News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Discutii cu si despre companiile feroviare de stat

Started by Ionut, October 12, 2016, 07:15:26 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tom_sawyer

Quote from: tom_sawyer on July 09, 2018, 08:50:55 PM
CFR Marfa a primit fonduri pentru un program de tip RO-LA

CFR Marfă primit 14 milioane de lei din Fondul pentru Mediu, pentru derularea unui program de tip RO-LA, prin care se stimulează trecerea transportului de marfă dinspre transportul rutier către calea ferată, în scopul reducerii emisiilor de dioxid de carbon de la autovehiculele de transport.
Operatorul  deţine 160 de vagoane specializate pentru transportul TIR-urilor pe calea ferată.

CFR Marfă anunță primul său transport RO-LA cu tiruri din Ucraina care traversează România pe ruta Dornești – Giurgiu, pentru a ajunge mai departe în Ruse. CFR Marfă urmează să lanseze un tren de acest tip pe ruta Curtici – Giurgiu Nord

Erată: Conform CFR SA, avizul pentru transport, solicitat în data de 19.07.2018, urmează să fie emis pe data de 23.07.2018 , pentru ca CFR Marfă să poată introduce trenul în circulație.

newsby.marianandrei.com

tom_sawyer

Compania naţională CFR Marfă este blocată - cu riscul tot mai mare de a fi chiar strivită - între două ansambluri de interese foarte puternice, unul de sorginte comunitară, celălalt cu o valoare strategică tot mai mare în contextul geopolitic actual al României, consideră Viorel Lucaci, specialist în transportul feroviar.

agerpres.ro

vlad s

Le zice bine Lucaci asta dar pierde din vedere grupuletele care ar avea de castigat de pe urma falimentarii CFR Marfa

tom_sawyer

#93
Ministrul Transporturilor: Criza vagoanelor de la CFR Călători frizează asasinatul economic. Voi sesiza procurorii

Ministrul Transporturilor, Lucian Şova, a anunţat, vineri, că va sesiza procurorii pentru a investiga de ce s-a ajuns ca ,,din 1.200 de vagoane pe care CFR Călători ar trebui să le aibă în trafic, are doar 800 de vagoane" şi a apreciat că situaţia ,,frizează asasinatul economic".

,,Din 1.200 de vagoane pe care CFR Călători ar trebui să le aibă în trafic, are doar 800 de vagoane, deci lucrează cu două treimi din parcul său, lucru generat de nesusţinerea activităţilor de reparare a vagoanelor la ritmul corespunzător în anii trecuţi. La începutul mandatului meu, în ianuarie-februarie, am găsit 400 de vagoane şi jumătate din trenurile Săgeata Albastră, ansamblurile de zi, trase la gard. Pentru ca să le repunem în piaţă, am luat măsuri de repornire a unor licitaţii privind reparaţia acestor vagoane, pot să spun că azi avem semnate contracte însă este prea târziu pentru a produce efecte aşteptate anul acesta şi mai ales în sezonul de vârf", a declarat ministrul Transporturilor, într-un interviu la DCNews Live.

,,Pierdem şi nu pot să nu mă refer la faptul că responsabilităţile celor care au administrat interesele căii ferate, companiei de călători în anii trecuţi, frizează asasinatul economic, pur şi simplu. Să duci compania naţională de transport pasageri într-un deficit de 30% din capacitatea sa de transport este extrem de grav, şi acest lucru eu nici nu cred că a fost întâmplător, pentru că - spre exemplu - anul trecut, din 80 de milioane, nu au cheltuit aproape nimic pe reparaţii. Şi în răspunsul pe care l-am primit de la fostul manager mi-a explicat că nimeni nu se prezintă la licitaţiile de reparaţii, lucru absolut fals", a mai spus oficialul.

,,Am făcut evaluări interne şi am rezultate care mă îndreptăţesc să promovez, deşi nu îmi place lucrul acesta ca panaceu universal, să apelez la investigaţii profesioniste, din partea procurorilor, profesionişti zic, pentru a vedea despre ce este vorba. Iar managementul în care este inclus şi Consiliul de Administraţie al CFR Călători va beneficia, cu ghilimelele de rigoare, de o sesizare din partea mea către organele statului care să aibă abilităţile, calificarea şi prerogativele să facă investigaţii consistente în acest domeniu. Pentru că este prea puţin să spunem <Nu am cheltuit 80 de milioane, am făcut licitaţii, nu s-a prezentat nimeni, uite am pierdut o treime din parc>", a menţionat ministrul Transporturilor.

ZF

Ionut

Un record negativ greu de depăşit: După 20 de ani de la divizarea CFR, sectorul feroviar are aceleaşi probleme

La data de 15 septembrie 1998 intra în vigoare o Hotărâre de Guvern care diviza CFR în mai multe companii feroviare (Infrastructură, Marfă, Călători, Administrare etc.), la recomandarea Băncii Mondiale. Problemele cu care se confruntă azi sectorul feroviar sunt aceleaşi ca în urmă cu 20 de ani.

Hotărârea de Guvern 581/1998 prevedea că prin societăţi comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române se înţelege C.F.R., Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători" - S.A., Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă "C.F.R. Marfă" - S.A., Societatea de Administrare Active Feroviare "S.A.A.F." - S.A. şi Societatea de Servicii de Management Feroviar "S.M.F." - S.A.

Capitalul social iniţial al C.F.R. era de 1.287,9 miliarde de lei (vechi) şi se constituia prin preluarea unei părţi din patrimoniul Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, în baza balanţei de verificare şi a situaţiei patrimoniului, întocmite la data de 30 iunie 1998.

Deşi divizarea căilor ferate s-a făcut cu scopul de a reduce costurile de operare şi de a creşte rentabilitatea, după 20 de ani de activitate independentă, cele mai importante companii feroviare înregistrează pierderi de zeci de milioane de euro. Traficul de pasageri al companiei este mai mic cu 32%, iar în cazul CFR Marfă volumul de mărfuri transportate s-a redus cu 40%.

Cu toate acestea, experţii pe probleme feroviare de la Banca Mondială susţin că divizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române în 1998 a permis dezvoltarea unei industrii viabile a transporturilor feroviare de mărfuri (făcând referire la CFR Marfă), care deţine peste 50% din piaţa românească de transporturi feroviare de mărfuri.

,,Parametrii luaţi în considerare sunt nivelul serviciilor de infrastructură feroviară (restricţiile de viteză, vitezele permise, altele), sustenabilitatea financiară a companiilor feroviare, productivitatea muncii şi a bunurilor, performanţa costurilor de producţie, tendinţele contribuţiilor financiare guvernamentale pentru sector raportat la rezultatele obţinute, gradul de absorbţie a fondurilor europene, guvernanţa corporativă şi transparenţa şi accesul publicului la informaţii", potrivit Băncii Mondiale.

Dacă luăm în considerare indicatorul viteză medie a trenurilor, de 43 de kilometri pe oră anul trecut în cazul trenurilor de călători, nu s-ar putea spune că obiectivele reformei feroviare au fost atinse. Însă, în opinia oficialilor Băncii Mondiale, divizarea căilor ferate a făcut posibilă transparenţa în conturile financiare, iar problemele au devenit clare, argumentul fiind că în sistemele monolitice nu există aceeaşi transparenţă în transferurile de bani între companii şi între stat şi companii.

,,Problema căilor ferate române nu este cum au fost separate. Ea ţine de modul în care este elaborată şi finanţată politica privind căile ferate, cum este aleasă conducerea competentă şi câtă libertate primesc companiile să se gestioneze în mod comercial, fără interferenţe politice. De asemenea şi de cum sunt trase la răspundere companiile de proprietarul lor, statul", susţin oficialii Băncii Mondiale.

Reprezentanţii BM mai precizează că sistemul feroviar nu este neprofitabil din cauza numărului mare de companii feroviare care au apărut, ci ,,din cauza faptului că venitul disponibil pentru întreaga industrie a căilor ferate de pe piaţa românească nu este suficient pentru a plăti toate resursele din reţea, operaţiunile şi personalul din cadrul acestuia".

Şi în alte ţări europene, societăţile de stat de căi ferate au fost divizate în companii ce administrează infrastructura şi companii de operaţiuni (transport marfă şi călători) tot în vederea creşterii rentabilităţii. Diferenţa constă însă în faptul că nu există atât de multe subsidiare ca în România şi că aceste firme feroviare de stat funcţionează într-un holding.

ZF

frunzaverde

#95
^
Sectorul feroviar are mai multe probleme. Transportul s-a prabusit cu 35-50%, vitezele s-au prabusit cu 50%, preturile pe container sunt mai mari decat erau in '99...

Iar Banca Mondiala, in loc sa taca dracu din gura, sau sa zica "bai, ne pare rau, tarile care nu si-au fragmentat sistemul feroviar pe reteta noastra, o duc bine, iar cele care au facut-o (noi, Argentina, Bulgaria, Columbia), ori sufera, ori nu mai au retea feroviara" spun ca au marit transparenta. Halal transparenta, cand Regiotrans are de plata 1 miliard jumate in subventii incasate pe fals, ca sa transporte aer de colo colo...

Au creat piata competitiva de marfa? Cu trei sferturi din tonaj carat in pierdere, cu cel mai mare actor privat daramand poduri pentru ca merge cu mecanici beti si fara Indusi, si cu cel mai profitabil actor privat spunand ca vrea sa iasa din piata ca nu poate merge nici cu ludmile sovietice profitabil la 19 km/h...

Au creat o incalcitura de mate cu de 4-5 ori mai multi sefi si personal administrativ ca in 1999, si cu jumatate din personalul operativ. Au creat o incalcitura de mate in care nu mai poti lua locomotiva de la calatori sa traga marfa noaptea, ca-s companii diferite, si iti trebuie de doua ori numarul de locomotive si mecanici pentru aceiasi slujba...

As vrea sa-mi spuna boul sef de la BM cum panoul 2 e mai transparent ca panoul 1:

Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Xenos

Lipsa aproape totală a investițiilor elementare, lipsa viziunii...

carutasul

Și totuși am impresia că principala problemă e de fapt megalomania celor de la infrastructură, restul ar fi oarecum secundare....

frunzaverde

Quote from: carutasul on September 16, 2018, 10:41:00 PM
Și totuși am impresia că principala problemă e de fapt megalomania celor de la infrastructură, restul ar fi oarecum secundare....

Sunt multe cauze pentru dezastru... Megalomania e o proportie mare din dezastru; perfect adevarat. Chestia e ca poate daca "reforma" BM ar fi permis ca statul sa aloce bani pentru subventii direct la CFR Infrastructura, nu ar fi castigat gasca "megalomana" in fata gastii de bun simt.

Din 2000 pana in 2008, CFR Infrastructura nu avea mecanism sa primeasca subventii de la guvern - toti banii intrau "pe sus" (pe la OTF) si ideea e ca infrastructura ar fi trebuit finantata din trickle down-ul din TUI. Singurii bani de la guvern erau banii pentru reconstructii si lucrari mari de capital; asa ca gasca megalomana, in zilele alea de inceput (2000-2008) a CFR, a avut painea, cutitul, sarea si piperul pentru a castiga lupta in fata gastilor rezonabile.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

Mi se pare că dacă infrasructura nu poate fi întreținută din TUI ( nu extinsă, păstrată în stare de funcționare, inclusiv RK-uri) ceva e greșit...

vancouver

Pe rutier rovigneta acopera costurile de intretinere (incl. reabilitari) pe A+DN? Daca nu, atunci de ce la CF sa fie altfel?
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

carutasul

Bun, atunci e necesar să o poți finanța de la buget. Ori una ori alta. Ori o declari utilitate publică și e de la buget, ori e companie și se finanțează din ce produce. Aș putea zice de ce e altfel decât drumurile , dar n-are importanță asta.  Important e că trebuie să aibă posibilitatea să se susțină. Acum, că ei fac cheltuieli aberante și intră în faliment, se prea poate, dar teoretic trebuie să poată funcționa bine. Pentru că altfel se va întâmpla ceea ce e de așteptat: toți știu că e în faliment, așa că oricum nimănui n-o să-i mai pese, și e rațional :)

vancouver

Nu prea inteleg cine e in faliment? CFR SA? CFR SA are printre altele ca sursa de finantare bugetul de stat si nu are cum sa intre in concurenta cu alte firme sau companii, sunt singurii care au in grija / intretin / construiesc calea ferata pe rutele principale. Da, e o aberatie ca CFR este o companie cu "SA" la urma. Pentru ca evident nu are cum sa dea faliment si e aberant si sa faca profit. La fel ca si CNAIR. Posibil sa fie doar un artificiu, astfel ca cei din "companie" sa-si poata decide singuri salarii / privilegii, fara sa fie declarati bugetari. Desi evident sunt bugetari.

Dar sa nu confundam CFR SA cu CFR Calatori sau cu CFR Marfa, care chiar pot da faliment, cel putin in modul in care e reglementata piata acum. De asemenea pot avea profit.
Prioritatea zero: A1 Sibiu - Pitești. Prioritate zero virgulă zero: A0 centura București. Importante: A7 Ploiești - Bacău - Pașcani - Suceava; A13 Sibiu - Brașov - Onești - Adjud; A3 Cluj - Oradea; A3 Ploiești - Brașov; A12 Pitești - Craiova; A8 Pașcani - Iași; A4 Constanța - Vama Veche. Toate NUMAI SI NUMAI cu fonduri europene. Un NU categoric oricărei forme de taxare la km pe autostrăzi.

rizzuh

Quote from: frunzaverde on September 16, 2018, 10:25:11 PMiar cele care au facut-o (noi, Argentina, Bulgaria, Columbia)

Nu s-a intamplat acelasi lucru si in UK (cu Railtrack si Network Rail) si in Franta (SNCF Infra, RFF si SNCF Reseau)?

carutasul

Mă refer strict la CFR infrastructură. Știu, nu e în faliment, dar atâta vreme cât intrările sunt mai mici decât ieșirile este pe drumul cel bun :)  Deocamdată mie mi se pare în stadiul de autocanibalizare; toate companiile de stat au trecut prin asta în anii '90. Acum nu știu care e situația lor financiară exactă, știu doar că nu își pot întreține rețeaua. Discuția era ( cel puțin din partea mea) strict pe tema acestei gestiuni: este incapacitatea asta incompetență sau este "by design" . Pentru că dacă TUI-ul nu acoperă întreținerea rețelei, și nici nu ai o alocare de la buget care să echilibreze situația, mie mi se pare că ar fi cam "by design". Eu ceea ce ziceam este că ( șî am văzut asta în practică) atunci când oamenii știu că o companie e "pe copcă" deja încep să contribuie și ei la prăbușirea acesteia, pentru că "oricum nu mai contează". Ce contează că mai fur eu un șurub, mai dau un tun de 10 milioane etc (fiecare după posibilități) , dacă oricum se alege praful? :)
Despre CFR Marfă sau CFR Călători îți zic sincer că nu prea îmi pasă. Companiile astea sunt evident sabotate din interior în favoarea concurenților, dar transportul feroviar nu moare o dată cu ele. Dar cu CFR infrastructură... chiar moare...