Totul despre autoturisme

Started by Ionut, October 01, 2016, 11:19:33 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dr4qul4

#975
Am si eu o intrebare:
butanul, daca nu-l folosesti ca GPL la masini, mai ai la ce sa-l folosesti? Sau il eliberezi in atmosfera si gata?

Si sa nu uitam ca Romania are o infrastructura decenta pentru alimetarea cu GPL. Practic mai toate benzinariile (si nu numai) au si asa ceva. O elibera el CO2 aproape cat motorina, dar sigur nu elibereaza si noxe/particule in aceleasi cantitati.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

naivu

Butanul poate fi transformat in butadiena si aceasta in cauciuc sintetic, in anhidrida maleica si aceasta in mase plastice, in TBME si aditivat la benzina, folosit la gatit sau la incalzit si, in ultima instanta, ars intr-o termocentrala  :).
In ce priveste noxele/particulele, intradevar GPL<benzina<motorina; pana trecem pe electric e de preferat sa respiram dupa taxiuri GPL decat taxiuri pe motorina (sau chiar benzina).

dr4qul4

Aceleasi intrebuintari le are si gazul metan. nu-i asa? Intr-o termocentrala (pe gaz) parca e mai convenabil sa folosesti gaz comprimat, adica direct din teava de gaz, decat gaz lichefiat.
De fapt in orice fabrica e mai bine sa folosesti gaz din teava, mai putin atunci cand "arzatorul" e mobil.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

hefaistos

Nu stiu daca s-au discutat dificultatile in cifre intre sistemele de stocare pentru combustibili clasici si cele pentru CH4.
Cateva cifre care evidentiaza problema:

Benzina - lichida la temperatura ambientala
GPL - lichid la temperatura ambientala si presiuni intre 2 si 22 bari (dependent de compozitie pentru ca e un amestec de propan si butan si de "temperatura ambientala")

Gaz natural lichefiat: -162 C stocare in recipienti de tip termos si cu sisteme de regenerare (nu poti sa-i parchezi masina peste noapte curezervoarul plin, sau ma rog poti sa o pargezi dar un sistem de regenrare functioneaza continu si consuma continu)
Gas natural comprimat: stocare in recipienti de inalta presiune 200-250 atmosfere si chiar si in aceste conditii nu are o densitate de energie.  Rezervoarele sunt mari si grele. Si cu cat sunt mai usoare sunt mai scumpe, exista rezervoare compozite care cantaresc o fractiune fata de cele de otel dar pretul e in consecinta.
Si inca ceva, nu stiu daca s-a pus problema asa dar desi este chimic acelasi combustibil (gaz metan-CH4) logistic se comporta ca doua surse de energie incompatibile.
Dupa cum a spus @naivu, inainte de "89 pe autobuzele ITB existau butelii de GNC, motivatia fiind legata de penuria de motorina dar, din cate stiu indirect, motoarele erau motoare pe motorina adaptate semi-improvizat pentru consumul de gaz metan iar cilindrii de stocare erau de slaba calitate, permitand doar 70 de atmosfere.
La cele doua metode GNL sau GNC este necesara o decizie manageriala serioasa, nici una dintre ele nu se poate adapta "experimental". Nu poti face nici comprimarea nici stocarea "in magazia din spate" sunt necesare lanturi logistice serioase. Eu personal cred ca este rentabila trecerea la gaz natural pentru companii detinatoare de parcuri de vehicule/utilaje ce opereaza intr-un perimetru limitat (care sa permita reincarcarea): transport urban, servicii urbane de tipul salubritate sau ca tot suntem pe site de infrastructura, utilaje de constructii exploatate pe santiere mari sau care se intorc in fiecare seara in autobaza. Trrebuie insa o decizie fara intoarcere, deoarece presupune investitii in cantitatea critica de elemete specifice: utilaje cu motoare pe CH4 sisteme de stocare fixe si mobile (lichefiat sau comprimat, si asta e o decizie ce trebuie transata de la inceput) sistemul de producere sau abonarea la un furnizor ce livreaza produsul gata comprimat/lichefiat.
Am si eu o intrebare, cine sunt pionierii care exploateaza in Romania vehicule cu GNC, pentru ca figuram ca am avea 3 statii.   
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

naivu

^^In petrochimie utilizarile metanului si butanului sunt destul de distincte, nu merge sa inlocuiesti pur si simplu butanul cu metanul.
Oricum intrebarea nu era daca e mai bun butanul decat metanul la x sau la y ci daca i se poate gasi o minima utilitate economica.
^+1 @hefaistos pt detalii

hefaistos

Multumesc!
Pur academic, mai exista o metoda de stocare a gazului metan. Se la presiune de cateva zeci de atmosfere apa cu CH4, se face un fel de sifon de gaz metan in loc de bioxid de carbon. Aceasta solutie se ingheata la -20C unde devine stabila si poate fi manipulata ca material solid. La destinatie este pur si simplu incalzita si CH4 eliberat sub forma gazoasa. Chestia asta era studiata acum 25-30 ani (am citit un articol pe atunci) ca alternativa la transportul naval al GNL. Cred ca a ramas pur academica.
Pariu 500 lei: Pana la 31 decembrie 2024, se va deschide A7 intre Buzau Nord si Focsani Nord. data de initiere a pariului 2 octombrie 2023
Pariu 200 euro, daca pana la 31 decembrie 2029 nu se deschide sectiunea cu tuneluri de pe A1 de la Holdea.

tom_sawyer

#981
Regia de transport urban din Râmnicu Vâlcea e unul dintre pionierii GNC.

Și această firmă, din același oraș:
www.antares-group.ro
+
https://ngvromania.ro/

Engie a deschis  prima staţie de alimentare cu gaz natural comprimat pentru autovehicule din Bucureşti

În 2017 Dacia a primit următoarea autorizație:
,,Decizie privind acordarea autorizaţiei de înfiinţare a instalaţiilor de gaze naturale comprimate pentru vehicule – GNCV societatii AUTOMOBILE DACIA SA, amplasate în localitatea Mioveni aparţinătoare oraşului Mioveni, pe strada Uzinei, nr. 1, judeţul Argeş", se arată în prezentarea ANRE a deciziei.
... dar nu s-a mai auzit nimic de atunci.

La Sibiu se vor cumpăra 40 de autobuze pe GNC. Aici mai multe detalii.

voicul

 VIDEO  3 milioane de mașini din România nu au ITP valabil și pot fi un pericol pe șosele. RAR: 45% dintre cele verificate au defecțiuni

În România sunt înmatriculate în prezent 8 milioane de mașini, însă doar 5 milioane dintre acestea au Inspecția Tehnică Periodică valabilă. Celelalte circulă fără ITP ori au fost abandonate în parcări și pe trotuare. Multe mașini nu au mai fost pornite de ani de zile. Zac pe trotuare sau ocupă locurile de parcare și așa insuficiente în Capitală.


https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/3-milioane-de-masini-din-romania-nu-au-itp-valabil-si-pot-fi-un-pericol-pe-sosele-rar-45-dintre-cele-verificate-au-defectiuni-1612341

voicul

Când consumă mașina mai mult carburant? Când este pornit aerul condiționat, sau când este oprit și se merge cu geamurile deschise? - VIDEO

Reporterii Digi24 au realizat un experiment prin care au vrut să demonteze un mit care circulă printre șoferii din România: faptul că mașina ar consuma mai puțin carburant, atunci când instalația de aer condiționat e oprită, iar autovehiculul merge cu geamurile deschise. Pentru a demonstra că acest mit e fals l-am invitat pe Emil Gâtej, specialist în condus defensiv, la o plimbare pe Autostrada Soarelui, pentru a merge cu mașina în ambele situații. Cu acest prilej, specialistul a oferit șoferilor și câteva sfaturi despre cum pot folosi corect aerul condiționat pe timpul verii, pentru a nu-și pune mașina și sănătatea în pericol.

https://www.digi24.ro/stiri/economie/transporturi/cand-consuma-masina-mai-mult-carburant-cand-este-pornit-aerul-conditionat-sau-cand-este-oprit-si-se-merge-cu-geamurile-deschise-1621403

AlexxC

"Pentru a vă proteja sănătatea și mașina, specialiștii recomandă folosirea aerului condiționat pe modul automat sau să-l setați la o temperatură cu 10 grade mai mică decât cea de afară."

Ce mai specialisti... Daca sunt 40 grade afara eu ar trebui sa tin aerul la 30? 
Omu e specialist in condus defensiv nu in aparate de aer conditionat sau in domeniul sanatatii.

Si asta cu "un autovehicul a luat foc din cauza suprasolicitării instalației de climatizare, pe fondul vitezei excesive." imi pare cam fake news; La viteza mare racirea radiatorului se face mai usor datorita volumului marit de aer ce trece prin acesta, in schimb la viteza mica avem volum mic de aer si AC-ul este suprasolicitat din cauza schimbului redus de caldura, de aceea porneste ventilatorul la semafor.

punktnet

Renault Clio isi completeaza gama cu motorizarea Diesel Blue dCi 100 CP
A penalizat foarte mult vanzarile lipsa acestui diesel, ce in curand va veni si pe noul logan / sandero dar nu stiu inca daca si pentru RO
Just kidding.

rrich1974

A facut cineva vreun bilant energetic total cu CNG-ul asta? Ca se manipuleaza mult mai greu ca benzina sau motorina. Trebuie comprimat, stocat, nu e  asa usor.
Am observat ca a crescut si pretul GPL-ului destul de mult. Pana la urma, cred ca va fi nerentabil sa iti mai pui GPL. Cel putin eu, la un motor cu injectie directa, nu mi-as mai pune.

qionescu1

De ce sa nu iti mai pui GPL? La aproape jumatate pretul fata de benzina n-are cum sa nu fie rentabil, iti amortizezi foarte repede investitia.

voicul

#988
Ce uiti e ca o instalatie GPL de fapt creste valoarea masinii.
Calcul 1:
Deci daca dai si 1000 de euro pe ea, nu o sa vinzi masina cu 1000 de euro mai putin a 2-a zi, ci chiar cu 1000 in plus.
Desigur si instalatia isi pierde valoarea dar destul de putin.
Intre timp mergi pe la jumatate din valoarea benzinei.

Calcul 2:
Si daca uiti ca ai GPL la masina si nu pui treaba asta in pretul de vanzare a masinii, dupa 20 - 30 mii de km, chiar si la injectie directa, din diferenta de bani GPL vs benzina, tu ti-ai scost toti (100%) din banii investiti in instalatie.
Deci iar nu pierzi, ci castigi.

La CNG e simplu: cate staii ai in toata tara (era un proiect de 12 acum 3 ani) deci unde incarci?

rrich1974

Am observat ca gpl-ul a avut o crestere brusca de pret. acum o luna era 2.5, acuma cu greu mai gasesti pe la 2.99-3.08, asta cu noroc, majoritatea sunt pe la 3.25. Benzina e pe la 5.85. La gpl ai si consum cu 15-20% mai mare, ca asta e puterea calorica. Pentru injectia directa, situatia e si mai nasoala, ca acolo mai ai si consum de benzina, iar motorul nu mai merge cum e el proiectat. Practic, tu transformi un motor cu injectie directa in unul cu injectie indirecta. Stiu pe cineva cu un opel mokka de 1.4 turbo, cu injectie directa, la care se chinuie cu gpl-ul de un an si ceva. Dupa ce ca a dat 6000 de lei pe instalatie, nici nu merge cum trebuie.