Totul despre autoturisme

Started by Ionut, October 01, 2016, 11:19:33 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Liviu M

#495
Merci de explicatii.
Teoretic stiam ce e fiecare in parte. In nedumerirea de mai sus m-am exprimat gresit, nu era echivalent ci mai degraba implica.
Adica se fac motoare de-astea cu injectie directa si fara turbo, sau nu? Dar ai raspuns deja, merci inca o data.

kitsune

S-au făcut. O căutare pe wiki îmi spune că prima dată s-a folosit injecția directă în 1902 la un motor de avion inventat de un francez.
Te las să te delectezi cu istoria motoarelor cu injecție directă,  recunosc, nu ştiam că a apărut aşa devreme, eu fiind specializat în diesel, mai puțin m-a interesat benzina:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gasoline_direct_injection
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

voicul

Daca vrei fara turbo: japonezii au mers si dezvoltat aspiratele - Honda Civic - 1.5l - 182 CP (mai mult decat ai nevoie ca si cai - pentru uz normal).

In alta ordine de idei, nu esti unic cu turbina stricata. Stiu destul de multi proprietari de diesel care si-au schimbat turbinele pe motiv ... trebuie sa platesti ca sa mearga industria ... nu stiu pe ce baza. Concret s-au stricat.
Cand dai 80 de mil - 2000E - adica o masina SH doar pe turbine ...

Zici asta e SAU incepi si cauti cu cap masina:
Eu nu am schimbat niciodata turbina la masina - da n'am.
Nu am schimbat filtru de benzina - da n-am
Nu am schimbat ambreajul niciodata in 11 ani - ca am automata.

Si ajungi la electrica sa vezi ca te scapa de niste timpi in service, bani si nervi (da nu din prima, ci pe termen lung).

TibiV

@yk17fox,
supraalimentarea ai explicat-o foarte corect, la fel si injectia.

Aici insa...
Quote from: yk17fox on June 01, 2018, 06:32:39 PM
Teoretic poți avea injecție directă fără supraalimentare, dar ar însemna să aspiri aerul în cilindru, să îl comprimi şi apoi să injectezi combustibilul. Nu cred că ar fi eficient, nu ai putea asigura raportul masic aer:combustibil necesar unei arderi complete
Ba si practic.
In ziua de astazi foarte putine MAS-uri (Motoare cu Aprindere prin Scanteie) mai folosesc injectia indirecta.
Aproape toate folosesc injectia directa. Inclusiv motoarele aspirate.

Frumusetea injectiei este tocmai asta, ca poti controla extrem de bine curba de injectie (cantitatea de benzina si momentele de inceput si de terminare a injectiei).

Este foarte asemanatoare cu injectia la MAC-uri (Motoare cu Aprindere prin Comprimare), cunoscute popular drept motoare Diesel.

Diferenta este ca la MAS injectia se termina destul de mult inainte ca pistonul sa ajunga in punctul mort superior (iar imediat dupa aceea se da scanteia), in timp ce la MAC injectia abia atunci incepe...

In ambele cazuri insa cantitatea de combustibil este foarte exact dozata in functie de parametri de functionare in momentul respectiv  (sarcina si turatia sunt principalele elemente ale curbei de reglaj).
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

Ai dreptate, m-am inselat. Era o parere personala, fara sa ma fi documentat. Cum am spus, lucrez pe diesele, 2 si 4 timpi, toate supraalimentate. Acum imi aduc aminte de niste motoare fara turbina, dar demult, eu nu le-am prins.
Merci de remarcă, intre timp am cautat, mea culpa.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Liviu M

#500
@yk17fox: Intrebarea mea era legata de motoarele ceva mai recente, care se gasesc pe masinile de cumparat "de noi", nu pe masini de epoca.  :lol:
Dar mutumesc pentru link, o sa-l rasfoiesc la un moment dat.

@voicul: turbina mea de la diesel n-are nimic, merge de duduie, ca sa zic asa. Si nici cu motorul in general n-am avut nici o problema.
Plasa de care ziceam anterior era scandalul cu particulele - fiind diesel euro 4 (ca asta era norma de poluare "activa" cand am cumparat eu masina), "valoarea reziduala" i-a scazut brusc si "nenatural".
Nu ca o masina de 12 ani ar mai avea prea multa valoare, da' din cauza scandalului s-a ales praful si de ce ar mai fi fost. Plus alte neplaceri pe care am zis sa le evit la urmatoarea masina.
Dupa cum s-a dovedit din discutia anterioara (foarte instructiva pentru mine), de fapt ma feresc de injectia directa (care se pare ca vine la pachet cu turbo), nu de turbo propriuzis.
Oricum la mine intrebarea nu e "ce vreau eu?", ci "oare am vrut bine ce-am vrut?".  :lol:

Pfui, cand sa zic c-am inteles si eu ceva, vine Tibi si-mi da toate ideile peste cap.

kitsune

In link sunt inclusiv motoarele recente, mi-am facut temele si am citit tot dupa ce m-a prins Tibi cu lectia neînvățată.
Cam in aceeasi situatie sunt si eu acum, cu un euro 4 de 11 ani (motorul respecta norma euro 5, dar fiind fabricat si omologat cand exista doar euro 4, asta scrie pe el). De aia masina a doua am luat-o hibrid, euro 6, poate mai e considerata ok dupa 20-20. Si acum nu ma indur sa dau prima masina, ca e "ca noua", putini km, valoare mica. Mai bine o mai tin cativa ani. Dar urmatoarea va fi hibrid, sigur, la fel ca cealalta. Mi-ar surade EV, dar la cati km fac eu pe an (si cat sta masina pe an) nu ar fi eficient. Dar priza de putere trifazata e deja in proiectul casei, pentru viitor.
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

TibiV

Dragilor, eu am facut Masini Termice - culmea - Motoare cu Ardere Interna !

Dar cand am terminat eu facultatea inca nu fusese introdusa injectia pe benzina, erau abia in fazele finale ale testarii.
Primele automobile cu injectie pe benzina au aparut pe piata mondiala abia dupa vreo 4 ani...

Poate va intrebati de ce a aparut asa tarziu injectia de benzina, la vreo 80 de ani dupa injectia de motorina...
Raspunsul este simplu: motorina unge, in timp ce benzina degreseaza...

Cu alte cuvinte, intr-un sistem de injectie pe motorina (pompa de injectie + injectoare) ungerea o face insasi motorina.
Ceea ce nu se intampla daca folosesti benzina.
Toti "greii" industriei auto au muncit ani de zile ca sa rezolve aceasta problema care tine de proprietatile de ungere ale celor doua tipuri de carburant.

PS
Nu am cumparat nici o masina cu "turbo".
Cand este vorba despre aspecte personale, intotdeauna am mers pe principiul "Dude, keep it simple!"
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

Tot respectul. La mine la cursul de Motoare cred ca ne-a vorbit o ora de MAS, restul a fost MAC. De fapt, acum am in "rezervor" 2600 t păcură,  286 t motorină şi 20 litri de benzină, pentru un Yamaha 4 CP în 2 timpi (ah, mi-aduc aminte de Trabant când amestec uleiul cu benzina)
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

voicul

@Liviu M Am inteles de ce te-ai ars.
Nu e placut, dar daca erai in D aveai probleme. In RO, da, poate valoarea a scazut si va mai scadea, dar masina va merge. Pana sa fie interzisa in RO cred ca terminam PISI sau schimbi tu masina.

Alt aspect: pana cum 3 ani nu era nici o problema cu diesel. De fapt problema cu diesel a inceput in martie, cu rezultat: sanse mari sa nu poti intra in Hamburg curand.
Cum sa iei o decizie acu 7 - 8 - 15 ani si sa zici acum ca "m-am ars"?

Conteaza pe viitor sa fi in trend cu ce trebuie :)

neobluenet

In momentul de fata este o adevarata isterie legata de tot ce se baga in priza si va fi interesant ce se va intampla dupa 2022, cand toti producatorii vor avea cel putin o hibrida pentru fiecare clasa, iar numarul electricelor sau a hibridelor va fi mult mai mare. Presimt probleme de infrastructura si de materie prima - sigur vor fi constructori care vor da inapoi sau vor amana livrarile. Deja se intampla asta, vezi Golf GTE.

In timp ce europenii dezvolta hibride si turbo de litraj mic, cei de la Mazda au decis sa abordeze altfel problema, iar dupa lungi cugetari au ajuns la concluzia ca ar fi mai bine sa faca motorul pe benzina mai eficient si mai apoi sa se gandeasca la hibride. In momentul de fata ei au in oferta motoare pe benzina aspirate de 1.5L, 2L si 2.5L si diesel-uri turbo de 2.2L. Singurul motor turbo pe benzina este prezent pe piata nord-americana si este de 2.5L. Anul viitor vor sa lanseze comercial o noua tehnologie numita SkyActiv-X. Este un motor pe benzina, aspirat, aprins fie prin compresie, fie prin scanteie, in functie de turatie, presiune si nevoie de putere. La mers constant va functiona ca un diesel, iar la accelerari puternice va intra si bujia in functiune.

Tehnologia SkyActiv nu tine doar de motoare, are ca scop crearea unei masini centrata pe om. La viitoarea Mazda 3 vor aduce imbunatatiri la scaune si la structura pentru o mai buna antifonare. Probabil ca si alti producatori iau asta in considerare, insa in gama de pret unde e Mazda, cred ca economia primeaza.

Este un canal de youtube al unui tip care explica multe principii din industria automotive. Printre altele povesteste si despre tehnologia asta, iar intr-un video chiar a testat un prototip echipat cu versiunea beta a noului motor.


TibiV

Foarte buna prezentarea video.
Care spune ca de fapt stim doar ca aia de la Mazda vor sa faca un "hibrid" benzina/motorina (Otto/Diesel, ca nemtii ne manca ficatii in domeniul asta de peste 100 de ani...)

Nu stim daca Mazda va reusi.
Cei care se pricep cat de cat la subiect vor intelege ca, indiferent ce bagi in motor, intre CO si CC este o maaaaare diferenta.
Poti aprinde Diesel "rece" la temperatura mai mica (exista de zeci de ani) dar nu vad cum poti duce benzina la presiuni de MAC fara sa se autoaprinda la jumatatea compreiei....
Baiatul ala spune la 4.30 ca poti "scapa" de problema daca inchizi supapa de admisie mai tarziu...
Dar asta presupune CAME CU PROFIL VARIABIL !!!!...i
S-a mai incercat, la masini de +500 k Euro. N-a mers.

Deci mi se pare ca este "dead born"

Bine, eu sunt din "scoala veche", cu ceea ce se stia in anii aia.
Poate revolutioneaza Mazda ciclul TS (asta este pentru specialisti....) si atunci imi voi cere public scuze pe forum...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

kitsune

Poate nu neaparat came cu profil variabil. Poate elimina camele de tot si fac comanda supapelor cu actuatoare hidraulice comandate electronic. Se practica la motoarele navale. S-a inceput in a elimina tachetii si culbutorii cu sisteme hidraulice, apoi au eliminat arcurile si au pus pistoane cu aer, apoi au eliminat axul cu came si pompele de injectie si au pus "common rail" cu actionare electrohidraulica a injectoarelor, iar apoi au eliminat si camele ce comandau supapa de evacuare si au facut totul electrohidraulic, asa numitele "camless engines", ME de la MAN si RT Flex de la Sulzer
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

Liviu M

#508
Ce se obtine cu camele cu geometrie variabila nu e similar cu ce se obtine la "supapele cu timp de deschidere variabil" (VVT)? ???


TibiV

Liviu, cam pe acolo...

Quote from: yk17fox on June 02, 2018, 02:00:29 PM
Poate elimina camele de tot si fac comanda supapelor cu actuatoare hidraulice comandate electronic. Se practica la motoarele navale.
Pai motoarele tale sunt probabil semi-rapide (poate chiar lente...)
Cat mai inseamna astazi? 100-150 RPM ?
Incearca asta la motoare care ajung in mod curent la peste 6-7 mii RPM....
Sunt (cred eu) trei probleme:
1. Timpul disponibil la moto arele navale este de zeci de ori mai mare decat la cele rutiere. Timp lung=acceleratii si forte mai mici.
2. Fiabilitatea. La 50-75 deschideri/inchideri pe minut este una, la 3000 pe minut este alta.
3. Dimensiunile (la motoarele navale poti sa faci si "cabanuta de vacanta" intre cilindri. (Sau sa parchezi un autoturism...)

(in favoarea motoarelor navale: sunt motarele cu ardere interna cu cel mai bun randament. Aproape spre dublu fata de motoarele de pe autoturismele noastre...)

Stim amandoi ca inginereste orice este posibil.
Doar ca o solutie "fabuloasa" dpdv ingineresc poate ajunge la costuri care o fac inaplicabila pe scara larga...

PS
Poate gasesti o poza cu un motor naval la iesirea din fabrica. Sa inteleaga toata lumea despre ce dimensiuni vobim....
Mama proștilor este mereu gravidă... :)