Automotoare și rame electrice

Started by Ionut, October 12, 2016, 06:51:54 AM

Previous topic - Next topic

2 Members and 2 Guests are viewing this topic.

40-0802-5

Isi dau duhul la campie, ce sa mai zic de Predeal. :lol:
Am patit o data ca 5714 sa ramana defect o ora in curenta la Triaj. Si asta era spre Brasov.
O gluma sinistra. Oare cineva de la AFER da cu subsemnatu' pentru situatiile astea?

Pacat de interiorul lor. :/

frunzaverde

Nu prea au de ce sa dea cu subsemnatul, pentru ca... pachetul 4.

Sunt inmatriculate 95-86-000-57xx-x. Adica AFER n-are nici o treaba cu vehiculele, sunt inmatriculate de Trafikstyrelsen in Danemarca, ei ar trebui sa ia masurile care se cuvin. Doar ca politica lor este... nu bate, nu troncane, au fost conduse de bunicutza DSB, voi le-ati cumparat, spalati-va pe cap cu ele. Doar n-o sa trimitem noi inspectori la Titu ca va crapa rablele pe sina, n-om fi prosti (e pe forum un raspuns pe forum in stilul asta dat de Trafikstyrelsen).

AGIFER tot ce poate face e sa constate ca e un incident feroviar (si in general nu e). AFER ar putea face scandal la Trafikstyrelsen (dar probabil raspunsul danez va fi ceva la genul "suntem plecati la pescuit, veniti pe 30 februarie la ora 12"). Singura solutie e ca CFR SA sa-i amendeze in draci pentru ocupat aiurea infrastructura.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

#812
Quote from: frunzaverde on April 17, 2023, 12:33:03 AMai niste birocrati politizati, care nu au iesit de ani din birouri, care au vrut sa faca un caiet de sarcini cat mai generic,

Nici macar nu au facut CS. E facut de un consultant. Si fireste CSurile R si IR sunt copy-paste. O fi dramuit consultantul resursele?

Nu ca vreau sa scuz ARF dar asta cu R si IR e printre primele caiete de sarcini pe care le-au facut. Intre timp au mai invatat. Vezi ce zice si @oc7avian mai jos.


oc7avian

Acele CS-uri vechi sunt proaste, da. Și nu exista experiență în ARF atunci să vadă asta. Poate nici chef. Nici măcar la contestații n-au vrut să renunțe la numărul exagerat de uși, care ar câștiga niște centrimetri de spațiu per scaun

Însă dacă privesc CS-ul pentru licitația nouă de rame InterRegionale, povestea e alta. Scaunele & spațiile sunt mai ok. Număr normal de uși. Salonul despărțit de zona de acces.

E de apreciat evoluția vizibilă la ARF.

Iar de când nu mai pare că luăm material rulant cu țârâita, începe să apară interes (PESA la IR și Regio). Pentru că trebuia să fii nebun să te legi la cap decenii pe o piață nouă pentru 20 de rame în 2019/2020. Doar la Regio ce s-au mai luptat Siemens, că erau mai multe.

Alstomul avea avantajul de a fi deja aici, dar tot a dat din coate bine prin contestații să mai echilibreze CS-ul (ex. Prețurile din contract să fie și în euro, nu doar lei, că vorbim de un potențial contract întins până la 30 de ani, la locomotive parcă și mai mult). Se putea la fel de bine ca nici ei să nu se bage (a se vedea trenurile cu hidrogen, cu 0 ofertanți)

cristi5

#814
Quote from: frunzaverde on April 15, 2023, 11:25:29 AMNu mai zic de WC-uri, unul la 100 calatori la clasa a II-a, cat la Desiro, si dublu fata de tipicul european si recomandarile UIC (adica un WC la 45-50 pasageri). La fel, mai rau ca pe Wizzair, unde avem, in cel mai rau caz, o toaleta la 76 pasageri (chestie care a cauzat valva in industrie). Rezultat => pe la Ploiesti o sa se infunde...

Asta cu toaletele e serioasa. Scaunele inghesuite: te mai ridici, te mai plimbi, e rau dar macar ai o alternativa. Dar daca prinzi un tren fara toalete functionale, nu ai nicio alternativa, si probabil e ultima data cand alegi trenul. Deci hai sa vedem mai in detaliu:
- daca se infunda pana la Ploiesti sau nu, depinde si de marimea rezervorului, sau?
- toaleta de la clasa 1 e accesibila calatorilor de la clasa 2. Deci per total media (nu ca ar fi buna) e mai buna decat la Desiro (1 la ~110). Dar problema la Desiro e alta:
- toaleta Desiro e exemplul de groaza pentru toti calatorii, pentru ca e "single point of failure". Cand s-a infundat, e pa. Opriri in camp si alte povesti horror. Aici sunt 4 toalete. Se infunda una, mai raman 3, poate cu ceva noroc ajunge acceptabil la destinatie.

In avion, pe rute lungi, intra din cand in cand personalul navigant si face un pic de curatenie in toaleta. Deci poate vedem concurenta intre operatori: cat e de curata buda. Decat 8 buzi (capete de 4 vagoane) care se murdaresc pana Arad, as prefera sa vad 4 curatate de 2-3 ori intre Bucuresti si Arad.

cristi5

#815
Trenitalia "Pop" (Coradia stream) inteleg din discutii cu @alinuttt ca par destul de apropiate de IRurile ARF



Scaunul ala in care dai cu nasul de fundul celui din fata, face toti banii. Si nici n-ai geam.





Mai e o sansa (nu stiu cat de mare) sa fie scaune mai bune la ARF. Vom vedea...

etravel

#816
Chederele alea de la usi, care se inchid de se vede lumina printre ele in partea de sus, sunt de mare inspiratie. Si respiratie, imi inchipui ca iarna sunt o placere.

Rodeo

Quote from: cristi5 on May 08, 2023, 12:00:33 PMScaunul ala in care dai cu nasul de fundul celui din fata, face toti banii. Si nici n-ai geam.

Da-mi voie sa te contrazic. Randul de scaune de la nivelul usii de acces(ultima fotografie) sunt usor avantajate din punct de vedere al confortului deoarece poti rezema talpile pe muchia treptei din fata ta sau chiar sa le intinzi pe sub scaunul din fata ta si sa obtii o pozitie apropiata de varianta "recliner". Pentru confortul astfel "furat" penalizarea ta este ca nu ai geam. Cu adevarat dezavantajati sunt cei de pe urmatorul rand, care au genunchii striviti de scaunul din fata lor si drept unic remediu pentru pozitia extrem de rigida li se ofera privitul pe geam. Ingrijoratoare este si adancimea redusa a sezutului, care permite doar pozitii foarte verticale, rigide (si e normal, cum sa adopti o pozitie mai oblica impingand inainte bazinul daca genunchii nu au loc sa mearga si ei mai in fata?). Acest gen de scaune pare dezirabil doar pentru calatorii de maxim o ora. Iar rama pare gandita pentru asa ceva, caci nu cred ca ar fi prevazut vreun proiectant strapontine in zona usii de acces daca se gandeau ca trebuie sa calatoresti asa timp de 4-5 ore....

shift2rail

Alstom stie precis sa faca diferenta intre scurt si lung parcurs, gasesc extrem de malonest comportamentul lor in aceasta licitatie prin livrarea unor rame regionale ptr distante lungi;

de acord, cumparatorul trebuie sa stie ce doreste/ ce are nevoie, dar imi pare un caz de exploatare a unei informatii superioare/asimetrice care ar putea? fi intors in justitie.

frunzaverde

@Rodeo - trenurile astea nu sunt nici macar trenuri regio - sunt trenuri de navetisti suburbane (tip S-bahn) - asta au comandat, asta au primit. De altfel, toata familia Coradia provine, istoric vorbind, din trenuri suburbane - platforma in forma curenta fiind o evolutie a X60 (S-bahn-ul Stockholmului) si DB 440 (folosite de DB pentru acelasi uz; navete metropolitane).

Da, Alstom le-a modificat in asa fel incat sa fie o oferta "universala" pentru naveta - regio - IR scurt/mediu parcurs la viteze superioare (precum NS ICNG / DSB Fremtidens Tog), dar ce-au cumparat romanii a fost varianta de trenuri de navetisti de 20-40 minute - practic fara modificari fata de oferta de navetisti. Practic diferenta la configuratie interioara fata de ce exista pe Coradia Continental sau Coradia Nordic (trenuri de navetisti, comfort gandit pentru 30 minute) la trenurile ARF IR este aproape inexistenta.

Scaunul ala de care zici este prezent si pe X60-ul din Stockholm, cu care am neplacerea sa merg des. Doar ca pana si acolo distanta intre scaune e mai mare (configuratia e ce-i drept, 2+3, dar si gabaritul scandinav e semnificativ mai generos). Nu e comfortabil deloc, treapta este suficient de inalta si scaunul din fata suficient de jos incat sa nu poti sa iti intinzi picioarele sub scaunul din fata intr-o pozitie decenta, pentru ca te lovesti de chestii de sub scaunele din fata (bare, suporti, cabluri etc.). Si nici in spatiul dedicat nu ai loc, pentru ca e prea ingust... E tortura Uppsala - Stockholm Odenplan, 52 minute, in ele.

@oc7avian - CS-urile noi sunt la fel de proaste - acum comanda trenuri regionale pe post de trenuri IR de lung parcurs. In loc de 750 mm - ceea ce inseamna trenuri de navetisti pentru 20-30 minute, acum comanda 800 mm, adica trenuri regio, sau Boeing 737 in configuratia "standard" economy (31"), pentru 1h-1h30. Pe care vor sa le foloseasca pe lung-parcurs. Standardul folosit in cam toata Europa pe CF pentru medie-lunga distanta e undeva la 900-1000 mm...

Continua sa ceara aberatii gen "gold care 10-15-20 de ani", ceea ce alunga pe aproape oricine, continua sa faca caiete de sarcini extrem de vagi, cu cerinte parca scrise de o secretara care nu se pricepe la CF in jumate de ora in word.

Si as intelege sa le dau "benefit of the doubt" daca ar fi vreo problema grea. Dar nu este - este o problema de nivel referat scolar. Cand ai angajati care nu stiu sa caute standarde existente de zeci de ani, sau sa identifice patternuri dintr-un univers restrans de cazuri cunoscute (ca stii care-s administratiile feroviare) si ai atat contactele lor cat si site-uri open source de configuratii gen VagonWeb sau Mercurio, atunci nu ai nici o scuza...

Si, cand vine vorba de amenajare interioara si spatiere interioara exista standarde simple in uz din anii '60, folosite istoric si in Romania. Pentru nivele standard de confort pe lungul parcurs, exista cinci standarde clasice (X, Y, Z1, Z2 si Eurofima) care au fost folosite si la CFR (Y a fost standardul <1995 si Z1 >1995 la CFR Calatori). Standardele pentru spatierea interioara tip salon pentru parcursuri medii si lungi sunt derivate din aceleasi standarde (si in principiu in Europa sunt trei interpretari mari si late). Avem exemple de constructii noi si modernizari recente din Polonia, Cehia, Ungaria, Croatia, Ucraina. Avem exemple de automotoare similare pentru uz de mediu si lung parcurs cumparate in ultimii 15 ani in Danemarca (IC2/4, IC3), Suedia (SJ 3000), Cehia (Pendolino), NS (ICNG si noile vagoane), sau ce cumpara acum Vy si Trenitalia.

@cristi5 - nu stiu la alti operatori, dar la CFR Calatori, WC-ul de la clasa I nu este accesibil calatorilor de la celelalte clase in mod normal. Daca trenul e foarte aglomerat la cl. a-II-a, ceea ce se intampla foarte des pe VP, nasul nu lasa calatorii nici macar sa se suie pe usa clasei I - am vazut asta de mai multe ori. Si e destul de clar unde va sta "personalul", fix acolo unde pot preveni accesul in cl. I fara supliment - cum nu exista compartiment de serviciu vor sta la clasa I in separeul intre burduf si partitie.

@shift2rail - Alstom trebuia instant descalificat cand au venit cu asa ceva. Iar daca nu aveau motive de descalificare, licitatia anulata pe motiv ca caietul de sarcini nu corespunde cu produsul necesar in uz efectiv, cu motivatia de rigoare ca 29 inch este inacceptabil pe parcursurile cerute, si CS-ul nu a luat (dintr-o eroare a licitatorului) in seama o necesitate esentiala in exploatare (cu sanctiuni date celor care au intocmit CS, eventual). Iar daca "legislatia romaneasca nu permite" si alte bullshituri de genul asta, schimbat legislatia romaneasca, ca in toata UE permite legislatia asa ceva.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

cristi5

@frunzaverde cand ai o buda infundata si 2 cu coada, nu se mai poate pune nasu de-a curmezisul ca nu ai voie la buda de la clasa 1. Deci "when the shit hits the fan", pasagerii de la a 2a vor avea acces la toate cele 4.

Olandezii au facut in IC decent din Coradia Stream, deci se poate, dar nu la ARF. La fel, Stadler FLIRT se foloseste pe orice de la Stadtbahn pana la 200 km/h.

Hai sa zicem ca Alstom (sau alt furnizor), cuprinsi de responsabilitate sociala, ar fi ofertat o unitate in plus, cu 380 de locuri sa zicem, la 900mm distanta intre scaune. Ieseau probabil din estimat, sau pur si simplu pierdeau la "pretul cel mai mic", asa ca n-aveau nicio motivatie sa faca asta.

Anulat licitatia? Pai de cate ori au incercat-o? Am si pierdut sirul...

ARF au fost asa de fericiti ca le-a iesit in sfarsit o achizitie ca au exercitat optiunea aia pt inca N rame, fara macar sa vada una construita, daramite una in operare...  Uitandu-ne la diagrama, e greu de inteles de ce. Dar daca ne gandim la foamea de MR nou si de tractiune fiabila, e explicabil.

AlexxC

Avand in vedere ca primele 2 rame vor fi testate intens inainte de livrarea celorlalte, concluzia testarii nu poate fi cum ca scaunele sunt prea inghesuite si trebuie rezolvare ?pana la urma care este scopul unei testari daca oricum nu ai avea voie ulterior sa modifici nimic?

pasadia

Hai sa fim optimisti - la un moment dat o sa pice bine un contract prin care sa fie reconfigurate scaunele (daca se va ajunge la concluzia ca asta e o (si totodata singura) problema.

@oc7avian - iti spun tie, desi si ceilalti ar trebui sa fie interesati. Actualul director ARF, inainte de a ocupa aceasta pozitie, a semnat printr-o firma caietul de sarcini pentru ADDDTM Brasov (Asociatia de Dezvoltare Durabila a Transportului Metropolitan). Acel caiet de sarcini folosit la licitatia prin care s ecauta firma care sa scrie SF-ul pentru trenul metropolitan Brasov (care includea printre altele si propunerea a doua trasee noi, unul spre Bran si unul ca centura ferociara a Brasovului).

Ma pierd in detalii - ce vreau sa spun e ca licitatia aia e la a patra iteratie nereusita. De 2 ori nu a fost nici o oferta, odata a fost una singura neconforma. Si probabil nu e (numai) vina caietului de sarcini. Dar...

frunzaverde

@AlexxC - confortul nu e parte a testelor - se testeaza chestii gen gabarite statice si dinamice, consumuri de curent, acceleratii, procente de franare etc.. Testele astea nu se vor face cu calatori, nu ai cum evalua confort.

@pasadia - nu va fi foarte simpla o reconfigurare. 5 ani nu va semna nimeni, ca-s bani UE, si nu se baga nimeni din birocratii inepti la asta. Apoi, cat timp exista contractul de mentenanta cu Alstom, nu vor putea face reconfigurarea decat "single source", cu Alstom, la preturi de monopol, si fara licitatie. Nu o sa semneze nimeni.

In plus, nu stiu in ce masura e posibil tehnic cu usurinta. Nu stiu exact cum arata solutia Alstom, dar sistemele folosite pentru scaune la CF nu sunt la fel de flexibile ca in aviatie - nu e deloc raspandita solutia cu sina cu prinderi variabile pentru scaune, care-ti permite o reconfigurare in cateva ore, cum are Boeing sau Airbus. Posibil ca Coradia sa aiba, caz in care e simplu, dar ramane costul, care pentru cateva sute de scaune, nu va fi mic deloc.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

oc7avian

În același timp nu trebuie să ne gândim că ramele vor rămâne pe traseele astea toată durata de viață. Prefer acest sacrificiu de confort și un oarecare mers cadențat decât criza vagoanelor.

De ce? În cei 5 ani care urmează fix rutele de lung parcurs vor avea șantiere care nu fac fezabile călătorii lungi, deci puțini vor sta cap coadă în ele. Iar trenuri cu vagoane vor rămâne pe acele rute. Singura excepție în afirmația asta ar putea fi zona Moldovei.

Deci încă avem timp să ne descrețim mintea ori să comandăm material rulant mai ok.