News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

tom_sawyer

#3120
Quote from: dan tm on October 23, 2021, 11:51:04 AM
Eu nu-mi dau seama de ce se urca?
Sînt de modă veche sau de ce mă intreb de ce noi nu ne urcam?

Bănuiesc că sunt tot felul de provocări cretine pe rețelele sociale, TikTok, etc.

Ellis Tripp, în vârstă de 11 ani, din Worcester, luptă pentru viața sa după ce a înghițit bile magnetice, încercând o provocare de pe TikTok în care oamenii se prefac că își fac piercing la limbă, scrie Daily Mail, citat de MEDIAFAX.

https://alephnews.ro/media/cele-mai-stranii-provocari-de-pe-aplicatia-tiktok-si-problemele-pe-care-le-au-generat/

https://ro.hackmobiletrick.com/article/12-best-tiktok-challenges-you-should-do

https://stirileprotv.ro/divers/o-noua-provocare-virala-pe-tiktok-poate-fi-extrem-de-periculoasa-medic-zriscati-sa-faceti-hemoragie.html

https://www.vice.com/ro/article/m7q988/provocari-periculoase-de-pe-tiktok


O altă chestie: copiii ăștia cred că locuiesc pe langă gări/triaje. Părinții lor chiar nu au văzut știrile cu electrocutați să le spună ce înseamnă și ce-i așteaptă?

dr4qul4

@dan_tm, se urcau multi si inainte, dar nu aparea la stiri (cenzura) si erau mult mai putini pentru ca nu aveau telefoane mobile (si de obicei aceeasi, asa ca stiau unde se pot urca si unde nu).
Acum se urca unii doar pentru ca au "vazut ei pe net".
Si asta cu urcatul pe tren nici macar nu mai e la moda...mai nou esti cool daca te urci pe turnul de racire/cosul de fum/macaraua turn de la o termocentrala sau mai stiu eu ce. Eu nu am rau de inaltime....dar daca nu ti-e putin frica de asa ceva, deja vorbim despre prostie.
Inainte erai smecher daca te urcai in copac si culegeai ciresele/merele de pe varf la care nu ajungea oricine...
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

cristi5

Confirm, se urca si inainte, stiu un caz.

Plus ca acum au un motiv pe care nu-l aveau atunci: sa-si faca selfie.

Goldmund

O lume nebuna....

In alt context, ce spune Greenpeace:

"CERCETARE. Un zbor din trei ar putea fi înlocuit confortabil de trenuri
O treime dintre cele mai aglomerate zboruri pe distanțe scurte din Europa au alternative de tren sub șase ore, în timp ce multe călătorii ar putea fi ușurate dacă ar fi efectuate cu trenul. Concluzia aparține organizației de mediu Greenpeace care solicită UE să interzică zborurile pe distanțe scurte și să facă alternativele trenurilor accesibile tuturor.

Cercetarea a fost derulată de think-tank-ul OBC Transeuropa (OBCT), fiind comandată de Greenpeace...."
https://clubferoviar.ro/cercetare-un-zbor-din-trei-ar-putea-fi-inlocuit-confortabil-de-trenuri/

Cert este ca mass media din Germania este de mai mult timp impotriva zborurilor scurte cu avionul, iar un astfel de studiu, confirma si planurile locale si UE de a scumpi si inlocui cel putin zborulrile "scurte"(pana in 800km - in articolul de mai sus am citit de 1500km!!)Asta inseamna ca Romania trebuie sa se grabeasca cu magistralele "rapide", dupa cum stim, noi magistrale costa f. multi bani si timp....

Japonia s-a hotarat sa treaca de la trenuri rapide(360kmh cu N700S) la altceva:
https://www.youtube.com/watch?v=W9GyfWN1eIg&ab_channel=SCMAGLEVofficialchannel

(ultimul tren "normal" a fost N700S, de curand lansat pe piata...



MarianD

Aia is niste idioti, adica oameni cu idei nu?
O lume nebuna, in Romania:
1. Noi modernizam locomotive de 50 de ani (vezi recentele contracte cu Reloc mai ales pentru modernizare EA5100kW in "Puma" si RG la LDE2100)
https://clubferoviar.ro/repararea-locomotivelor-electrice/
https://clubferoviar.ro/repararea-locomotivelor-cfr-calatori/

2. Aprobam buget la o compania de stat de transport calatori dupa a doua jumatate a anului - 15 sept. 2021;
https://clubferoviar.ro/bugetul-cfr-calatori-publicat-in-monitorul-oficial/

3. Noi punem in Consilii de Administratie si pe tot felul de functii de conducere  tot felul de habarnisti. Vezi numai ce a facut si "prea-slavitul" ministru Drula cu numirea unui tip specialist in.... tigari?!?  :o
https://clubferoviar.ro/drula-isi-readuce-favoritii-in-locul-celor-pusi-cu-japca-de-pnl/
... si numirea lui Covasnianu Secretar de Stat responsabil pe CF.
Nota: Nu sunt partizan politic, sincer mai nou, mi se rupe. Nu se va schimba nimic, toti sunt o apa si un pamant. Nu mai conteaza ce a facut sau nu ministrul Drula, vin oricum altii care lanseaza un buboi mai mare (vezi numai ce face PNL zilele astea). Sincer, sa bubuie tot!

4. In "Anul European al Caii Ferate" noi tragem trenul demo cu doua GM-uri de frica sa nu ramana dracului sandramaua in camp: ca deh.. de ar fi calatori cetateni romani de ex, nici dracu nu i-ar pasa de ei (vezi incidentu', tot cu un GM pe Valea Draganului).
https://www.europarl.europa.eu/news/ro/headlines/eu-affairs/20210107STO95106/2021-anul-european-al-cailor-ferate
https://clubferoviar.ro/galerie-foto-connecting-europe-express-ajuns-la-bucuresti-tras-pentru-siguranta-de-doua-locomotive/
https://infohuedin.ro/video-o-locomotiva-a-luat-foc-in-halta-valea-draganului/

5. Punem pe butuci compania de transport marfa in timp ce achizitioneaza servicii de modernizari locomotive
https://clubferoviar.ro/locomotive-modernizate-de-cfr-marfa/

6. Tinem directori pe functie care gafeaza pe bamda rulanta. Vezi cazul Vizante la SNTFC si Preoteasa (groparul SNTFM - recent numit la SNTFC).

7. Inchiriem locomotive, bunuri publice, conform unor contracte secrete.
https://clubferoviar.ro/locomotivele-inchiriate-de-cfr-calatori/

8. Tinem in circulatie vehicule feroviare (a se citi indeosebi automotoare Malaxa 700-900-1000 si LVT) absolut depasite tehnic si moral.

9. Circulam pe o cale ferata cu o viteza comerciala absolut halucinanta in traficul de calatori si marfa. 44.61km/h la Calatori conform documentului "strategic" al CFR.
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/auto-transporturi/oficial-trenurile-de-marfuri-circula-pe-caile-ferate-romane-mai-incet-decat-trotinetele-electrice-majoritatea-trenurilor-de-calatori-nu-depasesc-cu-mult-trotineta-19087374

http://cfrsa.cfr.ro/files/strategie/SDezIF/2020/anexa%2010%20strategie%20(CNMT-implementare)%20v3.2.pdf

10. Bagam MILIARDE in ERTMS / ETCS / GSM-R si coridoreala, in timp ce reteaua are conform BAR-uri sute de restrictii de viteza si puncte periculoase.

11. Avem personal depasit la toate nivelurile (profesional, varsta, etc.) si nici o lumina in zare, nici urma de atractivitate catre calea ferata. Toate companiile lucreaza cu aceleasi metode si scule de zeci de ani de zile. Nici urma de digitalizare, eficientizare, hai dracu... limitare a pierderilor. NIMIC!

Deci... care e lumea nebuna?

Sunt prea prea multe pe calea ferata, prea multe probleme si imi este CLAR ca NIMENI nu se ocupa activ de ele! Intre timp, leafa merge, privilegiile curg!

gruiarew

Quote from: dan tm on October 23, 2021, 11:51:04 AM
Eu nu-mi dau seama de ce se urca?
Sînt de modă veche sau de ce mă intreb de ce noi nu ne urcam?


Eram și noi suficient de proști. Dar probabil erau alți factori și alte vremuri:

1. Eram mai supravegheați de părinți / bunici;
2. Dacă făceai o "chestie" te știau maxim cei de la tine din sat, nu te vedea o lume întreagă;
3. Accesul la informație fiind din cărți sau reviste, era mult mai greu să dai de tot felul de "provocări" care de care mai idioate. Acum fiecare bitang are "smartfon".

Și cu toate astea tot ne-am rupt mâini, picioare și ne-am spart capete cu biciclete, sănii iarna, iar vara cu scânduri de care prindeam tot felul de roți sau rulmenți care se rupeau sau rămâneau înfipte prin mușuroaie când ne dădeam la vale.
'You can't cheat an honest man. Find somebody who wants something for nothing, then give him nothing for something.'' -- A Hater's Synthesis

frunzaverde

#3126
Se urcau mult mai multi inainte de '89 pe vagoane, pe locomotive, pe ce vreti voi. Pana in anii '70 se circula pe vagon in toata Romania, in mod regulat, mai ales sambata seara si luni dimineata, cand la naveta trenurile erau neincapatoare, si in preajma sarbatorilor si balciurilor (sf. Maria etc.).

Multi s-au curentat cand au incercat sa faca asta dupa electrificare, si in toate satele de-a lungul cailor ferate exista povesti cu cate unul care a murit "curentat la fir". De-abia atunci s-a oprit lumea in a merge pe vagon...

Si, dat fiind plictiseala generalizata din societate, erau si "sporturi extreme" pe vagon, de la mers pe tampon la tramvai la mers pe marfare, catarat pe semnale, probabil mult mai raspandite ca azi (multi au facut naveta la liceu Buftea sau Mogosoaia - Bucuresti fara sa vada cum arata un abonament sau bilet de tren, si uneori fara sa vada cum arata un interior de vagon de calatori)...
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

fulger nc

@MarianD.
Ptr mine problema pleaca de la "mentalitate".
Cea din minister ...politica, care sa determine o strategie de dezvoltare.
Cea din companiile implicate , care vine de jos in sus..pana la conducere.
Ambele se retroalimenteaza si mostenesc un sablon ..vechi , de prin perioada comunista ...cu cunoscutul ..sa vina bani.
Angajatii asteapta bani "de sus" ..cum asteapta unii pensionari ...fara sa se intrebe de unde vin.

Si una din probleme ...ce deriva din astea e ca inca CFR se simte , gandeste ..ca un intreg.

Alta este ca "ministerul" , politica vede sectorul ca pe un "intreg" ..national , ce determina o politica de achizitii "nationaliste" ..ce isi gaseste suportul intre unii producatori/reparatori nationali ...si se traduce in achizitii/ politica reparatii/strategie intretinere material rulant ..total paguboasa si cu iz de coruptie.
Aceasta politica "nationalista" isi gaseste si un suport electoral ..intre angajatii companiilor de stat..si cum am zis , cercul vicios se retroalimenteaza.

Si ptr a iesi din toata paradigma asta trebuie cateva chestii:
- viziune care sa determine o strategie de dezvoltare a CF in ansamblu , cu doua parti separate:
           -infrastructura , cu tot ce cuprinde , cai rulare , semnalizare/dispecerizare , strategie dezvoltare gari principale(inteleg ca le cad in curte)
            - operatorii de transport.
Odata cei de stat , cu strategii de dezvoltare.
Cei privati cu reguli si strategii de dezvoltare pe termen lung , ca sa isi poata stabili un plan de afaceri pe termen lung.
Sectorul feroviar ..nu prea functioneaza pe termen scurt.

A doua chestie ...trebuie multa determinare si vointa de a iti duce o strategie si viziune ..la capat.

A treia ..suport politic si sa existe o dezbatere intre fortele politice , societatea civila si restul ..ca sa determine adoptarea unui fel de master plan , asemanator celui de pe rutier ..in care fortele politice ce se succed sa nu distruga si sa vina cu "propria" viziune.
Asta ..ultima , ar trebui sa determine si mentinerea unei conduceri ..mai mult de 6 luni la conducerea operatorilor de stat..si recenirea unui fel de normalitate.

Daca la nivel "macro" se dau chestiile astea exista o sansa reala de a se reforma "sistemul"...e nevoie de oameni deschisi la minte si cu o cunoastere reala a sectorului , dar nu veniti "pe un sablon de scolarizare/formare" ..vechi , fara sa inteleaga , sau sa aiba determinarea de a duce la capat obiectivele.

fulger nc

Cat despre operatorii CF de stat.

Eu vad dezvoltarea lor , plecand de la o coordonata simpla...care sa determine regandirea restului.

Regandirea planurilor comerciale , plecand de la esenta serviciului.
Adica , ca si operator de transport , trebuie sa faci profit din activitatea de transport , incluzand aici toate cheltuielile aferente cu operarea/personalul/intretinerea ce decurg din activitatea principala.
Un plan sustenabil , cu parcul de material rulant ca si activ principal.(aici o sa fac o mica paranteza , ca sa imi pun o intrebare....nu stiu cum lucreaza operatorii cu bancile , daca pot oferi garantii , dar stau si ma intreb simplu ..cat de fezabil e sa modernizezi o locomotiva cu 1'5 mil eur , cand valoarea ei de piata , la modul optimist poate fi la 2 mil , recent iesita de la modernizare si care nu are sisteme moderne ce o pot face "compatibila" cu noile sisteme de dispecerizare si e ..deci , limitata in exploatare). Cu activitatile adiacente , de intretinere ...pe cat posibil delegate catre firmele producatoare , care sa ofere un program de costuri sa permita sa ai o predictibilitate.
Costurile adiacente derivate din operatii de intretinere/curatenie sa fie reduse la minim ..personalul la fel , sa se concentreze pe chestii aducatoare de profit.
Potentat puternic toate activitatile ce aduc bani.
De la valorificarea spatiilor ce le apartin(prin inchiriere. Vanzare , in cazul in care nu serveste planurilor companiei) ..pana la implementarea unui serviciu comercial in trenuri.
Care sa includa de la presa ..pana la servicii de baza de vanzare produse. De la chestii simple , produse cu valabilitate mare si fara probleme de stocare/manipulare , pana la introducerea de serviciu mai complexe tip catering/restaurant..pe rute unde exista cerere.

Stiu ca multora chestiile astea li se par in afara sectorului ..si putin lipsite de importanta.
Dar trebuie gandit ca ele aduc lichiditate zi de zi , pe langa activitatea principala(serviciul de transport). E un mod simplu de a mari lichiditatea ce intra zi de zi in conturi.

Depinzand de cui apartin , spatiile si posibilitatile comerciale trebuiesc exploatate la maxim ..ca surse aducatoare de venituri.
Garile ce detin spatii ce pot fi transformate in camere hotel , etc ..valorificate sub aceasta forma ..ca metoda simpla de a asigura cazarea in situ..si a oferi un serviciu conex/complementar activitatii de transport.

Revenind la activitatea de transport si operatorii feroviari.
Eu vad CFR calatori cu separarea serviciilor.
Am mai spus.
-larga/medie distanta( imbunatatirea serviciilor conexe/adiacente ..si in tren ca si metoda de a suplini timpii largi de parcurs..si a fi alternativa la rutier/aerian)
- media distanta.(ar trece prin oferirea unor servicii de baza in tren ..si ar depinde de CFR infrastructura ..ptr a rezolva restrictiile ptr a aduce timpii la un rezonabil ptr distantele respective.E demostrat ca nivelul de confort/siguranta ptr respectivele distante sunt mult superioare pe CF. Cu avanatajul ca fata de rutier ai plecarea si destinatia in locuri anenajate ..garile , care ar putea fi puse mai bine in valoare).
La astea doua , cel putin dupa mintea mea ..trebuie schimbat complet materialul de tractiune.
Dupa mine la cum circula acum trenurile , locomotive bo-bo ..pe cu o relatie cost/eficienta energetica  ..si cu plan de intretinere sunt arhisuficiente.
Mastodontii actuali ..nu se potrivesc.
Cat despre vagoane CFR calatori ar trebui sa stabileasca cerinte ce merg de la spatii dedicate biciclete/spatii bistro , la cerinte de genul ca baile sa nu aiba suprafete de comanda mecanice , ce pot fi vandalizate , pana la panouri unitare mari , ce pot fi curatate cu un vaporizator cu presiune ...sa fie testate asa si sa fie antivandalism.
Holurile , culoarele , cu cat mai putine suprafete mobile ..si cu panouri simple , continue/liniare ..ptr a beneficia curatirea usoara in serviciu curent ..cu un simplu aspirator/vaporizator.
Curatenia curenta sa devina ceva simplu si rapid de facut.
Dupa mine ar fi de preferat ca sa se foloseasca ptr panourile acoperisului vagoanelor o tabla(ar fi mult sa ceri inoxibabila) cu proprietati foarte bune impotriva coroziunii.
Tabla actuala si metoda folosita la curatit ...face ca tablele sa arate deplorabil dupa 1 an de functionare.
Chiar de ar rezulta ceva mai scump , se poate economisi.

-pe scurta distanta ar trece prin infiintarea serviciului metropolitan si inlocuirea vagoanelor strict cu rame adaptate ptr servicii regio/scurta distanta.
Ramele tip Desiro sunt mult mai bune ptr tipul asta de serviciu ..bineinteles adaptate , daca se infiinteaza serviciul metropolitan.
Aici , daca ar fi dupa mine as infiinta "o anexa" a serviciului calatori , branduita separat.

Revenind la modul general , reorientat complet catre activitati si cu planul stabilit ptr operarea curenta si activitati ce pot aduce bani ..sa ii spun simplu , zilnic.
Adica o situatie la zi si o EBITDA impecabila.
Subventiile , ceea ce ministerul , ca si proprietar ..decide sa investeasca in companie ..tratate intr-un fel separat , impreuna cu imprumuturile , amortizarile etc.
Situatia personalului ..corelata cu situatia economica la zi , doar personalul ce apartine ramurii tractiune/siguranta ..tratati separat , datorita formarii mai indelungate. La fel pe trepte de salarizare , ar trebui separat. In sectorul aeronautic ..nu se plange nimeni ca un pilot/tehnician intretinere ..castiga de cateva ori peste personalul la bord.

Sa rezum , o infocare pe comercial ..nu pe a astepta ce ne da guvernul la jumatatea anului, cand aproba bugetul(sablonul vechi ..de a astepta de la tatucul stat).

Statul , prin CFR infrastructura , subventii si administratiile locale ..sa decida cum sa incentiveze/subventioneze transportul pe CF in functie de cerinte.

Tot materialul rulant sa fie procurat in functie de cerinte si de acord cu ce vor pe rutele respective , regionalele sa respecte compunerea tipica a diferitelor ranguri de trenuri ..nu sa faca lego , in functie de cum le dau vagoanele inapoi cei de la curatenie.

Daca CFR calatori ar fi o societate adusa pe un trend pozitiv isi poate stabili o politica de achizitii normala ..fara apendici tip ARF si alte chestii.
Adica ...vreau sa iau direct de la Softronic cate doua rame electrice pe an , cu credit de la banca , le iau ..pe specificatii de amenajare interioara conforme ...ca am nevoie de zece locomotive bo-bo conforme cu dispecerizarea/siguranta anilor in care suntem ..sa caute o formula pe fonduri europene ..licitatie si sa ia.
Ca vor sa modernizeze ceva vagoane ..ce se pot moderniza , cerinte clare ptr orice ..de la tabla de acoperis..la bai.



fulger nc

#3129
Ca sa continui.
As infiinta doua servicii.
-CFR lounge/hotel.
-CFR bar/bistro.
Odata cu introducerea de mijloace de a procura biletele alternative as reduce nr casierilor si angajatii "recuperati" de aici si din alte parti , scolarizati si incorporati in noile servicii.

Salile de asteptare clasa 1 ar fi  transformate in "centrul" CFR lounge/hotel , care pe langa servicii tip lounge , in sala , ar gestiona/coordona si serviciile de la bordul trenurilor , cat si rezervarile de la hotel , eventual serviciile combinate cu trenuri de noapte/cusete. Camerele tip hotel ar fi in spatii din gari , nefolosite , ce pot fi amenajate ..sa nu se inteleaga ca spun sa transorm salile de asteptare in camere de hotel , aici doar s-ar gestiona rezervele ..ori in baza legitimatiei de calatorie(cand se foloseste un serviciu integrat transport/cazare) , ori ptr a gestiona rezerva independent.
Ptr a stimula rezervele se pot folosi discounturi in functie de legitimatia de calatorie.
Cu servicii tip catering de pe aerian.
Nu ar costa mare lucru , schimbarea ar fi mare.
Salile de astepare clasa a doua transformate in CFR bar/bistro.
Ar coordona/gestiona serviciile de la bordul trenurilor ce au respectivul serviciu , pe langa activitatea lor curenta, in situ.

Adica sefii de tren , personalul de la bord stabileste ce au nevoie , se transmite catre personalul din garile de plecare , eventual terminus samd.

Transferi personal ..care de multe ori sta degeaba si degrevezi cheltuieli de pe un serviciu , generand bani cu aceeasi oameni ..si oferind servicii ..atat necesare , conexe activitatii.
Alta chestie ar fi ca personalul ce se va ocupa de aceste spatii/servicii ..asigura si supravegherea ..deci dispare , sau scade necesitatea de a asigura paza/securitatea cu firme de paza.

cristi5

Eu cred ca trebuie privatizat CFR Calatori. Bu cunosc un serviciu romanesc de transport de stat care sa functioneze si unde sa gandeasca managementul dpdv client.  Nu are cum sa reziste pe o piata concurentiala. Decat moarte lenta mai bine privatizat direct.

Sorinus

Eu am intrebat de mai multe ori de ce nu se face asta. E clar ca CFR Calatori nu da randament, iar piata e libera.

AndreiB

CFR Calatori are un farebox recovery ratio in general mai mare decat operatorii privati, in contextul in care opereaza in regim national (cu multe rute puternic subsidizate).

MarianD

Si cine sa ia decizia asta?
Politrucii care isi angajeaza beizadelele si odraslele fix la companii ca CFR Calatori? Sa dispara contractele cu unic ofertant sau impartite frateste intre Reloc (GFR) / Remarul (TFG/TFC) / Marub (Regiotrans)?

NU se va privatiza NICIODATA! Ba mai mult: se vor pompa si mai multi bani, astfel sa para ca functioneaza. E suficient sa aduni pierderile de la SNTFC si SNTFM, si mai ales datoriile catre CFR SA (adica Infra) si iti poti imagina ce s-ar fi putut de banii aia: coridoareala, RK-uri, spirale MISA feroviare, ce vrei...

Pacatul este ca un membru al acestui forum a ajuns MINISTRU si nu a reusit sa scuture copacu de corcoduse... Sunt multe idei bune pe forum, dar NIMENI sa le implementeze, desi unii CHIAR AJUNG in pozitii unde decizia lor chiar AR PUTEA FACE DIFERENTA.

Si pentru ca nu-s o bocitoare:
a. de ce nu s-a dus ministru sa le propuna Reloc+Softronic+Remarul+Promat+Astra+etc. sa vina cu niste material rulant de calitate, de ex o locomotiva Bo-Bo noua cu promisiunea ca reparatii la LDE2100 si LE5100 statul roman nu va mai contracta? Vezi doar ce au facut Polonezii cu Newagg si Pesa. Comanda a fost a statului polonez prin PKP, dar end-result-ul (Griffin si Gama) este (din punctul meu de vedere, specializat pe MR Tractiune) super OK. Idem si cehii si slovacii cu a lor Skoda 109. Statul a finantat, dar SIGUR le-a spus in clar: FARA JAFURI!
b. de ce nu le-a propus firmelor mai sus amintite sa se constituie intr-un grup industrial care sa propuna o rama electrica noua (poate chiar si rama celor de la Softronic), dar la o cadenta de productie mai mare de 1buc. pe an (atat poate construi softronic acum)? Clar, statul roman s-a angajat sa le achizitioneze, vezi licitatiile ARF de zilele astea, pentru 40+40buc. (da, stiu e anulata de CNSC)
c. la vagoane, un conglomerat Astra cu Grivita, care ar produce un vagon rezonabil ca pret, de NOU, mi-ar suna bine. A9 si A10 le consider vagoane bune, au TOT CE TREBUIE: suspensie buna, viteza maxima buna, frane bune, si nu s-au remarcat prin a fi "pacatoase" nici macar cu managementul de revizii de rahat al SNTFC.

Chestii simple, care ar rezolva problema materialului rulant.. si mai ales ar coagula producatorii de echipamente romani in fata tsunamiului de importuri (Siemens, Alstom, CRRC, etc.) care nu prea au de gand sa produca pe aici si mai ales, le-ar da semnalul firmelor romanesti sa isi pregateasca logistica interna (personal, linii de fabricatie, etc.) pentru o etapa noua la CFR: vechiturile vor fi phased-out.

vancouver

Cam tot ce propui tu este ilegal.
Feroviar: inadmisibil că ramâne 1 fir pe unele porțiuni după reabilitare pe Craiova-Caransebeș și Cluj-Oradea. Da pentru extinderea programului Quick Wins. Limitare instalare ETCS doar pe coridorul IV, pana cand va deveni pe deplin functional si isi dovedeste eficienta. Autostrazi: DA pentru 4 treceri montane: A1, A3, A6 si A8. NU deocamdata pentru A13 montan si A Nordului partea montana.