News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Io

La vremea cind incepusem serios sa studiez chitara electrica abandonind studiul pianului mi-a cazut in mina o carte pe care am devorat-o si care e la loc de cinste si azi in biblioteca mea: "Acustica si muzica". A fost scrisa de un inginer de cale ferata (cred), Dem Urma.
Undeva in carte autorul vorbeste despre "armonice de trafic", banuiesc ca e vorba despre miscare pe calea ferata. Ce sint totusi armonicele alea? Exista aplicabilitate si la alte sisteme de transport?
Multumesc anticipat pentru raspuns.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

subway

As inclina sa cred ca e vorba despre <glasul rotilor de tren> sau mai concret vorbind despre <tiuitul> sinelor ce prevestesc sosirea trenului asa cum facea Winetou cand punea urechea pe calea ferata...daca esti bucurestean poti experimenta pe viu chestia asta pe calea de tramvai de pe bdul Timisoara...

Io

#1172
Nu este cazul de asa ceva, cartea e cit se poate de serioasa si autorul deloc un sansonetist ...
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.

subway

#1173
Si eu am fost cat se poate de serios in pofida tonului aparent glumet, sina de cale ferata e precum coarda de ghitara, are o frecventa proprie de vibratie si nenumarate armonici superioare, e suficient sa o atingi cu ceva ca sa vibreze si sa <cante>, fara gluma!
Ti-o spune cat se poate de ferm tot un inginer de cai ferate, drumuri si poduri, care oricat de surprinzator ar putea parea, la viata lui a urmat opt ani de zile scoala de muzica la clasa pian si a si cantat la chitara in trupa rock a liceului pentru placerea lui si a colegilor!...asa ca poti avea toata increderea draga <colega>.
Precum vezi nici eu nu sunt <sansonetist>, imi displace <caterinca> si maneaua ieftina, iubesc Bach si muzica <hard>=grea, armonia aceea profunda, a <sferelor>, care merge direct la minte si la suflet, nu la <lingurica>
;)

salman rushdie

#1174
^
Armonicele sunt vibratiile generate secundar de un sunet muzical compus, sunete simple se emit cadru adecvat, de obicei de sintetizatoare! Instrumentele muzicale precum si vocea emit sunete compuse. Ca sa explic simplist, un sunet are 15 armonice, incepand cu o octava, continuand cu cvinta, cvarta si restul intervalelor mai mici. Sunt absolvent al UNMB, sectia muzicologie,  capitolul despre fiziologia sunetelor e imens, iti pot recomanda "Tratat de teoria muzicii" al lui Victor Giuleanu aparut in 1986, probabil unul dintre cele mai bune tratate de teorie din toate timpurile! Da, sina e un fel de coarda mai groasa, genereaza vibratii in zona acuta spre ultrasunete care se disting stand cu urechea pe sina sau deloc, urechea omului nefiind capabila de a le  distinge, pot fi distinse de delfini, casalot sau balene!

subway

#1175
^ Din masuratorile efectuate la calea de rulare a metroului bucurestean frecventa proprie a suprastructurii e undeva la 200Hz, pana la ultrasunete sunt destule armonici din domeniul <audio>.
Infrastructura caii porneste cu frecvente din zona infrasunetelor. Problema e ceva mai complexa dar in principiu sina e struna iar tunelul e cutia de rezonanta, exact ca la chitara.
;)
P.S.
Delfinii comunica prin ultrasunete, balenele prin infrasunete.
Spectrul audio se intinde de la 20Hz la 20000Hz.
Nota do din mijlocul claviaturii pianului are 261Hz.
De ce o coarda vibranta emite armonici si nu doar frecventa proprie de baza are tot o explicatie fizica privind modurile proprii de vibratie dar cred ca depasim cadrul unei simple discutii <ca-n gara>, desi nu mi-ar displace sa continuam si sa facem o <transpunere> a termenilor muzicali in legile fizicii sau invers.

dan tm

In gara ( ca si ,,in centru") poti discuta orice.De aceea sint discutii ca in gara.Poate ar fi bine sa venim si cu discutii ,,din gara".

Pina la urma e interesant de aflat ca cineva din domeniul muzical s-a aplecat asupra sunetelor caii ferate mai mult decit o face poporul in genul ,,tuc -dug, tuc-dug" sau ,,uuuu-ciu-ciu".

Si mai interesant e ca printre pasionatii de fiare sint si unii care au studiat muzica.

subway

Cea mai haioasa <explicatie> e aia ca rotile de tren fac <tzak-tzak> din cauza de pi R patrat!
:) :) :)

cristi5

Quote from: subway on January 11, 2019, 06:06:09 PM
Nota do din mijlocul claviaturii pianului are 261Hz

Asta e o conventie. De fapt nota de baza e La (A), frecventa diapazonului (si a tonului de la telefon) care azi este standard 440Hz.

Dar pianul si orice alt instrument cu coarde se poate acorda pornind de la alta frecventa pt La, si apoi restul corzilor sunt acordate in functie de intervale (semiton, ton, terta, cvarta, cvinta...). Nota cu o octava mai sus va avea totdeauna frecventa dubla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch

Quote
From the early 18th century, pitch could be also controlled with the use of tuning forks (invented in 1711), although again there was variation. For example, a tuning fork associated with Handel, dating from 1740, is pitched at A = 422.5 Hz, while a later one from 1780 is pitched at A = 409 Hz, about a quarter-tone lower. A tuning fork that belonged to Ludwig van Beethoven around 1800, now in the British Library, is pitched at A = 455.4 Hz, well over a half-tone higher


subway

#1179
Am dat exemplul cu nota do pentru ca are o frecventa apropiata de frecventa pe care am specificat-o pentru calea de rulare ca sa va faceti o idee cam care e <inaltimea> acelui sunet situat ca si nota la de 440Hz pe mijlocul claviaturii.
P.S.
Un pian se acordeaza conform unor reguli clare nu asa doar dupa ureche. Cum ai mai putea interpreta un concert <la patru maini> pe doua piane acordate diferit??? Sau cum ar suna un acompaniament de flaut sau piculina daca nu ar fi acordate corect instrumentele de suflat intre ele intr-o fanfara?
Diapazonul modern are 440Hz, cele mai vechi aveau 435.
Problema acordajului desi pare simpla, nu e. Solutia acceptata pana in zilele noastre a fost clavecinul bine temperat.
Ca sa intelegi in profunzime o problema nu e suficient sa lecturezi wikipedia <in diagonala>.

cristi5

#1180
Fireste ca intr-o orchestra toate instrumentele sunt acordate cu aceeasi referinta (ex. acelasi diapazon sau dupa unul din instrumente). Asta fac pana si lautarii, inainte de prima manea, canta niste La-uri.

4 maini sunt 2 oameni pe acelasi pian deci acolo nu e problema, cat timp pianul e acordat :)


subway

#1181
Am spus patru maini pe doua piane, suficient de exact ca sa priceapa tot omul.
Acordajul unui pian e o operatiune extrem de migaloasa, poate sa dureze si o zi intreaga.

Ionut

Deci pana la urma fac rotile de tren muzica sau nu?

subway

#1183
Evident ca da!
Au si ele o frecventa proprie de rezonanta...si uite asa ajungem din nou in gara, la nenea care da cu ciocanul in roti ca sa auda cum <canta> ele!!!
;)

cristi5

Quote from: subway on January 11, 2019, 08:45:07 PM
Un pian se acordeaza conform unor reguli clare nu asa doar dupa ureche.

Regulile sunt f clare dar tonul de la care se porneste nu e batut in cuie. Exista si alte variatii (de ex tonul nu se imparte in 2 semitonuri fix la jumatate, se zice ca Bach folosea 4/9 si 5/9 cand a scris "clavecinul bine temperat")

Si da, se face dupa ureche in sensul ca numai cei cu ureche fina puteau sa acordeze piane si faceau bani frumosi. Acum cu electronice/app-uri care asculta nota si spun daca e corecta, poate e mai accesibil.