News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

TibiV

Quote from: Xenos on April 17, 2024, 06:46:18 AMIar m-am trezit cu o postare lungă ștearsă, este obositor și frustrant acest forum uneori.
Postarile lungi sunt de obicei obositoare... Nu am citit-o pe cea stearsa, dar nu cred ca a fost stearsa "din greseala". Si, in ciuda "rangului" meu, ma aleg si eu cu multe postari sterse...

Quote from: Xenos on April 17, 2024, 06:46:18 AMeu cred că:
1. călătorii sunt la fel de prioritari ca marfa din perspectiva cerințelor unei țări civilizate, care presupune căi de transport eficiente....

Hai sa lamurim o problema care a fost ridicata de N-shpe ori, intr-o forma sau alta:

1. Pentru STATUL ROMAN, traficul de calatori este doar o cheltuiala. 2. Traficul de marfa este o sursa de venituri.

1. Toti OTF care fac transport de pasageri/calatori primesc subventii pentru a transporta calatori din A in B. Subventii care vin de la bugetul de stat. Uneori la timp, alteori...
2. OTF care fac transport de marfa NU primesc nici un fel de subventie, este treaba lor sa faca contracte rentabile cu clientii. (Motiv pentru care CFR Marfa este pe moarte, ca sefii de acolo nu stiu nimic mai mult decat spagi...)
3. Toti OTF (marfa sau calatori) trebuie sa plateasca TUI catre CFR SA (CFR Infrastructura), institutia care detine/repara/modernizeaza infrastructura.

Nu ti se pare logic ca CFR SA sa fie mai interesata sa asigure conditiile cele mai bune pentru clientii platitori (marfa) decat pentru clientii care ba platesc, ba nu platesc (calatori) pentru ca la randul lor nu au primit subventia de la stat?!...

Da, stiu ca este ciudat ca, in ciuda subventiilor de la stat, doua bilete CFR Bucuresti-Cluj sa fie mai scumpe decat benzina bagata intr-un autoturism pe aceeasi distanta... Deci 2 persoane ies mai ieftin cu masina decat cu trenul. De ce este ACUM asa, asta este alta discutie...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

cristi5

#4216
@TibiV total de acord, si as adauga:

Din cate stiu, OTF de stat nu platesc TUI-ul. Si asta e o gaura majora la bugetul CFR SA, ca tot intrebam aici de ce nu se face destul RK/intretinere.

dobrogean

#4217
Nu este adevarat. TUI se plateste de catre toti operatorii de transport, nediscriminatoriu, indiferent de proprietarul companiei.

cristi5

@dobrogean eu n-am zis ca nu trebuie platit ci ca in practica nu se plateste, sau nu tot, sau nu la timp. Inclusiv povesti despre certuri prin sedinte intre DG CFR SA si DG CFR Calatori.

As presupune ca Marfa are datorii la TUI, si poate si Calatori. Putem verifica asta?

TibiV

#4219
Quote from: cristi5 on April 17, 2024, 03:29:03 PMAs presupune ca Marfa are datorii la TUI, si poate si Calatori.

Asta este o certitudine, nu o presupunere...

Quote from: dobrogean on April 17, 2024, 03:16:44 PMTUI se plateste de catre toti operatorii de transport, nediscriminatoriu, indiferent de proprietarul companiei.

Asta este teoria, dar "practica ne omoara".
Da un google-search ("datorii neplatite CFR"), si abia apoi ma poti contrazice...
Mama proștilor este mereu gravidă... :)

rizzuh

Quote from: cristi5 on April 17, 2024, 10:00:57 AMFireste ca pt o tara civilizata calatorii ar trebui sa fie prioritari. Dar intr-o tara civilizata nu poti lasa declivitati de 3% pe traseu din 1889. Ca a mai evoluat tehnologia de arunci. Si nu te finanteaza EU pe asa declivitate, ca nu e nimeni nebun sa bage bani direct in secolu 19. Si nu poti cere bani pt tot tronsonul minus partea de 3%, pentru ca acel 3% iti compromite marfa si EU finanteaza coridoare de marfa (inclusiv pe rutier!!!!)

Ba poti cere, daca nu exista o solutie la un cost rezonabil pentru acea bucata de 3%. Cel mai bun exemplu este la Predeal (22‰), traseul pana la Predeal a fost eligibil la reconstructie (facuta mai mult degeaba, fara vreun beneficiu in timpi de circulatie redusi, doar marita sarcina pe osie) dar rezolvarea sectiunii Predeal - Darste nu a fost finantata fiindca nu se merita costul construirii unui traseu diferit. Se putea face RK in acelasi proiect, dar CFR n-a vrut.

3% / 30‰ avem doar intr-un singur loc pe o linie oarecum principala, pe Valea Oltului sectiunea Ram. Valcea - Cozia doar pe un singur fir (nu mi-e clar de ce, celalalt fir are 11‰).

Quote from: cristi5 on April 17, 2024, 10:00:57 AMDeci eu cred ca trebuie sa admitem ca toata elita si toti politrucii, birocratii si potentatii din sistem viseaza rutier, si feroviarul ramane preponderent cu rol de marfa. Si din cauza asta se lalaie reconstructiile, si banii care raman necheltuiti pe feroviar tot la rutier ajung. An dupa an.

Exact. Si fiindca avem material rulant neintretinut, de multe ori expirat tehnic si moral, nici populatia nu e interesata de tren - vrem autostrazi, nu cai ferate.

dobrogean

#4221
@cristi5
Cand vorbim despre CFR Marfa, avem 2 categorii de datorii:
- datorii curente, care sunt 0;
- datorii istorice, care fac obiectul formulei juridice speciale sub care se afla acum CFR Marfa, si care se platesc esalonat.
CFR Calatori a incheiat cu CFR o conventie de esalonare a datoriilor, ceea ce inseamna ca nu are datorii curente. Dar nu este singurul operator de transport care are incheiata cu CFR o conventie de esalonare a datoriilor.
Oricum, datoriile genereaza penalitati, care curg pana in momentul platilor.

dragos76

Quote from: TibiV on April 17, 2024, 01:59:35 PMDa, stiu ca este ciudat ca, in ciuda subventiilor de la stat, doua bilete CFR Bucuresti-Cluj sa fie mai scumpe decat benzina bagata intr-un autoturism pe aceeasi distanta... Deci 2 persoane ies mai ieftin cu masina decat cu trenul. De ce este ACUM asa, asta este alta discutie...

Raportul ăsta la prețurile pe tren vs benzină (sau chiar mai defavorabil, uneori) există cam peste tot în Europa.

De exemplu dacă am căutat acum un Munchen-Koln:
- 577km pe șosea are un cost de vreo 90 de euro pentru acest drum
- un bilet pentru azi la ICE e 160 de euro, o persoană. Luat în avans, pentru final de mai, 50.

Diferența e că la ei (și nu e vorba doar de Germania) cei care călătoresc des cu trenul pot beneficia de o serie de avantaje: abonamente la prețuri avantajoase, facilități de tip park&ride în preț, bilet de transport local inclus în preț etc.

carutasul

presupun că nu și la ICE dar ce mi-a plăcut la nemți erau biletele "de grup" care permiteau să coste tot cam cât mașina, reducerea era substanțială, cel puțin acum vreo mai mulți ani când am mai fost pe acolo. Chiar m-am gândit care e rostul acelor reduceri dar în final mi-am dat seama că erau pentru grupuri de până la cinci persoane, deci exact cât încap într-o mașină (sigur, dacă împarți și benzina la cinci iese tot mai ieftin, dar dacă ești o familie împărțirea nu are rost) și bineînțeles dacă prețul e rezonabil de apropiat iei în considerare și celelalte avantaje... La noi reducerea de grup parcă era o glumă ca valoare, la ei era substanțială - n-am mai fost de mult așa că nu mai știu . Oricum de la o anumită distanță încolo deja compari cu avionul, că sunt alți factori, oboseala, oprirea necesară etc...

cristi5

#4224
Quote from: rizzuh on April 17, 2024, 04:28:24 PM3% / 30‰ avem doar intr-un singur loc pe o linie oarecum principala, pe Valea Oltului sectiunea Ram. Valcea - Cozia doar pe un singur fir (nu mi-e clar de ce, celalalt fir are 11‰).

Ma refer la Craiova-Caransebes, am citat din SF acum cateva zile.

https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=416.msg447467#msg447467

Pagina 13 din CF zice de delcivitatea maxima pe existent 32 la mie

AndreiB

Statul plateste subventie pentru OTF de calatori pentru ca genereaza externalitati economice pozitive. Profitul sau nu al CFR SA e irelevant.

carutasul

e relevant pentru că o firmă care are profit poate să se gestioneze altfel decât una care primește subvenții când și dacă s-a votat bugetul de stat. Nu e relevant din punct de vedere global, așa nici autostrăzile nu aduc profit. Și mai e relevant din alt punct de vedere, știu că multora nu le place opinia mea, dar dacă ieși mult prea scump față de transportul rutier se cam duc și "externalitățile economice pozitive".  Dacă diferența e mică poți considera, ca stat, că merită să o acoperi pentru avantajele colaterale, dar când o transformi într-o groapă fără fund eu zic că dezavantajele prevalează. Vezi RADET :)

AndreiB

Stai sa vezi cat o sa coste intretinerea retelei de autostrazi in 20-30 de ani cand vorbim de gropi fara fund. Altfel da, are sens sa maximizezi eficienta, normal. Chiar si prin inchiderea de linii inutile. Dar de la asta la a prioritiza Marfa vs. Calatori pe rute importante cu potential mare economic, mai e mult pana departe.

Problema e culturala, nu economica.

cristi5

#4228
@AndreiB da, cale ferata avem de 150 de ani si ne minumam ca trebuie reconstruita. Probabil peste 30-50 de ani cand va trebui reconstruita calea de rulare a autostrazilor de la fundatie in sus, vor fi discutii daca trebuie sau nu electrificate pt incarcare prin inductie, sau pusi senzori care sa ajute masini autonome, sau cine stie ce probleme vor mai fi atunci.


cristi5

Pentru cine vrea sa faca comparatii, a aparut stadiul proiectelor CFR pe martie 2024

https://pum.project-online.se/doclic/Feroviar/__stadiu_proiecte__/

@florin74