Automotoare și rame electrice

Started by Ionut, October 12, 2016, 06:51:54 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frunzaverde

#945
@oc7avian - Nu stiu ce nu ti se pare OK, dar folosirea unei surse secundare de incredere in locul scotocirii in sursa primara pentru o analiza preliminara, "pe spate de servetel" este absolut OK. Nu mi-as pica vreodata studentii daca ar face asta, nici macar nu i-as depuncta, pentru ca nu am motiv. Iar cand diferenta aia de 15% vine din ce pare a fi aplicarea formulelor de actualizare de preturi de Club Feroviar, cu atat mai putin ma poti suspecta de "rea vointa".

Iar diferenta de date de intrare nu schimba cu nimic argumentatia mea, in vreun fel. Inlocuieste cifrele mele cu cifrele tale in postul meu initial, ramane la fel de valabila, deci incercarea ta de a discredita rezultatele nu prea functioneaza. Singurul motiv pentru care am luat-o invers este pentru a exemplifica absurdul intr-un mod mai clar.

Ce oripileaza este simplul fapt ca mentenanta unei rame de metrou pe kilometru in Bucuresti este mai scumpa ca in Londra, pentru ca nu are nici un motiv sa fie asa - nu exista nici un unit de cost in care Londra sa iasa sub Bucuresti - de la calitatea prestatiei, la ce include prestatia, la costurile cu salariile care in Londra sunt de ~3.5 ori mai mari (si la mentenanta, forta de munca este un cost serios). Costul cu mentenanta in Bucuresti ar trebui sa fie semnificativ mai mic decat in Londra, unde totul este non-standard, vechi.

Iar presupunerea ca costurile de mentenanta cresc liniar cu kilometri parcursi nu este falsa : https://spiral.imperial.ac.uk/bitstream/10044/1/80763/8/Understanding%20the%20costs%20of%20urban%20rail%20transport%20operations.pdf. Economiile de scara nu sunt semnificative, dincolo de retelele foarte mici procesul este liniar. Mai mult, la retelele foarte mari, economia de scara devine negativa (vezi Fig. 3).

Ce e problematic este ca am gasit un singur punct de date perfect comparabil cu Bucurestiul - Londra. Care e, teoretic punctul extrem - varful de costuri - ar trebui pe vagon-km sa aiba unul din cele mai mari costuri la nivel global pentru o retea "marisoara" (probabil NYC si Los Angeles au valori mai mari). Adica orice care e la nivelul ala teoretic este absurd (inclusiv ce se intampla in Bucuresti). Doar ca e un singur punct de date - si teoria poate fi incorecta. Problema e ca nu am gasit nicaieri estimari de costuri la fel de granulare (si relativ recente), majoritatea retelelor pare ca isi fac mentenanta in-house si categoriile sunt defalcate altfel (ceea ce e perfect logic, nu are rost sa privatizezi un monopol natural). As fi vrut sa compar cu Sofia, Budapesta si Praga, dar tot ce am gasit e Londra si Singapore (si in Singapore costul e atat de mic pe vagon fata de ce ia Alstom in Bucuresti, ca mi-e ca am calculat prost...)

Cat despre Alstom, nu, nu e satana. Este doar o companie care in perioada de maxim haos si coruptie la nivel administrativ, si-a tras "pe privat" un monopol natural, facandu-l monopolul lor permanent (si asigurandu-se ca intrarea unui nou competitor este imposibila prin demolarea unei parti din halele concesionate si constructie "in regie proprie" a unei facilitati proprii integrate). In mod (pe atunci) cat-de-cat legal (desi prin derogare explicita de la cadrul legal de-atunci), cu largul concurs al probabil celei mai corupte administratii de stat a Romaniei dupa 1989.

Si devenind un monopol privat, nemonitorizat, isi permit sa faca orice (inclusiv mizeria de pe M4, la preturile alea uriase), sa livreze orice, in cel mai ineficient mod posibil pentru client (stat + utilizator), prin simplul fapt ca maxima ineficienta pentru utilizator este maxima eficienta pentru monopolist (e legea economica a monopolului). Si de asta, regula e ca trebuie eliminat (ori prin reinternalizare ori prin competitivizare, care nu o vad posibila, ca metroul tot unul ramane), si pana atunci monitorizat inca si mai puternic decat statul (pentru ca un monopol privat are tendinta de a fi si mai ineficient decat cel de stat).

PS : Comparatia ta a merelor cu perelor (trenuri de metrou cu Coradia Stream) printr-o falsa analogie este semnificativ mai problematica.

PPS : Frecventele au fost proaste dintotdeauna, au devenit mai proaste undeva prin 2012-13, cam cand a fost prima "mare criza Alstom" cu datorii rostogolite si bugete insuficiente. De fapt, uitandu-ma pe raportul de activitate Metrorex anual, pare ca nu folosesc parcul existent la capacitate maxima de transport, probabil pentru ca n-au bani sa plateasca mentenanta la Alstom (altfel n-are nici un sens). Astea sunt cifrele din raportul Metrorex:

- 186 vagoane IVA din care 30 in exploatare si 24 exploatate (13% disponibilitate a inventarului la trafic).
- 264 vagoane Bombardier din care 222 in exploatare si 216 exploatate (82% disponibilitate a inventarului la trafic).
- 144 vagoane CAF din care 96 in exploatare si 90 exploatate (62.5% disponibilitate a inventarului la trafic).

Cifrele nu s-au schimbat in 2021, numarul de vagoane CAF exploatate ("in trafic") scazand la 84, cel al BM-urilor crescand la 222. Pare ca chiar si la nivel de 2019 aveau 15 trenuri de generatie curenta pe inventar dar nu in trafic ("mothballed") pentru M5 (7 BM + 8 CAF), la un nivel asteptat de 13 trenuri necesare. De ce a fost nevoie de scazut frecventa? Mai ales ca Alstom se lauda ca pot disponibilitate 99% (e clar ca in trafic nici vorba de asa ceva, cel putin pe raportul MRex):

http://www.metrorex.ro/Resurse/RaportActivitate/Raport%20Activitate%20Metrorex%202019_ro.pdf
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Earthchild

PESA câștigă licitația pentru 62 de rame electrice Regio
Licitatie rame Regio

dargauda

Activitate feroviara în Blaj partea 4 +rama Alstom în teste


thx

Sorinus

Rama e cea a CFR infra sau e prima din cele noi, pt certificare?

oc7avian


tom_sawyer

Quote from: tom_sawyer on August 30, 2023, 08:51:07 PM[CN1053527] Achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestor automotoare,necesare funcționării respectivelor automotoare și achiziționarea serviciilor de alimentare cu hidrogen


Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că astăzi, 31 iulie 2023, a avut loc ședința Comisiei de evaluare, desemnată în cadrul licitației privind achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, în vederea deschiderii ofertelor depuse.

Astfel, societatea care a depus documentația este Asocierea formată din S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. (lider) și Linde Gaz Romania S.R.L. (asociat).

Valoarea achiziției este cuprinsă între 2.446.534.076,64 lei fără TVA și 4.168.505.273,28 lei fără TVA, în funcție de durata serviciilor conexe contractului – 15, respectiv 30 de ani, iar durata contractului va fi de 213 luni.

ARF

 Stare Procedura: Anulata

06.11.2023: Au fost depuse numai oferte inacceptabile si/sau neconforme. Oferta prezentata nu satisface în mod corespunzător următoarele cerințe minime din Caietul de sarcini/Documentația de atribuire: a) numărul de zile de funcționare anuale utilizat pentru calcul este 350 zile (conform punct nr.21 din raspunsul dumneavoastră nr.316/11/10/2023), față de 358 zile, valoare precizată în Anexa 13 a caietului de sarcini; b) numărul de km parcurși/an utilizat este de 180.000 km (conform Anexa 13 din propunerea tehnică, coroborat cu punct nr.21 .......

tom_sawyer

Anulare achiziție rame electrice pe hidrogen (RE-H)

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că procedura privind achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen a fost anulată, în condițiile existenței depunerii unei singure oferte neconformă (componenta tehnică), de către Asocierea S.C. ALSTOM TRANSPORT S.A. (lider) și Linde Gaz Romania S.R.L. (asociat). Conform normelor legale oferta financiară nu a mai fost consultată de către comisia de evaluare ARF.

În cadrul acestei proceduri, Comisia de evaluare ARF împreună cu echipa de experți cooptați ai Băncii Europene de Investiții (BEI-PASSA) a constatat o serie de neconformități semnificative care nu au putut fi clarificate de catre ofertant, detaliate astfel:

– o disponibilitate a trenurilor mult mai redusă, atât din punct de vedere al zilelor de utilizare anuală, cât și din cel al numărului de kilometri posibil parcurși pe an;

– calendarul de livrare al primului tren si cel de livrare al seriei mult mai mari decât cele solicitate în contextul constrângerilor temporale ale PNRR;

– caracteristici ale cabinelor de conducere mai slabe decât cele solicitate (din punct de vedere al ergonomiei postului de lucru al mecanicului de tren).

Astfel, potrivit legislației în materia achizițiilor publice, ARF va actualiza în perioada următoare, în baza clarificărilor și observațiilor primite în cadrul procedurii anulate, caietul de sarcini și restul documentației de achiziții privind achiziția celor 12 automotoare, pentru a relansa licitația în termenul cel mai scurt și a oferi o șansă de încadrare în termenele legale ale PNRR.

Procedura a vizat proiectul de achiziții a 12 trenuri electrice pe pile de combustie cu hidrogen, a serviciilor de mentenanță a trenurilor și de asigurare a alimentării cu hydrogen, pe o perioadă corelată cu durata de viață a vehiculelor.

Menționăm că proiectul de achiziție a celor 12 automotoare a fost selectat de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în cadrul Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în prima jumatate a anului 2021, luând în considerare caracteristicile verzi ale vehiculelor (menite să contrabalanseze proiectele poluante de autostrăzi din PNRR) și preluat spre implementare la ARF la sfârsitul anului 2021, studiul de fezabilitate fiind finalizat în aprilie 2022.

În acest context, precizăm că tehnologia trenurilor pe hidrogen este înca una tânără, cu o gamă redusă de trenuri autorizate a fi introduse pe piață, dar cu o serie de contracte comerciale de mici dimensiuni în diverse țări europene (Germania, Italia și Franța). De exemplu, trenurile care corespund exact nevoilor identificate în documentul guvernamental PNRR 2021 și preluate în analizele ARF, deși se regăsesc în ofertele comerciale ale producătorilor, nu sunt încă autorizate ca tip și pentru introducerea pe piață (proceduri care pot dura peste 3 ani, înainte de începerea producției).

În conditiile în care peste 50% din reteaua României este neelectrificată și ritmul de electrificare este unul relativ lent, ARF consideră că implementarea acestui proiect pilot de achiziție trenuri pe hidrogen reprezintă o soluție tehnică corectă pentru decarbonizarea transporturilor feroviare, drept pentru care va continua eforturile de implementare.

Rutele pe care vor fi utiliate inițial trenurile sunt cele neelectrificate din zona de nord a Municipiului București (Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă, Gara de Nord – Pitești – Craiova, Gara de Nord – Târgoviste si Pitești – Curtea de Argeș). În condițiile electrificării acestor linii, trenurile vor fi transferate pe alte rute neelectrificate.

În baza rezultatelor acestui proiect pilot se va decide extinderea flotei și pentru alte regiuni ale țării, precum și achiziția de trenuri pe acumulatori.

https://arf.gov.ro/web/anulare-achizitie-rame-electrice-pe-hidrogen-re-h/

dargauda

Polonezii de la PESA vor livra ARF 20 de trenuri noi: CNSC a respins contestația Alsom la contractul PNRR câștigat de PESA pentru 20 de trenuri de lung parcurs

Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a respins miercuri, 15 noiembrie, contestația Alstom (Franța) la contractul câștigat de PESA (Polonia) pentru 20 de trenuri electrice noi de lung parcurs, prin urmare, potrivit legii, contractul de 500 de milioane de euro poate fi semnat pe baza deciziei CNSC fără a mai aștepta o eventuală contestație și la Curtea de Apel București. CNSC a respins contestația Alstom pe fond, iar la contestația PESA împotriva ofertei Alstom a închis dosarul cu ,,excepții", potrivit datelor pe care le-a consultat Economedia. Alstom va livra, începând din decembrie 2023, primele trenuri noi cumpărate în ultimii 20 de ani: 37 de trenuri electrice noi care se fabrică la uzina din Polonia.

Producătorul polonez PESA a câștigat pe 14 septembrie licitația derulată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru încă 20 de trenuri electrice de lung parcurs, achiziție finanțată prin PNRR. Contractul finanțat prin PNRR pentru cel puțin 20 de noi unități este cuprins între 1,2 și 2,3 miliarde lei. Pentru o perioadă de mentenanță de 15 ani, contractul este de 240 de milioane de euro și ajunge la aproape o jumătate de miliard de euro dacă se dublează la 30 de ani durata mentenanței și se suplimentează numărul de rame cu încă 9 unități. Ofertă a mai depus și Alstom. Ambele companii au depus oferte și la licitația pentru 62 de trenuri electrice de scurt parcurs și se contestă reciproc.



,,Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că a desemnat societatea POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPOLKA AKCYJNA (POLONIA) – PESA –, drept câștigător al licitației pentru achiziția a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice obligatorii de transport feroviar de călători de mediu și lung parcurs RE-IR2, împreună cu serviciile de mentenanță pe o perioadă de 15 ani, prin încărcarea Raportului final al procedurii în SICAP", arată un comunicat din septembrie al ARF.

Valoarea totală estimată a achiziției este cuprinsă între 1.201.615.722 lei și 2.374.592.590 lei, fără TVA, inclusiv serviciile de mentenanţă și reparații necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort, instruire a personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcțiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie, conform Caietului de Sarcini.

De asemenea, în contractul de achiziție este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani și cantității cu 9 rame electrice inter-regionale. Suplimentarea cantităților achiziționate va putea fi făcută prin încheierea unor acte adiționale la contractul de achiziție.

Ramele electrice de lung parcurs (InterRegio) trebuie să ofere o capacitate de cel puțin 160 de locuri pe scaune, 160 de locuri în picioare și 16 locuri pentru biciclete. Livrarea se va face în termen de maximum 4 ani de la semnarea contractului, durata totală fiind de 34 de ani (include și întreținerea)

Traseele pe care vor circula noile trenuri electrice sunt:

Cluj-Napoca – Sighișoara – Brașov;
Cluj-Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova;
Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava;
Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava;
Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia);
(Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava;
(Giurgiu) București – Ciulnița – Călărași.
Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj-Napoca – Oradea și Craiova – Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe următoarele rute de circulație:

Oradea – Cluj-Napoca – Sighișoara – Brașov;
Cluj-Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.

https://economedia.ro/polonezii-de-la-pesa-vor-livra-arf-20-de-trenuri-cnsc-a-respins-contestatia-alsom-la-contractul-pnrr-castigat-de-pesa-polonia-pentru-20-de-trenuri-de-lung-parcurs.html

Xenos

Stie cineva daca aceste trenuri PESA sunt mai ok decat automotoarele de la Alstom, in ceea ce priveste spatiul interior, de ex spatiul de la picioare?

dargauda

Primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani va ajunge la Curtici sâmbătă seara

Primul tren electric inter-regional din setul celor 37 contractate de Alstom va părăsi miercuri fabrica din Katowice, Polonia, şi va ajunge la Curtici sâmbătă seara, relatează Agerpres.

Este primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 de ani şi după trecerea a 40 de ani de la achiziţia ultimului tren electric.

,,Echipa ARF, împreună cu reprezentanţii supervizorului Egis Rail, au putut semna acceptanţa ramei RE-IR1 ARF şi aceasta este gata de plecare spre România. Trenul este programat să ajungă în staţia Curtici pe data de 2 decembrie 2023, la ora 20:00", a declarat, marţi seara, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu, conform Agerpres.

El a precizat că trenul va ajunge în România tractat feroviar, iar din Curtici va pleca spre Bucureşti pe 4 decembrie, după finalizarea procedurilor de vămuire şi autorizarea de a circula temporar.

,,Testarea începe din 6 decembrie la Bucureşti şi la Făurei şi pe reţeaua publică, pentru că trebuie să parcurgă 10.000 de kilometri", a precizat Roşeanu.

Cele 37 de rame electrice inter-regionale (RE-IR1) sunt produse de Alstom Ferroviaria SpA la fabrica de la Katowice (Polonia) şi vor conecta Capitala cu principalele centre urbane ale ţării. De asemenea, vor facilita şi conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilităţii, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătăţirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.

Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: Bucureşti Nord – Constanţa, Bucureşti Nord – Braşov – Arad – Timişoara, Bucureşti Nord – Braşov – Cluj, Bucureşti Nord – Braşov – Deda – Cluj, Bucureşti Nord – Braşov, Bucureşti Nord – Iaşi, Bucureşti Nord – Suceava, Bucureşti Nord – Galaţi, Bucureşti-Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroşani – Simeria, Bucureşti Nord – Craiova – Timişoara – Arad, Cluj – Timişoara, Cluj – Suceava – Iaşi.

Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un total de 2.421.771.878 lei, fără TVA.

Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.

https://www.g4media.ro/primul-tren-nou-cumparat-de-romania-in-ultimii-20-de-ani-va-ajunge-la-curtici-sambata-seara.html


dargauda

FOTO Primul tren de la Alstom pentru România pleacă miercuri din Polonia








CDV07

Albul ăla de pe scaune o să aibă mult de suferit  :(

Sorinus

Si lipsa inoxului in lateral il fac juicy pt 'artisti'. Aia e, fara paza si mentenanta, toate se duc naibii.