News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

adymartianul

Niste date de la ZF. Click pe poza pentru o rezolutie mai mare.


Untitled by Ummet Ozcan, on Flickr

carutasul

Problema numărului de vagoane mi se pare cumva legată și de eficiență, pentru că eu cred că tarifele CFR sunt acum prea mari. Eu zic ( e drept, așa din burtă, că n-am cifre) că singura soluție e scăderea tarifelor și umplerea trenurilor. În anii '90 cu mașina făceai București-Constanța în cât timp? Cinci ore probabil, poate mai mult în sezon. Normal că nu era concurență. Acum pentru viteză ai avionul, trebuie cumva să te poziționezi între ele: să fie mult mai ieftin ca avionul, și, dacă tot ajunge în același timp ca mașina, măcar să nu te coste de trei sau patru ori mai mult . E avantajul că mergi totuși în condiții bune, eu am mai mers fix din acest motiv, dar pentru familii comparația la preț e prohibitivă ( mai ales că mergând cu trenul mai trebuie să folosești și transportul local la destinație). Ori singura soluție pe care o văd e ieftinirea biletelor și mărirea bazei de călători. Sigur se poate, la Softrans mereu am rezervat din timp bilete, deci la jumătate de preț ei umplu vagoanele . 

etravel

#1082
Quote from: carutasul on November 06, 2018, 10:19:44 PMOri singura soluție pe care o văd e ieftinirea biletelor și mărirea bazei de călători.
Ieftinirea nu e singura  solutie. Trebuie schimbata politica tarifara cu totul - conditii tarifare mult mai flexibile ( cu x ore inainte de calatorie sa iti poti schimba data de calatorie online, de exemplu, sau la casa, fara plati suplimentare, penalizari si fara cereri semnate, datate si stampilate ca la primarie, sa poti cumpara din tren bilet cu acelasi pret ca la gara, etc.), plata bazata pe distanta si nu pe rangul trenului, informatizarea personalului de tren macar la IR daca nu peste tot (inclusiv tabletica si bilet scos la imprimanta portabila ca la privati, nu sa stea nasul langa mine sa scrie un sfert de ora la tipizatul ala imbecil pe post de bilet, intrerupandu-se cand ajunge trenul in gara ca sa fuga sa ii dea plecarea) si asa mai departe.  Dar na, avand in vedere ca vorbim de CFR, toate lucrurile astea par science fiction. Si probabil chiar si sunt.

carutasul

Da, în fine, trebuie mai multe măsuri dar care în final să ducă la mărirea bazei de călători. Consumul de electricitate în plus e infim, deci mi se pare singua formulă în care să poată face profit. Cred că am mai zis de biletele pentru grupuri de până la cinci, ar trebui să funcționeze cumva în așa fel încât să poată concura automobilul. Hai, când sunt singur aleg trenul pentru comoditate și siguranță, chiar dacă costă putin mai mult, dar o excursie cu familia prin țară ajunge cât salariul minim pe economie cu CFR :) Mergeți cu mașina personală, săracilor! :)

etravel

Quote from: carutasul on November 07, 2018, 12:52:59 PM
Mergeți cu mașina personală, săracilor! :)
Vorba aia, sunt prea sarac sa merg cu trenul.  :lol:

gruiarew

Plus gările fraților. Dau exemplu Vințu și Ilia. Parcă de acolo s-au inspirat la Metro Exodus...
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

thinker

Pentru ca trenul sa aiba succes trebuie in primul rand sa aiba conexiuni bune intre trenuri, sa fie competitiv si apoi sa aiba conexiuni bune cu restul retelei de transport, adica sa fie planificata ca un tot unitar.
Langa gara sa fie statie de autobuz si autogara, cursele interjudetene cu orare in acord cu graficul de circulatie al trenurilor si asa mai departe. 
Vedeti asta pe undeva in Romania?
Programul de transport interjudetean e in acord cu graficul de circulatie de pe CFR?
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

carutasul

Dacă trenul are succes, autobuzele se pun imediat în acord cu el, că marea majoritate sunt private :)
Eu de exemplu, înainte să îmi iau mașină, mergeam cu trenul la Craiova. Din păcate, lângă gară este doar autogara nord; autogara sud de unde aveam eu autobuz e , evident... în sud dar exista o linie orășenească de autobuze directă ( presupun că și acum există) . Totdeauna aveam un autobuz destul de potrivit. Și în Caracal autogara e lângă gară ( a existat o perioadă când aveam și un autobuz de acolo, nu mai există de mult) . Deci infrastuctura ar fi ( sigur, eu folosesc doar exemplele pe care le știu) . Acum însă aș merge cu trenul doar : ca turist ( am zis mai devreme ce mă împiedică; la Sinaia de exemplu am mai fost, pentru că n-aș merge cu mașina în we pe VP nici bătut, dar în rest.... ) și în scop de afaceri ( ceea ce uneori și fac, timpul e oarecum egal iar confortul e superior- chiar și dacă aș merge într-un picior confortul ar fi superior la timp egal, pentru că nu trebuie să conduc :) ) . O navetă - gen mers la serviciu- nu cred că e fezabilă în formula autobuz+ tren, orice schimbare introduce un timp destul de mare de transbordare. După părerea mea ( destul de verificată în practică) , cu mai mult de o schimbare nu funcționează ( dacă nu lucrezi lângă gară, mai trebuie încă un mijloc de transport și ajungi la trei, deci două schimbări)

thinker

#1088
Nu cred ca mai sunt timpurile in care in anumit mijoc de transport (exceptie avionul poate) sa aiba asa succes incat apoi sa genereze alinierea celorlalte mijloace de transport la programul lui.

Suntem in secolul informatiei si cand plec de acasa vreau sa stiu cat mai exact la cat ajung la destinatie, si daca vad ca am de asteptat 2 ore un autocar, caut alte variante.

Autobuzele nu circula chiar cum vor, e o licitatie anuala sau la 2-3 ani, organizata de CJ in fiecare judet pentru traseele interjudetene si intrajudetene. Nu poti schimba graficul de transport cum apare o oportunitate.
Si nu poti introduce o cursa intre doua localitati daca nu e in graficul de transport.
Infrastructura de transport e sistemul prin care circula sangele unei tari. Romania are prea multe cangrene, prea multe artere lipsa.

etravel

#1089
Quote from: carutasul on November 07, 2018, 12:52:59 PM
trebuie mai multe măsuri
Ah, am uitat de marele dezastru care este online-ul. Partea de orar si vandut bilete este de manual in sensul lui "asa categoric nu".

carutasul

Am avut o treabă la Piatra și n-am putut să iau bilet de la automat pentru că voiam la Cl I și trenul de la Bacău la Piatra nu avea decât cl2, iar de la automat nu puteam alege varianta mixtă, aveam doar varianta să iau doal la cl 2 ;)  Dar toate astea s-ar mai putea rezolva la presiunea publicului, dacă publicul ar fi mai numeros și mai determinat. Cu cât sunt mai puțini călători cu atât scade și presiunea și se formează un cerc vicios....

etravel

#1091
@carutasul, la un moment dat eram in Predeal si voiam sa cumpar de la automat un bilet cu plecare din Sinaia pentru aceeasi zi. Nu s-a putut, designerii minunatei aplicatii voiau sa vanda bilete doar cu plecare din localitatea aia. Asta dupa ce gasisem aparatul clipind chior la mine, pentru ca tocmai fusese o cadere de curent si angajata de la casa habar nu avea ca jucaria nu pornise. Evident ca nema UPS sau alte masuri de back up la alimentare, macar ca sa nu ramana cardul clientului in aparat, daca nu si pentru continuitatea vanzarii.
Din pacate omul injura si pleaca, nu pune presiune pe organizatie ca sa se mai remedieze din lucrurile astea de interfata cu utilizatorul.

cristi5

#1092
Online-ul, cat e el de prost (lucrez cu interaction design) are un avantaj urias. Nu mai trebuie sa mergi in gara, sa umbli cu bani pe acolo, sa stai la cozi. Daca ne gandim "user experience" (de la cumparat biletul pana la transferul auto din gara de destinatie) si nu "usability" cresterea e majora! Tot la "experience" se adauga si entertainment-ul digital, care ajuta sa treaca timpul... Pentru asta CFR nu face decat sa furnizeze prize, si unori nici atat, dar efectul e acolo...

O problema cu online e ca nu toate combinatiile de rezervare pe care ti le da un operator uman la ghiseu sunt disponibile (usor) online. Te trezesti ca la sfarsit zice "nu va pot da pat in aceeasi cuseta" sau alte asemenea.

Pentru astfel de cazuri, poate urmatorul pas e un asitent uman online (chat) care pt 20-30 de lei de persoana (ca daca ar fi gratis l-ar exploata toti mofturosii) iti face configutatia dorita, iar apoi platesti cu cardul ca de obicei.

Deci diversificarea serviciului functie de nevoile clientului cred ca e mai importanta decat usability sau design grafic. Sigur ca astea sunt proaste dar nu cred ca vom alege prea des un tren (de la alt operator) cu orar mai prost doar pt ca app-ul e mai bun.

Si apropo, am incercat online la alti operatori din Romania, nivelul e cam acelasi. Daca ma gandesc bine, greu gasesti un app bun, si in lume. Si de obicei nu la operator... De exemplu am folosit Wanderio in Italia. Excelent ca interaction design, agregare de mai multi operatori, etc.

etravel

#1093
Quote from: cristi5 on November 09, 2018, 10:55:07 AM
Online-ul, cat e el de prost (lucrez cu interaction design) are un avantaj urias. Nu mai trebuie sa mergi in gara, sa umbli cu bani pe acolo, sa stai la cozi. Daca ne gandim "user experience" si nu "usability" cresterea e majora!
Categoric, insa sensul argumentatiei mele era altul - se poate mult mai bine si mai eficient din toate punctele de vedere.
QuoteSi apropo, am incercat online la alti operatori din Romania, nivelul e cam acelasi.
Niciodata nu e doar un caine scurt de coada. Asta nu inseamna ca la toti ar trebui sa fie asa, ci doar ca treburile astea e foarte grele pentru unii.

cristi5

Cred ca e o problema de sistem. Eu n-am gasit niciun software interactiv produs in Romania care sa fie satisfacator. I-am si privit pe altii cum se chinuie cu softuri bancare etc.

Nu prea se face usability la scoala, de interaction design sau macar design centrat pe utilizator ce sa mai vorbim.

Chiar si in designul "interfetelor" rutiere se vede uneori o ignoranta in ce priveste soferul si eroarea umana de te doare mintea. Si acolo chiar mor oameni din cauza interfetei confuze, vezi pasajul A6/A1. Nodurile rutiere fara separare de sens, cu un rahat de linie continua care se sterge in cateva luni, etc etc.

Insusi CNPul romanesc e mai lung si mai complicat decat in multe alte tari. Pt ca nu s-a gandit nimeni la "utilizator" cand l-a proiectat.

Cu astea fiind zise, pot sa spun ca nici bahn.de de exemplu nu ma incanta. Daca facem o numaratoate a tastelor apasate si paginilor schimbate ca sa faci o rezervare sau macar sa afli o ruta (keystroke level analysis) nu iese foarte bine. Are date pentru toata Europa, asa ca il suportam.