Conexiunile multimodale Bucuresti-Aeroportul Henri Coanda

Started by nirolf, October 18, 2016, 04:21:46 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

AndreiB

Deci cam 50k pe luna. Destul de putini inca. Sunt 72 de trenuri (36 de perechi). La 30 de zile pe luna inseamna o medie simpla de 23 de pasageri per tren.

In materia traficului aerian, in Aug-21 au fost 1m de pax, deci o cota modala de 5%. Nu toti pasagerii merg end to end, dar asa de analiza.

Daca ne uitam la Dec-21 insa, au fost doar 676k pax, deci cota modala a crescut la c6.7%. Ceva progres se vede, totusi.

Ca un benchmark, modal share total de transport public pe LHR e 39%.

Sorinus

Doua din plangerile mele, desi nu afecteaza utilitatea si load-ul liniei, pot fi rezolvate cu bani foarte putini: RK la automotoare, sau macar ceva intretinere curenta (am vazut undeva ca se retapiteaza Desirou-urile de la Sibiu). Sunt 2-3 bucati, nu tre sa le faca mare lucru, ceva lucrari de intretinere, au fost totusi in exploatare 20 ani. Nu mai stiu daca Desiro-urile de aeroport au geamuri sparte, dar cam toate din tara au, e chiar o problema la noi.

A doua chestie, sa cosmetizeze un pic gara Mogosoaia (ierbicidare, completat prisma de balast), varuit si igienizat Pajura, igienizata zona caii ferate in general, unde e moloz.
Niciunde in Europa nu e o zona prea buna cea de langa calea ferata, dar nu am vazut moloz.

zeckesan

Legat de igienizare, prima dată când am folosit trenul de la aeroport am nimerit lângă un grup de vreo 10 turiști străini. Veneam dintr-o țară din aia curată, unde trenurile au mers cadențat și există curățenie (și garduri) pe lângă calea ferată. Vreo 15 minute au făcut oamenii poze, video-uri și live-uri cu primul lor contact cu Bucureștiul, gunoaiele întinse pe lângă calea ferată, de la intrarea pe 700 până în Gara de Nord. Ei tot un zâmbet, eu fiert de rușine și de nervi. Bun venit acasă!

frunzaverde

Arata mult, mult mai rau zona Bruxelles (unde chiar zici ca ajungi intr-un oras distopic, betoane rupte si innegrite si grafitti), iar zona Bruxelles Sud arata mult mai rau ca Gara de Nord... Si trenurile SNCB, cu grafitti si afara si inauntru, si care put a pisat arta mai rau si decat TE-urile nemodernizate din anii '70... Si nici legaturile de la Roma la FCO, de la Gatwick la London Bridge nu arata cine-stie-ce, mai degraba deprimant...

Iar EWR-NYC Penn Station, e o combinatie mlastini, gropi de gunoi, rugina, industrie abandonata si gari ruginite, totul dintr-un tren semi-deprimant, cu scaune maro si tapiterie din anii '70, pe langa care legatura la Otopeni arata mai degraba a lux...

Cred ca exista doua reguli universale in Europa:

1. Gara centrala este intotdeauna intr-o zona dubioasa. De la King's Cross la Sofia si de la Berlin Zoo la Roma Termini, gara centrala e intr-o zona dubioasa. Cel mai rau e la Frankfurt si Bruxelles. Exceptii sunt putine, ori Elvetia (pentru ca Elvetia) ori gari foarte noi (Berlin Hbf. si Viena Hbf. - garile mari vechi erau dubioase rau, respectand regulile - Zoo respectiv West).

2. Intrarea in orase mari cu trenul e deprimanta sau foarte deprimanta. Industrie multa si in diverse stari de functionare, complexe feroviare mai mult sau mai putin in uz, grafitti mult sau foarte mult... Aici e practic fara exceptie, doar unde e un tunel e ceva mai bine, ca nu vezi.

Mai degraba ce socheaza e cat de rurala e linia, cu campuri goale, si multa verdeata, si cat de rurale sunt statiile (Mogosoaia e in mijlocul pustietatii), decat altceva. Singura data cand l-am luat am fost intrebat daca chiar merge in Bucuresti, ca plimbarea prin camp n-arata...

In rest, Linia are nevoie de frecventa si capacitate la ora de varf...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AndreiB

Complet off topic dar King's Cross nu mai e dubios deloc. Prin anii 2000 (si inainte) era horror, cu prostituate alea, alea.

Recent de cand cu transformarea fostei statii de marfa in dezvoltare mixed-use e mega trendy, inclusiv cu HQ European al Google.

nenea_hartia

@frunzaverde: Urmăresc cu mare atenție și sunt în general de acord cu tot ce scrii. Nu doar că sunt de acord, dar îți apreciez opiniile extrem de argumentate, foarte bine exprimate și la obiect. Dar îmi pare rău, te înșeli în privința trenurilor SNCB și a gării Bruxelles Sud. Nu pute nimic a pișat, nici măcar în trenurile L, iar țara noastră ar trebui să facă eforturi stelare ca măcar să se apropie de calitatea rețelei și serviciilor Căilor Ferate Belgiene. Da, unele vagoane sunt pline la exterior de graffiti, dar autorii sunt niște maimuțe venite din alte țări, nu localnici. Și chiar și acele vagoane sunt curate la interior.

De 9 ani nu folosesc decât transportul în comun, iar trenurile de cel puțin două ori pe săptămână, și nu aș fi scris nimic dacă nu știam despre ce vorbesc. Gara Bruxelles Sud este un fantastic nod intermodal (metrou și premetrou la nivelul -1, autobuze ale tuturor celor trei companii naționale belgiene, plus tramvai și autocare FlixBus către toată Europa la nivelul 0, trenuri locale, regionale, internaționale și HSR, plus AVIS, Europcar, Hertz sau SIXT la nivelul +1, etc), are o suprafață uriașă, este foarte curată, user-friendly și sigură, iar comparația cu București Nord e, îmi pare foarte rău, ridicolă. Actuala București Nord e un talcioc balcanic, provincial și prăfuit, de unde îți poți cumpăra cruciulițe și icoane sau unde poți mânca un mic cu muștar, iar triajul a rămas cel de acum 100 de ani. Mi se rupe sufletul când trec pe acolo. Spre comparație, diagonalele denivelate de la Bruxelles Sud și tunelul nord-sud din partea opusă.

E adevărat, nivelul +1 al peroanelor gării Bruxelles Nord nu arată bine, dar trebuie coborât la nivelul 0, unde e de fapt gara. E drept, acolo sunt și colțuri unde miroase a urină, din cauză ca zeci, dacă nu sute de refugiați asiatici sunt tolerați de autorități și dorm pe saltele într-un colț izolat.

La fel de adevărat, zonele adiacente gărilor Nord și Sud pot crea unui călător senzația că se află la Tanger, dar asta n-are absolut nimic de-a face cu gările propriu-zise. Între noi fie vorba, am trecut de nenumărate ori noaptea pe acolo, uneori abțiguit :lol:, și nu am întâmpinat decât amabilitate. Spre deosebire de cartiere din țara noastră, unde inclusiv domni eleganți, care lucrează la multinaționale, au o bâtă de baseball sau un levier în mașină, ca să sară la bătaie când sunt depășiți la semafor.

fulger nc

Eu sunt de parere ..ca multe perceptii despre cum arata ..sunt influentate.
De anumite chestii ..mai mult subiective.
"Peisajul" de la Otopeni , la Gara de Nord e frumos. Comparativ cu alte parti.
Lacurile , locurile pe unde linia strabate ..au ceva. Dovada e cea ce reiese dintr-un comentariu anterior , cu turistii care se agita.
Acum ..si asta e o problema ce oglindeste in general , multe chestii din societatea noastra ..si administrarea , in general.
Imaginea ..de dezordine e omniprezenta.
De la iesirea din gara din Otopeni , pana la parasirea "complexului Gara de Nord".
La margine de modernizare/imbunatatiri ce se pot ..sau se vor aduce complexului garii..ramane problema intretinerii curente.
In preajma caii ferate trebuie sa fie "curat".
Nu "curat" in sensul literal al cuvantului.
Ci ...totul sa fie ordonat.
Sa nu existe sine aruncate.
Sa nu existe moloz.
Sa nu existe constructii improvizate.
Sa nu existe treceri improvizate.
Vegetatia sa fie tunsa(aici s-au facut ceva progrese) , ptr a nu afecta gabaritul caii(nu de multe ori auzi crengi atingand vagoanele).
Asta din urma e si o problema de siguranta. Ptr locomotiva ..ca poate sparge un geam. Ptr vreun calator ce scoate mana , sau capul pe geam.
Organismele care se ocupa de elaborarea setului de reguli pe CF trebuie sa aiba si o structura "executiva".
Adica ..sa faca controlul fizic , in teren , ptr a se asigura ca regulile se aplica. Daca aceasta structura exista ..nu isi face datoria.
Eu nu am inteles si nu o sa inteleg , cum nu poate exista un standard la peroane.
In toate garile mari.
Adica , pe langa norme de gabarit(inaltime , distanta fata de planul vertical al sinelor , latime , etc)  sa existe un reper vizual(culoare) si ptr nevazatori , antialunecare , pe toata lungimea peroanelor.
In N gari reabilitate in tara asta ..sunt N forme de peroane. Fiecare cu "gustul" sau.
Pe ruta asta , punctul oprire "Patinoar" e ok , ar fi Ok daca Mogosoaia ar fi un punct de oprire in conditii.
Oferta comerciala in Gara de Nord s-a imbunatatit destul de mult.
Ramane problema dezordinii(ma refer la distributia punctelor comerciale si a organizarii generale a garii) si a faptului ca nu sunt accesibile serviciile conexe(inchirieri masini/servicii hoteliere tip "fast-food" , agentii transport/turistice).
Plus problema transportului public. Care ar trebui sa fie "prima linie".
Si a semnalizarii. Un spatiu mare are nevoie de semnalizare specifica , sisteme de iluminat studiate ..si de incalzire/aerisire/ imbunatatire a microclimatului studiate.
Nu improvizatiile actuale.

frunzaverde

#2662
@nenea_hartia : Experientele noastre sunt foarte diferite -- si foarte posibil sa aiba de-a face cu experientele unui vizitator vs. ale unui localnic - dat fiind ca am experimentat (din SNCB) doar serviciul lor de aeroport. E foarte posibil sa existe servicii mult mai bune si mult mai proaste, transe orare mult mai bune sau mult mai proaste etc. etc..

Experienta mea e asta (de la una din calatoriile mele cu SNCB din oras la aeroport, singura la care-am facut poze, in 2019, inainte de pandemie). Asta e serviciul de aeroport, gara e Bruxelles Midi, ora e 18:28: 



Si asta a fost experienta mea cea mai comuna cu SNCB - automotoare foarte vechi (AM80, care au ~40 de ani vechime), mizerabile si pe exterior si pe interior. A pisat, adevarat, nu a putit in tren de fiecare data, ci doar de doua ori. Odata era si o balta de ceva neclar in tren, si da, putea. Si singurul lucru curat in vagon era uniforma cu kepi rosu a sefului de tren.

Din cinci calatorii dus-intors in 2019, am prins o singura data un tren care arata cu adevarat decent si curat - serviciul international de la Amsterdam, desi si ala e extrem de spartan pe interior (cu banchete!). Adevarat, transele mele orare erau foarte fixe (intotdeauna veneam cu zborul care ajunge pe la 9 si ceva in BRU, si plecam inapoi ori cu un zbor la 16:10 ori cu unul la 20:45).

Pe exterior, impresia mea e ca gara in sine arata rau, foarte rau - mai rau decat GdN din Bucuresti (care macar n-are plasa sa nu pice fatada la intrare). E grafitata cladirea garii, inclusiv acoperisul, fatada era cel putin in 2019, pe partea fara "zgarie nori", plina de schele si intrari care pareau abandonate. N-am poze, dar Google Street View arata "splendoarea": https://goo.gl/maps/84K493qy2dSkFvLL8... Si da, e(ra) grozav ca e o statie intermodala complexa. Doar ca cel putin o parte din chestia intermodala e intr-o bezna de-o tai cu cutitul, sub platforma garii, unde iluminatul este mai slab ca intr-un pasaj auto (vedeti locul si in Google Street View). Si nu zic nu, exista locuri "mai bune" - am vazut ca partea opusa, la zgarie nori, arata semnificativ mai decent. Doar ca acolo n-am avut treaba, pare o zona folosita de angajatii corporatiilor din zona si atat, am iesit o singura data pe-acolo, in cautarea unei beri cu un coleg care lua Eurostarul de Londra.

Legatura la metrou mi s-a parut buna, dar cu nimic mai buna decat la Bucuresti (tot un pasaj lung, cu mult comert pus fix in locurile gatuite). Nu e Stockholm sau Viena sau King's Cross - St. Pancras unde chiar e bine gandita legatura.

Interiorul mi s-a parut cat-de-cat ok, desi extrem de inghesuit si foarte "anii '70", neoane, betoane, tavane joase si muuult gri. Peroanele (vedeti poza), incremenite in anii '70, la fel, modest iluminate. Spatiile publice intretinute asa-si-asa, spatiile comerciale (extrem de multe, si inghesuind zonele publice, aglomerate) multe si "mancand" din spatiul garii. Am vazut ca zona HSR arata mai bine, dar n-am avut treaba acolo.

Ce am vazut bun la SNCB, dar e dincolo de experienta mea e ca preturile sunt foarte mici, si frecventele foarte bune. Cu exceptia notabila a fix trenului de aeroport - care e relativ scump, gratie suplimentului Diabolo - totalul fiind 8 Euro pentru 14 km in 21 minute. Posibil ca combinatia de pret + frecventa sa faca localnicul sa "accepte" problemele : dar pentru cineva care plateste suplimentul de aeroport, nivelul e foarte, foarte slab.

In Stockholm avem o situatie similara, cu supliment "overpriced", dar pe km, cu trenul de naveta, e mai ieftin decat in Bruxelles, 16 euro pentru 40 km. Si e si mai rapid (36 minute), si garile arata absolut impecabil, sunt ultra-moderne si perfect curate. Diferenta, de fiecare data, la ambele capete, mi se parea "cer-la-pamant", ca nicaieri altundeva.

In Bucuresti, serviciul e rar, dar fata de Bruxelles, este "dirt cheap", practic gratis. E chiar mai ieftin decat serviciul cel mai ieftin pe alte linii ale acelorasi operatori (OTP are tarif 4 lei, la CFR pretul pe kilometru la cel mai ieftin tren e 4.40, la TFC e 4.50). Si trenurile sunt semnificativ mai ok si mai moderne.

Si da, in Bruxelles, infrastructura feroviara in sine pare ok intretinuta, dar ar fi absurd sa nu fie, dat fiind ca e folosita la 100x nivelul din Romania. Materialul rulant mie unuia, vazand ce-i in gara, mi s-a parut sub Romania, si mult sub Cehia si Ungaria. Sunt cateva trenuri moderne, dar impresia mea (confirmata de statistica) e undeva la 1/3 material modern. In rest, mult echipament de generatie foarte veche (inceput de ani '80; cu modernizare superficiala).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

nenea_hartia

#2663
@frunzaverde Da, acela e unul din trenurile L despre care am pomenit mai sus. Ele circulă doar pe distanțe scurte și foarte scurte (Verviers (B) - Aachen (DE), Liège (B) - Maastricht (NL), Liège - Pont-de-Seraing, etc). Faptul că unele din ele sunt folosite și pentru naveta la aeroport e o greșeală a SNCB. De acord, distanța e scurtă, dar nu poți să pui astfel de trenuri pe o linie către un aeroport internațional. Ele sunt totuși un foarte mic procent din trenurile de aeroport și, deși sunt incomode, eu nu m-am lovit niciodată de vreun miros în ele.
La fel de adevărat, fațada dinspre Avenue Fonsny a gării arată foarte rău (eu nu o folosesc, însă cred că așa arată și acum), dar hai să punem și intrarea principală. Nu e folosită doar de angajații companiilor din zonă, ci permite accesul la parcarea cu plată, la parcările mașinilor de închiriat, la taxiuri, la terminalul de autobuze al companiei flamande de transport public, la autocarele rețelelor FlixBus și BlaBlaCar, precum și la cele către aeroportul Charleroi.
Da, accesul la autobuzele și tramvaiele companiei STIB (rețeaua capitalei Bruxelles) e sinistru, iluminatul e foarte slab, iarna e frig și curent. În plus, da, acolo miroase a urină. O situație similară e și la Gara de Nord, iar stațiile de autobuz propriu-zise au fost mutate între timp la exterior, imediat după ieșirea de sub clădire.
Probabil sunt și alte neajunsuri care nu îmi vin acum în minte (mie, spre exemplu, nu-mi place accesul la trenurile HSR), dar îmi pare rău, interiorul nu seamănă în nici un fel cu țigănia asta de pe partea cu peroanele. Nu îmi dau seama la care zonă comercială te referi că ar mânca din spațiul gării Bruxelles-Sud. Dimpotrivă, zona comercială mi se pare foarte bine delimitată de holul central, unde nu găsești nici măcar un automat de băuturi, ci doar panouri, afișaje și echipamente care țin strict de călătoria cu trenul. Prin comparație, în link-ul pe care l-am pus mai sus aproape că nici nu se vede unde e intrarea pe peroane. Astă vară, când am luat ultima dată un tren de la București-Nord, o parte din tarabele respective vindeau lănțișoare și cruciulițe, după cum am pomenit anterior. Numărul fiecărei linii de la Bruxelles este foarte bine marcat, din vreo 25 în 25 de metri, dar la București habar nu ai pe ce peron ești dacă nu te întorci la intrare, în zona tarabelor. Am pățit-o astă vară. Se vede și aici.

Am explicat aici de ce se plătește suplimentul Diabolo. Spre deosebire de încropeala de la Otopeni, la aeroportul Zaventem s-a executat soluția corectă, cu gară sub terminal. Dar sunt 100% de acord că valoarea suplimentului este exagerată.

Îmi cer scuze tuturor, nu vreau să poluez topicul ăsta, care n-are legătură cu Bruxelles, așa că nu voi mai continua, dar nu cred că cele două gări pot fi comparate în vreun fel.

Eurocopter

Trenul de aeroport este absolut full la orele de varf. Se sta in picioare pe culoare si pe scari, ca sarmalele. Categoric deja este mecesara a doua garnitura, daca nu se mai poate mari frecventa...

Sent from my SM-G990B using Tapatalk


tom_sawyer

CFR Călători a spus că deja a băgat 2 automotoare. Ai fost cu TFC, automotorul alb-roșu?

zone_rider

Am fost recent pe ruta respectivă cu CFR Călători. La dus, în jurul orei 16:00 au fost 2 automotoare cuplate, iar la întors, în jurul orei 17:30 a fost un singur automotor.

AndreiB

Cred ca ar trebui doua cuplate permanent. Cand ai fost si erau doua automotoare cuplate, erau si doi controlori?


AndreiB

Horror - o metoda extrem de risipitoare de operare. Avem nevoie de material rulant potrivit, sau de schimbarea stilului de operare - e.g. controlorul sa se relocheze in celalalt automotor la Mogosoaia / Parc Mogosoaia.