News:

API te vrea în echipa din București!

Main Menu

Totul despre autoturisme

Started by Ionut, October 01, 2016, 11:19:33 AM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

voicul

Te cam inseli cu GPL-ul:
"În jur de 1 milion de maşini au GPL în România, adică una din patru maşini. Este o tendinţă în creştere, a declarat la ZF Live Răzvan Mitu, CEO Bulrom Gas." - si asta era in 2015.
http://www.zf.ro/companii/energie/video-zf-live-cate-masini-au-gpl-in-romania-si-cat-costa-montarea-unei-instalatii-14143955
Dar se vede simplu in numarul de staii GPL din tara.
Ideea este ca putin isi si pun semnul de GPL in parbriz.

Eu stiam doar ca Dacaia a mai facut niste Logan-uri pe GPL.

strumf11

Puterea calorica a CNG-ului este mai mica decat a GPL-ului dar este preferat din 2 motive: este mai ecologic decat GPL-ul (de benzina si motorina nici nu discutam) si in caz de scurgeri se disperseaza usor in atmosfera, fiind mai usor decat aerul (pericol mai mic de incendiu).

Sent from my HTC_M10h using Tapatalk


perfidus

^^ Amandoi avem dreptate. 
Eu tin minte de la fizica, unde puterea calorifica se exprima in KJ/Kg.
Daca iei puterea calorifica molara, este invers si atunci ai si tu dreptate.

Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

TibiV

Quote from: perfidus on May 07, 2017, 12:37:47 AM
Daca iei puterea calorifica molara, este invers si atunci ai si tu dreptate.

Asta este imposibil dpdv fizic...
Va spune unul care a facut Masini Termice...

PS
Nu imi dau cu parerea cum este de fapt...
Daca am invatat un lucru in facultate, acela este ca nu discuti fara tabelele in fata...
Habar nu am ce putere calorifica au cele doua substante...
Va pot spune spune doar ca ambele sunt la fel de periculoase "ambalate" in recipienti sub presiune la bordul unor vehicule in miscare pe sosele...
Or fi unele mai "eco" decat altele, dar sunt bombe pe roti.

Iar la capitolul "eco" am mari dubii... Gazul Natural Comprimat este pana la urma gaz natural... Extras din pamant, la fel ca petrolul... O "saracire" a resurselor" Terrei... De acord ca este prin definitie "mai curat", cu mai putin sulf si alte "mizerii"... Dar este tot un consum de "energie fosila", in curs de epuizare...
Da, de acord ca o termocentrala pe gaze naturale este mai putin poluanta decat una pe pacura si mult mai putin poluanta decat una pe carbune.
Dar nici una dintre ele nu este "ECO". Toate ard resurse neregenerabile...

Este o contradictie de termeni sa vorbim despre GNC ca "eco"...
ECO nu pot fi decat eolian, solar, geotermal, etc... Regenerabile "natural", care nu consuma resursele (clar limitate) ale subsolului...
Din acest punct de vedere, lemnul/padurea sunt mult mai "eco". Daca le lasi in pace, se regenereaza.
O punga de gaze naturale epuizata, nu se regenereaza...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

perfidus

TibiV, +1 la partea cu ECO (probabil fiindca rezulta mai putine noxe au considerat ei ca e mai ECO) - e o abureala.

PS. Si cand am zis invers nu ma refer in general, am vrut sa zic ca se inverseaza clasamentul in cazul particular GPL vs. CNG . Intervin mai multe elemente (masa molara mai mare a butanului si propanului, densitatea la temperatura ambianta mai mica a metanului)
Am vrut mai devreme sa pun si "tabelele" dar am considerat ca nu are rost sa poluam topicul.
Autostrada Pitesti - Craiova (A12) e ingropata. Se prefigureaza Drumul Expres CrPit (DEx12).; Contract semnat Tr.1 12.2018 - Tirrena Scavi ; Tr.2/L1&L2 finalizat - Spedition UMB ; Semnare contract Tr.3 si Tr.4 16.09.2020  - Spedition UMB ; Licitația pentru ,,Centura de ocolire Craiova Varianta Sud DN 56- DN 55- DN 6" - contract semnat 14.01.2022 - Rizzani de Eccher; "Constructia Variantei de Ocolire Targu Jiu – Finalizare Lucrari" - contract semnat 22.09.2020 - S.E.C.O.L. - stadiu lucrari 60%; "Reabilitare DN 6, Alexandria – Craiova, Lot 2: km 132+435 – km 185+230 – Relicitare" - contract semnat in 08.03.2022 - Ozaltin Inșaat

voicul


voicul

Personal am pierdut intre 1500 si 2000 de euro pentru ca nu mi-am facut masina mai repede "bomba pe roti".
Au mai ajutat de asemenea siguranta unora in a arunca vorbe pe fereastra fara nici macar sa aiba habar ... sa citeasca, dar sa citeasca studii de specialitate ce inseamna o instalatie moderna de GPL pe masina.
Si asa, pentru ca oricum lua foc butelia, se f**tea motorul si oricum se ardeau injectoarele am facut 40.000 de km doar pe benzina.
Dupa care am inceput sa citesc SI a 2-a zi, mi-am pus GPL.

Aici e o descriere pe scrut, care arata ce stiam si eu: intai iti explodeaza rezervorul de benzina sau motorina si DUPA cel de GPL. http://www.supergaz.ro/siguranta-in-exploatare/
Concluzia este: pentru a evita orice problema s-au impus niste norme draconice la instalatii GPL.

dr4qul4

Sunt norme draconice printre care si interdictia de a folosi pasaje subterane sau parcari inchise. Tu respecti aceasta restrictie?

In rest ai dreptate si GPL-ul nu face rau motorului (dovada taxiurile din Bucuresti cu 300.000+ km) si nici nu explodeaza. Dar nici dieselul nu explodeaza. Doar benzina.
Ca sa explodeze GPL-ul sau dieselul trebuie sa nu se sparga rezervorul si sa ia foc in jurul lui ca sa fie incalzit din exterior.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

TibiV

Orice carburant explodeaza doar sub forma de vapori, la concentratia stoichiometrica.

Daca ai o galeata de benzina (Atentie! Galeata, cu gura larga....) poti sa stingi tigara in benzina !
Daca pui 50 mililitri de benzina intr-o "doza de Coca-Cola" si o tii la soare (la temperaturi de peste 30 de grade) si pui aceeasi tigara in dreptul "fantei", te vei alege cu arsuri de toata frumusetea :D

Niciodata nu explodeaza lichidul (nu are cum, caci nu are comburantul=oxigen), explodeaza doar amestecul "gata preparat" de vapori/gaz + oxigen, la dozajul din manualul de chimie...

Cazurile alea cu apartamente de bloc care "explodeaza" cand locatarul aprinde lumina in bucatarie sunt fix cazurile nefericite...
Daca concentratia de gaz natural este sub 10% poti sa aprinzi lumina linistit...
La fel de linistit poti sa o aprinzi daca concentratia a ajuns la (improbabil) peste 25%.

Problema este ca locatarul "simte miros de gaz" (si aprinde lumina) fix pe la 15%-17%...
Adica fix la "amestecul stoichiometric".
Sub 12% amestecul este "prea sarac" ca sa explodeze", are prea putin carburant...
Peste 20% amestecul este "prea bogat", are prea putin oxigen ca sa explodeze....

Cam despre asta este vorba in ingineria motoarelor... Sa reduci consumul specific prin aducerea amestecului la "saracirea minima" la care totusi sa arda, consumand toate moleculele de carburant disponibile....  Adica sa nu arunci molecule nearse de benzina pe teava de esapament... (Asta face de exemplu un Mustang '70, asprirat, carburator dublu corp...  Undeva la 10-15% din benzina trece "neatinsa" prin motor direct in esapament...;)

Quote from: dr4qul4 on May 12, 2017, 11:05:47 PM
nici dieselul nu explodeaza. Doar benzina.
S-o crezi tu...
Asa cum am spus, nici dieselul nici benzina nu explodeaza.
Vaporii de diesel sau benzina, DA, explodeaza.
Ai vazut vreodata pacura de aproape ?
Este "vartoasa" cam cum era marmelada comunista... :)
Eu am vazut cu ochii mei la laborator cum "marmelada" asta (pacura) incalzita in vas cu apa (fara contact cu flacara, doar cu aerul atmosferic...) la 80 de grade devenea foarte "lichida" iar la 140 de grade se autoaprindea !
Repet, fara contact cu flacara!

De fapt, daca vei cauta orin literatura de specialitate, vei vedea ca uleiurile de motor pentru MAI (motoare cu ardere interna) au temperaturi de autoaprindere undeva intre 140 si 160 de grade Clesius !...

Asta este unul dintre motivele pentru care sistemul de ungere al motoarelor este foarte pretentios, si necesita calcule extrem de laborioase...
(Sunt sigur ca ai auzit de "harburi" gen Dacia anii 1970 care vara "intrau in autoaprindere", si nu le puteai opri nici cand scoteai cheia din contact... Ardea uleiul, nu mai avea nevoie de benzina... :D )

Revenind la GPL...
Evident ca un dispozitiv GPL corect intretinut nu prezinta nici un risc in conditii de funtionare normala...
El devine "bomba pe roti" doar in doua situatii:
1. Proprietarul il instaleaza dar nu il si intretine (destul de probabil la mentalitatea romaneasca)
2. In caz de accident, iar atunci nu poti evalua cum si pe unde se va fisura/sparge sistemul ...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

dr4qul4

noi aici vorbim de masini. Cate dieseluri ai vazut tu sa explodeze?
Daca se sparge rezervorul si motorina/gazul ies afara, ai doar sanse teoretice sa explodeze. Va arde cu flacara mai mare, dar nu va fi o explozie care sa te arunce.
Asta se intampla pentru ca vaporii de gaz se disperseaza rapid in aer.
Doar daca nu se sparge rezervorul si se incalzeste din exterior poate sa explodeze pentru ca explodeaza vaporii din rezervor.
Benzina se evapora mult mai repede ca motorina si vaporii se disperseaza mult mai greu ca cei de gaz. Adica raman in zona in care se produce fisura si de asta explodeaza.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

voicul

Chiar nu am am vazut nici un tunel/pasaj care sa nu permita intrarea cu GPL. Am mai vazut niste parcari care pun semnul, dar nu te intreaba nimeni de sanatate, mai ales ca multi nu au semnul in parbriz.

Ca si masina si instalatia GPL merge bine daca este intretinuta si cu revizii la timp.

dr4qul4

Teoretic, poti fi amendat cand treci prin orice pasaj din Bucuresti, pentru ca exista acest indicator .
Tu si oricine transporta o butelie, chiar si de aragaj. Da stiu, nu te intreaba nimeni, dar asteapta sa avem o explozie cauzata de GPL intr-un pasaj/parcare inchisa si sa vezi atunci controale.
De fapt poti fi amendat si daca ai cateva canistre de benzina in portbagaj!

Moldovenii au mers mai departe si au modificat semnul ca sa fie mai clar. Desi scrie GPL, interzice si CNG.
GPL defect

PS. mie masurile mi se par absurde. Sansele sa explodeze o instalatie GPL (montata de o firma autorizata) sunt infime. Si momentan este cea mai putin poluanta sursa de energie pt autoturisme care sa fie si ieftina si sa ofere si autonomie.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024

TibiV

Colegul care m-a contactat pe PM...
Din greseala am sters mesajul.
Mai trimite-l odata te rog.
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

voicul

#133
O fi, dar eu imi mentin afirmatia ca nu am vazut nici un semn nici cu GPL, nici cum ai pus tu, la nici un pasaj/tunel prin care am trecut ... inclusiv in afara tarii.

Pasaj Obor
Nici aici nu e si e recent deschis: Tunel A1

Da, la parcari mai sunt.

dr4qul4

Daca nu le-ai vazut inseamna ca ai o problema mare! Ele sunt prezente la toate psajele din Bucuresti. Inclusiv la Obor! Dar sunt puse acolo unde trebuie, la inceputul rampei ca sa poti ocoli pasajul pe sus.
Da-i putin mai in spate si o sa-l vezi.
Cocoase inutile care ne vor afecta zeci de ani:
1. Focsani 2. Boita 3. Balcauti
"multe multumiri" proiectantilor
2. Pariu cu hefaistos: 200 lei: UMB nu deschide nimic (min 9 km, chiar si HP)  pe A7 înainte de 15 iunie 2024