News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

frunzaverde

Ca numarul de calatori sa creasca si sa ajunga la nivele istorice trebuie ca directia curenta de declin si strategia foarte proasta de investitii ("coridoreala") sa fie inlocuita de o noua strategie de investitii de la zero.

Cu strategia curenta, in 10 ani ramanem cu maximum 1000-1200 km de linie circulabila, din care jumate decrepita (in 10 ani Bucuresti - Predeal si Bucuresti - Constanta vor fi cazute complet). Rezultatul fiind ca practic nu vom mai avea servicii de cale ferata de calatori decat intr-o masura extrem, extrem de restransa.

PS. Nu a emigrat un sfert din populatia tarii ci undeva la cel mult 10-15%, a se vedea ca estimarile fantasmagorice cu 2-3 milioane in Spania au devenit dupa recensaminte repetate... 560.000 de locuitori de origine romana in Spania (cetateni si non-cetateni). Aceiasi poveste in Italia, aceiasi poveste in Germania.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

carutasul

Au fost momente când au fost mai mulți, acum au scăzut, pe măsură ce diferențele se micșorează numărul plecatilor scade, însă mai și vin din țările asiatice, numai câți o să vină pe viitoarele șantiere :)
Dar problema reală e că practic în zilele noastre orice cetățean major are mașină, acolo au "emigrat" pasagerii CFR. Și nu văd nici o preocupare de a-i aduce înapoi, nici măcar chestiuni simple ( așa, ca un exemplu, dacă m-aș duce pe "plaiurile căruțești" aș coborî în gara Craiova, după care ar trebui să traversez orașul până la autogara sud de unde să iau un autobuz) Nici măcar preocuparea să ai autobuze către sudul județului, unde nu există linii ferate... De la Caracal nici măcar nu aș avea cu ce să ajung. În principiu nu e treaba CFR, dar cumva ar trebui să fie și "bucla locală" cum se zicea la telefonie acoperită ... Să presupunem că ar reuși să aducă din nou trenurile la gloriosul timp de 2h și 10 din anii '90, ce folos că pierd timpul ăsta între autobuze....  A existat o perioadă, nu mai țin minte exact când, când "autostopul" era o afacere în sine, cam toți proprietarii de "Dacia" asta făceau cât e ziulica de lungă. Știu că am mers de câteva ori în felul ăsta și ajungeam mai repede ( deși erau șoselele din anii '90, gropi și intersecții) pentru că nu pierdeam timpul cu transbordarea, unde coboram din mașina de la București urcam în cea pentru sat, chiar dacă făceam patru ore București-Craiova tot ajungeam mai repede. Nu știu dacă la alții se practică, dar eu parcă aș cumpăra autobuze în locul CFR, sau măcar niște parteneriate...

AdiM

Quote from: zone_rider on May 16, 2022, 12:47:58 PMCFR Călători nu va mai ajunge niciodată la numărul de călători din 2000 pentru că un sfert din populația țării a emigrat.

Asta conteaza prea putin. Fix dupa anii 2000 au aparut toate firmulicele de maxi taxi si omului nostru de rand ii convine mai bine sa il lase la poarta casei si le gaseste la fiecare 30 de minute circuland. Aici ma refer mai mult la rutele secundare / mai slabe, unele chiar abandonate, nu doar ca opereaza CFR Calatori cu doua malaxe toata ziua mai mult ca sa aiba pentru ce da salarii la niste angajati.

Si pe rutele de lung parcurs devine tot mai rentabil cu avionul low cost. Ori chiar si acolo mai prefera destui masini personale sau autocare.
La CFR Calatori sunt conditii cat de cat decente doar pe rutele capitala - Brasov/Constanta unde si infrastructura si mersul trenurilor ajuta.
In rest, lumea e dezamagita de conditii, de durata. Daca mai sunt si defectiuni, intarzieri...nu prea mai convingi omul sa revina la tren.
Uitati-va pana si in mica comunitate a pasionatilor de trenuri, chiar destui din ei nici nu merg cu trenul decat din joi in pasti sau nici atunci, destui le pozeaza / filmeaza pe unde apuca doar "for sport". Asta spune multe despre cat de atractiv e trenul in Romania. Noroc cu navetistii de pe langa centrele urbane importante...ei ce mai tin aparentele ca trenurile mai au cautare. Dar cum zicea si frunzaverde, fara investitii serioase (nu doar pe un coridor) clar nu vom mai vedea niciodata multa populatie la tren ca acum nu stiu cate decenii.
Si chiar si cu toate investitiile posibile, la noi e si o cultura mai "americaneasca", daca intr-o familie /locuinta gasesti si 3 masini. Cine ar da masina personala pentru tren? In prea putine situatii iese trenul in avantaj (sa fie net superior). Plus ca cei din minister/guvern nu merg cu trenul in general, nu prea sunt oameni pasionati acolo. Doar omuleti cu niscaiva diplome si asa-zise studii superioare...dar cand ne promit trenuri pe hidrogen e foarte clar nivelul.
Ei insisi concep ca e un mijloc de transport pentru fraieri si saraci. De asta nu e apreciat. Mai e si mentalitatea de vina.

etravel

#3498
Quote from: frunzaverde on May 16, 2022, 10:03:46 PMCa numarul de calatori sa creasca si sa ajunga la nivele istorice trebuie ca directia curenta de declin si strategia foarte proasta de investitii ("coridoreala") sa fie inlocuita de o noua strategie de investitii de la zero.
E necesar dar nu si suficient. Atata timp cat CFR practica zero marketing, cat nu promoveaza produsul de transport, cat personalul are in majoritate atitudinea pe care o are, ca sa na nu spun de aroganta si badaranie de-a dreptul, si altele , numai investiile nu vor atrage calatori la tren, ci ii vor goni in continuare. Ion va investi intr-o masina buna si gata, a rezolvat problema.

vancouver

Cata vreme toaletele din gari si trenuri sunt insalubre, eu o sa evit trenul in Romania. Poate doar pe rute extrem de scurte, gen GDN-aeroport sau unde stiu ca e acceptabil, gen Buc-Cta pe trenurile fara oprire.

Mi se pare incredibila indolenta generala pe aceasta tema. Am avut deja nenumarate discutii cu diversi prieteni pe tema asta, ori au schimbat subiectul ori avut replici de ma doare si acum capul, gen "eu nu folosesc toaletele din gari"... de parca ar fi el singurul om de pe lume care conteaza.

Pe rutier sper sa se imbunatateasca mult treaba dupa ce dau drumul la benzinariile private mari pe autostrazile principale, dar pe feroviar nu prea vad sanse de mai bine. Asa ca ... mai bine pas.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

CsabyRR

#3500
Problema cu toaletele depinde foarte mult si de calatori, sincer. Adica degeaba dezinfectezi toaleta din vagon, de poti manca de pe jos, in Iasi, daca deja din Ilva incolo zici ca a explodat un vidanjor.

Pe partea asta trebuie cizelati si oamenii, nu doar compania. Parerea mea. (Da, si compania are mult si bine de lucrat la capitolul asta, vezi doar vagoanele MÁV sa nu zic ceva sf precum ÖBB sau altele...)

vancouver

#3501
Da, eram sigur ca o sa apara si scuza lenesului: nu facem curat, ca se face iar murdar. Bravo.

In loc sa gasesti rezolvarea, tu ai reusit ceva extraordinar: sa gasesti explicatia: toaletele se murdaresc, pentru ca lumea se **** in ele. Wow, cata inteligenta, nu m-as fi gandit.

Numai asa ca indiciu: in Germania exista personal de curatenie IN TREN. Nu de la un cap la altul pe lung parcurs, dar se urca intr-o anumita statie, igienizeaza tot trenul, incl. toaletele, coboara, merge cu urmatorul tren inapoi, etc. Bine, ca sa functioneze un astfel de sistem trebuie si CADENTARE, dar la noi avem pe forum oameni care se pronunta vehement impotriva, apoi ce sa mai zic prin CFR-uri.

PS. In mod ciudat, pe unele trenuri private, oamenii platesc toti bilet, desi cu cativa ani inainte, pe aceeasi ruta plateau doar 2-3 insi bilet (motiv pentru care CFR a redus permanent nr. de vagoane si de trenuri). De ex. pe Bucuresti - Oltenita te luau si la bataie daca indrazneai sa ai bilet si sa faci altfel decat multimea. Acum aceeasi oameni necivilizati toti platesc bilet si avem si 8 trenuri pe zi. Si fac si jumatate din timp. Deci nu stiu cum se face ca pare ca e cam reciproca treaba: iti bati joc de oameni si nu le dai hartie igienica si sapun, logic ca o sa faca totul de cacao. Apa nu curge sau e defect, iarna e frig, ca toaleta da direct afara, etc... Ce pretentii de respect sa ai. Iar in gari ce scuza ai? Ca acolo nu faci curat la Iasi si apoi la Timisoara, ca in tren? Acolo poti sa faci ca la McDonalds sau KFC, cu lista si semnatura la fiecare 30 de minute.

Un prieten a fost recent operat la spital la Slatina. Si i-a atras atentia femeii de serviciu ca face curat cu aceeasi carpa in toate saloanele si holurile si nu e igienic. Femeia a raspuns ca e carpa ei, adusa de acasa, ca spitalul nu are bani de carpe. Nu stiu cat o fi de avarat, dar cam asta e nivelul INDOLENTEI de la noi: de te crucesti. Si la fel de tare ma crucesc, ca nimeni nu se agita si nu face nimic pentru a se schimba asta. Prietenul mi-a povestit mie, dar are alti prieteni pe la primarie sau prin partide. Putea sa le zica lor, aceia sa sara in sus ca arsi, sa faca imediat demersuri.... Aaaaa, sa faca ceeee? In Romania? E aici e putregaiul: toata societatea este un putregai, de o indolenta crasa. Nu intereseaza pe nimeni. Suntem zero la nivel elementar. De aia oamenii care au o masina vor prefera sa stea 3 ore in ambuteiaj pe Valea Prahovei, desi au tren care in sub 2 ore ajunge la Predeal.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

AdiM

E mai mult o lozinca vesnic propagata mai ales de angajatii (operatorului national) care nu stiu decat sa dea din umeri si sa se ascunda intr-un colt al trenului, scuzandu-se ca numai calatorii sunt de vina ca n-au stat acasa.
Fix aceasta lozinca, care nu e decat o scuza nerusinata, i-a trimis pe tot mai multi dintre calatori la rutier sau chiar in trenurile operatorilor privati.

Se da vina numai pe calatori (sau asa-zisa fauna de navetisti/taranusi/tiganusi din nu stiu ce zone) ca de aia sunt conditiile rele sau numai pe infrastructura daca sunt intarzieri (cea mai mare vrajeala, numeri cazurile cu zecile lunar la o groaza de trenuri care raman defecte din cauza lipsei de mentenanta corespunzatoare a locomotivelor / automotoarelor). Un pretext ca sa nu meritam nimic mai bun.

Fix mindsetul asta foarte toxic a indepartat lumea de la tren si de asta unii au senzatia ca nu urca lumea instarita in tren pentru ca daca isi permite ceva mai bun de ce ar merge cu trenul? Asa ca nu ne mai stresam sa facem trenul atractiv decat pentru niste amarati care considera lux si vagonul etajat (la o adica cati au aer conditionat acasa?).
 
Trenurile nu sunt bibelouri ca sa nu se murdareasca. In general cam tot ce inseamna transport public. Chiar si propria masina o mai duci la spalatorie.
Pentru graffiti tot calatorii sunt de vina? Tot ei le manjesc?
De asta e trenul praf in Romania. Tot timpul se arunca vina in alta parte.
Iar cei care considera ca problemele legate de conditii apar numai din vina calatorilor sunt complet nepasatori si poate si de rea-credinta... sau sunt fix angajati aroganti care isi scuza incapacitatea si te zgornesc tot ei la microbuz daca ai pretentii la tren (mai ales cand e vorba de un tren sezonier cu etajate de la Sibiu la Mangalia cu tarife IR).

La OTF privat rareori vezi sa fie aceleasi probleme, ori sa vezi ca se da vina pe calatori (ceva complet neprofesional).
La CFR Calatori e mai usor sa dai vina pe fauna de calatori ca sa stai cu mainile in san. Mai greu sa ii si respecti decat sa pretinzi ca s-au urcat toti in tren cu unicul scop de a lasa mizerie si sa infunde WC-urile care erau foarte curate si functionale la plecarea din cursa de fiecare data, aham, da, da. Nasol sa ai calatori in trenuri, mai bine ar merge goale.

Va dau exemplu ruta Pitesti-Bucuresti, e chiar una emblematica pentru adevarata capacitate a CFR Calatori, oricat se straduiesc ei sa ne arate doar locomotive "delfin" remorcand trenuri de prestigiu / internationale (care si alea sunt niste amaraciuni). Dar vorba multora, nici pe alea nu stiu sa le promoveze in mod real. Habar n-au ce inseamna marketing.
Dar...totodata n-ar fi prosti sa ne arate niste sageti graffitate si ramase defecte in camp si fara climatizare functionala. Se antipromoveaza singuri oricum, nu trebuie sa-i ajute nimeni.

bogdan25

@vancouver nu stiu daca Bucuresti – Oltenita este un exemplu de success. La o cautare rapida vad ca 70% din cifra de afaceri a Transferoviar = subventie. Probabil faci ceva profit si daca vinzi bilete fictive. In vest pt o distanta similara pretul biletului este de cel putin 3 ori mai mare. Totusi 8 trenuri pe zi intre un oras de 2 milioane si unul de 20 de mii locuitori (capat de linie) nu poate fi decat un fel de autobuz pe sine. Oricat de modern si rapid ar fi trenul o parte dintre oameni vor alege masina din diverse motive.
Da, trenul exista si este un success in multe tari dar RO nu are multe in comun cu tarile respective. Nici populatia/densitatea/urbanizarea/relieful/mai multe orase +500k locuitori/economia. Sunt multe alte prioritati in fata trenului in Romania. Nu am auzit pe nimeni ca a plecat din RO pt ca face trenul 9h de la B la Cluj/Timisoara/Iasi sau statea blocat 3h in masina pe VP. Blocaje zilnice sunt si pe minunatele autostrazi germane.  Dar am auzit multi oameni care au pus in top 3 motive pentru care au plecat din tara traficul din marile orase. Ori problema traficului desi este mult mai complexa, ca sa ramanem in zona de infrastructura se rezolva cu centuri auto/tramvai/metrou/autobuze/piste de biciclete. Toate la fel de importante.  Degeaba fac cu trenul 3 ore de la B la Cluj daca zilnic fac 1:30h pana la scoala/birou/mall pe mai putin de 10km.
Recent NS, de departe cel mai mare operator feroviar de calatori din Olanda, a anuntat o reducere a numarului de trenuri operate zilnic dupa sezonul de vara. Motivul oficial este lipsa personalului. Probabil motivul real este numarul de pasageri care nu revine la valorile din 2019 si nu cred ca mai revine. Work from home a schimbat mult tipul de calatorie zilnica. Bicicleta in cursul saptamanii pt mers la mici cumparaturi/ activitati sportive / bere sau bicicleta electrica pt mers o data pe saptamana la birou si masina in wk pt relaxare (plaja, dus bicla pana la pista din padure, amusement park, vizitat alte orase/prieteni).

vancouver

N-am spus ca Buc-Oltentia este un succes. Este doar un exemplu in privinta discursului "nu se poate". Adica statul a ridicat din umeri si nu a fost capabil sa produca un sistem, in care calatorii sa plateasca bilet. Toti mergeau cu nasul. Vezi doamne mentalitate, in occident nu s-ar fi intamplat asa ca oamenii sunt mai educati, bla bla bla bla bla bla bla. A venit privatul si a doua zi toti au platit bilet. Scurt. Deci un succes punctual.

Asta e ideea. Si cu WC-urile la fel. Ca nu se poate, ca tot calatorii fac murdar, ca mentalitatea, ca in occident curge cu lapte si de aia e mai curat. BLA BLA BLA BLA BLA BLA.

Cat despre subventie, toate trenurile Regio in toata Europa merg cu subventie. Asa ca nu ma prind care-i ideea cu subventia la Oltenita.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

fulger nc

Nu emigratia e factorul declinului CFR calatori.
Emigratia poate fi o dauna  colaterala cauzata de destructurarea transportului public.

Cine face comparatia transport public vs transport personal ...scuzati-ma dar nu intelege problema.

Problema a fost tranzitia "salbatica" catre capitalism/economie de piata.
Tranzitie care in "valtoarea" sa ..a distrus multe segmente/ramuri economice/industriale.
Si dupa parerea mea ..putin s-ar fi putut face ..fie ca era Bill Gates ..sau vreun geniu la conducerea tarii , sau a vreunei entitati economice/statale.
Pur si simplu asta a fost cursul.

Acestui curs economic/social ....i-au "supravietuit" diversi actori/entitati economice ...statale , sau cu actionariat/controlate de stat.

A urmat "politizarea" lor.

Acum e oarecum "trezirea la realitate".
Dar trebuie tinut cont ca "trezirea" la realitate , vine pe niste entitati ..care sunt practic "stat in stat".

Inchistate in mentalitati si moduri de operare total "anchilozate" in timp si politizate.

Orice administrator/politician ..care vrea sa faca ceva ...trebuie sa inceapa prin a "tunde" copacul.
A curata de uscaciuni mai mici la suprafata...mai tai cate o creanga mai mare(nu toate odata ca omori copacul) , il cureti ...frumos , frumos ...pana vine momentul sa ii "dai forma".
Ca sa ai ce culege.

Problema CFR calatori actuala ...e ca e "pliata" pe un mod de operare defectuos.
Rute ..mostenite de pe vremea economiei centralizate , suprapuse peste ranguri de tren confuze ..si fara rost.
Toate astea suprapuse peste un patrimoniu (gari , linii , active fixe) ..degradat si material invechit.
Material vesnic "reinoit" la preturi astronomice ..in raport cu rezultatul "modernizarilor" ...ptr a raspunde politicului inmiscuit ..cu sloganul "industriei locale".
Functionarea in afara principiilor economice sanatoase e alt aspect.

Omul de rand...nu va alege trenul ptr ca "miroase mai bine". Asta e un principiu gresit ..ce va genera un vector de dezvoltare gresit.

Cum spune in filmul acela "bun ..bun" cu lupul de pe Wall Street??
Creeaza cerinta.

Omul va alege trenul ptr ca e necesar.
Ptr ca ii e util.
Ptr ca e alegerea optima.

Ptr ca ..in rest , in toate celelalte cazuri , masina personala va "mirosi" mai bine.

Ca sa il "faci" necesar trebuie sa intelegi patronul de miscare a calatorilor ..in noile realitati economice.
Trebuie sa intelegi nevoile clientilor targetati..ptr a crea rangurile de tren si serviciile conexe.
Trebuie sa intelegi patronul de comportament ptr a determina ..mobilarea tipica si detaliile tehnice ale rangurilor de tren.
Ca sa poti desface evantaiul serviciilor derivate si sa nu cheltuiesti mult cu serviciile ce nu produc(curatenie , vanzare bilete) si sa maximizezi beneficiul din serviciile ce produc(servicii alimentare/catering , hoteliere , conexe-car sharing , etc).

Pe patronul asta de miscare trebuie suprapuse posibilitatile infrastructurii.
Ptr a identifica solutii tehnice ce pot fi implementate cu cost minim-impact maxim. Aici se includ noile puncte de oprire , regandite si starea peroanelor.

Peste acest patron trebuiesc suprapuse nevoile de trase. Aici se includ noile servicii urbane/periurbane/suburbane ..cu mers "cadentat". Ceea ce numim tren metropolitan.
Ptr ca un patron "dens" de miscare pe zonele circulate , doar iti amplifica densitatea miscarilor posibile pe CF.
E o chestie de matematica si logica simpla de functionare ..usor asimilabila calatorului potential.
Peste "patronul" de miscare al trenurilor metropolitane , trebuie suprapus mersul tipic trenurilor regio/scurt parcurs.
Ptr a te asigura ca ai timp disponibil conexiuni. Nu sa fie defazat. Adica sa ajunga trenurile metropolitane in puncte de "preluare a traficului"(conexiunile modale) ..la 10 min dupa plecarea trenurilor de scurt/mediu/lung parcurs.

Trebuie "pierdut" orgoliul , metodele invechite , politicianismul ..si toate viciile care "atarna" ...adauga balast functionarii si gandirii suple.
Adaptate pietei.
Cel mai bun produs ..nu e cel mai stralucitor , fancy ..or whatever.
E cel ptr care ai cerere.

Peste "modelarea" noua a trenului ..ca si mijloc ..trebuie metode tarifare integrate.
Integrate zonal..si integrate in modalitati de plata si achizitie.
Pe platforme diverse.
Marketing simplu.

Eu ..la ora actuala , cand vin acasa ..nu mai aleg trenul ..din "fanboysm".
Il aleg ptr ca e mijlocul cel mai ok ptr mine.
Care poate deveni prima optiune ..in orice conditii daca se continua dezvoltarea.

Asta trebuie sa fie directia de dezvoltare.
Ca omul sa te aleaga ptr ca are nevoie si esti solutia optima. Ca pret , conditii si servicii oferite ..in general.

carutasul

Din păcate, în condițiile actuale trenul este extrem de rar varianta optimă, și din păcate nici viteza și nici toaletele nu sunt factorul determinant. Tare mă tem că și politica de prețuri este la fel de greșită. Hai să zicem așa: un bilet tot la Craiova ( eu am luat o situație concretă, dar se poate recalcula pe orice altă direcție) costă 60 de lei la clasa a doua cu IR. Nu pun personalul, că vreau să ajung totuși în aceeași zi :) Noi circulăm de obicei patru, copiii sunt mari, deci 240. Parcă mai era o reducere de grup, dar e nesemnificativă. La asta se adaugă biletele orășenești și cele de la "rată", nu mai știu cât sunt. Să zicem că aș merge cu Dacia1300, 7l/100km, vreo 15 l de benzină, 10 lei/l 150 de lei. După părerea mea prețul pe călător la CFR e mult mai mic ( aceeași locomotivă trăgea când eram eu student 14-15 vagoane, sigur că era un consum ușor mai mare de electricitate dar ar fi absurd să crezi că la numărul de pasageri dublu consumul s-ar dubla, pentru că masa pasagerilor e nesimnificativă în raport cu masa utilajelor. Deci scopul nu ar fi să ai călători puțini care plătesc mult ci dimpotrivă, călători mulți care plătesc puțin. Din ce știu la nemți ( nu am mers de multe ori dar parcă așa îmi amintesc) biletele de grup erau foarte ieftine ( grupul de cinci plătea cam cât doi călători individuali). Sunt sigur că cifra cinci are legătură cu numărul de locuri dintr-un autoturism, și sunt sigur că pentru CFR ar fi mult mai avantajos să ducă 100 de grupuri de câte cinci decât 50 de călători individuali, chiar dacă fiecare grup ar plăti doar două  bilete. Da, ar fi câteva vagoane în plus dar încasări de patru ori mai mari...

AndreiB

Intr-o societate dezvolatata nu prea conteaza asta - oricum calatorii pe CF sunt in proportie covarsitoare singuri sau cupluri.

Daca trenul ar face 2h pana la Craiova ar fi relativ irelevant pretul - altele ar fi motivele pentru care ar fi sau nu popular.

carutasul

Da, nu zic, și dacă eu aș sta in Craiova poate altele ar fi calculele. Însă nu cred ca ar trebui să uităm că trenul ăla circulă în România, și dacă pentru nemți contează prețul ( bine, ei sunt mai economi ca noi) sigur contează și pentru români :) În cazul meu problema e "last mile" care nu e acoperită corespunzător, din Craiova trebuie să ajung acasă. Însă pentru un craiovean probabil că timpul, într-adevăr, contează mai mult. Iar pentru alții contează prețul...  E un cumul de factori și nici unul nu primește o rezolvare, în mod normal o firmă serioasă ar lua fiecare din punctele astea și ar încerca să le compenseze cumva. În curând București-Craiova pe șosea va fi cam 2 ore 30 legal :)

AndreiB

Ideea e ca nu o sa convingi niciodata familia de 4 persoane sa mearga cu trenul (in termeni macro) atata vreme cat nu e HSR. Dar, ai o piata suficienta de oameni singuri/cupluri care merita - trebuie axat pe segmentul asta, cu viteze comerciale mari, bilete flexibile si oferte pentru a face mersul cu trenul identic ca cel cu masina dpdv al marginal cost (e.g. Railcard - gen Bahn50/Bahn100). Oricum oamenii astia calatoresc de 1000x mai des decat familia care face 1-2 calatorii anual.