Totul despre autoturisme

Started by Ionut, October 01, 2016, 11:19:33 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TibiV

Quote from: gruiarew on May 13, 2017, 11:58:26 PM
Quote from: TibiV on May 13, 2017, 01:50:40 AM
Orice carburant explodeaza doar sub forma de vapori, la concentratia stoichiometrica.
(...)
Asa cum am spus, nici dieselul nici benzina nu explodeaza.
Vaporii de diesel sau benzina, DA, explodeaza.

De obicei le zici bine, dar aici am câteva observaţii. Poate greşesc dar:

1. Motorina nu explodează. Benzina da. Motorul diesel n-are bujii care să facă scânteie la terminarea compresiei. Dacă exploda şi motorina nu cred că se mai încurca nimeni cu injectoare şi pompă de înalte.
Daca citesti inca o data textul cu care tocmai m-ai citat, asta am spus si eu.
Motorina nu explodeaza. Nici benzina nu explodeaza.
Dar VAPORII, da...

Sa ne intelegem. Explozia este prin definitie "arderea necontrolata" a ceva...
La Diesel nu poti sa ai ardere necontrolata, pentru ca tocmai de aia ai injectoare si pompa de inalta.

Hai sa incerc sa fiu mai "didactic"...

Diferenta intre MAS si MAC (benzina vs. Diesel) este (simplificat la "basic") cam asa:
1. La MAS (Motoare cu Aprindere prin Scanteie, adica pe pe benzina) introduci de la bun inceput in cilindru un amestec de carburant (benzina) si comburant (aer) la dozajul aproape stoichiometric (aproape, caci de obicei ardem amestecuri sarace din motive de reducere a consumului), amestec pe care il comprimi pana la un moment (presiune si temperatura) in care el, amestecul, nu s-ar autoaprinde (de aia ai cifra octanica, aia iti da "rezistenta" benzinei la autoaprindere) dar tu (inginerul motorist) decizi ca ala este momentul perfect pentru inceperea arderii. Si dai scanteia. Scanteie care nu face amestecul sa explodeze (Doamne fereste, distrugi motorul !) ci sa arda.
2. La MAC (Motoare cu Aprindere prin Comprimare, adica Diesel) bagi in cilindru doar aer. Atat. Prin compresie, cresti temperatura si presiunea aerului respectiv pana la punctul in care orice molecula de motorina intra in contact cu aerul la o asemeneaa temperatura si presiune se va autoaprinde. ((mult spus molecula, caci de fapt si motorina este un amestec de mai multe molecule...  Dar hai sa o lasam asa...) ) In momentul ala (este vorba de cateva grade de rotatie a arborelui cotit) tu decizi ca injectoarele trebuie sa inceapa sa bage motorina in cilindru.  Pe baza faptului ca motorina se autoaprinde (de aia are cifra cetanica, masoara "disponibilitatea" la autoaprindere). Evident ca nci la Diesel motorina nu explodeaza, ci arde controlat, pentru ca "pompa de inalta si injectoarele" injecteaza motorina pe durata decisa de tine, la debitul decis de tine. Despre calculul camelor unei pompe de injectie s-au scris tratate...

ATENTIE !!!
La ambele tipuri de motoare, "explozia" amestecului reprezinta o functionare defectoasa, care poate duce la distrugerea motorului !

Quote from: gruiarew on May 13, 2017, 11:58:26 PM
2. Nu arunca ţigara în găleata de benzină. Se evaporă oricum şi o să facă bum. Motorina nu sare în aer. Am văzut oameni fumând pe cisternă. De era benzină erau îngeraşi acum.

Repet iar si iar, totul tine de cantitatea de VAPORI ai respectivului carburant. Mai exact de concentratia existenta vs. concentratie chimic ideala pentru ardere (stoichiometrica).
Iar concentratia (in cazul carburantilor cu o suprafata libera, adica in rezervoare/cisterne) depinde mai ales de temperatura.
Evident ca benzina este mult mai volatila, deci produce vapori mult mai usor, la temperaturi mult mai scazute.
Pana la 20-25 de grade poti arunca linistit tigara in galeata de benzina, mai ales daca si adie un pic vantul. La 35 de grade, nu recomand... :D
Dar nici sa apropii tigara de gura unui bidon de benzina chiar si la doar 10 grade.

Aia care fumau pe cisterna de motorina ar fi putut fuma si pe una de benzina. Important este sa nu ajungi cu tigara in zona chepengului/trapei sau cum s-o numi.
La 35 de grade, si aia de pe cisterna cu motorina ar fi ajuns ingerasi daca faceau asta...

Quote from: gruiarew on May 13, 2017, 11:58:26 PM
3. Ce zici cu "arsul uleiului" se întâmplă rar la benzinare. La diesel e mai simplu şi pare a fi ceva legat de turbină. Benzinarul nu merge fără curent. I-ai luat contactul şi gata.

Pai tocmai ce ti-am explicat mai sus...
Iar in postarea din care ai citat am spus clar ca: "ai auzit de"harburi" gen Dacia anii 1970 care vara "intrau in autoaprindere", si nu le puteai opri nici cand scoteai cheia din contact... Ardea uleiul, nu mai avea nevoie de benzina."
Acolo am explicat ca uleiurile auto (da, alea din baia de ulei...) au temperaturi de autoaprindere pe la 140-160 de grade.
Fenomenul descris de mine (rar in ziua de astazi, dar frecvent in urma cu 30-40 de ani) aparea cand segmentii erau "varza" (masina consuma aproape tot atata ulei cat benzina) si in conditii extreme (se intampla doar vara...) vaporii uleiului din baia de ulei "scapau" pe langa segmenti, ajungeau in cilindrii deja incinsi, si se autoaprindeau.
Degeaba scoteai cheia din contact, degeaba nu se mai dadea scanteie... Puteai sa scoti si bornele de la baterie, tot degeaba.
Din cauza scaparilor pe langa segmenti, motorul (teoretic pe benzina) incepea sa functioneze ca un motor Diesel, dar nu cu motorina ci cu vaporii de ulei din carter...
Din punctul de vedere al autoaprinderii, uleiul de motor are o comportare mai apropiata de cea a motorinei decat de cea a benzinei...

Discutam oricand orice alte nelamuriri mai ai...
:cheers:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

alexandru_m

#136
Imi cer scuze daca intervin aiurea, dar descrierea motorului Otto suna cam asa:

"After 14 years of research and development Otto succeeded in creating the compressed charge internal combustion engine May 9, 1876. Otto found a way to layer the fuel mixture into the cylinder to cause the fuel to burn in a progressive, as opposed to explosive fashion. He referred to this as being a layered or stratified charge. This resulted in controlled combustion and a longer push of the piston in the cylinder rather than the explosion which destroyed all the engines attempted previously. "

Iar ciclul Otto este descris asa:

"Process 0–1 a mass of air is drawn into piston/cylinder arrangement at constant pressure.
Process 1–2 is an adiabatic (isentropic) compression of the air as the piston moves from bottom dead centre (BDC) to top dead centre (TDC).
Process 2–3 is a constant-volume heat transfer to the working gas from an external source while the piston is at top dead centre. This process is intended to represent the ignition of the fuel-air mixture and the subsequent rapid burning.
Process 3–4 is an adiabatic (isentropic) expansion (power stroke).
Process 4–1 completes the cycle by a constant-volume process in which heat is rejected from the air while the piston is at bottom dead centre.
Process 1–0 the mass of air is released to the atmosphere in a constant pressure process."

Din cate stiu in orice descriere a timpilor, indiferent ca e vb de MAC sau MAS, timpul 3 este numit "Ardere si Destindere", nicaieri nu apare termenul "Explozie".

Iar Tibi nu a zis nicaieri ca motorina de aprinde prin scanteie...

TibiV

alexandru_m,

multumesc!
:cheers:
Sunt cam ocupat acum, dar exact asta urma sa scriu....
Daca uneori explodeaza amestecul, atunci se spune ca a intrat in detonatie. Si este nashpa pentru motor.... ;)
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

voicul

In mare: desi masinile sunt intr-o anumita clasa, spatiul de depozitare e cel putin din calsa urmatoare, datorita lipsei motorului. Ex: E-up cam are spatiu de Golf, Golf-ul are spatiu de Passat.

Ce mașini electrice puteți achiziționa cu bonus de 10.000 de euro de la stat

Programul ,,Rabla Plus" și, mai ales, suma de circa 10.000 de euro oferită ca subvenție pentru achiziționarea unui automobil electric a făcut tot mai mulți români să ia în calcul achiziționarea unui așanumit vehicul Z.E. (cu emisii poluante zero).

Potrivit ministerului mediului, subvenţia acordată în cadrul programului ,,Rabla Plus" pentru maşinile 100% electrice este, în acest an, de 10.000 de euro. Sau, mai exact, 45.000 de lei. Cum bugetul alocat este de 45 milioane de lei, un calcul simplu arată că pot fi achiziţionate prin acest program maximum 1.000 de autovehicule electrice. Din acest an persoanele care vor să acceseze finanţarea prin ,,Rabla Plus" nu trebuie neapărat să caseze şi o maşină. Ei pot merge direct la dealer şi să solicite subvenţia de 10.000 de euro. În schimb, cetăţenii care au acasă o maşină mai veche de opt ani şi vor să o caseze pot adăuga la cei 45.000 de lei, încă 6.500 de lei obţinuţi ca primă. Astfel o maşină electrică poate fi cu 11.450 de euro mai ieftină pentru cumpărător. În ciuda acestei bonificaţii importante – mai mare chiar decât în state precum Germania sau Franţa - vor exista suficienţi doritori? Sau există destule modele pe piaţă care să atragă clienţii?

http://www.capital.ro/ce-masini-electrice-puteti-achizitiona-cu-bonus-de-10000-de-euro.html

TibiV

https://www.news.ro/economic/volvo-cars-renunta-la-dezvoltarea-unor-noi-motoare-diesel-din-cauza-costurilor-mari-1922410417132017051216986460

QuoteVolvo Cars va renunţa la dezvoltarea unor noi motoare diesel din cauza costurilor prea mari de reducere a emisiilor de oxid de nitrogen, a afirmat miercuri directorul general al producătorului suedez de automobile, Hakan Samuelsson, transmite Reuters.

"Din perspectiva de astăzi, nu vom mai dezvolta generaţii noi de motoare diesel", a spus Samuelsson publicaţiei germane Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Samuelsson a arătat că Volvo va continua producţia motoarelor diesel introduse în 2013 pentru respectarea standardelor referitoare la emisii, dar că cheltuielile generate de standardele anti-poluare mai ridicate nu ar fi justificate.
 
Potrivit acestuia, actuala generaţie de motoare diesel va fi produsă până în 2023.

În schimb, Volvo va investi în automobile electrice şi hibride, primul model electric urmând să intre pe piaţă în 2019.

"Trebuie să recunoaştem că Tesla a reuşit să ofere un astfel de automobil pentru care oamenii stau la coadă. În acest domeniu ar trebui să fie spaţiu şi pentru noi, cu o calitate ridicată şi un design atrăgător", a spus Samuelsson.

Şeful Volvo a afirmat anterior că reglementările mai stricte referitoare la emisii vor urca preţurile autompbilelor diesel până la un nivel la care modelele hibride vor deveni o alternativă mai atractivă.

În 2022, limita medie a emisiilor de dioxid de carbon pentru automobilele eurpene va trebui să scadă de la 130 de grame pe kilometru la 95 de grame, obligând companiile să investească mai multe în tehnologia gazelor de eşapament.

Automobilele diesel au o pondere de peste 50% în totalul vehiculelor noi înmatriculate în Europa, făcând regiunea cea mai mare piaţă de profil din lume.

Volvo, deţinută de grupul chinez Geely, vinde 90% din vehiculele offroad XC 90 în Europa cu motoare diesel.

Producătorii auto sunt supravegheaţi atent de autorităţile de reglementare, în urma scandalului legat de manipularea testelor de poluare de către Volkswagen.

Potrivit Goldman Sachs, înăsprirea reglementărilor ar putea adăuga 300 de euro pe motor la costurile motoarelor diesel, care sunt deja cu circa 1.300 de euro peste cele ale echivalentelor pe benzină.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

voicul

Apropo de motoare diesel:
La niste calcule facute situatia ar fi cam asta: la masinile de dupa 2010 mai mult ca sigur (dar e posibil cam din 2007), motoarele pe benzina sunt mai rentabile (costa mai putin) decat cele diesel.
Nu mentionez ca poti pune GPL pe benzina (stiu ca multi nu vor) si atunci ai ajunge cu consum cam jumatate decat cel de diesel.

Ex practic Passat B6:
2.0 FSI - 150cp benzina - 8.5l mediu
2.0 TFSI - 200 cp benzina - tot 8.5l mediu
1.8 FSI - 160 cp benzina - 8.2 l mediu
2.0 TDI - 170cp diesel - 6.5l mediu

Tinand cont ca benzina egal cu motorina in ziua de azi si TDI cam mai scump cu 1500e fata de motor benzina (pret care se cam mentine si dupa 5 - 10 ani) cu 1.5 e economie la 100 km la diesel fata de benzina - rezulta ca scoti cei 1500e in 100.000 km.
Nu se ia in calcul ca motorina are costuri de intretinere mai mari decat benzina sau diferente impozit si RCA pt diferente de litraj 1.8 benzina are cai de 2.0 TDI.

Este doar o simulare, dar la masini de dupa 2013 ajungi ca scoti banii in 300.000 km SI cati tin o masina atat, cu concluzia: e mai ieftin motorul pe benzina.

dr4qul4

Dar la masinile mai dese avem altfel:
Astra 1.4 100 CP consum in Bucuresti 11%. Pe autostrada la 140 km/h undeva la 8-9
Ford Focus 1.6 115 CP consum in Bucuresti 6,5%. Pe autostrada la 140 kmh...6.

Sau cel mai bine fa o comparatie la Logan 1.4 vs 1.5. Diferenta e de vreo 50% in favoarea dieselului, care are si cuplu mai mare (si nu te rogi de el)
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

voicul

Vorbesc in general si ca fiecare sa isi faca un calcul inainte, nu sa presupuna ca e mai rentabil un diesel (adica este mai rentabil, dar dupa cat timp?, dupa cati km?).

Dar am gasit:
Nivelul de echipare de top este Laureate, iar preţurile Daciei Logan în această echipare, în funcţie de motorizare, sunt următoarele:
8.700 euro - motorizarea pe benzină 1.2 16V, 75 CP
9.800 euro - motorizarea turbo pe benzină 0,9 TCe, 90 CP
10.600 euro - dieselul 1.5 dCi, 75 CP
11.200 euro - dieselul 1.5 dCi, 90 CP

90 cp benzina cu 90 cp diesel - diferenta de 1400e consum benzina 5l mediu si 3.6l diesel - 1.5 eur - amortizare diferenta cam 140.000 de km, cam 14 ani sa ajungi la 0 (fara diferente de intretinere mai mari la diesel)

La 75 e cam la 100.000km, mai decent.

dr4qul4

5 si 3,6 ? Mai degraba, la mers normal, e dublu.
Din experienta mea, la mers similar, si cu masini similare, intre diesel si benzina e o diferenta cam de 3 litri/100km. Adica 3,15 euro la 100 km.
La 15.000 de km/an (doar atat mai merg acum, si mergeam 30-35 inainte), economia e de vreo 470 euro/an.

Daca este mare diferenta (reala) de 3l/100 km, mai mult la benzina decat la diesel, sa spuna ceilalti. Dar un consum mediu! 3,6% si 5% mi se pare o gluma buna.
Eu nu am scos sub 5 nici macar pe autostrada pe pilot automat  :lol:



Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

voicul

A trebuit sa iau consumul oficial. Dupa scandalul  VW s-au recunoscut consumuri mai mari.

Intradevar se pot lua multe lucruri in considerare, inclusiv ca la un moment dat diesel era cam cu 0.1 eur mai mult decat benzina, dar si consumuri mult mai mari odata ce masina are 5 - 10 - 15 ani.
La fel conteaza si cati km mergi, pentru ca diesel-ul este mai economic, dar posibil nu pentru tine, daca iti recuperezi banii la 100.000 km si tu faci 5000 pe an.

Eu am vrut sa atrag atentia, pentru motorizarile de dupa 2010 (posibil si unele din 2006 - 2007 in sus) si de aici fiecare isi face calculele.
Sunt masini la care ajungi pe 0 in intervalul 200.000 - 300.000km care pentru multi este distanta condusa intreaga viata (40 - 50 de ani).

TibiV

voicul,

foarte bun exemplul cu Logan.
Si da, comparatia o faci pe consumul oficial (doar nu o sa minta la motorina si sa spuna adevarul la benzina).

Si evident conteaza foarte mult cat utilizezi masina.
Navasta are un Logan care implineste in aceasta luna 10 ani.
Si care nu a ajuns inca la 50.000 de km, desi merge zilnic la munca cu ea - dar asta inseamna vreo 7 km/zi....
Ce rost ar fi avut sa "ingop" banii in Diesel ? Pana acum nu as fi recuperat nici jumatate din diferenta de pret.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

Nu minte nimeni la motorina si spune adevarul la benzina. Se minte pentru ambele. Dar se minte in jos.
Scazand valorile, automat scade si diferenta.

Eu am comparat Astra 1.4 benzina din 2010, cu focus diesel 1.6 din 2012. Si fordul avea si putere mult mai mare. Iar consumul era de minim 3. la astra era o diferenta de vreo 2% pe autostrada intre 120 si 140 kmh!
La focus observam diferenta doar de la 160 in sus. Astra abia prindea atat.
iar cuplul (Nu cp) este mult mai mare la diesel.
Si nu sunt fan diesel. Cat pe aci sa-mi iau Prius la vremea aceea. Cred ca hibridul e viitorul apropiat. Electricul abia peste vreo 20 de ani la noi  Nu e de ajuns sa se faca statii de incarcare. Trebuie tehnologie noua ca doar nu vom sta 1 ora la "benzinarie" sa incarcam masina.
Si inca nu am vazut nici macar parcari subterane construite cu gandul la asa ceva. Iar la bloc vechi e imposibil.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

TibiV

Quote from: dr4qul4 on May 17, 2017, 11:16:59 PM
Nu minte nimeni la motorina si spune adevarul la benzina. Se minte pentru ambele. Dar se minte in jos.

Just for fun... :lol:

https://www.theguardian.com/environment/2013/mar/14/car-manufacturers-manipulating-fuel-efficiency-tests

Quote
Car manufacturers manipulating fuel efficiency tests, says report

Campaign group says carmakers exploit loopholes in EU law to achieve favourable but unrealistic miles/gallon results

Drivers who find that the fuel efficiency in their new car doesn't match up to the claims made by the manufacturer, now know it is not their driving to blame. A new report reveals that carmakers routinely manipulate official UN-backed miles/gallons tests, with a series of tricks including stripping the car down to weigh as little as possible, overinflating the tyres and testing in the thin air at high-altitude tracks.

The tricks of the trade are listed in a report by the Transport & Environment campaign group (T&E), which suggests the official fuel consumption cited by car manufacturers is on average almost 25% lower than that achieved in reality, and in some cases 50% lower.


Among the 20 creative but legal ways European carmakers exploit loopholes and boost official performances are: taping over cracks around doors and grills to minimise air resistance, using special super-lubricants, stopping the car's battery recharging, adjusting the wheel alignment and brakes, and testing at unrealistically high temperatures and on super-slick test-tracks.

Greg Archer, clean vehicles manager at T&E, says: "This new evidence shows that carmakers in Europe are cheating their own customers by manipulating official tests, which leads to thousands of euros of additional fuel costs for drivers.
    They are also cheating legislators, as EU laws intended to reduce CO2 emissions from cars and vans are only being met in the laboratory, not on the road. The only way to rebuild this trust is by closing loopholes in the current test procedures, to ensure that cheaters never prosper.
"

New tests which reflect better modern driving conditions are expected to be introduced to Europe in the next few years. But carmakers are said to be trying to delay their introduction.

The official mileage test, called the New European Driving Cycle, was set up 30 years ago and is administered by a UN subsidiary body called the World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WFHVR). It is supposed to represent the typical usage of a car in Europe. But, T&E's report found, lax testing procedures are allowing carmakers to manipulate the official tests to produce unrealistic and flattering results.

T&E's report said: "Testing and checks on production vehicles are inconsistent and inadequate, with manufacturers paying the organisations undertaking and certifying the tests." It added that, when the tests were introduced, "no one expected carmakers to adjust the brakes, pump up the tyres, and tape up all the cracks to reduce the air and rolling resistance. These practices are now commonplace, with testing facilities being paid to optimise the results of the tests."

It concluded: "There is no evidence that carmakers are breaking any formal rules – but they don't need to – the current test procedures are so lax there is ample opportunity to massage the test results."

The Society for Motor Manufacturers and Traders said in a statement: "We support enhancements to the test procedures and are contributing to the development of a new test cycle [which is] designed to better represent real-world driving." The SMMT said the mileage data was "prone to error" because "a limited number of vehicles" were tested, but added: "Vehicle manufacturers carried out more than 3,500 independently verified tests in accordance with detailed legal guidelines set out by the European Commission. Each model received an initial test, which is followed by random monitoring of the same types of vehicle as they leave the production line, taking the overall test numbers into the tens of thousands."

Raw mileage and emission data is not made public by European carmakers, who only advertise combined figures of laboratory and other tests done on new cars. T&E says it obtained the data on the condition it did not identify the models or manufacturers. Data in the report for the "real world" driving by the public was obtained from online fuel mileage calculators and databases, including Spritmonitor.de, which allows drivers to compare their experiences with million of others.

Furthermore, testing undertaken for T&E by an independent laboratory found that older vehicles performed on average 19% worse in real world conditions than the results obtained in official tests. For newer models the average difference was 37%.

"By creative interpretation of the test procedures carmakers are able to achieve multiple small improvements that lower the test results," the report said. It added: "The current procedure also inexplicably allows the CO2 results declared by the manufacturer to be up to 4% below the measured results." The WFHVR, based in Switzerland, did not respond to requests for comment.

dr4qul4,
data viitoare cand pleci la drum, scoti fisele de la alternator, lipesti scotch peste fantele portierelor si umfli caucuciucurile la 4 bari...
Ah, si nu uit... Intai faci un scurt traseu de minim 10 km, ca sa ajunga motorul la temperatura optima... :lol:
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

adiarc

Eu recunosc....sunt fan diesel....inca....cel putin pe gama de motorizări mai mici...e clar pt mine.La motoare turbo mai mărișoare ,începând cu un 1,6 ( sau chiar 1,4 - am un prieten cu un Hyundai nou 1,4 ,140 CP, care e f.f.sprinten ) poate sunt progrese mari,dar am dubii legate de fiabilitate,atunci cand faci multi km si ii dai forja.

Am mers acum cateva luni cu un Renault Clio ,aproape nou 1,2 75 CP ( doar eu ,fara clima,fara bagaje )....la deal pe Hula Bradului,mi S-a părut nu doar puturos....dar un motor execrabil....efectiv apeși pedala si nu se intampla aproape nimic..( Clio e mai ușor ca un Logan ).....tocmai pentru asta as fii oricând dispus sa dau ,aprox 1200 de euro in plus,pt a simți plăcerea cuplului diesel...
"Eficienta" cnair...claimuri de sute de milioane de lei,puse pe tava constructorilor pentru proiecte inexistente ( LD2 sect E ; LD 3 ; A10 )

DESFIINTATI compania Antiinfrastructura

voicul

Quote from: dr4qul4 on May 17, 2017, 11:16:59 PM
Cred ca hibridul e viitorul apropiat. Electricul abia peste vreo 20 de ani la noi  Nu e de ajuns sa se faca statii de incarcare. Trebuie tehnologie noua ca doar nu vom sta 1 ora la "benzinarie" sa incarcam masina.
Si inca nu am vazut nici macar parcari subterane construite cu gandul la asa ceva. Iar la bloc vechi e imposibil.

Din punctul meu de vedere hibrid-ul e o tehnologie peste care se cam poate sari (economisesti cam 3000e la 100.000km, bani pe care curand o sa ii bagi in alte baterii. Calculul e cam aproximativ, dar nu prea faci mare afacere).

In general este greu daca stai la bloc, dar acest greu cam dispare odata cu Zoe (aparitie 1 oct sau noiembrie 2017). Autonomie - 400 km (fapt divers: cu rezervorul de gaz 52l - intra cam 42 - 44l eu fac in oras cam 300km).
Statii: surprinzator, dar in B sunt deja vreo 30 - 40.
Timp de incarcare - cam mare, dar poti sa incarci cat faci cumparaturile (sunt la Mega Image/Kaufland/Cora in parcare). Sigur intr-o ora sau 2 nu e plin dar ai vreo 70-80% deci autonomie de 300km. E pe gratis curentul :).
Mai ai si in Mega Mall - si acolo poti sta lejer 3 - 4 h.

Sigur ca trebuie sa te organizezi ca la carte cu incarcarile astea ... nu e asa simplu, dar:
Zoe o sa coste 20.000 (cu toate tichetele Rabla incluse) bani pe care ii scoti in 150.000 - 200.000km, in mare cam 20 de ani. Nu e foarte repede, dar daca faci km, este mai rentabil decat sa iei un apartament sa il inchiriezi. Sau: azi dai 20.000 de euro si in 200.000km ai 20.000 euro in cont.
O problema reala: daca ti se fura cablurile - doar alimentezi la prize publice.

Si mai bine: Ampera-e 2017 are autonomie de 500km+, dar deja ar fi cam de la 30.000 euro cu toate tichetele Rabla.

Daca nu ai priza ta, intradevar iti trebuie organizare si plan pe care sa il cam respecti spre 100%, dar totusi deja e cam posibil sa ai electrica chiar daca stai la bloc.