Automotoare și rame electrice

Started by Ionut, October 12, 2016, 06:51:54 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 2 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

Tot insistă cu trenurile pe hidrogen:


Consultare publică pentru obținerea specificațiilor tehnice actualizate în cadrul achiziției de rame electrice pe hidrogen (RE-H)

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, azi, 14 noiembrie 2023, a publicat - în SICAP - anunțul de consultare a pieței, în vederea obținerii specificațiilor tehnice actualizate, în cadrul procedurii de achiziție a 12  automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestor automotoare.

Demersul este necesar în conditiile în care oferta depusă la licitația anterioară nu a fost conformă, din punct de vedere tehnic.

Proiectul de achiziție este finanțat prin fonduri nerambursabile europene, prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și reprezintă una dintre intervențiile statului român în favoarea sprijinirii noilor tehnologii de tracțiune menite decarbonizării domeniului transporturilor, până în 2050.

În acest sens, menționăm că ARF - în numele Statului si Ministerului Transporturilor si Infrastructurii - caută soluțiile pentru reluarea rapidă a licitației, astfel încât potențialii furnizori să se poată încadra în calendarul PNRR (august 2026) cu livrarea acestor trenuri inovative.

În derularea primelor proceduri, ARF a constatat ca trenurile electrice pe pile de combustie de hidrogen, fiind o tehnologie nouă, au caracteristici tehnice mai scăzute decât trenurile similare electrice cu pantograf sau cu motoare diesel.
În plus, gama de trenuri disponibilă este mai redusă decat cea estimată în anii anteriori.

Astfel, propunerea de specificații tehnice actualizată ține cont de observațiile transmise de potențialii furnizori în etapa de depunere a ofertelor și de punctele constatate în evaluarea ofertei neconforme.

Dupa finalizarea procedurii de consultare a pieței, ARF va transmite către ANAP documentația actualizată (inclusiv conform noilor norme de elaborare a documentatiilor de achiziții publice) în vederea lansării licitației. În condițiile în care aceasta procedura s-a bucurat de o transparență ridicată, Autoritatea speră ca procedura să se deruleze în interiorul perioadei legale de depunere a ofertelor, fără a necesita extinderi de timp, așa cum a fost solicitat în cadrul altor proceduri similare.

facebook.com/arfromania

shift2rail

Va fi nevoie de o alternativa la diesel, daca dorim sa decarbonam transporturile feroviare.

Daca aceasta va fi hidrogenul sau vor fi bateriile, ramane de vazut.

Sorinus

Mi se pare mie sau ramele noi IR sunt colantate? Mi s-ar parea o idee f buna anti-vandalism, altfel schimbi colantul decat sa revopsesti rama. Softrans le are colantate.

De asemenea, pe linia Suceava-Putna, am citit sa CFR a colantat un Desiro...si la ele ar fi o idee grozava.


CDV07

Gabriel Stanciu, director general Alstom Romania, a declarat la emisiunea Drumurile Noastre că ARF le-a solicitat, în timpul implementării contractului, alte tipuri de scaune decât cele inițial stabilite, în scopul de a fi mai confortabile.
Video:

Xenos

Interviul de mai sus demonstrează tupeul aiuritor al d-lui Stanciu, care ceartă reporterii că au venit în gară să fotografieze un tren.
Tupeul Alstom este de altfel evident din faptul că au tras de tot felul de licitații pe care ulterior le-au câștigat știind, probabil, deja de atunci că nu vor putea livra în termen (vezi metrourile pentru M 5, vezi trenurile pt ARF).

Xenos

Într-o notă mai pozitivă, astăzi la spartul târgului s-au încheiat mai multe contracte pt material rulant pe PNRR, cel mai important fiind cel de achiziție a 20 de trenuri IR-RE de la PESA, cu posibilitatea extinderii pentru alte 9 trenuri (similar formulei de la contractul Alstom, unde au fost 20 plus 17).
Părerea mea este că este benefic pentru sistemul feroviar românesc și pentru industria de profil să fie cel puțin 2 mari furnizori, și nu să fim supuși unui monopol de facto.

https://clubferoviar.ro/video-foto-trenulet-primit-de-grindeanu-de-la-pesa-la-semnarea-contractului-re-ir2/

În ultimele zile în care era posibilă semnarea contractelor de achiziție și modernizare a materialului rulant, astfel încât să nu fie pierdute fondurile europene din PNRR, CFR Călători și ARF au semnat contracte de material rulant în valoare de trei miliarde de lei.

Marți a fost încheiat contractul de achiziție pentru rame electrice interregionale (RE-IR2) între ARF, în calitate de autoritate contractantă și PESA Polonia. Din partea producătoruluii polonez au fost prezenți Krzysztof Zdziarski – președinte PESA și Maciej Maciejewski – vice-președinte PESA, dar și Natalia Piotrowska – însărcinatul cu afaceri al Republicii Polonia în România.

Contractul presupune achiziția a 20 de rame electrice de lung parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de a suplimenta, prin act adițional, comanda inițială. Astfel, se poate ajunge la o achiziție de 29 de unități, cu o perioadă de mentenanță de 30 de ani. De asemenea, se vor asigura de către furnizor și servicii de instruire a personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și utilizarea aplicațiilor software.

 Valoarea totală a proiectului este de 1,1 miliarde de lei, fără TVA (223,79 milioane de euro), dintre care 830,4 milioane de lei reprezintă valoarea ramelor (167,97 milioane de euro, iar 276 de milioane de lei (55,82 milioane de euro) serviciile de mentenanță.


Finanțarea proiectului este asigurată din Planul Național de Redresare și Reziliență, ,,Componenta 4 – Transport durabil" și de la bugetul de stat, prin MTI, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Termenul de livrare al primei rame este de 24 de luni de la semnarea contractului, iar toate ramele trebuie livrate până la jumătatea lui 2026, an de închidere a PNRR.

Ramele electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 191 de locuri pe scaune. Unitățile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și nivel 2, precum și cu sistemul național PZB90.

Din punct de vedere al confortului pasagerilor, ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, o zonă bar/bistro, o zonă pentru călătorii cu dizabilități, cu două amplasamente conform standardelor în vigoare, precum și de o zonă destinată distribuirii automatelor de bilete și aparatelor de compostat.

Materialul rulant achiziţionat de către ARF în cadrul acestui proiect se pune la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de călători în cadrul CSP 2022-2032, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat, pe următoarele rute de circulație: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova; Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani -Iași/Suceava; Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava; Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia); (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava; (Giurgiu) – București – Ciulnița – Călărași.

Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea și Craiova – Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării, implică și următoarele rute de circulație: Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.

Contracte ale CFR Călători cu RELOC, Softronic, Atelierele CFR Grivița, SCRL Brașov și Remarul 16 Februarie
Contracte în valoare de două miliarde de lei au fost semnate cu reprezentanți ai producătorilor și reparatorilor menționați de material rulant. Contractele semnate privesc modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători, inclusiv vagoane bar-bistro (ultimele modernizate la Remarul 16 Februarie). SCRL se va ocupa de conversia locomotivelor de manevră diesel în unele pe baterii, iar RELOC și Softronic de modernizarea locomotivelor electrice și dotarea acestora cu sisteme moderne de dirijare a traficului.

Pe partea aceasta de modernizare de material rulant existent nu am înțeles în totalitate ce contracte au fost încheiate, știrea e cam otova.

Anunțul de presă al CFR Călători pentru modernizări: https://www.cfrcalatori.ro/comunicate/anunt-de-presa-semnarea-contractelor-de-modernizare-material-rulant-in-cadrul-proiectului-de-investitii-finantat-prin-pnrr/?fbclid=IwAR1K0C7xgh5e0nFdkrxGXrGC-KlUFC3Fj5a8qX1suJnvixEE7NcAUprC4y0

Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători "CFR Călători" SA, în calitate de beneficiar, anunță semnarea următoarelor contracte de prestări servicii cuprinse în contractul de finanțare nr. 45/13.12.2023 din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Pilonul 1 – Tranziția spre o economie verde, Componenta C4. Transport sustenabil, Investiția I2 – Material rulant feroviar pentru proiectul de investiții "Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători":

Servicii de modernizare vagon de dormit și achiziție servicii de mentenanță vagon de dormit modernizat – S.C. ATELIERELE CFR GRIVIŢA S.A.
Valoare servicii de modernizare vagon de dormit – 29.715.062,40 lei fără TVA
Valoare mentenanță vagon de dormit – 17.935.770,01 lei fără TVA
Servicii de modernizare vagon seria 2190 în vagon cușetă și achiziție servicii de mentenanță la vagonul modernizat – C. ATELIERELE CFR GRIVIŢA S.A.
Valoare servicii de modernizare vagon seria 2190 în vagon cușetă – 69.335.145,60 lei fără TVA
Valoare mentenanță vagon modernizat – 41.850.130,01 lei fără TVA
Servicii de modernizare vagon clasa a II-a seria 2190 și achiziție servicii de mentenanță vagon clasa a II-a modernizat – S.C. ATELIERELE CFR GRIVIŢA S.A.
Valoare servicii de modernizare vagon clasa a II-a seria 2190 -133.086.783,24 lei fără TVA
Valoare mentenanță vagon modernizat – 80.710.965,03 lei fără TVA
Servicii de modernizare vagon seria 2076 in vagon clasa a – II-a cu dotări PMR, transport biciclete/schiuri și achiziție servicii de mentenanță vagon modernizat – C. ELECTROPUTERE – VFU S.A. Pașcani
Valoare servicii de modernizare vagon seria 2076 cls a II a cu dotări PMR – 99.109.876,80 lei fără TVA
Valoare mentenanță vagon modernizat – 59.785.900,02 lei fără TVA
Servicii de modernizare vagon clasa a II-a seria 2076 și achiziție servicii de mentenanță vagon clasa a II-a modernizat – S.C. ELECTROPUTERE – VFU S.A. Pașcani
Valoare servicii de modernizare vagon seria 2076 cls a II a – 109.020.864,48 lei fără TVA
Valoare mentenanță vagon modernizat – 65.764.490,02 lei fără TVA
Servicii de modernizare vagon bar-bistro seria 8976 și achiziție servicii de mentenanță vagon bar-bistro modernizat – S.C. REMARUL ,,16 Februarie" S.A. Cluj-Napoca
Valoare servicii de modernizare vagon bar Bistro seria 8976 – 49.474.380,00 lei fără TVA
Valoare mentenanță vagon modernizat – 29.892.950,01 lei fără TVA
Servicii de modernizare vagon clasa a I-a seria 1980 și achiziție servicii de mentenanță vagon clasa a I-a modernizat – S.C. ATELIERELE CFR GRIVIŢA S.A.
Valoare servicii de modernizare vagon clasa a I-a seria 1980 –  380.904,40 lei fără TVA
Valoare mentenanță vagon modernizat = 29.892.950,01 lei fără TVA
Servicii de modernizare locomotivă electrică 5100 kW în locomotivă electrică cu motoare electrice de tracțiune asincrone și achiziția de servicii de mentenanță pentru locomotivele modernizate – S.C. RELOC S.A. Craiova
Valoare servicii de modernizare locomotivă electrică 5100 kW – 282.954.522,00 lei fără TVA
Valoare mentenanță locomotivă modernizată – 169.947.244,11 lei fără TVA
Servicii de modernizare locomotivă electrică 5100 kW în locomotivă electrică cu motoare electrice de tracțiune asincrone și sistem ETCS nivel 2 și achiziția de servicii de mentenanță pentru locomotivele modernizate – S.C. SOFTRONIC S.R.L. Craiova
Valoare servicii de modernizare locomotiva electrică 5100 kW –  388.380,00 lei fără TVA
Valoare mentenanță locomotiva modernizată = 165.226.487,33 lei fără TVA
Servicii de modernizare locomotiva electrică 3400 kW în locomotivă electrică cu motoare electrice de tracțiune asincrone și sistem ETCS nivel 2 și achiziția de servicii de mentenanță pentru locomotivele modernizate – SCRL  Brașov
Valoare servicii de modernizare locomotivă electrică 3400 kW –  489.618,82 lei fără TVA
Valoare mentenanță locomotiva modernizată = 147.834.225,50 lei fără TVA
Servicii de modernizare locomotiva diesel-hidraulică de 1250 CP utilizată în activitatea de manevră prin conversie în locomotivă electrică cu acumulatori plug-în și achiziția servicii de mentenanță pentru locomotivele modernizate –  SCRL Brașov
Valoare servicii de modernizare locomotiva diesel-hidraulică de 1250 CP – 481.067,10 lei fără TVA
Valoare mentenanță locomotivă modernizată = 36.958.556,38 lei fără TVA
Contravaloarea serviciilor  de modernizare material rulant va fi acoperită din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Pilonul 1 – Tranziția spre o economie verde, Componenta C4. Transport sustenabil, Investiția I2 – Material rulant feroviar.

Contravaloarea serviciilor de reparații și mentenanță pe durata de viață a materialului rulant   modernizat va fi acoperită de Contractul de Servicii Publice încheiat de SNTFC "CFR Călători" S.A. cu  Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este coordonatorul de reforme și investiții aferente Componentei 4 – Transport sustenabil din cadrul Pilonului 1 – Tranziția spre o economie verde din Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Contractele de prestări servicii sunt incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Pilonul 1 – Tranziția spre o economie verde, Componenta C4. Transport sustenabil, Investiția I2 – Material rulant feroviar și constă în îmbunătățirea serviciilor pentru călători, reducerea timpilor de așteptare în gări, realizarea unor programe atractive de circulație a trenurilor și asigurarea unor programe și fonduri adecvate pentru întreținerea materialului rulant feroviar, integrarea cu celelalte moduri de transport de la nivel urban/regional, cu impact direct și imediat asupra duratei de călătorie și/sau asupra creșterii siguranței și confortului călătorilor.

Obiectivul general al proiectului îl reprezintă modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători, ce va avea ca efect atât sporirea mobilității în jurul marilor centre socio – economice ale țării și creșterea calității serviciilor cât și realizarea unor conexiuni rapide între unitățile administrativ teritoriale importante ale țării.

Obiectivele specifice ale proiectului:

creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători;
reducerea poluării;
sporirea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată;
creșterea eficienței, accesibilității și gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători.
Rezultatele așteptate ale proiectului:

economii de timp de călătorie pentru publicul călător;
reducerea costurilor de operare ale vehiculului și economii pentru publicul călător datorită transferului modal;
reducerea costurilor de întreținere și economii pentru Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători -"CFR Călători" SA;
reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane;
reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Valoarea totală a proiectului de investiții, inclusiv TVA  este de 2.074.920.554,86 lei.

Proiectul este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii , în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii, după cum urmează:

Sprijin din partea Uniunii – Împrumut/grant – 268.000,00;
Contribuție publică națională – 153.362.727,86 lei;
Valoare TVA – 331.289.827,00 lei.


40-0802-5

Scuza-ma, dar si papagalul ala de reporter e total habarnist.

Degeaba e pe grupuri de profil pe net, ca tot ca unul care n-a mai mers cu trenul de 20 de ani, se comporta.

Plus atitudinea aia de mahalagiu in piata la Obor.
Nu se poate sa-ti intrerupi interlocutorul, oricat de imbecil ar fi.

Xenos

Aşa e, un imbecil. Dar nici reacţia interlocutorului nu a fost ok. Mahala de ambele părţi.

CDV07

Postare Facebook Ionel Scrioșteanu:

"𝗦𝗲 𝗽𝗼𝗮𝘁𝗲 𝘀𝗲𝗺𝗻𝗮 𝗰𝗼𝗻𝘁𝗿𝗮𝗰𝘁𝘂𝗹 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗰𝗲𝗮 𝗺𝗮𝗶 𝗺𝗮𝗿𝗲 𝗮𝗰𝗵𝗶𝘇𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗱𝗲 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶 𝗲𝗹𝗲𝗰𝘁𝗿𝗶𝗰𝗲 𝗮 𝗥𝗼𝗺𝗮𝗻𝗶𝗲𝗶

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a respins contestația formulată de Alstom și astfel, în cel mai scurt timp, Autoritatea pentru Reformă Feroviară #ARF poate semna contractul pentru cea mai mare achiziție de 62 rame electrice regionale (RE-R) pentru trenurile metropolitane, cu societatea câștigătoare POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPOLKA AKCYJNA (POLONIA) – PESA.

Aceste trenuri electrice sunt de scurt parcurs și vor fi coloana vertebrală a 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶𝗹𝗼𝗿 𝗺𝗲𝘁𝗿𝗼𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗮𝗻𝗲 care vor deservi zonele marilor orașe cu densitate mare de trafic, pentru transportul feroviar de călători. Caracteristicile tehnice aferente acestor noi trenuri sunt:
✅️ viteză de deplasare până la 160km/h
✅️ acces și locuri pentru persoane cu dizabilități
✅️ acces și spații pentru biciclete

Achiziția este împărțită în 3 loturi, după cum urmează:
1️⃣ 𝟮𝟬 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶 𝗲𝗹𝗲𝗰𝘁𝗿𝗶𝗰𝗲 pentru rutele:
🚉 București Nord – Ploiești Sud – Adjud
🚉 Iași – Pașcani – Suceava
🚉 Bacău – Pașcani

2️⃣ 𝟮𝟯 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶 𝗲𝗹𝗲𝗰𝘁𝗿𝗶𝗰𝗲 pentru rutele:
🚉 Brașov – Gheorgheni
🚉 Arad – Timișoara – Caransebeș
🚉 Huedin – Cluj – Bistrița

3️⃣ 𝟭𝟵 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶 𝗲𝗹𝗲𝗰𝘁𝗿𝗶𝗰𝗲 pentru rutele:
🚉 București Nord – Ploiești Vest – Brașov
🚉 București Nord – Roșiori
🚉 București Nord – București Obor/Fundulea
🚉 Constanța – Fetești

Valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, iar sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027.

Pe lângă achiziția propriu-zisă a ramelor electrice, contractul prevede achiziția și a serviciilor de mentenanță și reparații pe o durată de 15 ani, cu posibilitatea de prelungire a acestei perioade până la 30 ani, prin încheierea unui act adițional.

Mai mult, potrivit art. 22 din H.G. nr. 1453 din 8 decembrie 2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022 - decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, ramele achiziționate vor fi puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat, iar la expirarea CSP 2022-2032, trenurile vor trece în operarea următorului câștigător al contractului.

Felicit Autoritatea pentru Reformă Feroviară #ARF pentru această reușită!"

CDV07

Aici aș avea și eu o curiozitate... Daca după semnarea contractului se decide semnarea și acelui act adițional, se prelungește doar perioada de mentenanță cu încă 15 ani sau și numărul trenurilor furnizate? La contractele de la RE-IR parcă s-au mărit și numărul trenurilor furnizate prin acel act adițional.

oc7avian

Aici nu avem opțiune de extins numărul de trenuri. La cele IR (ambele licitații) am avut

reiny2000

Și la noile rame IR de la PESA la fel vom avea trenuri de navetiști trimise pe rute de 8 ore?

ionescu63

Nu.
Pentru ca se vor apuca rapid de niște lucrări tip QW pana vin trenurile, pentru a creste viteza la 160 km/h.
:lol:  :lol:  :lol:

Ionut

API pe Facebook

Noile trenuri InterRegio... întârzie. Primul tren românesc nou după 20 de ani este așteptat, firesc cu nerăbdare, deopotrivă de public și presă. Dar vrem să domolim așteptările fiindcă testarea unui tren nou durează cel puțin câteva luni.

Deși trebuia să continue testele la inelul de la Făurei, rama Alstom Coradia Stream a fost surprinsă aseară la Ploiești Sud întorcându-se la București pentru investigații.

Am fost foarte mirați să auzim zvonuri și așteptări că această garnitură va primi imediat călători. Nu era posibil, așa cum deja am declarat în mass media, chiar dacă totul ar fi mers strună.

Este normal ca în timpul testelor unui cap de serie să se identifice probleme. E un produs de complexitate ridicată, iar producția de serie se planifică și se face în funcție de rezultatele acestor teste. Nu vorbim de un produs disponibil la raft, fiecare țară având anumite particularități.

Dincolo de aspectele tehnice, exemplul ilustrează perfect neglijarea feroviarului ca politică de stat. Banii europeni pentru Ramele Electrice Inter Regionale (RE-IR) au fost disponibili încă din 2016. Deci teoretic în 1 ianuarie 2016 se putea recepționa prima garnitură.

Dar consultarea pieței a început abia în 2019, licitația în 2020 iar contractul a fost semnat în 2022. Prea târziu ca România să plătească din Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) măcar primul tren din cele 37 achiziționate.

Din valoarea totală de 436 milioane de euro am ajuns ca la sfârșitul POIM, în decembrie 2023, să putem deconta doar câteva zeci de milioane. Restul sunt sifonați către rutier, cum se întâmplă an de an cu feroviarul: proiectele de reconstrucție sunt lăsate să meargă în dorul lelii, din nepăsare și/sau incompetență, ca apoi sumele aferente lor să fie redirecționate pe rutier.

Așadar cu noua Coradia Stream ne vedem prin 2024... optimist la primăvară! Aceste rame vor mai spăla imaginea trenului românesc de mijloc de transport murdar și lent. Va rămâne doar lent. Pentru că la linii nici măcar reconstrucția coridorului principal nu este gata, după 20 de ani.

Solicităm Alstom și ARF cât mai multă transparență în procesul de testare și, chiar dacă știm că își doresc trafic de călători cât mai curând, la fel ca toți cetățenii, să nu amăgească oamenii cu așteptări nerealiste, mai ales în an electoral.