News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

subway

Au finantare?...sau sunt bune doar de pus in rama?

GDPR

Vom afla in curand, saptamana trecuta s-a adoptat BVC CFR SA, asa ca le-am trimis o intrebare.

Harry

Castelul de apa din Gara Mangalia. Nu cred ca va mai rezista mult :( pare f f vechi


Harry

Pentru prima data in viata mea cu trneul. Am ales Ct-Mangalia. Trenul trebuia sa faca 1h:12 a facut 1h:08. Ca tren am avut o Sageata Albastra. Mi-a placut, arata modern, confortabil, curat. WC era curat si intretinut.

Foarte putini calatori. La dus maxim am fost 10, iar la intors intre Costinesti si Constanta eram singurul calator. Dealungul caii ferate foarte multa mizerie, iar statiile arata deplorabil. Dealungul traseului sunt "gherete" din beton si mozaic , 90% abandonate si transformate in depozite de gunoi.














kitsune

Wow, ceasul ăla din Eforie chiar mergea? In Constanța pe peron nu mai sunt ceasuri  :wtf:?
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

carutasul

Harry, mi-ai adus aminte de studenție :) Eu am dus copiii până la Otopeni/Balotești și înapoi doar ca să meargă cu trenul, ce s-au mai schimbat vremurile :)  Dacă ar fi reabilitată, linia asta ar fi destul de simpatică. Iar dacă nu sunt în stare, cred că o variantă mai bună ar fi să pună două locomotive cu aburi, ar avea succes la copii în zilele când nu se poate face plajă, și așa nu sunt prea multe atracții în sezon pentru zilele ploioase :)

Harry

Ce am observat e ca pe axa Mamaia - Mangalia -> Techirghiol garile erau din piatra si tencuiala, in timp ce pe Constanta-Cernavoda erau din Caramida.

kitsune

Constanța - Cernavoda e construită pe la 1860, Constanța - Mangalia mult mai târziu. Gări de piatră mai găseşti şi pe Medgidia -Tulcea şi Medgidia - Negru-Vodă
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

frunzaverde

#803
Quote from: yk17fox on April 09, 2018, 09:20:45 PM
Constanța - Cernavoda e construită pe la 1860, Constanța - Mangalia mult mai târziu. Gări de piatră mai găseşti şi pe Medgidia -Tulcea şi Medgidia - Negru-Vodă

Cernavoda - Constanta este una din primele linii din teritoriul actual al Romaniei (si a fost prima liniei ferata din Imperiul Otoman). Inaugurata la 4 octombrie 1860, a fost operata de DBSR (The Danube and Black Sea Railway and Free Port of Küstendjie Company), firma engleza, prin concesiune cu sultanul. Garile de pe parcurs, desi in parte ceferizate (mai ales Medgidia), inca mai au elemente englezesti in ele (caramida fiind un astfel de element), fiind unice in tara din punct de vedere al mostenirii. Bineinteles, atat gara Cernavoda (Pod) cat si gara Constanta au fost adaugate ulterior (ultima in anii '60) odata cu schimbarea traseului liniei (pentru conectare la Bucuresti intr-o directie si din motive de expansiune la Constanta).

Constanta - Eforie Sud (Carmen Sylva) a fost construita in 1927 de catre armata. Mare parte din traseul Agigea - Constanta a fost refacut odata cu dublarea si electrificarea liniei in anii '80.

Eforie Sud - Mangalia a fost construita in 1938, tot de catre armata (lucrarile fusesera incepute in 1925-6, odata cu Constanta - Eforie Sud, dar abandonate in 1929). Castelul de apa nu are cum sa fie mai vechi de sfarsitul anilor '30.

Quote from: carutasul on April 09, 2018, 07:53:35 PM
Iar dacă nu sunt în stare, cred că o variantă mai bună ar fi să pună două locomotive cu aburi

Tractiunea (regulata) cu abur este imposibila. O locomotiva cu abur necesita o gramada de infrastructura pentru a putea fi operata in mod regulat : are nevoie de 3 consumabile: carbune, apa si ulei.

Toate trei se termina foarte rapid - in principiu o locomotiva cu aburi trebuie sa ia cantitatie impresionante de apa la bord la fiecare 50 - 150 km (in regimul de mers de pe Constanta - Mangalia ar fi mai degraba 50-75). De asta vezi gramada de coloane hidraulice, castele de apa, incarcatoare de carbune abandonate in toata lumea. Nimic din astea nu mai exista (cam nicaieri in lume, ca doar n-o sa pastrezi infrastructura depasita), multe au fost abandonate, demolate sau inlocuite cu altceva.

Apoi iti trebui placi de intors locomotiva (aburoasele nu sunt bidirectionale in mers regulat), mult mai multi oameni (fochisti, curatatori de boilere etc.), si mult, mult mai multa intretinere (scos cenusa, intretinut boilerele etc.). Toate astea, la un nivel de serviciu care sa permita operare rezonabila pe 50 km, costa sume uriase. Plus pregatit oameni intr-un set de meserii care nu prea mai exista azi.

De asta s-a si renuntat la abur, si de asta muzeele care opereaza abur fac asta pe distante de 5-10-15 km, de 1-2 ori pe zi, in general in regim lent (ca sa nu supra-solicite boilerele), mai ales cu locomotive mici (pe linii inguste), tocmai pentru ca alea sunt mai putin grele si mai putin consumatoare de resurse. Pe linii principale ori faci asta ca eveniment unicat, cu suport "improvizat" (masini de pompieri, vagon special de carbuni); operatul in regim comercial fiind probabil mai costisitor ca reparatul liniei.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

kitsune

Placa de intors mai exista la Feteşti,  nu stiu daca mai e functională. Tulumbele alea de umplut locomotiva cu apă incă mai erau prin anii 80. De fapt, in triaj la Feteşti se făcea manevra "pe cocoaşă" cu o locomotivă cu aburi până prin 87-88 cred. Nu imi mai aduc aminte, era un 220 sau 230
Natural stupidity is much more dangerous than artificial intelligence

cristi5

In jur de 1980 in gara la Arad era un sir luung de aburoase. Tot asa, le foloseau in triaj. Una e acum restaurata in fata garii.

Sa nu uitam de triunghiul pt intors aburoase de la Sighisoara, din cauza caruia nu au corectat curba :)

https://www.openstreetmap.org/#map=15/46.2279/24.7850

E posibil ca in 74-75 sa mai fi circulat aburoase pe Oradea-Cluj?

cris_ct

Si in Medgidia se pare ca mai exista placa si construcțiile aferente, cel puțin la momentul fotografiei din Gmaps. Prin anii '80 mai vedeam câte o aburoasa trecând agale prin gară, pufăind si suierând...

Harry

Si in Constanta

https://www.google.com/maps/@44.1661296,28.576376,190m/data=!3m1!1e3

Am sa incerc sa ajung in zona sa pozez halele si cladirile sunt pre 1950. Sper sa nu ma manance cainii :)))

anacronox

Am mers cu un tren tras de 2 aburoase la o aniversare a darii in exploatare a liniei Simeria -Petrosani. Senzatia a fost....wow

carutasul

Mulțumesc @frunzăverde pentru precizări; mă gândeam că distanța e suficient de scurtă dar se pare că nu :)
Cât despre locomotivele cu abur folosite în triaje, a fost o "indicație prețioasă" prin anii '80 ( cred că fuseseră deja retrase toate prin anii '70) ; indicație care probabil că nu se justifica economic, dar de pus în prctică s-a pus... am văzut și eu de nenumărate ori la Roșiori locomotive de manevră cu aburi pe vremea studenției...