News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

carutasul

și pentru că ai amintit de fier, eu am avut coleg la generală un Fieraru, familie de țigani din sat, dar din păcate la noi se făceau doar căruțe, pe când frații din Italia s-au apucat și de mașini, iar calul l-au pus pe siglă :)

cris_ct

@subway referitor la inlocuirea lui "d" cu "z" la inceputul secolului trecut am cautat oleaca si am gasit astea:
bancnota "dece lei" emisiunea 1877   https://colnect.com/ro/banknotes/banknote/102654-10_Lei-Emisiunea_1877-Rom%C3%A2nia
bancnota "doue deci lei" acelasi an     https://colnect.com/ro/banknotes/banknote/68831-20_Lei-1896-1908-Rom%C3%A2nia
Am mers mai departe si am gasit in aromâna ca diferentele ar fi astea, de ex  zi (spune) = dzî, ziua = dzîua, zece = dzați...


@Ionut: trenul vad ca are intirziere :-) si mai clevetim pe aici.  Sper sa nu fie cu suparare. Daca-i bai, da de stire.

subway

#2297
Era in perioada Heliade Radulescu cand se incerca relatinizarea limbii...sau mai degraba italienizarea! Experimentul insa a esuat.
Interesanta comparatia cu machidonii, arata destul de clar cum a ajuns z sa substituie d mai ales ca ei datorita izolarii au pastrat forme mai arhaice ale limbii.

TibiV

Se folosesc si "sistem zecimal" si "sistem decimal".

Pe de alta parte parte nu am citit nicaieri "in batalie trupele generalului X au fost zecimate..."

Trupele au fost "decimate"...

subway,
care era filmul ala romanesc (anii '60-'70) in care comandatul legiunii romane cere "decimarea" trupelor care s-au dovedit "nevolnice / neputincioase"?....

Este una dintre cele mai puternice secvente cinematografice care mi-au ramas in minte, de cand eram foaaaaarte tanar...


Mama proștilor este mereu gravidă... :)

subway

#2299
Nu confunda neologismele cu cuvintele neaose...ca nici eu nu am auzit de deciuiala in loc de zeciuiala!
Daca te duci in targ si spui dece in loc de zece lumea se va intreba de ce...
:)
Modificarile astea pomenite de mine s-au petrecut intr-o perioda de timp determinata, la fel ca si rotacismul (r in loc de l, ca in soare, sare, etc), naiba stie cum si de ce spunem totusi deget si nu zeget...
Alta curiozitate e transformarea lui q in p, tot in cuvinte de baza, apa, patru si mai sunt cateva...si mai sunt si alte asemenea metamorfozari neuniforme cum ar fi trecerea lui s in sh.
Una dintre explicatii ar putea fi ca existau cuvinte asemanatoare in fondul originar daco-getic deasemeni indo-european care au influentat pronuntarea cuvineler latinei vulgare plus ca nu trebuie sa uitam ca Dacia a fost cucerita de legiunile romane provenite din toate colturile imperiului si nu de oratorii, poetii si senatorii de la Roma care vorbeau latina clasica, nimeni nu stie cat de stalcit vorbeau legionarii aia latineasca, probabil la fel de fidel ca romanescul blugi fata de americanul blue jeans, seamana dar nu rasare...
Dar avem si surprize placute in care constatam ca romana e mai aproape de latina decat italiana.

subway

In asteptarea trenului mi-am zis ca decat sa vorbesc mai bine sa ascult cu rabdare la un roman destept...


dan tm

Eu cred ca s-a discutat pe aici despre ea.

livinstan

Bună seara, am de făcut un proiect la o materie legata de domeniul feroviar la facultate. Trebuie sa proiectez un sistem de transmitere și afișare de informații la bordul locomotivei detalii privind locația trenului, și viteza permisa pe sectorul curent și următor.
Ideea mea e următoarea, sa ma folosesc de balize și de GSM R e o idee buna? Practic blocurile din locomotivă ar trebui sa fie formate dintr-un computer de bord, un bloc de afișare, modul sub sistem ETCS nivel 2, antena pentru semnalul GSM-R, senzor de viteza care sa interacționeze cu balizeze.
Blocurile exterioare ar fi: bloc linie automat, bloc GSM-R, bloc RBC.
Schema bloc ar trebui sa mai conțină vreun bloc? Mulțumesc

subway

Nu e mai simplu sa pornesti de la un sistem bazat pe GPS?

frunzaverde

Ce descrii tu acolo este o versiune a echipamentului imbarcat ERTMS. Poti practic sa iei documentele de referinta ERTMS si gasesti acolo si schemele functionale si implementarea de referinta si tot. La nivelul 2 (pe care-l vrei), autoritatea de miscare se trimite prin radio (GPRS-R sau GSM-R), locatia curenta este static transmisa prin baliza, si calculatorul de bord calculeaza vitezele si curbele de accelerare/franare necesare.

Doar ca nu inteleg cum ar putea fi un proiect de facultate - nu e nimic de "proiectat" aici, sistemul existent face exact ce vrei tu, exact in felul in care vrei tu. Ce sa mai proiectezi la el? Algoritmi mai buni pentru conversia autoritatii in viteze si curbe?

Un sistem bazat pe GPS, cum zice @subway, e mai interesant - si nu e copiat, ci e o inovatie (exista, dar nu la fel de complete si dezvoltate ca ERTMS).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

subway

#2306
Exact asta am dorit sa-i sugerez si eu, stiu vag pentru ca nu e domeniul meu, ca s-au dezvoltat astfel de sisteme mai simpliste bazate pe GPS la caile ferate nord-americane.
Ba chiar am ramas surprins la vremea aceea cand am aflat de la fosti colegi SCBisti expati cu ce se ocupau ei in State pe timpul cand nu se inventase ERTMS. N-am idee la ce nivel de dezvoltare au ajuns dar sigur nu au stat pe loc intzepeniti in timp si spatiu...

livinstan

Trebuie sa am în vedere și infrastructura din România, eventuale pasaje și tuneluri, într-un pasat cum localizez trenul? Merge tot prin GPS?

Harry

Trenul Ostende-Viena-Constanta, o ramura a Orient Express in gara din Portul Constanta.
Am facut poza pentru ca nu pot scana cartea fara a aduce daune paginilor.



Am si o intrebare care ma roade de ceva timp. Are cineva idee de ce inainte de 1945 se faceau garile atat de departe de localitati?

AndreiB

#2309
Din motive financiare - cu cat e mai central cu atat e mai scump de construit. S-a intamplat si in alte locuri insa orasele au crescut spre Gari in timp. In unele orase (e.g. Constanta) gara era initial mai centrala dar a fost relocata o data cu resistematizarea.