News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

nenea_hartia

Nici măcar către orașele mari din Europa nu e rentabil, e subvenționat peste tot. Repet, ca și învățământul sau sănătatea. Dar tot nu înțeleg ideea cu statul face șosele, iar dacă mai rămâne loc face și căi ferate. De ce nu invers :D? E o glumă, bineînțeles, dar întrebarea e din start ar avea prioritate șoselele.
Legat de dube, ar trebui interzise. Vrei să faci transport rutier? Ia-ți autocar, cum au avut încă de acum aproape 30 de ani alde Ionescu de la Râmnicu Vâlcea. Dacă mă întrebi pe mine, aș interzice și transportul rutier extrajudețean, cu mici excepții. Spre exemplu, n-aș opri la limita județului, la Predeal, un autobuz venind din Ploiești, l-aș lăsa să meargă până la Brașov.

Eu pledez pentru feroviar pentru că trăiesc într-o țară și o regiune în care văd cât de important este atunci când funcționează cum trebuie. Exact cum au sugerat și dan tm și gruiarew, aici orarul și frecvențele nu sunt stabilite la plesneală, ci sunt gândite să îți asigure continuitatea și fluența. Uite, când mă duc la cumpărături în Germania sau să-mi iau băutură din Luxemburg (acciza e mult mai mică :lol:), prefer să schimb trei trenuri regionale până acolo decât să iau ICE sau Thalys, pe motivele expuse anterior privind diferența de confort între TGV și regional. Dar aceste trei trenuri despre care vorbesc sunt programate astfel încât cobori din primul, iar al doilea pleacă în 8-10 minute, de multe ori de la același peron. La fel funcționează corespondențele între trenurile de lung parcurs și cele locale, exact cum a descris dan tm. Iar în fața fiecărei gări ai cel puțin un autobuz care pleacă la 5 minute după ce a sosit trenul.

Sigur, sunt mai multe de spus. Aici nu există decât patru operatori: operatorul de transport public din Regiunea Flamandă, cel din Regiunea Valonă, cel din Regiunea Capitalei Bruxelles și SNCB/NMBS, compania națională de căi ferate. Un bilet la compania valonă, spre exemplu, este valabil pe orice cursă și în orice localitate din Valonia. Pe abonamentul meu la operatorul flamand pot încărca câte călătorii vreau de la ceilalți operatori, așa că pot călători în toată țara (inclusiv pe CF sau pe linii de autobuz care ajung și în Germania, Franța, Luxemburg sau Țările de Jos) cu o singură cartelă în portofel. Dar asta e altă discuție.

Na, eu mă opresc aici. Poate că argumentele noastre sunt slabe și nu te-au convins, dar lucrurile astea funcționează perfect în toată Europa de Vest (și nu numai). Există trenuri și către Caracalurile și Corabiile lor, și nu s-a gândit nimeni să le desființeze.

carutasul

Da, nu vreau nici eu să mă blochez în polemica asta. Sunt multe de zis și multe care se pot îmbunătăți chiar și în condițiile de acum. Cred că prostia cu renunțarea la "legături" a avut două etape: în prima s-a încercat să ai trenuri foarte dese pe magistrale, caz în care nu mai era nevoie de legături, că oricum pleca un tren în maxim o oră, după care din lipsă de ... nu știu ce exact nu s-a asigurat frecvența necesară, dar trenurile locale au rămas tot necorelate. Sunt multe probleme care s-ar putea rezolva simplu și ar fi un progres major, dar nu le poate face o companie care se chinuie să plătească salariile... Poate că după un timp, când faci rentabilă "baza" ai putea să te orientezi și către zonele astea periferice, acum se vede bine că nu se poate...
Șoselele au prioritate pentru că poți merge cu mașina la Căruțașu' acasă, dar nu poți să faci și câte o gară la fiecare poartă :) Deci serviciul "basic" e pe șosea, restul e extra.

gruiarew

Căruțășu' îi și nu-i asa cum zici... În orașe se poate rezolva simplu cu puțină implicare a autorităților locale. Am trăit și eu 2 ani în EU, nu în ceva țară wow, în Cehia în Brno. Dar transportul local era ceas și tot timpul sincronizat cu trenurile și cursele de avion importante. Ori la noi parcă pur și simplu nu se vrea.

Dau exemplu Sibiu:

R-E 2292 Timișoara Nord - Sibiu ajunge la Sibiu la 22:41. Doar linia 2 și 19 pot fi folosite. Eu nu-s pe traseu.
La Aeroport la ora 23:40 aterizează și WIZZ-ul și Lufthansa la 23:40. Ultima plecare pe linia 11 e la 23:20.

Nu nu trebuie să duci gara sau aeroportul la fiecare în fața porții, dar niste legături ok s-ar putea pune la punct, și nu-i nici greu nici foarte costisitor. Cât i-ar costa pe cei de la Tursib să mai bage o cursă la 00:10 să zicem? N-ar avea călători din 2 avioane? Mă îndoiesc. Așa singura variantă rămâne mașina sau taxi-ul (care de cele mai multe ori te refuză că-i cursa prea scurtă) și fiecare "se descurcă" cum poate.

@nenea_hartia nu, nu e ok cu "interzisul". Că o dăm în altele, în niște vremuri de care mulți se bucură că am scăpat. Doar că "ne-am scăpat" de tot și toate. Și e un haos generalizat în care fiecare se descurcă cum îl taie capul și ciupește de pe unde poate. Mizeria cu dubele a apărut din cauză că pur și simplu oamenii ăia nu au altă alternativă...
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

carutasul

da, nici eu nu vreau să dau în extrema cealaltă. Am văzut și eu în Praga cum îți potrivești ceasul după mersul tramvaielor.
Dar nu cred că se poate ieși din situația asta până nu întărești serviciile profitabile. Chiar dacă să zicem închizi câteva secundare 5 ani, până echilibrezi situatia, după aia poate îți mai permiți să le redeschizi și pe alea, dar în actuala situație mi se pare că pur și simplu nu poți, cred că nici dacă ți-ar da cineva bani cu vagonul nu ai reuși mai devreme de câțiva ani să redresezi compania. Iar despre cine finanțează liniile cred că ar fi necesară o dezbatere la nivel național, e o decizie complexă.
După părerea mea feroviarul are în față alte provocări: trenurile automate, o semnalizare de secol 21, nu știu dacă ERTMS-ul e ceea ce trebuie sau nu, dar în condițiile în care experimentăm cu autovehicule autonome pe șosele noi punem mecanici beți pe locomotive, unde lucrurile sunt mult mai simple. Nu poți să ții pasul cu provocările astea când tu umbli cu Malaxa și cu macazul cu pârghie sau bariera cu manivelă :)
Suntem într-o variantă de avarie și e greu să compari cu țările care le-au făcut pe toate la timp. Mă rog, asta e părerea mea. Nu cred că o să ajung ministru la transporturi sau mai rău, mai ales că nu candidez, deci luați-o ca pe o părere :)   Dar o să mai zic un secret înainte de a mă opri: am avut un discurs asemănător prin 2009 în firma la care lucram. Aveam cinci agenții care erau pe pierdere accentuată ( nici una nu era pe roze că era criză, dar astea au fost mereu pe pierdere). Nu s-au îndurat să le închidă. Acum acea firmă nu mai există. Poate că ar mai fi avut o șansă iar apoi le-ar fi redeschis, dar nu poți să știi...

gruiarew

Dacă ai închis-o și lumea migreaza spre altceva aleluia, înveci nu-i mai aduci napoi...
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

carutasul

nu sunt așa de pesimist. Vom vedea la Giurgiu, peste doi ani, dacă e așa sau nu :)

traveler

Poate off-topic sau neinteresant, dar niste "trainhoppers" s-au plimbat pe coridorul, prima partea este de la Arad la Simeria (dar pe noaptea din pacate)...


Xenos

Călătoritul ăsta pe vagon cu lemne - pe lângă reel feel-ul de România cu tăieri de păduri și viteze mici - nu e periculos, ca apropiere de catenară?

vancouver

Extrem de periculos. Oricand puteau fi prajiti de un arc electric. Dupa parerea mea trebuie scos acest video de pe forum.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.

bgd77

Dati report la Youtube. Poate ii blocheaza tot canalul si ii sterge si videourile.

frunzaverde

Mersul pe marfar e periculos oricand. E mai putin periculos ca suitul pe vagoanele de calatori, distanta pana la catenara e semnificativ mai mare, dar tot e periculos. Poti muri oricand strivit, curentat, calcat sau degerat, poti aluneca sub vagoane la orice miscare gresita, poti pica prin deschiderile de sub vagon la vagoanele care au asa ceva...

Dar oamenii vor face asta mereu, indiferent ca e Youtube sau nu. Faceau asta acum 100 de ani (peste ocean a aparut o intreaga subcultura in jurul calatoriilor pe marfare in epoca respectiva - "hobo" ii spunea), si vor face asta si peste 100 de ani, cat timp vom avea sine care se pierd in orizont, vom avea si oameni cu desaga-n mana cautand un tren sa te duca dincolo de linia orizontului. Si n-ai cum sa-i opresti, oricata paza bagi, nevoia, aventura si curiozitatea sunt peste frica.

Mai degraba ar trebui sa explicam riscurile, si sa explicam ca filmuletele facute de oamenii astia vin cu o gramada de pregatiri in avans, nu doar te sui si mergi. Comunitatea de urbex, oricat de dependenti de adrenalina sunt (si sunt), nu e formata din inconstienti absurzi, riscurile pe care si le iau sunt calculate - chestii care nu se vad in filmuletele de youtube.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

fulger nc

#3176
Dupa parerea mea ...feroviarul , la noi , nu trebuie sa vada "provocarile" si tehnologiile high end ...ca un must have ...decat in masura in care ii servesc scopului.
CF la noi ...domeniul intreg , de la o directiva-lege , a vreunui ministru , pana la ultimul producator , angrenat in lantul de productie de material CF ...trebuie sa se adapteze provocarilor specifice ..de la noi , nu sa caute tichia de margaritar.

Si la noi , in opinia mea , trece ...prin eficientizare a tuturor ramurilor(infrastructura , material rulant , mod operare, centralizare/semnalizare/siguranta) ...ptr a le aduce la o oarecare eficienta economica(nu neaparat rentabilitatea unui operator , sau ramuri in ansamblu ..ci la eficienta a intregului ansamblu , de la a servi nevoile de mobilitate ..la a avea producatori de material autohtoni ..capabili sa iti sustina o parte din cerinte , in cadrul unei economii descentralizate ..in competitie cu "actori" eficienti la nivel global/regional/etc).
Si sa fie in concordanta cu vremurile si realitatile economice ..administrative din prezent.

Din pacate se "traieste" in trecut..in gandirea multor decidenti din CFR si intr-o "tranzitie" spre nu stiu unde ..la nivel de "strategie" CF.

Am mentionat in comentarii trecute.
Antepunerea "tehnicitatii" , incalcirea ..in diverse problrme tehnice de dezvoltare ..face sa se piarda din vedere liniile directoare ..care sa dicteze o strategie.
Spus simplu ...din cauza copacilor nu vom vedea padurea.
Si asa domeniul CF e complicat din cauza reglementarilor , pana la tehnologii implicate.
Asa ca eu , ca strategie ..raman fidel principiului ...keep it simple ..ca sa ajungi la rezultate palpabile.

Revenim la o discutie din trecut.
Unde a pierdut CF nr de calatori???
Nu ma refer la rezultat comercial ..incasari , etc , asta e o variabila mare , depinde de multi factori ..sa faci o cuantificare precisa si pe intelesul multora.
...o sa raspund.
Pe rutele de naveta.
Faimoasele commuter din alte parti.

La noi ..a pierdut odata , doar si ptr ca au ramas fidele vechiului sablon de infrastructura( exact aceleasi linii ca la sfarsitul lui 89 ..in afara de vreo 30 km noi) , CFR doar abandonand unele linii( si operand exact la fel ca inainte de 89 pe restul)...si altele trecand concesionate la privati.
Privatii nu au "inovat" nimic pe aceste linii , unii , doar administrandu-le ceva mai eficient si adaptand oferta la cerere...cu "rame" mai "potrivite" operarii ..intr-o logica comerciala corecta.

CFR ..doar a "operat" o "modernizare" ...din pix , adica ....a facut o separare in entitati economice diferite a diferitelor ramuri ale companiei(pe principiul de a separa partile care inca operau "rentabil" ..din pct de vedere economic , de cele cu probleme ..ptr a le identifica problemele si subsana).
Adica , o reforma ..facuta de contabili , pe principiu economic ...macro si care ...ca orice reforma , facuta pe principiu economic , macro ..fara o intelegere , in detaliu , tehnica ..si urmata de o "reforma" tehnica ..e sortita esecului.
Se intampla si in sectorul auto , in companii private ..cu mult mai multa implicare decat exista din partea unor decidenti pe CF la noi.

Acum , sa o suprapunem peste o realitate.

Nu mai exista mastodontii industriali de dinainte de 89.
Sidex  Galati nu mai are 20 mii angajati si sectoare pe orizontala in portbazinul nou ...care sa lucreze in trei schimburi ..si care sa iti aduca "comuterii" ..la ore cunoscute ...furnizate de la "centru" , unde se decidea totul.
Si asa...vagoanele ..sa iti aduca comuterii(scuze de prosteala ..navetistii) , de pe o raza de 60 km , in vagoane etajate , trase de sulzere.

Intre timp totul s-a schimbat.
Patrimoniul CFR ..in  materie de material rulat , a ramas acelasi , devenind obsolet..dpdv tehnic(special ..la calatori , unde cerinta e alta)...si degradandu-se intre timp(special material de tractiune..locomotive).
Modernizarea , din pix , mentionata mai sus ..tocmai acest aspect nu l-a rezolvat(pixul ar fi contat 10 la suta ..reforma tehnica , materialul ..si reforma personalului ar fi contat restul de 90).
Intre lucrurile ..inca bune , mostenite ...se numara ...sau este , o infrastructura feroviara extinsa , cu un patrimoniu...de active fixe(intre ele ..gari , depouri , triaje) mare si destul de uniform distribuita in teritoriu.

Cel mai important aspect aici ...e ca ...chiar de este decrepita , pe alocuri depasita tehnic , aceasta infrastructura este inca activa ...exista , e functionala.

Si ...parerea mea e ca de aici trebuie reinceputa reconstructia.

Adaptata la realitatile de dezvoltare a centrelor administrative , a tuturor tipurilor de asezari , unitati administrativ teritoriale(depasind in multe parti obstacolele puse de UAT-uri si modelul lor obsolet).

Adica ....tendinta actuala e de dezvoltare a ce e pe raza unor 30 km ...a marilor orase ce au rezistat tranzitiei la noi ..si o depopulare ce trece peste acest orizont de distanta.
Fara mari "actori" economici ..care sa ofere predictie pe rute.
Ceea ce ar trebui sa rezulte ...intr-o adaptare tehnica , ce s-ar traduce prin a adapta infrastructura zonala , prin a oferi cat mai multe conexiuni intre liniile CF existente , prin a mari numarul de opriri/statii si a le adapta la noile puncte de interes locale/aglomerari urbane traversate ..sau apropiate.
Prin a adapta materialul rulant. A inlocui trenurile vechi , segmentate(formate din material tractiune-tractat , locomotiva-vagoane)..cu altele , de mai mica capacitate(ca si tonaj ,etc), dar cu capacitate sporita , ca si nr de pasageri transportati, accese capabile sa proceseze un nr sporit in timp mai scurt ...si cu performante mai bune de franare/accelerare.
    De asta mentionam termenii tramvai rapid/metrou de suprafata...sunt mai usor de inteles , ptr o imagine ..de cum ar trebui sa fie.
    Adaptate la cerinta.Rame capabile sa faca aceste rute scurte , intr-un mers cadentat(scuzati termenul ...dar ca sa se inteleaga  , e un mers la intervale fixe-scurte , exact ca pasul de mars , care ..odata asimilat in mentalul calatorului va fi simplu de retinut...exemplul: tren la o ora , sau la 30 min interval) si sa fie rentabile strict din pct de vedere comercial.

Pe acest tip de rute , regandita metoda tarifara(integrarea cu mijloacele de transport in comun locale) , cat si TUI.
Acesta ar fi alt aspect , ptr ca TUI ptr operatorii care opereaza pe rute IR , dar opresc pe raza acestor centre administrative , pe un grafic similar operatorilor regionali/metropolitan , trebuie regandit(scazut , ori taxata o singura oprire , chiar de opresc in toate opririle de pe raza respectiva) , la fel TUI in cazul operatorilor care respecta normele "ecologice"(adica electric sub catenara ..penalizat dieselul, etc) , cat si norme de trasa(pe rutele aglomerate sa se favorizeze cea mai mare capacitate per trasa).

Regandita dispecerizarea/centralizarea.
In sensul ..ca solutia cea mai ieftina , ce permite operarea in conditii de siguranta ..si cat mai flexibila pe raza respectiva.
Fara chestii ..unde unii vor vrea ERTMS pe rute din astea.

Din pacate , multi inca vad CF ...ca un segment care poate ajuta zonele defavorizate , se decid proiecte ..care sa raspunda acestui deziderat , multi inca mai cred discursul.
Din pacate , sau din fericire , economia nu mai e centralizata..e un "organism viu" , doar e calarita(bine , sau nu) de catre administrativ(guvern) si prin ende , politic.
Asa ca nu ramane decat sa te adaptezi la cerinta economiei ...si de cum determina aceasta distribuirea populatiei si nevoia de mobilitate...jucand cel mai bine cu ce ai.

fulger nc

Apropo , pe rutele de navetisti , cea mai mare problema ramane accesibilitatea ..pe orice parte intoarce unul problema.
In afara a trei peroane ..in garile principale , restul de 99 la suta din peroane ...sunt la nivelul ..de dupa bombardament , sau un morman de pamant ..cu trenuri cu scari la 40 cm de sol.
Asta , fara a tine cont de accesul la peroane , gari.
Aici e o problema unde doar un efort conjugat UAT plus CFR infrastructura si operatori ..poate rezolva problema.

Daca la un bac ...faci oprirea la 10 metri de mal si ceri calatorilor sa vina inot , vei avea doar 10 la suta din calatorii disponibili.

dan tm

UAT nu va investi la CFR.

CFR nu accepta idei de la altcineva.

Sorinus

Salut,

Am patit ceva super dubios aseara: pentru ca-s fan cai ferate, o data la 6 luni folosesc halta Depoul Bucuresti Triaj sa ajung la GDN. Aseara, am vrut sa iau trenul de 17:20, R9110 de la Targoviste.

Am ajuns la 17.13-17.15, si cand ma apropiam am auzit un tren diesel plecand spre GDN/Basarab, dar m-am gandit ca o fi altceva. Evident ca era si intuneric, becurile haltei nu merg.

Am ajuns pe peron, am asteptat, s-a facut si 20. Verificasem site-ul infofer si trenul aparea ca a ajuns la Chitila cu 2 minute mai devreme, deci nu avea intarziere. S-a facut si 25, si 30, nimic. Verific iar site-ul, trenul trecuse de Pajura HM.


Deci trenul fusese cel ce trecuse pe la si 13-15 si il auzisem.

Acum, eu stiu ca e foarte nasol ca un tren sa plece din statie INAINTE de ora stabilita, asa ca mi-am verificat ceasul de cateva ori, arata corect.

Sa depun o plangere la CFR si OPC?