News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

cristi5

#4110
@Liviu M daca e normal ca pe rutier antreprenorul sa aiba preturi actualizate, daca e normal ca UMB sa plece din santier pana i se actualizeaza preturile, atunci e normal si pe feroviar. Sau feroviarul nu e suficient de prioritar?

Si nu se "plateste diferenta". Exista in OUGurile de actualizare niste algoritmi clari. Si OUGurile nu zic "numai rutier", ci zic "proiectele de infrastructura". Este citat pus de @florin74 pe topicul CIV.

Nu, nu e normal ca antreprenorul s-o lalaie, dar ce sa vezi, toti antreprenorii de pe 11 contracte din 2011 pana azi au primit prelungiri mai lungi decat proiectul. Orice logica arata ca problema e la ala care a dat prelungiri: beneficiarul. Cam 50 de ani de prelungiri in total pe 11 contracte. And counting, ca numai 5 din contracte sunt gata.

Implicatia ta ca prin intarziere se ajunge sa se termine banii nu e corecta. Tocmai ca prin intarziere nu se pot absorbi banii. Bv-Sighi au plecat de la inceput cu preturi cu vreo 50% mai mici decat cele reale, dupa care au intrat in reproiectari (cu voia beneficiarului fireste) cu progrese fizice de 0,5% pe luna sau mai putin.

Reproiectarile nu sunt nimic nou, un ritm similar am vazut la Webuild pe 2a si 2b in primii 2-3 ani (deci prin 2019-2020). Acum sunt la 90%. Am mai scris asta pe CIV... in fine, hai ca ne repetam. Santierele CFR merg asa incet ca avem timp sa repetam aceeasi poveste de 10 ori.

@Liviu M care al 9-lea proiect? Aktor este la al 3lea proiect CF pe Bv-sighi. Si culmea, primul cica a mers chiar bine. Mai sunt alte 9 loturi pe Bv-frontiera cu alti vreo 7 antreprenori, toate pe acelasi tipar. Fireste, Pizzarotti e campion la Coslariu, tot din vina CFR ca nu stiau de mlastina. Atentie, vorbim de FIDIC rosu, cu proiectul de detaliu pe masa si CFR nu stia ce e in teren.

Dar nu inteleg de ce Aktor e singurul antreprenor care trebuia sa zica "nu licitez ca CFR pe FICDIC Rosu pune rahat pe masa". Astaldi de ce a licitat iar si iar? E o intreaga cardasie, toti antreprenorii stiu ca se incepe cu 2 ani de reproiectare. Nu e absolut nimic nou cu Aktor. A, ba da, preturi neactualizate si un proiect "obisnuit" cu 4 TBM.

Liviu M

#4111
Din diverse discuții de pe forum, eu aveam senzația că:
- contractul UMB prevedea recalcularea prețurilor, ce au forțat ei a fost algoritmul, contractul Aktor e mai rigid.
- până la grevă, UMB era în grafic, diferența de prețuri nu i se putea imputa. Aktor pare să și-o fi făcut în mare parte cu mâna lor.

Cum nu stau toată ziua pe forum, sunt șanse să fi înțeles greșit situația UMB la momentul grevei. Dacă sunt de vină la o parte din pierderile de la grevă, sunt de părere că trebuiau să-și plătească partea.
Da' oricum ar fi fost situația pe rutier, nu face normală situația (generală) de pe feroviar. Nici dacă ar fi doar un contract defect, nici dacă-s 11. După ce recunoaștem că anormalul e anormal, căutam motivele și soluțiile.
Dacă rămânem la constatarea "așa face toți" și acceptăm (declarăm normale) consecințele, nu se va îmbunătăți nimic.
E ca 2+1 pe DN2, că tot a fost un subiect drag ție. Întâi punem normalul în drepturi - acolo nu e 2 + 2, e 1 + 1, după care căutăm soluții.

LE Eu am combătut doar partea cu "așa fac toți" când lumea a constatat că Aktor vrea mai mulți bani pentru pierderi care i se datorează. Nu că vrea bani mai mulți pe ce nu depinde de ei.

cristi5

#4112
Pai preturi actualizate sunt si pe feroviar, pe Sim-614, inclusiv la Aktor (cred).

Pe Bb-Sighi nu. S-a vorbit, s-a promis de peste un an. @alinuttt si @oc7avian au fost pe santier in toamna 2022 si ceferistii care i-au primit au zis ca gata, e ca si facuta actualizarea (ce-i drept doar pe un OUG, ca sunt doua). Aktor poate sa tureze motoarele. Am avut intalnire oficiala cu CFR in ianuarie 2023, ni s-a spus aceeasi poveste.

Cand colo... nimic, pana in ziua de azi

Deci te intreb @Liviu M daca CFR (si chiar ministrul) au spus cu subiect si predicat ca trebuie actualizat, mai are vreun sens sa dezbatem noi pe forum daca trebuie actualizat?

Brusc cand vine vorba de actualizat pe feroviar e important sa discutam moralitatea actualizarii. Pe rutier e evident ca e ok (mai putin la Aktor eventual).

Plus ca nu inteleg logica: in ce sens i se datoreaza cresterile de pret Aktor? Preturile au crescut in timpul procedurii de atribuire E responsabil Aktor (sau orice alt constructor) de CNSC, CAB?

Oricum, nu conteaza cand au crescut preturile. Statul a spus clar ca trebuie actualizat. Aia e normalitatea, si practica guvernului pe proicete de infrastructura. Deci am pus normalitatea la locul ei?

Liviu M

Perfect atunci, se pare că am ratat (pe forum) și partea cu satisfacerea cerințelor Aktor.
Cum nu mai are motive s-o lălăie, o să duduie șantierul acum, iar noi ne bucurăm de cât de bine merge trenu'. :) Și că am intrat in normalitate. :o

cristi5

#4114
Ce satisfacere @Liviu M? Oare nu m-am exprimat clar? Nu e actualizat nimic pe Bv-Sighi. Doar vorbe.

E actualizat doar pe loturile POIM la toti antreprenorii. Nu sunt doar cerintele Aktor, toti au cerut asta...

Si apropo de "ratat pe forum". Tot vine cate un coleg si pune aceeasi intrebare :)

Liviu M

Pai n-ai zis că și ministrul, și CFR?  :o E ca și rezolvată, nu?  ???

Cetatean

Ok,ok. Cred ca trebuie sa facem o diferenta intre "actualizare" si "indexare".
Sunt doua elemente diferite de calcul pentru preturile contractelor.

Daca prin contract cei de pe Bv-Sighi, a licitat, semnat contestat o procedura X ani si apoi acceptat asa un contract,nu vad de ce le-as indexa preturile,ok?
Dadeau bani inapoi daca scadea pretul la fier la 0.50 bani kg si la ciment?
Stiu,sunt sute de relative in aceste contracte,dar stim cu totii ca vor lucrari in Romania...pentru ca n motive...pot scrie un roman.

Cat despre actualizare si asta e cusuta cu ata,pentru ca:
Normal ar fi sa le actualizeze doar lucrarile care nu le-au putut face din cauza beneficiarului,ok?
Nu e normal sa iti platesc actualizare pentru niste lucrari care tu le-ai prevazut in contract in luna 10 sa zicem si le-ai realizat in luna 24. Asta inseamna ca m-ai tras in piept,ok?

Contractele sunt grele,specialistii care pot analiza sunt numarati pe degete.
Sunt vreo 3 firme in Bucuresti,care au specialisti,dar ele lucreaza pentru constructor.

Parere pur personala,Aktor va obtine la un arbitraj aproape tot ce-si doreste,doar tre' sa mai aibe rabdare. Sunt curios cu cine lucreaza,dinnfirmele alea...
Cat despre actualizare,daca le-a fost promisa, se va plati. Mai greu,mai car,mai mar.

cristi5

#4117
Da @Liviu M e ca si rezolvata de prin 2022. Se tot rezolva de atunci. Acus-acus.

Cam asta e importanta feroviarului. Se lasa la urma, iar cand banii de la buget nu mai ajung, in guvern nu se mai face nimic, apoi se injura "usual suspect" Aktor, si de politicieni si pe forum.

Dupa o vreme intrebam iar "dar de ce sa li se actualizeze preturile la niste gunoaie ca Aktor?". "Dar de ce facem reconstructie?" Si tot asa.

@Cetatean tocmai am zis mai sus ca 2 surse din CFR au zis de peste un an ca trebuie aplicate OUGurile de actualizare pe Bv-Sighi.

Liviu M

#4118
A propos, de pe firul ăsta https://forum.peundemerg.ro/index.php?topic=2831.345#msg423301 încă nu sunt convins de "dreptatea" Aktor, da' nu e cazul să continuăm, tu o să rămâi convins că repetarea situației de un număr suficient de mare o face normalitate, eu o să rămân la părerea mea, că e anormal.
We agree to disagree, vorba francezului.  :D

PS Asta cu "gunoaiele Aktor" e sub centură.   :p

LE Ignoră-mă, promit să nu mai fac valuri pe aici.  :drunk:

cristi5

#4119
Dar de dreptatea Astaldi si FCC la care li s-au actualizat preturi pe Sim-614 desi iata sunt in intarziere cu 4 ani si probababil vor termina in intarziere cu 5 ani, esti convins @Liviu M?

Sau ideea de dreptate se aplica numai la Aktor, ca nu ne place mutra lor de pe ST2 si A0?

cristi5

Nu te ignor @Liviu M, si daca alegi sa nu ai incredere in mine si in munca mea e foarte bine, dar spune-o direct si fara misto.

Cand ti-am argumentat clar ca actualizarea preturilor este o practica curenta, si pe rutier si pe feroviar, ti-am spus cu martori care au auzit de la CFRisti ca trebuie actualizat si Bv-Sighi, te-ai apucat de misto-uri si glumite, si "ignora-ma" ca alte argumente nu mai aveai.

Asadar, pe santier au fost @alinuttt si @oc7avian. La intalnirea cu CFR central au fost @florin74, @Phenol si @oc7avian.

Pe mine poti sa ma faci nebun si sa zici ca repet la infinit aceeasi placa dar cu oamenii astia ce ai?

Cetatean

Ok, daca au zis verbal, au cei de la Aktor vreo adresa cu o intrebare/raspuns pe tema asta? Nu merge ca la piata pe vorbe. Sunt niste sute de milioane de euro si interes de ambele parti.

cristi5

#4122
@Cetatean
OUG 64 de exemplu zice ca se actualizeaza preturile la proiecte. Nu zice care. La toate. A pus citatul @florin74 pe topicul CIV prin august. Acolo e scris, nu vorbe. Atata ca pe Bv-Sighi nu s-a aplicat.

Pe urma, au zis asta doi oameni din santier in toamna 2022, doi directori CFR in ianuarie 2023 si ministrul (sincer nu mai retin cand, posibil in aceeasi iesire cand a zis ca Aktor nu a adus TBM desi erau acolo). Or fi avut toti o halucinatie comuna? :)

Liviu M

Încă una și mă duc. Adică am zis că nu mai fac valuri, da' deja sunt, să încerc să le domolesc putin.
Mi se rupe că e Aktor, Webuild, UMB, Strabag sau mai știu eu cine. N-am acțiuni la nici una din firme.

Și nu făceam mișto de tine, chiar apreciez ce faci. Îmi cer scuze dacă am lăsat să pară așa. Îmi pari puțin "pro Aktor" și pro antreprenori în discuția asta, da'e dreptul tău (mai ales că ai acces la surse mai bune ca ale mele și probabil ai motive).

Te cred când zici că oficialii sunt de acord să plătească în plus. Nu-s convins de dreptatea și seriozitatea Aktor (în cazul de față), dar sper să mă înșel.

Postul cu ignore...  "Argumentele" din postul ala le știai, nu era nimic nou, nu merita comentarii suplimentare. Aș fi putut să-l șterg direct, da' am decis să-l editez (poate-l citisei și raspunsesei deja) . My bad.

OK, acum că am lămurit că nu mai am nimic de adăugat, mă opresc înainte să degenereze.

cristi5

#4124
@Liviu M Aktor sunt niste lalaiti veritabili, de mana cu Pizzarotti. Singura speranta e ca nu au abandonat niciun santier.

Dar atat timp cat pe santierul lor nu e actualizat pretul nu avem ce sa le cerem. Si-asa-s rupti in cur (sau mai precis erau cand au luat contractul, si nu inteleg cum au castigat), nu poti sa-i obligi (pe ei sau pe oricine altcineva) sa lucre cu preturi din 2017 ca aia ii faliment.

Si da, evident ca daca statul nu si-a facut temele eu (si banui ca si API) sunt anti-stat. Nu pro antreprenor.

Tot statul le-a dat prelungiere din 2024 pana-n 2026. Deocamdata. Cum a dat la toti antreprenorii feroviari cate 4-6 ani, le vor mai da si lor.

Si nu putem in chestiunea preturilor sa discriminam impotriva Aktor, sa zicem ca lasa ca la ei nu trebuie actualizare, ca-s lalaitii Manolis...