permis, nu pastrand jungla de acum. Se va reduce si numarul de masini personale si se va reduce si blocajul. Nu numai gandit ca pe unde inainte treceau 1000 de oameni pe minut acum trec 100 de oameni pe minut ca nu mai sunt masini. Chiar invers, pe unde inainte treceau doar 100 de oameni pe minut ca fiecare era singur in masina si o banda masini parcate, acum trec 1000 de oameni pe minut: 100 in autobuz si tramvai, 300 in metrou, 400 in tren,  50 pe bicicleta, 50 pe jos, 50 in taxi/car-pooling si doar 50 din cei singuri in masina.


Disclaimer

Oricum in discutiile de mai sus am abordat doar tema parcarii propriu zise, dar da putem extinde discutia la masini personale si cum suplinim nevoia de mobilitate prin transport public, naveta pe feroviar/metrou usor. Asta se poate discuta doar dupa ce vedem realist cate locuri avem sau putem construi (cu bani publici sau din privat), cum vrem sa folosim fiecare mp din Bucuresti. Impartind la 1.75 (sau orice alt numar) ne dam seama cate masini permitem in Bucuresti (din rezident si din afara). Cum facem sa ramanem in continuare mobili, competitivi, confortabili? E alta o discutie care nu trebuie postata aici. Intr-un mesaj mai sus trecut neobservat am propus o metoda eleganta de a ajunge aici in 10 ani care nu presupune sa fim umiliti noi ca cetateni. Si umilinta, aici cand zic, ma refer la o schimbare cu forta peste noapte in care divizam Bucurestiul in infractori si oameni buni. Orice schimbare implica efort si disconfort, si noi ca oameni incercam mereu sa evitam asta, altfel am schimba jobul mai des si poate la final am fi mai fericiti si nu ne-ar mai pasa de efortul schimbarii pe moment. Suntem oameni si gandim toti la fel. Mie mai mult imi e frica sa nu ramanem ca la dentist, si cu banii luati si cu dureri, ca maseaua oricum trebuie scoasa. Tot ce sper este cand "imi va lua" statul masina sa nu astept 10 ani dupa un autobuz sau tren.

Nu vreau sa adaug ca postand aici asa ceva ma simt ca vorbind de sfoara in casa spanzuratului. Si eu sunt sofer si imi place sa conduc si am condus mult (chiar si 4000km in 3 zile ca eram tanar si putin iresponsabil). Dar acum prefer cutia automata si orice argument de e mai buna cea manuala o trec in categoria de discutii e mai placut cu sau fara (cu sau fara inainte vs fara sau cu copil/boli dupa ca sa nu folosesc limbaj licentios). Am avut norocul sa traiesc candva si fara masina o perioada si sa vad ca se poate intr-o societate mai dezvoltata si cu alte prioritati, fara sa se inteleaga ca vreau cu asta sa jignesc pe cineva. Oricum tot trag sperante ca din nebunia actuala o sa castigam mult la idea de renuntat la masina personala. Nu cred ca o sa mai vrea nimeni cladire de birouri cu loc pentru fiecare angajat si business hours la birou, iar cand nu vom mai fi fortati de naveta zilnica la birou poate ca o masina 24/24 nu va mai fi o nevoie. Pana atunci ma bucur ca am avut o diminuare a poluari/efectului de sera si am trait si eu sa mai vad zapada in decembrie si de Craciun. 
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

Lozzo

#1059
Scurt rezumat pentru tot ce e mai sus ca pana la urma nici eu sincer nu as citi asa mult ce bate unul campii  :) Ramane lectura de duminica cand ploua afara.

Cum propunea paullie mai sus, panzer, si au tot fost propuneri pe aici cumputem lucra la raportul acela sa il optimizam si sa obtinem maximul. Mai jos de 1:1 nu vad sincer cum putem cobora, 1 loc de parcare la fiecare masina care este sau intra in Bucuresti. Si pentru asta oricum vorbim de ceva ireal in care ne punem 1 milion de oameni de acord cand pleaca fiecare si unde se duce.

Asadar sa incercam prin acest forum sa raspandim idei bune de cum ajungem de la un 1:1.75 cat mai jos, 1.25, 1.1

-------------------------------------------------

Acum ca avem acest 1:1, oricat am vrea noi nu o sa putem face 1 milion de parcari si aici zic ca ideal nici nu ar trebui sa implicam sau sa asteptam ajutor de la stat. Ai nevoie de stat in parteneriate public-privat si mai putina birocratie. Am ajuns de e imposibil sa vopsesti gardul la casa pe dianafara fara proiect si AC. Daca noi 1000 de locatari punem toti 10000E fiecare si vrem sa facem parcare subterana, singuri nu putem.  Nu putem utiliza spatiul acela dintre blocuri chiar daca ingropam parcarea si refacem si utilitati si spatiul verde de deasupra si daca am vrea sa adaugam in plus si un loc de joaca pentru copiii nostri. Nu ai voie sa faci asa ceva fara acordul statului. E si normal sa fie asa, statul doar sa iti aprobe utilizarea spatiului public pentru binele tuturor din comunitate, nu doar sa construiasca pentru 1000 si ceilalti 20 milioane sa astepte.

Vedem cate locuri de parcare legale si care nu sunt puse ca nuca in perete avem sau vom putea face. Sa zicem ca vor fi 700.000 de locuri.  Folosind acel 1:1 inseamna ca 700.000 de masini sa existe in Bucuresti. (pentru 1:1.25 inseamna doar 560.000 si de asta e important acel numar )

Vedem cum reusim sa fim draguti cu lumea si sa ii convingem sa renunte la masini. Cand nu se poate incercam alte metode, amenzi, impozite cum zice paullie. Ridicat de masini doar cand omul e nesimtit si atunci eu personal nu o sa ma simt vinovat ca nu am empatie sub nici o forma.

Eu zic ca prin metode de marit pretul pentru parcare natural se vor elimina prima oara acele masini pe care toti le vad in exces, ca vorbim de masina pensionarului, ca vorbim de a 3 masina a familiei.  Pretul pentru parcare include direct taxa pentru un loc (cu ora sau abonament), dar indirect trebui fortat prin parcat doar legal. La ce bun e o bariera pe care toti o ocolesc ( si aici parodia la care face referire TibiV e plin de astfel de exemple)
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

panzer

Imi pare rau, pen-ultimul post nu l-am mai putut urmari.

Din pacate nu avem nici o singura statistica/estimare despre numarul total de locuri de parcare existente.
Stim de cele ale ADP-urilor: ~250.000.
Sunt locurile legale dar ne-amenajate, locurile din zonele de case (pe stada si in curtile oamenilor), locurile din noile ansambluri rezidentiale, etc.

Avem insa o estimare a PMB in articolul de mai sus: 60.000 masini abandonate.

Si mai stim ca S3 a platit aprox 31.000 euro/loc de parcare pe Decebal din banii bucurestenilor. Eu unul nu prea sunt de acord cu astfel de sume. (109 mil lei/783 locuri de parcare).

Lozzo

#1061
Indiferent cine o fi primar general (acum doar ca s-a nimerit Nicusor, acum 4 luni era alta si peste 4 ani va fi altul) sau de sector, dar solutia asta cu masini abandonate m-am saturat de ea. De numarat o face oricare dintre noi fara nici o stampila oficiala, iar de ridicat daca sunt cu adevarat abandonate* treaba se rezolva in maxim o luna.

Mie ca primar/angajat al statului mi-ar fi rusine sa anunt o astfel de initiativa. Nu imi permit sa o numesc masura pentru parcari pentru ca ar trebui sa fie o rutina in activitatea primariei, la fel ca ridicatul gunoiului**. Indexarea pretului inghetat la nivelul de acum 10 ani din nou nu o pot numi masura, ar cam trebui sa intre la categoria rutina.

Masura ar fi schimbatul sistemul de parcare publica din modelul de rezervare al ADP in parcare publica de resedinta pe zone cu modele orare flexibile de utilizare cum se propune pe forum.

Masura e si crearea de noi locuri, desi am zis si mai sus ca nu sunt adeptul construirii de parcari de catre stat, tot fac niste diferente. Nu vreau sa vad bani aruncati pe geam de stat pe 31k un loc de parcare. Dar de trasat o dunga de vopsea pe asfalt si pus un panou pentru parcari la sol unde se poate nu ma plang. Intra in categoria lucrarilor de intretinere de rutina, la fel cum ar trebui sa marchezi linia continua sau trecerea de pietoni cand se ia vopseaua, sau schimbat un panou ruginit, lovit, furat. Trebuiau facute acum multi ani.


* Numarul ala mare de 60.000 imi miroase mai mult a ITP si RCA expirat cum zicea paullie. Cred ca s-a dat un search dupa asta in baza de date (ca tot a devenit publica informatia de RCA) si nici nu stiu unde sa le gaseasca daca ar vrea sa le ridice. De mers la pas si verificat nu ii vad asa zelosi inca


** asta cu ridicatul gunoiului ca rutina m-a dus cu gandul pentru moment la santajul mafiei gunoiului intr-un anumit sector Comentariu offtopic: cand se spargeau tevi de caldura toate dintr-o data, pentru prima oara in mult,mult timp pe strada mea au aparut gropi in carosabil si probleme la termoficare. Stiu care este versiunea oficiala cu avarie, cu suprasolicitare a unei singure centrale, blah, blah. Dar eu cand m-am uitat in gropile alea adanci de 2m si lungi de 10, nu am observat decat o teava continua, nici urma de scurgere, nici urma de carpire sau inlocuire. Or fi cautat punctul de avarie, dar mi-au lasat impresia ca erau puse de decor gropile alea doar ca sa dea impresii. O zic doar ca sa imi dau seama daca a fost o intamplare sau a mai observat si altcineva.
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.

rt25

#1062
Oricum ai lua-o e evident ca nu poti construi suficiente parcari.

Solutile trebuie sa mearga pe 2 paliere:
1. descurajarea oamenilor sa aiba masini pe care nu le folosesc .
- nu neaparat rable, am exemplu in cartier o masina noua care se misca cel mult odata pe luna, parcata la fel de "legal" ca si masina mea. O urmaresc de 6 luni deja. De ce sa dai 30k pe o masina si sa o folosesti 1 data pe luna. Indiferent cat mergi atunci 1 data, e clar ca e nefezabil economic sa faci investitia asta.
- a doua masina. Sa zicem o masina de ~2000 de euro, inca buna. Cineva isi cumpara o masina noua si nu se indura nici sa o caseze nici sa o vanda pe nimic in ideea ca poate cineva din familie va avea nevoie de ea. Miscata 1 data pe an.
- masina personala cand proprietarul are masina de firma. Masina personala parcata ilegal si masina de firma foloseste locul de la ADP obtinut in baza masinii personale (ft frecvent)

2. optimizarea folosirii locurilor existente
- ideea principala e ca la bani. Cu cat rulajul pe un loc de parcare e mai mare cu atat eficienta locului e mai buna. Deci rezervarea 24/24 trebuie eliminata pentru orice fel de loc.
- seara e problema locurilor in cartiere. Avand rezervare specifica de locuri (locul X cf contract Y), chiar daca exista 2-3-7 locuri libere, vei parca ilegal pentru ca nu stii cand vine "proprietarul" acasa. Pentru asta trebuie parcare pe zone cu abonament per zona. Ai abonament parchezi pe oricare loc. Daca nu ai atunci chiar e indreptatita politia sa te amendeze/ridice fara probleme de etica de azi.

Acum, oricum ai lua-o trebuie ca masurile sa atinga ambele puncte.

Eu as face astfel:
- abonament pe zona, oricine poate achizitiona oricat de multe abonamente. Mai scump daca nu faci dovada rezidentei sau pentru mai multe vehicule per unitatea locativa (3-4x). Poti lua 2 abonamente, unul pentru acasa (ieftin) si unul pentru serviciu (scump) daca vrei sa mergi in interiorul orasului cu masina
- eliminat rezervarea locurilor de parcare si alocarea exclusiva
- inclus si multe din locurile "ilegale" de parcare in zonarea de parcare (ca o solutie fantezista, exista chiar solutia sa faci marcare inversa. Intre blocuri marchezi explicit doar zonele unde NU poti parca, orice altceva e la liber, cred ca se poate consuma mai putina vopsea asa).
- marit amenda pentru parcare ilegala. Politia Locala sa aiba citeasca Nr. de inmatriculare din baza de date (e simplu). Ai abonament achizitionat pentru zona aia poti parca, nu ai, toleranta minima, amenda.
- pretul sa fie cel putin cat esti dispus sa dai lunar pentru un abonament de telefonie, cu optiuni de recurenta zilnica/lunara.


Ce as obtine astfel:
- nu ai garantat locul de parcare - nu gasesti loc de parcare chiar daca ai abonament, si parchezi ilegal, atunci e etic si moral sa primesti amenda, nu ca acum (te gandesti de 2 ori daca ai nevoie de masina aia pe care nu o folosesti, asta e situatia, locul de parcare nu e ceva garantat prin lege)
- daca vrei 2 masini platesti 2 abonamente sau amenda (te gandesti de 2 ori daca ai nevoie de a 2-a masina)
- trebuie sa ai rabdare sa gasesti loc de parcare si sa nu fie chiar langa blocul tau (oare nu poti merge cu metroul de fapt? si daca poti merge cu metroul, mai ai nevoie de masina? Nu poti sa o parchezi 1 luna altundeva sa nu mai platesti abonamentul de parcare ? Sau sa o vinzi?)
- ai masina de firma ? Iti plateste firma abonamentul de parcare la resedinta ca sa vii cu ea acasa? (Nu - platesti tu si pentru masina ta si pentru cea de firma sau nu mai folosesti masina de firma. Daca da, mai ai nevoie de masina personala langa bloc ? Oare poti sa o duci altundeva cand nu o folosesti ?)
- (a fost un articol postat mai devreme) Ce sa faca un pensionar cu 600 de lei pensie cu masina daca se scumpeste parcarea? (pai la 600 de lei pensie, sau chiar 1600, nu cred ca se pune problema sa ai masina, pentru ca clar nu iti ajung banii sa bagi combustibil in ea, ITP, RCA, asa ca va rugini pe strazi. Doar vor primi un imbold, si poate si un sprijin de la primarie daca sunt destepti ca sa scape de ea)
- stai 2 familii in acelasi apartament de 2 camere si ai 3 masini ? 1 abonament rezidential la pret decent si 2 mai scumpe. (Oare nu te poti descurca cu o singura masina ?)


PS: si da imi dau seama ca la inceput va fi haos. Dar tocmai haos-ul asta si incertitudinea vor trebui sa faca ca oamenii sa mearga in 2 directii. Fie renunta la masini fie nu mai pleaca cu masinile de pe locul de parcare gasit. Ambele ajuta dpdv poluare si trafic, ceea ce si urmarim de fapt. Dupa o perioada se vor elibera locuri, va creste cererea in valuri,  apoi va scadea, dar pana la urma se va stabiliza la un nivel optim ...

TibiV

Wow!...
Ce discuții am pierdut...

Dar cred că 3 zile de absență pot fi "motivate"... În week-end lucrez două ture consecutiv.
Iar la mine tura începe seara la ora 20., și termină a doua zi la 10.30 (AM).

Deci nu "am ignorat", pur și simplu nu am avut timp "să mai trec" pe topicul acesta...

@ paullie & panzer
Interesante indei...  ;)

@ Lozzo
Prietenii (și membrii familiei) mă strigă Tibi...
Nu este vorba că îmi place sau nu, așa m-a botezat "tata popa" - eu nu aveam "drept de veto" pe vremea aia...
Numele nu este nici meritul meu, nici greșeala mea.
Însă recunosc că îmi plăcea foarte mult când mama îmi rostea numele. Dar nu o mai face...  :(
Iar cu dislike-urile poți să stai liniștit - nici unul NU este de la mine...

Întrebarea care te-a deranjat atât de mult am pus-o strict din cauza opoziției tale vehemente față de ridicarea mașinilor parcate ilegal:
Quote from: Lozzo on January 22, 2021, 05:25:04 PM
O actiune demarata peste noapte de amendat si ridicat masini in situatia care exista este o mare greseala. Sper sa nu se aplice vreodata asa.
(...)
Legat de ridicat masini parcate ilegal aceasta nu trebuie sa fie o masura prezenta in Bucurestiul urmatorilor 5 ani.

Sunt total în dezacord cu tine: măsura asta trebuie începută.... de acum 10 ani!

Nu m-am gândit până acum să pozez așa ceva, dar sunt zeci de kilometri de trotuare pe care pietonii NU POT circula, pentru că sunt ocupate de mașini...
Iar pietonii (cu sau fără bagaje, cu sau fără cărucioare pentru copii, sănătoși sau imobilizați în scaune rulante...) sunt nevoiți să circule pe partea carosabilă, căci efectiv nu au cum să circule pe trotuar... Iar în astfel de condiții, numărul pietonilor omorâți de mașini mi se pare extrem de mic, ținând seama de pericolele la care sunt supuși zilnic...

Eu văd tot timpul astfel de situații, pe zeci/sute de străzi (nu alei între blocuri) din "capitala patriei". Și nu îmi place deloc. Uneori (foarte rar) parchez și eu ilegal - dar absolut niciodată nu mi-am permis să parchez astfel încât un pieton să fie nevoit să coboare de pe trotuar și să o ia pe "carosabil", pentru că nu are loc de mașina mea....

În rest... Ai și idei care îmi par interesante, dar și unele care îmi par greșite. Dar nu te-am "taxat", pentru că de asta suntem pe un forum - să discutăm....

PS
La capitolul "parodii geniale", sunt fan "Airplane" (cel din 80, evident). Este și pe "specificul" forumului...  :lol: :lol:

Quote
Airplane! was released by Paramount Pictures and was a critical and financial success, grossing $158 million worldwide against a budget of $3.5 million.The film's creators received the Writers Guild of America Award for Best Adapted Comedy, and nominations for the Golden Globe Award for Best Motion Picture – Musical or Comedy and for the BAFTA Award for Best Screenplay.

In the years since its release, the film's reputation has grown substantially. The film was ranked 6th on Bravo's '100 Funniest Movies'.[9] In a 2007 survey by Channel 4 in the United Kingdom, it was judged the second-greatest comedy of all time, behind Monty Python's Life of Brian.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

Lozzo

#1064
Tibi, daca imi permiti, nu m-a deranjat comentariul tau atat de mult. Ca daca simti nevoia sa ma intrebi cum isi dezvolta unu mentalitatea asta in Bucuresti ca pare ca nu a mai trait aici de mult timp, nu te blamez sau ma ascund. Ca in viata suntem fortati sa facem alegeri grele si actualmente situatia e de asa natura ca altceva decat alegeri grele nu ai ce face din orice motiv as avea si eu. Doar ca m-am obisnuit eu prost sa pun accent pe gasit solutia prima oara si dupa sa cautam vinovatii. E mai important cum facem sa evitam greseli similare pe viitor, decat sa ne multumim ca vinovatul e in puscarie.

Ma deranjeaza cand nu se citeste ceva pentru ca e lung textul si totusi se comenteaza. Si cu scos din context ajungem sa ne certam pe ceva ce nu exista. Ti-am extras mai jos pasajul meu de text de acolo si vreau sa inteleg care e diferenta intre ce am zis eu acolo si ce ai zis tu. In afara de faptul ca eu inteleg ca politistul de la rutiera nu trebuie sa se plimbe cu "elefantul" dupa el si poate da si amenzi pentru unu care e parcat prost, ca poate omul avea probleme si a parcat-o prost. Daca nu exista un pericol clar si iminent pentru siguranta circulatiei si vorbim doar de disconfort creat, o amenda e suficienta. Si cand zic amenda nu e sensul propriu, pot fi si 100, una azi, 2 maine, pana se invata.

Eu sunt om si inteleg ca nici animalul nu il inveti de azi pe maine si nu il omori in bataie azi sa inteleaga ca ieri unde era mancare, azi i-ai pus apa. Plecand de la jungla de azi 5 ani ridicam doar ceea ce azi ni se pare nesimtire crasa. Peste 5 ani cand deja parcatul corect o sa intre in normal, eu zic ca putem vedea ca nesimtire crasa si pe unul care parcheaza unde vrea el chiar daca "nu deranjeaza mult". Dar doar atunci, in 5 ani.


Quote from: Lozzo on January 22, 2021, 05:25:04 PM
Dar cu ridicatul de masini ce facem?


Legat de ridicat masini parcate ilegal aceasta nu trebuie sa fie o masura prezenta in Bucurestiul urmatorilor 5 ani. De ridicat ar trebui sa o facem pentru opriri/stationari/parcari in zone de risc: in intersectii, inainte de trecere de pietoni, blocata vizibilitatea in intersectii, blocat accesul pietonal,velo sau auto, fortare de intrat pe contrasens in zone de viteza ridicata si unde poate exista deja si marcaj de linie continua. Pentru parcare pe o straduta intre blocuri unde mereu exista spatiu de trecere si poate si un sens unic, e un abuz in acest moment. La fel ca si parcarea langa trotuar pe unele strazi mai largi unde se observa ca nici macar nu incomodeaza atat de mult, din nou un abuz in acest moment.

Pentru zonele in care ai aplicat masura progresiv cum am zis mai sus, amenda va fi suficienta daca este necesara vreo sanctiune pentru parcat ilegal.

Quote from: TibiV on January 24, 2021, 03:30:00 PM
Sunt total în dezacord cu tine: măsura asta trebuie începută.... de acum 10 ani!

Nu m-am gândit până acum să pozez așa ceva, dar sunt zeci de kilometri de trotuare pe care pietonii NU POT circula, pentru că sunt ocupate de mașini...
Iar pietonii (cu sau fără bagaje, cu sau fără cărucioare pentru copii, sănătoși sau imobilizați în scaune rulante...) sunt nevoiți să circule pe partea carosabilă, căci efectiv nu au cum să circule pe trotuar... Iar în astfel de condiții, numărul pietonilor omorâți de mașini mi se pare extrem de mic, ținând seama de pericolele la care sunt supuși zilnic...

Eu văd tot timpul astfel de situații, pe zeci/sute de străzi (nu alei între blocuri) din "capitala patriei". Și nu îmi place deloc. Uneori (foarte rar) parchez și eu ilegal - dar absolut niciodată nu mi-am permis să parchez astfel încât un pieton să fie nevoit să coboare de pe trotuar și să o ia pe "carosabil", pentru că nu are loc de mașina mea....



Lipseste ce inteleg eu prin "ai aplicat masura progresiv cum am zis mai sus", dar se regaseste cu o pagina in urma. Si nu implica deloc aceptarea acelor siruri kilometrice de trotuar blocat.



Pana acum nu m-am certat cu oamenii pe o virgula prost pusa in text. Discut doar cand virgula aia chiar mi se pare ca e cu adevarat importanta
- "Nu avem nevoie de parcari peste tot"
- "Nu , avem nevoie de parcari peste tot"


Nu caut cearta sau sa jignesc pe cineva, dar nici nu las omul sa ma jigneasca gratuit in public. Eu trec repede peste moment si ma intorc la ale mele, daca si celalalt o face. Crede-ma ca nu simt vreo placere cand sunt nevoit sa o fac, dar dai si din coate ca sa iti faci loc cand lumea da buzna si nu respecta nici o coada sau bunul simt.
Drumul preferat: intre cel stiut si cel drept este tot timpul cel care nu este ultimul.