Automotoare și rame electrice

Started by Ionut, October 12, 2016, 06:51:54 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dagda


Dagda

#226
Oare au primit dreptul de a circula cu mai mult de 120 km/h cu ramele RIB/RIO?
Conform wiki viteza maxima autorizata pentru acele rame este 120 km/h deci nu prea ar avea voie decat daca le-au modernizat, nu?
http://transport-in-comun.ro/trenuri/automotoare/bb25500/bb25500.htm

frunzaverde

Quote from: Dagda on January 08, 2019, 08:27:30 PM
Oare au primit dreptul de a circula cu mai mult de 120 km/h cu ramele RIB?

Nu. Ramele RIO/RIB nu au voie sa circule cu mai mult de 120 km/h. De asta, pe trasele de 140 km/h, incearca sa nu le puna. Daca le pun, isi vor lua intarzieri.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Phenol

Ma bucur ca mam inselat in legatura vitezelor maxime, mersi @frunzaverde.

Felicitari Regio Calatori pentru initiativa.

frunzaverde

Quote from: Harry on January 08, 2019, 01:56:37 AM
Din ce am inteles asta din clip ar fi de rapt din seria 700. De altfel daca te uiti atent este diferit total de 1001-1002. Cele 32 de automotare din seria 1000 fiind casate.

Nu e, e chiar din seria 1000, vanduta comercial sub numele de "Malaxa Balan". E mai precis exemplarul 1008+1009 din serie. La toate Malaxele CFR-ul le-a pastrat inmatricularile (si deci seriile) originale, decorandu-le cu codul si seria UIC. 1008-1009, tristul vehicul albastru din filmulet este al cincilea vehicul produs; cel din poza alb-negru este 1001-1002, capul de serie.

Nu a existat niciodata o serie 700; seria a fost denumita de Malaxa seria 750, capul de serie fiind 751 (exista si un 716, dar ala are poveste speciala). Seria 750 "Salon" si 1000 "Balan" sunt ambele automotoare pe boghiuri, din aceiasi familie, si difera in principiu printr-un singur lucru : numarul de segmente. 750 este simplu-segmentat, 1000 este dublu-segmentat, adica are doua vagoane legate printr-o articulatie cu burduf de corespondenta. De asta, cand au venit seriile UIC, si 700 si 1000-urile au fost bagate in aceiasi serie.

Acum, de ce nu seamana perfect 1001-1002 (cel din poza ta) cu 1008-1009 (cel care isi face veacul pe la Arad, carand oameni in loc sa fie la muzeu)? Pentru un motiv simplu: atat 750 cat si 1000 Malaxa provin din licente Ganz, proiecte facute special pentru Malaxa (si initial gandite sa fie construite la fabrica Astra, tot in concernul Malaxa; productia a fost mutata la Bucuresti ulterior).

Capetele de serie semanau cu licenta originala, pentru ca Malaxa a primit nu doar licenta, ci si doua kituri de asamblare, unul pentru 750, unul pentru 1000. La productia de serie, Malaxa le-a ajustat in forma cu botul rotunjit - pentru a se potrivi mai bine cu procesele de productie de care dispunea; poate si din cauze estetice, cine-stie. Si la 750 este exact aceiasi poveste - doar ca la 750 capul de serie "Salon" s-a pastrat, fiind tren "ministerial" oficial. La 1000, "Balan", tren normal de calatori, s-a casat.

Poti vedea ca 751 arata remarcabil de similar cu 1001+1002, pentru ca, la fel ca la 1001+1002, provine din kitul facut la Ganz (si farurile si cupla sunt aditii postbelice; nu existau la fabricatia originala):


Si aici e 792, ultimul produs din 750, tot vehicul departamental, deci excelent intretinut:


P.S. : Dotarea seriei 1000 a tot scazut pe parcursul productiei. Aerul conditionat a disparut la al patrulea vehicul construit, de exemplu - 1007-8 n-a avut niciodata instalatie.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

frunzaverde

#230
Quote from: Phenol on January 08, 2019, 08:59:14 PM
Ma bucur ca mam inselat in legatura vitezelor maxime, mersi @frunzaverde.

Am pus si livretele pe topic dedicat.

Si tot pentru posteritate : IC2-ul din Banat-Crisana azi a circulat (prima oara dupa ceva vreme), dar cu intarzieri mari.
Pe 15540 Arad - Timisoara Nord la 51 minute de mers, a acumulat 42 de intarziere.
Pe 15541 Timisoara - Baia Mare a plecat cu 49 de minute intarziere, a ajuns cu 27 minute intarziere.
Pe 15547 Baia Mare - Timisoara a plecat cu 13 minute intarziere, a strans 45 pana la Timisoara...
Pare ca intarzierile de dimineata nu au fost cauzate de motor, ci de alti factori, si alte trenuri au intarziat masiv. Seara nu stiu ce probleme au fost, ca iar a inceput sa acumuleze intarzieri.

Bucuresti - Brasov a circulat la orar.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Harry

Foarte interesant. Nu stiam. Ce pacat ca nu avem un muzeu al trenurilor asa cum trebuie :(

Phenol

Este un fel de muzeu la Dej (link).

Pe langa locomotive se pare ca au si cateva automotoare:



Asta din poza pare a fi capul de serie a locomotivelor diesel Sulzer.

etravel

Este capul de serie, are numarul 001, vizibil in imagine.

frunzaverde

#234
Quote from: Harry on January 09, 2019, 05:02:18 AM
Ce pacat ca nu avem un muzeu al trenurilor asa cum trebuie :(

Adevarat, mare, mare pacat. Exista multa istorie feroviara in Romania, si lipsa unui muzeu ca lumea, cu spatii de stocare si reconditionare a patrimoniului a dus la pierderea de patrimoniu, de oportunitati, de vizitatori...

Exista si o veste buna - acum cateva saptamani (pe 30 octombrie) s-a infiintat oficial muzeul de la Dej, care pana acum era o activitate informala. Acum se pot transfera piese si terenuri si cele necesare in mod legal catre muzeu, se pot face donatii in mod legal, se pot cauta fonduri de cercetare etc. etc.. Structura asta poate ajuta pe pasionatii de-acolo si ajutoarele lor din depou (care au facut munca asta mai mult sau mai putin benevol ani la randul) sa transforme "aproape muzeul" intr-un muzeu real si sa-l dezvolte mult mai mult ca pana acum.

Si acolo ar putea si ar trebui sa ajunga si alte exponate extrem de valoroase inca in circulatie. Capul de serie DA e deja la muzeu, vopsit in culorile originale cu care a venit din Elvetia. La EA nu mai avem capul de serie, s-a facut praf si pulbere intr-un accident feroviar oribil si stupid in August 1990. S-au pastrat placutele originale, care au fost date altei locomotive din seria originala de 10 "in memoriam", cu gandul, chiar de-atunci, ca va fi facuta muzeu odata si-odata. Primul LDH (040-DHC-001) nu cred ca mai exista pe nicaieri, dar mai sunt suficiente in circulatie pentru a reconstrui una originala...

Capul de serie de la EC exista inca, a fost restaurat (inclusiv placute cu numarul original, in seria veche) si arata superb (poza mai jos), si el isi are loc la muzeu, ca "exponat plimbator". Tragand bineinteles niste vagoane de tip Y - oare s-or mai gasi niste 19/20-50-uri pe undeva sa fie restaurate (ca de originale, 20/30-40 nu se pune problema)?



Si bineinteles, as vrea sa vad si 1008-1009-ul Malaxa luat din batranetile lui triste si lente pe linii secundare, cu scaune de plastic si covoare de coji de seminte, si reconstruit ca la carte, asa cum a iesit din fabrica de la Malaxa - cu vopseaua alb-rosu de tren expres, cu fotoliile in care te scufundai in confort, cu instalatie de aer conditionat si sef de tren cu livrea alba si ospatar aducand sampanie la scaun... Si trenul regal, si trenul Bucuresti, si Calugareniul. Si toate aburoasele care mai sunt reparate si cu cazanele inspectate sub abur propriu...

Pentru ca istorie este la CFR, si povesti sunt, care merita spuse... Si oamenii care au facut povestile s-au dus de mult, dar "fiarele" au ramas, si merita sa ramana, si sa-si spuna povestea lor si a oamenilor care le-au facut... Pentru ca istoria CFR e istoria industriasului care a construit cea mai mare fabrica de automotoare din Europa (cu ajutorul unei cantitati de coruptie incredibila si in epoca si astazi). E povestea curajului unor ingineri care au vrut o locomotiva, ba nu, chiar o intreaga fabrica de locomotive din Elvetia cand purtatul la mana a unui ceas elvetian te facea rapid suspect de tradare pasibil de temnita grea. E povestea unui concurs de locomotive electrice, pentru care s-a facut special infrastructura, la care a participat jumatate de Europa, in urma careia CFR a achizitionat cea mai puternica locomotiva electrica disponibila in piata in epoca. E povestea a cum un mecanic roman si un inginer suedez, in disperare de cauza, pe panta de la Predeal, au inventat un nou mod de a porni trenuri grele "la deal", care azi e folosit pe scara larga in toata lumea. Si multe, multe alte povesti, unele surprinzatoare, altele absolut normale. Inclusiv ale oamenilor care au folosit calea ferata - de la vagoanele de clasa a IV-a si mersul pe vagon, stil India, cu "sarma", care la CFR era "norma" din anii '20 pana prin anii '70, pana la povestile din plusul luxos ale clasei I, cu aer conditionat si sampanie ale vagoanelor Pullman si ale Malaxelor de lux. Si sunt povestile unei societati - frigul si mizeria din Marlad si Budila Expres circuland pe linia vecina cu oaza de normalitate si modernitate europeana din vagoanele UIC/OSJD-Y, absolut "state-of-the-art" la nivel global in anii '70 spun multe nu doar despre CFR, ci si despre Romania.

P.S. Apropo de istorie feroviara si noul muzeu - seful de proiect pentru proiectul 060-EA, unul din parintii locomotivelor care au mutat si inca muta Romania e inca in viata. E poate ultimul, din partea romana sunt aproape sigur ca nu mai e nimeni. Are 86 de ani, si inca povesteste povesti (inclusiv) de la Predeal. Il cheama Tore Nordin si-i puteti citi (cu Google Translate, si daca sunt probleme va traduc eu sau Cristi5) pe scurt povestea aici: http://www.industristaden.se/doc/rumania.htm.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

etravel

#235
Quote from: frunzaverde on January 10, 2019, 02:34:05 AMoare s-or mai gasi niste 19/20-50-uri pe undeva sa fie restaurate (ca de originale, 20/30-40 nu se pune problema)?
Parca vagonul din stanga, cel albastru, este 20-50? L-am fotografiat anul trecut pe 01 iunie, se afla undeva in dreptul haltei Grivita. E vizibila inca dispunerea in compartimente a banchetelor. Nu stiu insa daca de atunci nu cumva l-au reconstruit la Atelierele Grivita - ca de taiat sigur nu avut curaj nimeni sa il taie, data fiind criza de vagoane de la CFR, asa ca sansele de restaurare sunt practic zero. 




Quote from: frunzaverde on January 10, 2019, 02:34:05 AM
P.S. Apropo de istorie feroviara si noul muzeu - seful de proiect pentru proiectul 060-EA, unul din parintii locomotivelor care au mutat si inca muta Romania e inca in viata. E poate ultimul, din partea romana sunt aproape sigur ca nu mai e nimeni. Are 86 de ani, si inca povesteste povesti (inclusiv) de la Predeal. Il cheama Tore Nordin si-i puteti citi (cu Google Translate, si daca sunt probleme va traduc eu sau Cristi5) pe scurt povestea aici: http://www.industristaden.se/doc/rumania.htm.
Am citit totul cu ajutorul Google Translate, care totusi a dat fail in anumite puncte, asa ca, daca ai timp candva de tradus textul, am rugamintea sa pui traducerea aici. Extraordinara poveste, cum au muncit sa faca o retea de transport feroviar electric practic din nimic, inventand totul. Interesant e ca foarte multe, daca nu majoritatea masinilor de tractiune fabricate atunci inca mai circula bine mersi, sigur nemodernizate, in configuratia originala - cu graduator, fara tiristori, exact cum au iesit din fabrica de atunci. Am nimerit sa merg recent cu vreo doua trenuri trase de locomotive produse chiar in acei ani; bine, ele nu se simt chiar ok, am avut "norocul" ca una sa se strice exact in gara Brazi.





In articolul lui Nordin e si poza de mai jos, facuta in gara Predeal in acei ani. Extraordinar cum s-a pastrat acolo infrastructura de alimentare electrica peste decenii exact in configuratia originala, cu stalpii unicat tip grinda cu zabrele si restul. In mod sigur programul de reabilitare pentru tronsonul Predeal - Brasov va face ca toate astea sa dispara odata cu refacerea garii.

Atunci:



Acum:












frunzaverde

Si revenind la IC2-uri - Timisoara - Baia Mare - Timisoara este anulat in fiecare marti, pentru ca, spun "pasarelele", trebuie bagat in reparatii saptamanal, ca de nu, crapa... Iar IC2-ul Bucuresti - Brasov face figuri si el - azi n-au avut cu ce opera pentru ca nu le-a mers trenul.

Au exact problemele DSB in operare - la 3000-5000 km au defect care le imobilizeaza in depou...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

etravel

#237
Quote from: frunzaverde on March 01, 2019, 11:01:50 PMIC2-ul Bucuresti - Brasov face figuri si el - azi n-au avut cu ce opera pentru ca nu le-a mers trenul.
Azi de dimineata IC2-ul zacea decedat in gara Brazi, la remorca unei locomotive clasice.
Locomotiva venise tocmai din Bucuresti, in revizia Basarab erau trei vagoane cuseta stinghere. Chiar m-am intrebat unde era locomotiva care de obicei e garata acolo impreuna cu vagoanele.





Earthchild

Devine tot mai clar ce afacere păguboasă este pentru Astra achiziționarea acestor automotoare. Le-or fi luat de la fier vechi, dar tot au costat ceva.

Io

#239
Cred ca pui problema gresit. Ca Astra le-a luat e strict treaba lor, n-au decit, sint banii lor si pot sa faca orice doresc cu ei. Nu aici e problema ci la autoritatile statului roman. Trenurile asta au fost testate, cunoscute, modificate, retestate (si considerate proiect esuat), declarate nesigure de atitia altii pentru motive/probleme tehnice concret si abundent descrise aici si autoritatile romane le permit sa circule. Asta nu e in regula deloc!
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.