News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

cristi5

Pai EU nu finanteaza daca e incredintare directa nu? Trebuie licitatie, competitie...

razvan96

Evident ca nu se vor finanta lucrări in regie proprie, ci doar utilajele necesare.

frunzaverde

Quote from: ionut.damian on March 03, 2021, 08:47:13 AM
@frunzaverde, în situația în care se merge pe varianta cu RK, în loc de modernizare, cam cât ar putea să dureze licitația pentru aceste lucrări?

Licitatiile vor dura timpi asemanatori. Dar nu duratele licitatiilor sunt problema principala la reconstructiile totale (termenul "modernizari" este gresit total - nu se modernizeaza nimic, se darama si reconstruieste de la zero adesea la un metru distanta).

Problemele principale sunt doua :
- durata executiei, care e o problema structurala a volumului de lucrari ("reconstructie") combinat cu nevoia de a face puzzle-ul sa ramana functional in fiecare zi ("sub trafic"). In toate tarile care au ales sa faca din astea durata de implementare a fost similara (chiar mai lunga : reconstructia Salonic - Atena in Grecia a inceput in 1990 si s-a terminat in... 2019 si nu complet). Deci nu este "raul cel mai mic" ci raul cel mai mare.

- rezultatul - adica sume uriase de bani investite cu rezultate zero, si cu un numar minuscul de kilometri facuti - bani de HSR pentru 1-2 minute economisite la suta de kilometri, care in conditiile in care se fac 20-30 km facuti pe an e o absurditate. Practic, ce se intampla acum este ca si "do nothing" e mai bun ca "reconstructia totala" : pe Bucuresti - Constanta si Bucuresti - Brasov, pierderea de calatori in momentul in care s-a prabusit traficul in 2006-7 (pentru ca de la 2.5 ore s-a ajuns la 6 ore pe Bucuresti - Constanta) nu s-a recuperat nici astazi.

Cand zicem RK, noi (si cred ca si ministrul, dar nu bag mana in foc), zicem urmatoarele:

1. eliminarea tintei de viteza din proiecte si SF-uri. Inlocuirea cu tinte de timp / leu investit pentru relatiile prioritare (care, obligatoriu, vor fi relatii interne, deci nu "EN Bucuresti - Viena" ca tren de calcul).

2. modernizare generalizata a suprastructurii, inclusiv consolidari si inlocuiri de podete, acolo unde este nevoie, preferata complet mecanizata. Acolo unde schimbarea de traseu nu aduce beneficii suplimentare de timp pe leu investit, se va lasa solutia curenta. Deci "lucrari de tipul RK ca baseline de investitii".

3. acolo unde imbunatatirea aduce imbunatatiri masive / leu investit, se pot face lucrari mult mai ambitioase decat cele de acum. De exemplu, nu am nimic (daca exista bani in PNRR sau FSC sau...) cu o solutie cu 230 Bucuresti - Craiova sau Timisoara - Arad, care e mult mai ieftina ca VTV pentru 160 in munti ca pe Valea Muresului; si beneficiile de timp pentru Bucuresti - Craiova sau Timisoara - Arad sunt imense fata de cele de pe Valea Muresului. Sau cu eliminari de palnii de trafic, gen Balota. Dar am ceva cu absurditati gen Tunelul Turdas, care a costat o avere (zeci de milioane de euro) pentru 20 secunde. Sau tunelele de la Sighisoara, care au costat alta avere, dar se merge cu 65-80 km/h prin ele (fata de 50 pe traseul vechi).

Quote from: ionut.damian on March 03, 2021, 08:47:13 AMAvem experiențe anterioare cu 2 incidente feroviare (deraieri), care s-au produs în zone ce au trecut recent prin RK.

Presupun ca zici de Dej si Balota. In nici una din cazuri nu vorbim de RK. Ci vorbim de niste improvizatii rapide pentru a putea tine (la minimul de exploatare si fara bani) linia in uz. Nu propune nimeni asa ceva.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

Xenos

Spicuiesc:
2. modernizare generalizata a suprastructurii, inclusiv consolidari si inlocuiri de podete, acolo unde este nevoie, preferata complet mecanizata. Acolo unde schimbarea de traseu nu aduce beneficii suplimentare de timp pe leu investit, se va lasa solutia curenta. Deci "lucrari de tipul RK ca baseline de investitii".

@frunzaverde, tu demonstrasesi amplu in urma cu putine saptamani ca un 160 km/h, chiar, poate fi obtinut si fara reconstructie totala, in sistem RK/reiinnoire. Ma intreb asadar, incercand sa vad partea buna in SF-urile astea, in ce masura nu se poate face o propunere de reabilitare care sa nu presupuna reconstructie, ci RK pe amplasament si corectii de traseu acolo unde sunt beneficii clare. De ex intre Campia Turzii - Valea Florilor si Cojocna - Apahida - Cluj nu vad niciun sens sa schimbe  traseul si nu vad de ce ar propune reconstructie si nu RK. In rest in zona Boju-Tunel daca tot sunt fonduri europene probabil ar merita incercate si variante de traseu, macar la nivel de SF.

cristi5

Quote from: frunzaverde on March 02, 2021, 12:16:44 PM
- Nu este drept penal - se aplica inclusiv la licitatiile in desfasurare (daca e nevoie de schimbat legea, ceea ce, am intrebat cativa oameni, nu pare ca ar fi nevoie)

Parca @florin74 ne-a explicat ca legea prevede ca nu de poate opri o licitatie lansata

Nu stiu cum e cu aplicarea retroactiva dar daca o firma se apuca azi de oferta, si licitatia se anuleaza peste 3 luni, inseamna ca a muncit degeaba. Probabi poate cere despagubiri?

irirat

^nu stiu cum este la stat, dar la privat, pana la semnarea contractului, putem sa ne razgandim oricand chiar fara a fi obligati sa furnizam vreun motiv. Ca de obicei le furnizam motivele de anulare o facem pentru a mentine o relatie buna in continuare. Asta cu razganditul o scriem clar in invitatia la licitatie si cei care raspund isi asuma acest lucru, deasemenea e precizat clar, ca nu vor fi rambursate eventualele cheltuieli generate de participarea la licitatie (poate duce la chestii aberante pentru ca tu nu ai cum sa-i stii cheltuielile participantilor sau sa le limitezi intr-un fel).
Totusi, nu cred ca am inventat noi apa calda si ca statul e mai fraier si ar trebui sa ramburseze aceste cheltuieli.

subway

#2646
La autoritatile publice, la fel ca si la instantele de judecata, obligatia minimala e sa justifici/motivezi decizia, altfel e nula de drept si atacabila de orice avocatel cat de cat mai dastept...dar nu vad ce ar fi asa de imposibil!

frunzaverde

In experienta mea cu licitatii publice in doua tari diferite (UE ambele, nu Romania, plus experienta mea de co-participant), in principiu e cam ce descrie @irirat si @subway : autoritatea trebuie sa dea o motivatie rezonabila. "Nu mai este necesara investitia/lucrarea/contractul" a fost motivatie explicit vazuta de mine. Daca in Romania nu te poti razgandi din faza I a unui proces de achizitie... E dezastru. Un manager rau-intentionat poate bloca pe 50 de ani activitatea unei agentii lansand licitatii care vor consuma toate resursele agentiei pe zeci de ani.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

subway

#2648
O sa zica lumea ca noi doi ne vorbim in particular in prealabil desi nu avem <prealabil> in dotare...ma jur!!!
:) :) :)

frunzaverde

#2649
Quote from: cristi5 on March 07, 2021, 12:41:32 AM
Franjurile aurii din locomotiva fac toti banii :)

Pare ca-i comunitate mare de simulat activitati feroviare in Romania. Si de modelat. Nu stiu cu ce combinatie de software si moduri (nu m-am dat niciodata cu trenuri simulate) dar Complexul Feroviar Bucuresti l-au facut baietii hiper-realist - au randat inclusiv chestii minore, gen piciorul podului vechi Grant, pod demolat acum vreo 30 de ani, dar din care a ramas un picior. Aproape tot e "true to life" : locomotive, vagoane, semnalizare, stalpi si catenare, blocuri, cladiri, cartiere, garduri, tot-tot-tot...:



Autorul filmuletului recreaza bine si atmosfera prezenta pe multe locomotive ale patriei - mai o tigara, mai niste manele... Omul zice ca merg si Indusi, dar lui nu-i place cu Indusi (realism suta la suta - inclusiv ca merge si sa izolezi indusi - or folosi jocul la interviul de angajare la anumiti OTF privati? - si oare au si AGIFER edition?)
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

etravel

Quote from: frunzaverde on March 07, 2021, 01:03:40 AM
Nu stiu cu ce combinatie de software si moduri
De pe canalul de YouTube al omului inteleg ca foloseste Train Simulator, facut de Dovetail Games.
Din punct de vedere moduri pot exista foarte multi dezvoltatori.
Quote from: frunzaverde on March 07, 2021, 01:03:40 AM
Aproape tot e "true to life" : locomotive, vagoane, semnalizare, stalpi si catenare, blocuri, cladiri, cartiere, garduri, tot-tot-tot...:
Numai ca autorul mod-ului a fost cam generos si a pus un peron in plus la Pajura Hm ....  :)
Amanunte minore, oricum simularea e incredibil de reusita, dupa cum foarte bine ai observat. Ma intreb pe ce configuratie standard ruleaza asa ceva (procesor, cantitate de RAMi, etc).

cristi5

#2651
I-am scris pe youtube la autorul randarii si mi-a raspuns instant. Din pacate nu se mai pot gasi plansele de proiect 614-Simeria in CFR doclic, banuiesc ca i-ar fi fost de folos




cristi5

#2653
Aceasta postare spune in foarte multe cuvinte ca IRul Constanta-Brasov care nu opreste la Ploiesti Vest si Sinaia are oarecare succes, fiind suplimentat cu 3 vagoane duminica, pe toata distanta

https://www.facebook.com/groups/407844916086015/permalink/1699945050209322/

cristi5

#2654
Un nou tren Constanta (7:00) -Bucuresti (9:17). Nu se stie cand se intoarce :)

https://www.g4media.ro/cfr-calatori-introduce-un-tren-nou-interregio-de-la-constanta-spre-bucuresti.html