Automotoare și rame electrice

Started by Ionut, October 12, 2016, 06:51:54 AM

Previous topic - Next topic

1 Member and 3 Guests are viewing this topic.

oc7avian

Adică ce a atins parțial ARF cu stiudiul secundarelor acum câțiva ani, promis că va fi public (nu doar prezentarea highlevel), de care n-am mai auzit nimic

carutasul

Nu știu dacă am vrut să declanșez așa pasiuni, eu consider că trenul în anumite sectoare e un mijloc de transport care s-a perimat ( cam ce zice Vancouver, sunt unele sectoare unde ... dimpotrivă). Eram curios care sunt argumentele. Argumentul social din punctul meu de vedere nu e valid; trenurile alea merg goale, deci nu îndeplinesc nici o funcție socială. Pe de altă parte de banii ăia poți cu ușurință să subvenționezi pentru toată lumea câte o deplasare pe zi din localitatea în care locuiește în capitala de județ cu autobuzul :) Argumentul ecologic e  și el cu dus și întors: de vreme ce trenul e gol înseamnă că oamenii ăia merg cu mașina, deci consumi și motorina mașinii și pe a trenului. Așa ai consuma doar motorina mașinii. Mi se pare că până la urmă rămâne doar nostalgia. Nu știu dacă, cei care au prins 1989 ( sau o fi fost deja 1990) își mai aduc aminte de emisiunea "Opinii" de la TVR proaspăt liberă, la care oricine putea să își spună opinia. Acolo am văzut un domn care, legându-se de faptul că în București era beznă, cerea reînființarea societății de felinare. Desigur că nu mai existau nici felinare, nici iluminat cu gaz, dar ce e drept, la vremea lui, iluminatul cu gaz a fost o realizare. Din punctul meu de vedere subvenționarea aiurea a transportului pe liniile secundare consumă resursele pe care le-am putea investi în liniile viabile. Aș avea o observație: multe din supermarketurile de azi sunt construite pe locul unor foste întreprinderi care aveau linii ferate, majoritatea mai sunt încă pe acolo. Nici unii nu au părut interesați în folosirea lor, deși sunt sigur că pe acolo trece multă marfă. De ce? Pentru că e mai comod cu TIR-ul, per total procesarea e mai ușoară. Chiar nu îi pot suspecta de lipsă de spirit antreprenorial... Cumva e timpul să privim realitatea în față.


AndreiB


tom_sawyer

ARF lansează licitația pentru 20 de rame electrice inter-regionale prin PNRR

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat vineri că joi, 30 iunie, a fost transmisă în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) documentația de licitație în vederea evaluării ex-ante de către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) pentru lansarea procedurii de achiziţie a unui număr de 20 de rame electrice inter-regionale prin PNRR.

Această procedură de atribuire se diferențiază de cea finanțată prin Programul Operațional Infrastructură Mare, prin care a fost contractată deja o comandă inițială de 20 de rame inter-regionale de la Alstom. Prin urmare, pentru evitarea confuziei, această procedură de achiziție va avea denumirea RE-IR2, precizează ARF într-o postare pe pagina sa oficială de Facebook. Proiectul este finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, componenta C4 Transport sustenabil.

https://clubferoviar.ro/rame-electrice-inter-regionale-prin-pnrr/

tom_sawyer

𝗣𝗿𝗼𝗶𝗲𝗰𝘁𝘂𝗹 𝗽𝗶𝗹𝗼𝘁 𝗽𝗲𝗻𝘁𝗿𝘂 𝗮𝗰𝗵𝗶𝘇𝗶𝘁𝗶𝗮 𝗱𝗲 𝗮𝘂𝘁𝗼𝗺𝗼𝘁𝗼𝗮𝗿𝗲 𝗽𝗲 𝗵𝗶𝗱𝗿𝗼𝗴𝗲𝗻 𝗮 𝗳𝗼𝘀𝘁 𝗮𝗽𝗿𝗼𝗯𝗮𝘁 𝗶𝗻 𝗚𝘂𝘃𝗲𝗿𝗻𝘂𝗹 𝗥𝗼𝗺𝗮𝗻𝗶𝗲𝗶

Guvernul României a aprobat, în ședința de astăzi [20 iulie], 𝗮𝗰𝗵𝗶𝘇𝗶𝘁𝗶𝗮 𝗽𝗿𝗶𝗺𝗲𝗹𝗼𝗿 𝘁𝗿𝗲𝗻𝘂𝗿𝗶 𝗻𝗲𝗽𝗼𝗹𝘂𝗮𝗻𝘁𝗲 𝗽𝗲 𝗵𝗶𝗱𝗿𝗼𝗴𝗲𝗻 𝗱𝗶𝗻 𝗥𝗼𝗺𝗮𝗻𝗶𝗮. Proiectul pilot, implementat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vizează achiziția a 𝟭𝟮 𝗮𝘂𝘁𝗼𝗺𝗼𝘁𝗼𝗮𝗿𝗲 𝗱𝗲 𝟭𝟲𝟬 𝗹𝗼𝗰𝘂𝗿𝗶, precum și servicii de întreținere și reparații a vehiculelor și alimentare cu hidrogen, pe termen lung.

Proiectul va deservi prin servicii cu frecvență ridicată rutele din nordul Municipiului București și județul Ilfov, în conexiune cu județele învecinate Argeș, Dâmbovița și Giurgiu. Datorită fiabilității noilor vehicule, trenurile vor ajunge și până în județele Olt și Dolj.

Astfel, se vor asigura:

🚉 trenuri la 30 de minute între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni
🚉 trenuri la 30 de minute între Gara de Nord – Chitila – Săbăreni și Titu
🚉 trenuri la o oră între București - Găești - Pitești
🚉 trenuri la o oră între București și Târgoviște
🚉 4 trenuri pe zi între București – Slatina - Craiova prin Pitești

Trenurile vor permite îmbarcarea cu bicicleta și accesul facil pentru persoanele cu dizabilități.

𝗖𝗼𝘀𝘁𝘂𝗿𝗶𝗹𝗲 𝘁𝗼𝘁𝗮𝗹𝗲 𝗲𝘀𝘁𝗶𝗺𝗮𝘁𝗶𝘃𝗲 𝗮𝗹𝗲 𝗽𝗿𝗼𝗶𝗲𝗰𝘁𝘂𝗹𝘂𝗶 𝘀𝘂𝗻𝘁 𝗱𝗲 𝟵𝟳𝟯 𝗺𝗶𝗹𝗶𝗼𝗮𝗻𝗲 𝗱𝗲 𝗲𝘂𝗿𝗼, 𝗳𝗮𝗿𝗮 𝗧𝗩𝗔.
Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Național de Redresare și Reziliență #PNRR și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

https://www.facebook.com/IrinelScriosteanu

AndreiB

#681
160 de locuri e o capacitate derizorie pentru un serviciu de naveta. E un pic mai mult decat un singur vagon etajat!

Toate achizitiile astea de material rulant cu capacitate derizorie o sa fie o greseala pe termen lung. Vedem deja cum trenurile de aeroport necesita doua automotoare Desiro (2x120 de locuri) in contextul in care aeroportul e inca la 2/3 din traficul pre-pandemie si serviciul e usor neatractiv cu frecventa de 40min.

Vrem sa transformam serviciul in ceva mai atractiv (30min e chiar turn up and go pentru frecventele slabe din Romania) si vrem sa facem asta cu automotoare cu capacitate mica?

Unde e gandirea strategica in asta? Valabil si la ramele IR de 350 de locuri.

Sunt de acord ca ramele sunt o solutie mai potrivita pentru ruta spre Aeroport. Nu as fi optat pentru hidrogen, ci pentru Battery EMU, dar sa trecem peste asta.

Dar nu as fi comandat niciodata automotoare de 160 de locuri, ci din start ceva care sa poata acoperi cresterea posibila, in contextul limitarilor tehnice (i.e. lungime echivalenta de 5 vagoane).

La nivel national asta este exact motivul pentru care as fi comandat vagoane si locomotive noi, in loc de rame electrice. Ar fi fost mult mai usor, flexibil si ieftin de crescut capacitatea pe viitor. 1,000 de vagoane noi si un numar echivalent de locomotive electrice + hibride, refolosite vagoanele actuale in stare decenta (in principal cele Astra), casat tot restul pe masura ce isi atingeau durata de viata.

Rame electrice + baterii pentru rutele suburbane, de capacitate mare, sau modulare cu coridor (i.e. sa permita trecerea dintr-o rama in alta).

Compuneri fixe la trenuri de lunga distanta, cum erau IC-urile inainte: 2 vagone clasa I, un vagon bar, patru vagoane de clasa a II-a, suplimentate dupa caz (e.g. in sezon). Rinse and repeat.

frunzaverde

#682
@AndreiB - asta e capacitatea oferita de vehiculele cu H2 din Europa. Motoarele cu H2 si pila de combustie au puteri foarte mici utile din cauza sistemului de propulsie foarte complex (pila de combustie, baterie, transmisie electrica), scaleaza foarte putin, si aplicatiile curente (de test - ca tehnologia e in teste initiale) sunt servicii de naveta lente (Vmax=100-140, Vc=40-60), rurale (pattern stop-and-go frecvent).

Practic vorbim de inlocuitori de Talent si Desiro cu CASK (cost pe kilometru) aproape triplu in momentul asta, pentru tari care isi permit, din ambitii verzi (nu efectiv efecte, ca H2 ecologic este rar si scump, si H2 normal e mai rau ca carbunele), sa subventioneze operarea in modul asta. Daca-mi explica cineva unde pica Romania in povestea asta, in afara de magareata proasta, va rog...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Xenos

Sunt f dezamagit ca pe PNRR s-a pus doar achizitia de 16 locomotive, derizoriu.

Intrebare: Pt fondurile europene 2021-2027 macar ne propunem ceva mai serios pe material rulant?
Eu as vedea 100 de locomotive electrice, 50 diesel (cu alimentare cu combustibili de tip nou) si vreo 400 -500 de vagoane de calatori de diferite categorii.
Stie cineva ce se preconizeaza?

Si inca ceva: trenul nu e perimat, nu e inutil, e mult mai mult decat un serviciu social. Oferta decenta ca material rulant, viteza si frecvente va aduce incredibil de multi oameni spre feroviar.

MarianD

Hai sa ti-o spun yo pe aia buna:
toate achizitiile recente de material rulant sunt facute FARA CAP, de oamaneni care sunt cvasi-inculti privind organizarea si functionarea caii ferate in Romania. Toata lumea a vorbit recent de tramvaiele care nu incapeau la peron in Bucuresti.
L-as intreba pe Roseanu de la ARF: prietene, unde faci revizie unei rame electrice de 6 vagoane? Unde o remizezi? Cum ii faci revizia curenta la canal, cum ii faci revizia echipamentelor de acoperis? Cum o cureti?
Exemplu si mai concret: vine la anu prima rama. Unde o pui in depoul Bucuresti Calatori? La ce canal si in ce hala? Pentru ca acum, NU EXISTA in Romania facilitatile mai sus amintite.
Intrebari aparent banale, insa pentru un miscator de celuloza de pe un birou pe altul, nu exista probleme de aceasta natura.

De aia si eu sustineam achizitia de locomotive inaintea ramelor, pentru ca sunt chestii diferite dpdv al exploatarii si diviziilor (adica ramura organizatorica...tractiune, vagoane), la care sistemul STIE si mai ales POATE sa le foloseasca. Cateva zeci (macar) de electrice noi (gen Smartron - vezi achizitiile recente a BDZ), repararea flotelor de Desiro (automotor PREVAZUT cu instalatie cu climatizare, absolut decent la pendule de naveta scurte), repunerea in functiune a locomotivelor EGM si LDH cu motorizari Caterpillar si MTU (ambele cu circuite de inalta tensiune dedicate si nu porcariile INDA+Sulzer) impreuna cu o achizitie de vreo 200 de vagoane noi, ar fi adus CFR Calatori pe linia de plutire.
Suma finala ar fi fost tot de ordinul sutelor de milioane de euro, insa impactul ar fi fost de minim 10 ani lejer, considerand si faptul ca (asa se pare) unele sectii de circulatie diesel vor fi electrificate, in virtutea contextului politic si economic in desfasurare (produse petroliere din ce in ce mai scumpe, marsarea pe tehnologii eco/verzi/carbon neutral etc.).

Iar ramele cu hidrogen, sunt absolut de acord, VRAJEALA!

Mai are rost sa spun abia astept sa imi consum rezerva de carne de ton din prima conserva de tabla de DA2100 / AM 700-900-1000-LVT?

carutasul

să fim serioși, aia cu tramvaiele e propagandă. Normal că e nevoie de tramvaie mai mari (și pe linia lui 42, și pe linia lui 1 și pe 32) și peroanele trebuie ajustate, că nu e ca și cum am face a doua casă a poporului, cu o lopată și o mistrie... :)
La partea de căi ferate nu știu ce să zic. Nu mi se pare nici asta o atitudine corectă, nu am avut până acum, să nu ne băgăm. E cam ca olteanul cu "animalul ăsta nu există"... Dacă traficul chiar cere rame electrice... cumperi rame și construiești facilitățile. Sigur că trebuie gândit totul în amănunt, cu asta pot fi de acord. Dar pe ideea asta, probabil că în '68 sau când a fost trebuia să comandăm în continuare locomotive cu abur, că pentru electrice nu aveam depouri. Nu merge așa, epoca trenurilor cu 20 de vagoane a apus, oricât am fi noi de nostalgici după anii tinereții...

dobrogean

Din cate am auzit, contractul de achizitie a automotoarelor obliga furnizorul sa asigure mentenanta intr-un centru national si in mai multe centre zonale. Centrele respective vor fi echipate corespunzator si autorizate ca furnizor de servicii critice feroviare.

Sorinus

A apus si n-a apus. Daca tu iti iei masina electrica, stand in garsoniera, si descoperi abia apoi ca nu ai unde s-o incarci la parcarea ta de bloc, vei plange cum ca 'cu aia pe benzina era mai bine'.

Strict legat de rame, pot sa faca doua lucruri: ce-au facut cu Desiro, sa-si bata joc de ele pana pica, si ajung la gard (f probabil), sau sa bage o gramada de bani in ultimul moment, in stil heirupist, sa creeze infrastructura necesara.

Nu f on-topic dar, in alte tari, reviziile de toate tipurile sunt gestionate in SAP, de la planificare la gestionarea stocurilor si comanda pieselor necesare.  Are CFR Calatori vreo urma de informatizare in acest sens? Altfel nu vad cu ar putea intretine eficient niste rame destul de complexe, cu furnizori exclusiv externi.


Pe hartie, fluxul mi-l imaginez cam asa: pica piese la rama electrica, este trasa la gard, trec cateva zile pana se descopera ce-are si ce piese ar trebui, se face un necesar ce trebuie aprobat de 10 insi , se sta saptamani blocat ca nush cine e in concediu si nu stim cine-i tine locul (cand in ERP toate astea ti-ar veni in cascada, inclusiv cu stand-in), daca totusi se aproba, tre sa vedem daca e buget, tre facuta comanda, tre sa vina comanda din tari straine, montata de unii care nu au fost exact trainuiti ptr asta...

dan tm

Cine va construi centrele respective? furnizorul în pretul mentenantei sau beneficiarul pe cheltuiala proprieși vor veni ramele iar furnizorul va spune ca nu are UNDE sa asigure mentenenta la standardele cerute?

Cînd s-au comandat diesele si electrice in 196* in mod cert s-a trecut si la pregatirea și dotarea locațiilor precum si la instruirea oamenilor pînă să vina mașinile.

În urma cu ceva timp ti-as fi spus sa intrebi pensionarii dar acuma au trecut si ei.

Doar nu au venit masinile de la ASEA si n-a fost pregatit depoul Brasov pentru ele.
___________________________________________________

Cred ca doar prin partea asta de Europa se cumpăra tramvaie si apoi se taie peroanele ca sa se deschida usile sau alte ajustari de-astea. Acuma urmeaza si peroanele CFR? deja risti sa cazi intre peroanele din statiile modernizate si Desiro de exemplu.
lipseste doar inscriptia MIND THE GAP

carutasul

cu partea asta sunt de acord. "cineva" trebuie să ia în considerare toate consecințele.
Dar nu sunt de acord să considerăm astea un "no go".
Că modificăm din peroane... ce mare inginerie mai e și asta? Sau că ăia au făcut peroanele strâmbe la metrou (drăguțul de Ceașcă) și nu s-au mai potrivit trenurile noi... astea sunt povești vânătorești care se întâmplă și când cumperi un dulap de la ikea și constați că peretele nu e destul de drept :)
Problema e următoarea: mai e viabil transportul de pasageri cu locomotive în condițiile în care traficul s-a redus semnificativ? Că dacă răspunsul e nu, consecința e clară.
Evident, cine ia decizia trebuie să se asigure și de rezolvarea restului problemelor care apar, aici nu pot fi decât de acord. Și semnalarea problemelor posibile e un pas înainte, un lucru pozitiv :)
Mă gândesc acum, sper că nu deviem prea mult, că poate la un moment dat Ucraina și mai ales R. Moldova va trebui să treacă la ecartament european. Cum vom proceda atunci? O să ne agățăm de standardul sovietic pentru că trebuie să nu facem modificări? O să îi criticăm pe forumuri când comandă locomotive cu ecartament european și trebuie modificate toate liniile?