Automotoare și rame electrice

Started by Ionut, October 12, 2016, 06:51:54 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

cristi5

#720
@carutasul
ETCS nivel 1 nu mai exista in teren. Firmele care il implementau au plecat din santier, preferand sa piarda bani decat sa continue lucrarea.

Contabil se va face un "upgrade" la ETCS nivel 2. Exista SF pt Predeal-Constanta, inteleg ca vor licita curand lotul Bucuresti-Constanta. ETCS ar ajuta si in zona Bucuresti, pentru tren metropolitan amestecat cu traficul de Constanta. Se vorbeste de cateva halte in linie curenta intre GdN si Pantelimon, in special Pipera. Cu BLA si TNuri e imposibil asa ceva. Nici ETCS nu poate face imposibilul dar totusi.

Dar ETCS trebuie intai asimilat mental. Trebuie trecut de la "o sursa de bani pt firmele producatoare" la "ce ne aduce ETCS in plus fata de BLA".  Am vorbit cu un ceferist de top care nu intelegea ca ETCS poate controla trenul continuu, nu in puncte ca BLA/PZB. Nu stiu daca stia ca poate controla fin viteza, nu doar "liber", "incet" si "stop".  Daca ai crescut cu BLA, tot ce vezi, vezi prin prisma BLA si drumul de franare nu poate depasi 800m.

Pentru restul liniilor de 160 singura solutie pe care o stiu eu este omologarea unor vehicule cu supra-viteza in curba, cum am descris mai sus. Dar pentru asta trebuie *asumare*.

Trebuie de asemenea sa existe interesul operatorilor pt viteze peste 160. Pentru omologarea X74 cu 15% supraviteza (de la 10%) operatorul (MTR) a investit cateva sute de mii de euro pe teste si simulari. Pe portiuni lungi si drepte poate urca la 200, in curbe 185. Ideal pentru Bucuresti-Suceava sa zicem.

La fel investitii si *asumare* pt treceri la nivel. Nu vor putea fi denivelate toate, deci asumare. Nici regiunea Stockholm care are bani sa deniveleze TN cu o stradutza pe un proiect de 60m latime (!), nu poate denivela tot, si raman unele treceri cu MZA rutier mare, ca asta. Desi un pic la sud au subtraversare, nu au reusit sa mute traficul acolo.

In plus, pt ca linia de 160 sa ramana de 160, trebuie, pe langa intretinere, ca marfa sa circule cu viteze mari, ca sa uzeze egal cele doua sine in curbe. 70 acum nu e suficient, se plange deja CFR SA pe Sighisoara-Simeria.

Xenos

De ce nu impune CFR SA sa se mearga cu minim 100 km/h? Nu ai material rulant de asa ceva, pa si pusi, te duci pe Valea Jiului cu 20 km/h.

cristi5

#722
@Xenos nu e chiar asa simplu. Trenurile de marfa sunt "sangele economiei nationale". Deci e un "balancing act". Nu le putem da afara de pe o magistrala sau alta, dar trebuie incet-incet ridicata calitatea MR, cerut echipament imbarcat pt semnalizare moderna (cand ei acum nu stim daca au autostop functional).

Si pentru astfel de echilibre delicate e nevoie de politicieni cu cap si cojones. Si niste atentie la feroviar, nu doar la autostrazi, pt voturi.

Cand e gata coridorul (deci dupa tunelul Predeal, peste 10-15 ani) CFR a promis Comisiei ca va scoate semnalele optice. Adica ETCS toata lumea pe coridor. Pana atunci au vreme sa se mai modernizeze...

tom_sawyer

#723
Quote from: dan tm on August 11, 2022, 10:09:33 PMDincolo a aparut stirea ca Atra Trans Carpatic mai cumpara automotoare din Danemarca.

Parca erau ,,refuz de ciur" acolo.

https://trenuletz.forumgratuit.ro/t5273p390-revista-presei

Încă 9 IC2-uri:

cristi5

Inca 17 Alstom-uri electrice. Daca bine inteleg ARF aveau o optiune in contract, pe care au exercitat-o.

https://economedia.ro/romania-cumpara-inca-17-trenuri-electrice-noi-de-la-alstom-prin-contractul-semnat-in-martie-surse.html

QuoteRomânia va cumpăra încă 17 trenuri electrice noi de la Alstom prin contractul deja semnat în martie, contract care prevede posibilitatea extinderii cu încă 17 unități pe lângă cele 20 incluse în acordul parafat în primăvară, potrivit unor surse Economedia. Activarea clauzei pentru suplimentarea contractului cu Alstom este o chestiune de câteva zile, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile.

Contractul pentru 20 de rame de lung parcurs a fost semnat în martie cu Alstom, iar Ministerul Transporturilor poate activa opțiunea de suplimentare cu încă 17 unități, practic o extindere a contractului la 3,7 miliarde de lei și o dublare de la 15 la 30 de ani a perioadei de mentenanță. În total, Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară cumpără 99 de trenuri electrice noi de scurt și lung parcurs. Actualizarea indicatorilor tehnico-economici, practic suplimentarea fondurilor până la 4,8 miliarde lei -a efectuat în mai 2022 :

,,Finanțarea acestor proiecte de investiții se va realiza 85% din fonduri externe nerambursabile, iar cofinanțarea de 15% va fi asigurată de la bugetul de stat, conform Ghidului solicitantului revizuit. Conform "Studiului de Fezabilitate", întocmit de Asocierea DT Global iDevice Europe SL & MC Mobility Consultants GmbH Vienna, în baza contractului nr.TA2018012 RO RP1 încheiat cu Banca Europeană de Investiții -PASSA, a rezultat că este necesară, în cadrul proiectului de investiții menționat mai sus, achiziționarea a 99 de rame electrice noi. În condițiile anterior menționate este necesară alocarea sumei totale de 4.818.780 mii lei cu TVA ( sumele de mai jos exprimate în euro au fost convertite în lei, fiind calculate la cursul euro comunicat de BNR de 4,9483 la data de 28.03.2022), din care pentru:
– 62 de rame electrice pentru transportul regional RE-R suma necesară este de 2.769.038 mii lei cu TVA (ceea ce reprezintă prețul unitar/rama de 9.025.703 euro cu TVA, înmulțit cu un număr de 62 rame, rezultând valoarea totală
de 559.593.632 euro cu TVA);
– 37 de rame electrice pentru transportul interregional RE IR suma necesară este de 2.049.742 mii lei cu TVA (ceea ce
reprezintă prețul unitar/rama de 2.049.741 euro cu TVA, înmulțit cu un număr de 37 rame, rezultând valoarea totală de 414.231.460 euro cu TVA). Suma totală de 4.818.780 mii lei cu TVA, reprezintă contravaloarea celor 99 rame electrice anterior menționate, mentenanța acestor nefiind inclusă", arată proiectul de Hotărâre de Guvern.



shift2rail



https://economie.hotnews.ro/stiri-industrie_feroviara-25793745-mai-avem-asteptat-pentru-noile-trenuri-alstom-cand-ajung-primele-cand-vor-tara-toate-cele-37-rame-electrice-lung-parcurs.htm


^care este diferenta intre ramele electrice RE-R (aprox 9 mil eur bucata) si cele IR (aprox 2.5 mil eur)?

inteleg ca Alstom marketeaza in Ro rama Coradia Stream drept tren interregional, in timp ce in Occident e branduit tren regional!

tom_sawyer

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, astăzi, 16 septembrie 2022, la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a fost încheiat Actul Adițional la Contractul de achiziție a 20 de rame electrice inter-regionale (RE-IR), între AUTORITATEA PENTRU REFORMĂ FEROVIARĂ, în calitate de autoritate contractantă, și ALSTOM FERROVIARIA SpA, în calitate de furnizor.

Actul Adițional prevede suplimentarea contractului încheiat de ARF cu ALSTOM FERROVIARIA SpA, la data de 25 martie 2022, cu încă 17 rame electrice de lung parcurs și asigurarea  perioadei de mentenanță pentru acestea pe o perioadă de 15 de ani de la livrarea fiecărei rame electrice, la care se adaugă serviciile de instruire a personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și utilizarea aplicațiilor software, care sunt asigurate de către furnizor.

https://arf.gov.ro/web/aa-la-achizitia-re-ir/


@shift2rail : s-a mai discutat, caută în urmă, de ex. de la pag. 36. A fost și un comunicat al API; și un răspuns ARF.

cristi5

#728
https://www.economica.net/trenuri-noi-in-romania-cum-va-imparti-arf-ramele-noi-catre-cfr-calatori-si-operatorii-privati_616356.html


Trenuri noi în România: Cum va împărți ARF ramele Alstom între CFR Călători și operatorii privați

Incredibil. La cat e de lung textul, tot nu scrie exact cum le va imparti :)

Ramele electrice interregionale RE-IR, achiziționate de statul român prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vor fi predate operatorilor de transport feroviar (OTF) prin act adițional la contractele de servicii de transport feroviar public de călători. Pentru noile rame, operatorii vor achita chirie, echivalentul lunar și anual al amortizării din perioada din contract, potrivit normelor metodologice publicate luni pe site-ul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI).
Anemona Andone - lun, 03 oct. 2022, 21:43


 Trenuri noi în România: Cum va împărți ARF ramele Alstom între CFR Călători și operatorii privați
Iată mai jos ce prevăd normele metodologice:


Art. 1. Predarea materialului rulant către operatorii de transport feroviar public de călători (OTF) vizează ramele electrice interregionale noi, denumite RE-IR, cu indicatorii tehnico-economici aprobați prin Hotărârea Guvernului nr.904 din 13 iulie 2022.

Art. 2. Ramele electrice interregionale RE-IR se pun la dispoziția operatorilor de transport feroviar public de călători în cadrul contractelor de servicii publice atribuite prin procedură competitivă conform prevederilor Regulamentului (CE) nr.1370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr.119/69 și nr.1107/70 ale Consiliului, astfel cum a fost modificat și completat prin Regulamentul (UE) 2016/2338 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 decembrie 2016.

Art. 3. Prețul de închiriere al ramelor electrice interregionale RE-IR va reprezenta echivalentul lunar și anual al amortizării pentru perioada din contract.


Art. 4. În cadrul contractelor de servicii publice, operatorii de transport feroviar public de călători preiau obligațiile de mentenanță ale ramelor electrice contractate de ARF cu furnizorul de material rulant.

Art. 5. Operatorii de transport feroviar public de călători sunt obligați să facă investiții în amenajarea spațiului de catering și în sistemele de ticketing, conform prevederilor contractului de servicii publice.

Art. 6. Ramele electrice interregionale RE-IR se folosesc numai pentru contractele de servicii publice de transport feroviar public contractate.


Art. 7. Operatorii de transport feroviar public de călători sunt obligați să respecte planul de mentenanță stabilit de ARF cu furnizorul de material rulant.

Art. 8. Ramele electrice interregionale RE-IR vor fi puse la dispoziție cu o condiție de bună exploatare, iar operatorii de transport feroviar public de călători – sunt obligați să încheie o asigurare a materialului rulant împotriva pretenţiilor la despăgubire ale terţelor părţi, la justa valoare a acestuia.

Art. 9. În conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr.62/2016, și a Regulamentului (CE) nr.1370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători, costurile de exploatare ale ramelor electrice interregionale RE-IR vor fi cheltuieli eligibile.

Art.10. Operatorii de transport feroviar public de călători au obligația de a plăti cu prioritate întreținerea ramelor electrice contractate.

Art.11. Operatorii de transport feroviar public de călători au obligația să returneze materialul rulant către ARF la încheierea termenului de valabilitate al contractului în condiții similare ca atunci când s-a livrat, cu excepția uzurii normale în urma utilizării corespunzătoare, complet, cu toate piesele, echipamentul și accesoriile cu care a fost echipat inițial fiecare vehicul, sau care a fost adăugat în timpul derulării contractului.

Proiectul vizează creșterea calității serviciilor de transport feroviar de călători, inclusiv prin creșterea frecvenței trenurilor de peste două ori (de la 1,53 milioane tren-km/an la 3,10 milioane tren-km/an). Proiectul asigură, astfel, creșterea mobilității persoanelor și contribuie la asigurarea dreptului la acces pe piața muncii și educației. Peste 3,29 milioane călători/an vor folosi trenurile din proiect, comparativ cu 1,89 milioane călători/an, cât ar utiliza serviciile feroviare în absența noilor vehicule, estimează autorii proiectului.

În ultimii 15 ani, în România, nu s-au făcut achiziții publice de rame electrice noi destinate transportului feroviar public de călători. Astfel, operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziționat și nu are în parcul activ un număr suficient de rame electrice care să deservească publicul călător.

De asemenea, operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piața de transport feroviar din România, au achiziționat numai rame electrice/diesel second hand, cu o vechime considerabilă, cu o singură excepție (un operator care are în parcul activ trei rame electrice noi produse în cadrul grupului de care aparține).

Amintim că pe 25 martie 2022, la sediul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI) a fost încheiat contractul de achiziție pentru 20 de rame electrice inter-regionale (RE-IR) cu Alstom Ferroviaria.

Pe 16 septembrie 2022, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), în calitate de autoritate contractantă, şi Alstom Ferroviaria, în calitate de furnizor, au încheiat un Act Adiţional pentru achiziţia a încă 17 rame electrice de lung parcurs, care se adaugă celor 20 de rame electrice inter-regionale (RE-IR) prevăzute în contractul iniţial.

Astfel, Alstom va livra în total 37 de trenuri noi în România, în baza licitației câștigate după mai multe lupte cu un competitor din China.

Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un cost total de aproape 2,422 miliarde lei, fără TVA, cu termen de livrare a primei rame la finalul anului 2023 şi furnizarea pachetului complet de 37 de rame până la finalul anului 2024. Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi din bugetul de stat.

ARF menţionează că viteza maximă de rulare a ramelor electrice este 160 km/h, acestea fiind compuse din şase vagoane (două vagoane de capăt cu cabine de conducere şi patru vagoane intermediare) şi asigură 351 locuri pe scaune.

Noile trenuri ar urma să fie utilizate pe rutele electrificate majore ale rețelei feroviare:

București Nord – Constanța
București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
București Nord – Brașov – Cluj
Brașov – Deda – Cluj
București Nord – Brașov
București Nord – Iași
București Nord – Suceava
București Nord – Galați
București Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani- Simeria
București Nord – Craiova – Timișoara – Arad
Cluj – Timișoara
Cluj – Suceava – Iași

Sorinus

Am mers ieri pe Pradeal-Bucureti cu un automotor 'nou' al TFC. Modelul ce merge si la aeroport. Se vede ca e facut pt navete scurte, scaunele sunt tari si mici, desi eram rupt de somn, n-am putut atipi deloc. Altfel arata bine. Fata de Astra, a fost ok ca nu au acceptat o gramada de calatori in picioare.

AndreiB

In ce sens nu au acceptat? Nu exista rezervare obligatorie in Romania.

Sorinus

La Sinaia, erau multi la usa si le-a zis ca nu incap toti. Cei ce au urcat au avut unde sa se aseze. Nu am vazut mai mult de 2 persoane in picioare, langa usi.

AndreiB

#732
Problema e ca se permite sa circule pe o ruta asa importanta o porcarie de automotor cu capacitate derizorie, operarea caruia e subventionata la greu de statul Roman.

Si oamenii raman pe peron... la un tren Regio care ar trebui sa functioneze ca turn up and go pe Valea Prahovei.

Avem nevoie de standarde minime impuse in CSP: capacitate minima, fara diesel sub catenara etc

Eu am zero problema cu oamenii in picioare - problema cu rezervarea onligatorie a la Franta / Spania e ca daca trenul e sold out, tough, nu mai calatoresti. Trebuie sa facem trenul la fel de flexibil ca masina pentru a atrage calatori, nu sa il facem un avion pe sine.

shift2rail


Sorinus

Intre timp, am vazut un Desiro intr-o halta din zona Videle, avea aproape toate geamurile sparte. Venea dinspre Bucuresti, nu stiu unde putea sa duca, poate Alexandria? Arata ca dupa razboi.