News:

Video 21.06 Autostrada A1 Pitești-Curtea de Argeș.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

carutasul

Ca în orice alt caz, pentru activele și contractele pe care le mai au, eventual și pentru mecanici...

AndreiB

#3466
CFR Marfa cred ca e in negative equity la ce datorii are (disclaimer: nu m-am uitat in detaliu).

Si nu e vorba doar de active, ci de outlook-ul financiar. Avand in vedere subfinantarea sistemului feroviar, piata necompetitiva, activele mega invechite, riscul politic, estimez ca exista zero interes de la o firma serioasa (e.g. OBB, Trenitalia, SNCF, DB etc) pentru a prelua CFR Calatori. Poate vreun Regio Trans (sau cum se mai numeste clona actuala), dar nu as sugera ca ar fi un lucru pozitiv.

Daca vrem sa implicam mediul privat in domeniul feroviar exista solutii mult mai simple decat privatizarea: concesiunea cu contract de servicii publice (i.e. ce se intampla in Franta/Germania pe linii secundare).

Probabil ca viitorul CFR Marfa e falimentul, din pacate.

carutasul

la concluzii suntem de acord :) Dacă nu privatizezi sau reformezi la timp, ăsta e deznodământul ... Probabil că există vreo variantă de genul renunțare la datoriile statului + privatizare, dar chiar nu cred că mai are rost.

etravel

Quote from: carutasul on May 05, 2022, 02:07:29 PMexistă vreo variantă de genul renunțare la datoriile statului
Din cate stiu, o eventuala stergere a datoriilor de catre stat echivaleaza cu acordarea unui ajutor de stat. Riscant.

carutasul

știu că s-a mai făcut, dar cred că înainte de aderare...
Probabil că ei mai dețin și ceva terenuri, clădiri care mai pot fi valorificate, dar mai e și aspectul că  am  o impresie că fără ei ar rămâne doar o singură firmă mare în piață și deci ar trebui aplicate ceva măsuri antimonopol ceea ce ar fi benefic..

fulger nc

Parerea mea e ca cel mai mare "activ" al CFR marfa sunt contractele.
Asta , fara sa fie un activ in sine.
Pe baza astora se pot elabora strategii de redresare , etc.
Parcul de vagoane , locomotive..cat si activele fixe , fie ca vorbim de triaje ,terenuri , depouri , nu valoreaza mare lucru.
Poate ca solutia ..de a fi lasata "sa moara" , nu e rea , cu toate ca reprezinta un fel de simbol.
Si creearea unei companii noi ..cu active mobile de valoare , cumparate din ce va fi valorificat.
E dificil sa intelegi ..cum o companie , cu monopol de piata si care nu opereaza precum CFR calatori , cu orare fixe ..poate ajunge in situatia asta.
Mai ales , ca in perioada desprinderii ..se vorbea ca se scapa de "balast"(CFR calatori) , ptr o companie ..ce era pe "profit"(CFR marfa).

carutasul

Nu mai știu care e situația contractelor, că am impresia că le-a cam pierdut unul câte unul...
Problema lor e cea care a distrus toate firmele care nu s-au privatizat: căpușarea. Câtă vreme managementul nu are nici un indicator de performanță ( și de fiecare dată autoritățile s-au ferit ca de Necuratul :) ) normal că șpaga de la concurență e mai mare decât salariul, mai ales că vin amândouă fără greș. Până la un anumit nivel de îndatorare o firmă se mai poate redresa, după aia devine o piatră de moară și de fapt orice bani băgați sunt băgați pentru a fi sifonați, nu pentru a redresa. Ea trebuie lăsată să se ducă, dacă cineva vreodată va vrea firmă de stat mai bine face una nouă decât să se lupte fără speranțe cu datoriile și năravurile celei vechi...

MarianD

...din moment ce Marfa pierde bani la fiecare bilant fiscal la ce ajuta ca prestează niște servicii la care EXISTA alternativa în piață?

Trenuri militare s-au observat a fi remorcate de DB, cărbune știu duce și GFR...

De 100+ milioane euro cât face gaură anual la buget se pot face muuuuuulte. De ex sa cumpere un tren H2 anual, preferatele lui @frunzaverde și ale mele. Și rămâne și de hârtie igienică la Calatori...

Deci?

fulger nc

Si daca vand ce mai au prin curte...mai apar vreo 3 firme de transport.
Care fac mai bine treaba ca ei.
Evident ..cu actionari , fosti directori la CFR calatori.
Care ..incep sa cunoasca cum se lucreaza bine.

AndreiB

Trebuie material rulant nou - nu mai merge cu cel actual.

fulger nc

Chiar si cu material rulant nou , nu stiu ce poate face CFR marfa.
Daca era una din companiile "iesite" din fostul CFR  , care sa poata fi condusa eficient si tinuta pe coordonate bune..era tocmai CFR marfa.
Pe ei nu ii afecta decaderea sectorului dupa 89 ..cum afecta CFR calatori , sau infrastructura(total dependenta de alocarile guvernului ..indiferent de TUI).
CFR marfa a fost adusa in situatia actuala. Motivele si responsabilii??
Banuiesc ca nu e doar unul si cautat numai in conducerile companiei.
Chestia e ..ca in situatia data , achizitionarea de material rulant nou , nu stiu cum sa rezolve problema.
Ptr ca doar va acutiza problema datoriilor.
Nu se vor produce economii semnificative din "operarea" materialului rulant nou , pe termen scurt. E nevoie de scolarizare , etc .
Nici ptr vagoane.
Nici nu vor "sari" oamenii cu contracte pe ei , doar ca au material nou.

Masuri de redresare , ar putea fi , pastrarea acelor active , care sa permita  derularea contractelor .
Scaparea de "balast".
Toate partile "neproductive". De la parti companie , la active mobile si fixe.
Simplist spus.
Pastrezi nucleul de mecanici , locomotive si vagoane ..care iti permit sa iti indeplinesti contractele si sa functionezi pe plus in rezultat comercial net.
De aici se poate vorbi de planuri ptr inlocuit material , de acord cu cerinta pietei , de externalizare intretinere , sau "in house" , de dispecerizare mai mare , sau servicii complementare/administrative etc.

In ziua de azi triajele lor sunt in mare parte nefolosite , sute de vagoane stau sub sechestru prin porturi. Pot paria ca structura administrativa/de reparatii e supradimensionata in raport cu nevoile si rezultatele.

Si evaluarile privind valoarea "patrimoniului" lor ..exista doar in mintea "nationalistilor" nostalgici.
Un "patrimoniu" de tipul respectiv(foarte specializat ca si uz) e egal cu zero ..in lipsa obiectului muncii.

AndreiB

Nu ma refer nimic la CFR Marfa. Trebuie o companie noua, cu material rulant nou. Aproape orice are CFR Marfa e lipsit de valoare / depasit.

Triajele trebuie sa fie la Infra.

fulger nc

Intelesesem gresit atunci.
Companie noua , cu material rulant nou ..da.
Dar trebuie alt tip de structura , ca sa fie condusa profesionist , fara ingerinte , fara ca oameni politici de prin ministere sa poata influenta.
Sunt multe companii de stat , sau cu actionariat de stat , prin vest , ce functioneaza bine.
Numai ca ..cu experientele de la noi , exista tot timpul acea retinere ca va merge.

frunzaverde

CFR Marfa are ~21% din cota de piata, nici macar nu este cel mai mare actor din piata de transport marfa. In general cara navete complete, carbuni etc. etc., multe (daca nu majoritatea) din contracte fiind tot cu statul (mine de carbune, termocentrale). Disparitia CFR Marfa n-o sa aiba cine-stie-ce efecte sistemice.

Nu vad la ce e nevoie in piata de o companie de transport marfa "de stat". Piata de marfa feroviara este (relativ) profitabila, exista operatori capabili sa faca prestatiile necesare etc. etc., CFR Marfa nu aduce nici un fel de plan business unic sau vreo valoare in piata prin brand sau prin activitate. Avem inclusiv un operator romanesc privat mai mare decat CFR, mult mai stabil financiar, profitabil, si cu afaceri multinationale.

Contractele, vagoanele si locomotivele se pot vinde "la bucata" la restul operatorilor din piata, si stinge datoriile cu banii obtinuti. Si cu-asta basta. Statul n-are ce cauta in transportul marfurilor pe CF (singura bucatica profitabila din sistem). Nu mai ai ce privatiza, nu mai ai ce salva - datorii imense, parc neoptimizat fata de concurenta, echipamente vai-de-ele, angajati multi si aiurea, triaje neoptimizate...

Deja asta e ideea, cu "darea in plata" a CFR Marfa. Era o idee, inca din 2020, ca o mica parte din active sa fie preluate de ROFERSPED, care e o sucursala CFR Marfa, si ROFERSPED sa devina un "mini-operator" specializat, dar n-a fost niciodata clar in ce si cum. Si nu vad de ce-ar fi cazul ca contribuabilul sa plateasca pentru reconstructia unui operator... Cand inclusiv trenurile cu armament s

@Sorinus - Se poate privatiza, dar, in conditiile in care operatorii privati subventionati folosesc rable mai abitir ca CFR Calatori, si practic sunt vreo 5 rute competitive in toata tara, cum ar functiona?
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AndreiB

Da, nu ma intelege gresit nu cred ca e treaba statului. Poate doar in contextul refacerii SNCFR ca holding, dar sansele de asta sunt minore.

Cred insa ca triajele si terminalele intermodale si depourile trebuie sa revina la Infra (poate ca plata in natura pentru neplata TUI), pentru flexibilitate viitoare.

Restul - se ocupa OBB de transport marfa daca e linia ok.