News:

.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

frunzaverde

Impresia mea (30-somethings) e ca apetenta pentru "gated communities" si "suburbii" a scazut masiv fata de generatia parintilor nostri, sau ma rog, generatia 45-60, pentru care "vila din dallas" era luxul suprem si visul de-o viata.

Stiu foarte multi in Bucuresti care nu doresc, sub nici o forma, sa se mute din oras, si nu stiu pe nimeni care sa fi ales sa se mute in suburbii, cu copii sau fara. Tocmai pentru ca o naveta chiar si de 40 minute este considerata "inacceptabila". Pentru multi care-si permit "vila in Corbeanca/Tunari/Popesti", solutia a fost sa cumpere o casa interbelica "de renovat" in oras, in zona semi-centrala, si s-o renoveze. Pentru restul, apartamente in oras; nu in afara. Si vad ca si in alte orase, gen Brasov, tendinta de "in oras" e din ce in ce mai pronuntata.
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AndreiB

Am auzit asta de la agentii imobiliari din suburbii (migratia inapoi spre oras). Cladirile noi construite intramuros sunt mai calitative decat inainte, mi se pare.

Acum nu stiu daca grupul meu personal de prieteni este iesit din norma (tot 30ish), dar cel putin pentru ei sirena casei pe pamant inca canta. Cred ca doar o persoana am reusit sa corup la viata urbana si tren (pre-pandemie).

Ce ma intristeaza insa este ca exista un curent popular de "ura" fata de oras/viata urbana - observabil si pe SSC. Eu personal am inca o mare afectiune pentru Bucuresti si ma bine dispun plimbarile prin zonele centrale, insa cultura generala este mai degraba de detasare decat de atasament. Personal cred ca vine de la stilul de viata predominant auto, care reduce interactiunile cu zonele prin care treci.

carutasul

#2237
Am stat printr-o conjunctură în anii '90 în Dorobanți ( nu aveam bani, cred că la propriu nu aveam decât ce era pe mine, dar am găsit atunci un bloculeț în care apartamentul arăta suficient de rău ca să nu poată fi închiriat pe o sumă mai mare, dar locuibil) ; una din cele mai mari plăceri era plimbarea pe străduțele dintre Dorobanți și Piața Victoriei (foloseam metroul de acolo, chiar dacă dura 10-15 minute, dar plimbarea era relaxantă). Iar dacă o făceam însoțit de o domnișoară, o făcea să viseze frumos, avantaj eu :)  Deci înțeleg prea bine despre ce vorbește AndreiB. Nu mai zic de toată perioada studenției, când mergeam pe jos doar de dragul de a descoperi orașul, oricât de cenușiu era el în ultimii ani ceaușiști. Însă am încercat să repet experiența cu plimbatul acum câțiva ani și a fost imposibil: toată zona nu mai e decât o imensă parcare, străduțele altădată liniștite sunt pline de mașini care caută alternative la bulevard... practic nu mai poți să te plimbi pe jos. De asta zic că problema e în primul rând a parcărilor. Nu mai zic că la noi serviciul de închiriere mașini e practic nefuncțional; chiar dacă mergi cu metrou/tramvai, la sfârșit de săptămână vei vrea să dai o fugă, poate nu la Sinaia ca jumătate din București, dar pe undeva în afara orașului. În Germania am văzut cât de mulți oameni stau să închirieze o mașină la sfârșit de săptămână la firmele de închirieri, la noi practic nu există.    Și atunci e cam musai să ai mașină, chiar dacă nu mergi cu ea la serviciu. Care mașină trebuie să stea undeva...
@TibiV , cartierul Titan e o excepție, cartierele construite mai spre anii '80 cum e Rahova mie îmi par în proces avansat de ghetoizare ( în anii ăia lui nea Nicu nu-i mai ajungea pământul) . E un proces rapid și cred că fără scăpare.
În plus, dacă faci calculul cât costă pentru o familie cu doi copii ca a mea o plimbare cu trenul, de exemplu până la Brașov, unde există tren , și cât costă cu mașina veți vedea că stelele sunt cumva aliniate în acest sens :)   Altfel... am fost vara trecută cu ei cu trenul la Ploiești, la Muzeul Ceasului, a fost o excursie extrem de plăcută pentru toată lumea. Mai mult de dragul de a le arăta trenul, practic pentru ei era o experiență nouă, au mai mers doar la vârste de la care nu își mai amintesc...

cristi5

Quote from: frunzaverde on November 19, 2020, 01:20:03 AM
Dar McMansion-ul individual, cu curte de gratar de-a lungul unui cul-de-sac liniar cu bariera si paza la intrare - visul romanesc - nu este deloc, dar absolut deloc pretabil la transport public.

Absolut deloc?? :) Inteleg c-ai citit carti de urbanism dar cu realitatea de langa tine ce facem?

Eu vad zeci de mii de astfel de case (fara bariera) in nordul Stockholm-ului (si in sud sunt dar nu le stiu asa bine) cu N modalitati de transport public fiecare. Am doua autobuze in 3 statii apropiate care ma pot duce la 2 trenuri urbane (4km si 6km) si un metrou (3 km). Plus o parcare P+R gratis, si alta ieftina. Sau bici la metrou sau 10km direct in centru.

De ce suburbiile americane nu au transport public? Pai stii si tu care e statutul transportului public in SUA. Nu stiu unde sa puna statiile pt ca nu ii intereseaza sa puna vreo statie, ca nu baga bani in asa ceva. Si dupa aia fac studii elaborate care sa le confirme realitatea asta.

carutasul

Da, eu chiar folosesc uneori transportul public ( de câțiva ani avem și STB dar nu mă deranjau nici "dubașii" pentru că unii și-au luat dube mai înalte) dar problema pe care o văd e că transportul public nu mă duce într-un nod multimodal adevărat, ci la capătul orașului ( e și ăsta un fel de mini-nod dar cu opțiuni limitate). La transportul public eu cam aici văd o problemă, ar trebui câteva noduri mari de unde să ai transport în toate direcțiile, iar transportul periurban să meargă acolo ( fie tren, fie autobuz sau dubă, chiar și o parcare de biciclete ar merge :) ). Folosesc din nou exemplul meu că îl știu bine: dacă am de mers la Piața Unirii  în general merg cu transportul in comun. Orice altă direcție e "no go". Și dacă ar trece simplonul pe la mine pe la poartă ar fi la fel, dacă nu m-ar duce într-un punct de unde să pot ajunge în majoritatea zonelor orașului.

AndreiB

#2240
@carutasul

Recomand cu increde cardul TrenPlus (110lei pe an). Nu stiu cum e la copii (daca reducerea e mai mare vs alte optiuni), dar pentru adulti reducerea de 25% e perfecta. Evident, nu e mai ieftin vs. o masina plina (nicaeri in lume nu cred ca e mai ieftin tren vs masina cu 4 persoane), dar e o metoda foarte eficienta, mai ales daca mergi la clasa I.

Eu cred ca solutia pentru mobilitate ideala in Bucuresti ar fi transport public + Uber in oras, tren in afara si masini inchiriate pentru excursii rare unde trenul nu ajunge, sau inchiriate la destinatie. Eviti costul detinerii unei masini (care contrabalanseaza pretul mai mare al biletelor). Insa sunt de acord ca necesita niste schimbari in stilul de viata. De exemplu, cumparaturile de la magazin nu le mai poti face stil anii 90 - cu toata familia la un hypermarket. Eu am un granny trolley din ala cum au batranii si ma duc pe jos de c2 ori pe saptamana cu efort zero de carat.

Singura parte pe care nu o inteleg (dar nu am experimentat-o personal) e dificultatea inchirierii masinii. Daca ma uit pe Google gasesc o masina de inchiriat tot weekendul asta cu 10 euro (la o firma no name) mult mai ieftin decat ma asteptam. La Avis cu 35 de euro, dar tot foarte ieftin.

Da, rutele regionale STB ar trebui sa se termine intotdeauna la o statie de metrou pentru a fi functionale. Cele din nord au capatul la Piata Presei Libere, cand Aviatorilor sau Pipera ar fi fost un capat mult mai eficient.

carutasul

aici nu discutăm problema mea. Eu mi-am făcut opțiunea și nu o regret (o să mă uit totuși pe oferta cu trenul, mă intereseaza. nu trebuie sa fie mai ieftină, ci doar "nu descurajant de scumpă"  :) ) Vorbesc de mine pentru că probabil nu sunt vreo excepție, sunt un cetățean "normal" deci mulți gândesc la fel . Cu închirierile de mașini, recunosc că n-am mai studiat situația, acum mai mulți ani nu era o opțiune din multe motive, inclusiv prețul, mai mare ca la nemți. Dar ce pot să zic e că am un frate care locuiește în alte țări și care a cumpărat mașină doar pentru cele două luni maxim pe care le petrece anual în România. Noroc că pe plaiurile căruțești am spațiu să parchez flota unei firme de taxi cu totul deci nu deranjez pe nimeni :)

dr4qul4

@carutasul, daca ti se pare titanul o exceptie, atunci ce zici de Aviatiei?
Din pacate, dupa indesirea blocurilor facuta de Ceausescu, a urmat una si mai mare dupa revolutie. In fata blocului aveam 2 case si o vie. Acum am 3 caldiri de birouri mai inalte ca blocurile. Cumva spre vest vedeam Casa Scanteii, pepiniera si parcul Herastrau... Spre sud Lacul Floreasca. Acum vad doar caldiri mai inalte decat blocul. La est mergeam sa ne dam cu sania pe "dealul" cunoscut atunci "la linie". Gara nu am prins-o, dar linia de tren a rezistat multi ani. Acum doar numele a ramas "Gara Herastrau".
De vreo 10 ani m-am mutat in Vitan/Dristor. Cartierul este inghesuit. Dar ai toate la o aruncatura de bat. Si nu iti faci griji ca s-ar putea sa nu vina taxiul.
Cei care s-au mutat in cartierele din afara orasului, sunt in principal cei veniti in ultimii 20 de ani si ramasi aici, sau cei care au copilarit in imediata apropiere a "noului cartier" (multi care stau in Popesti sunt din Berceni, multi din Prelungirea Ghencea sunt din Dr Taberei). Practic, cand a venit vremea sa se mute singuri, au ales un loc apropiat de casa parintilor. Dar cei mai multi si-au pastrat domiciliul "in oras" pentru a-si da copiii la scoala pe care au urmat-o.
Toti s-ar fi mutat mai central...dar posibilitatile financiare au fost limitate.
Pariu cu Radu_A. 200 lei  (la API). El zice ca UMB pana la sfarsit de 2025 termina: A7 pana la Bacau, Dx6, A0 si DX12 T4. Eu sunt mai pesimist

BGP2597

#2243
Cardul TrenPlus poate fi folosit doar pentru bilete cumpărate la preț întreg, nu se cumulează nici cu alte oferte comerciale, nici cu facilități oferite prin legi, dar altfel este ideal pentru cei care fac măcar o călătorie dus-întors pe lună.

Copiii au gratuit până la vârsta de 5 ani dacă nu se solicită un loc separat - practic dacă nu îi cumperi și lui bilet și îl ții în brațe în cazul în care nu se întâmplă să ai un loc liber lângă tine, altfel se acordă reducere de 50%, iar din momentul în care devine elev are gratuitate la clasa a doua în baza carnetului de elev sau a unei adeverințe (înțeleg că elevii de clasa 0 nu au carnet și li se eliberează adeverințe). În situația asta, elevii au de plată doar diferențele tarifare dacă călătoresc la clasa 1, cușetă sau vagon de dormit.

carutasul

și nu neapărat un capăt de metrou, dar un loc de unde poți ajunge cam peste tot cu autobuze/tramvaie/trolee în care să nu stai într-un picior. Că de obicei trenul când vine aduce mulți călatori deodată...  Gara de Nord, de exemplu, nu e un astfel de loc, și de asta cred că nu faptul că nu e Gara în centru e un impediment ci că nu e bine legată de alte direcții ...

AndreiB

#2245
Fac o ultima paranteza legata de urbanism aici. Se muta in satele (cateva au titlul de oras, dar la nivel de facilitati de facto tot sate raman) adiacente Bucurestiului si pentru ca in absenta unui PUG in Bucuresti si a unei investitii a PMB in dezvoltarea terenurilor virgine, orasul ramane incremenit in timp.

Avem campuri mari, goale in teritoriul intravilan pe care administratia nu a fost in stare sa le deblocheze pentru dezvoltari imobiliare sustenabile (intai infrastructura pe urma cladirile): toata zona la nord de Padurea Baneasa la Straulesti, toata zona la sud de IMGB care tine de PMB si toata zona din Baneasa - aici problemele tin de natura juridica). Ne trebuie mai mult "transit based development", sa extindem o linie de tramvai pana la centura si sa parcelam cu intentia de a dezvolta un cartier de la zero, cu legaturi de transport in comun future proof.

Avem fabrici care ocupa teren valoros (e.g. Faur, Laromet) care raman ne-dezvoltate. Exista loc berechet sa adaugam unitati noi fara a "indesi" blocurile.

Daca PMB si-ar da mai mult interesul in a dezvolta cartiere noi de la zero, ar fi mai putini cei care ar cumpara in Ilfov-ul "salbatic".

@Bogdan

Pentru mine Cardul TrenPlus e ideal tocmai pentru ca nu trebuie sa imi bat capul cu alte reduceri tarifare sau sa imi iau biletele cu 20+ zile inainte. Mi se pare solutia perfecta pentru CFR. Cred ca ar trebui sa incerce sa ofere un TrenPlus50, mult mai scump dar care sa ofere reducere de 50%. Sunt sigur ca gasesc un echilibru perfect intre cerere crescuta vs incasari mai scazute. "TrenPlus100" (cartea de calatorie) exista deja, dar e prohibitiv de scump daca nu faci naveta la clasa I zilnic & folosesti trenul in fiecare weekend.

bogdan25

Auch! Am vrut sa transmit altceva, in mare parte gandesc ca voi. Mai încerc o dată :)

Metroul este singurul mijloc de transport în comun modern care există în B astăzi. Trenul din păcate este la pamant iar masina nu este o varianta pentru naveta acasă - birou.  Frunzaverde a explicat deja de multe ori de ce metroul este perfect pentru București și de ce trebuie sa fie prioritatea 0. Personal cred ca trebuie sa ajunga și dincolo de linia de centura. Multe din cartierele comuniste au fost construite ok din punctul ăsta de vedere, împreuna cu metrou, tramvai și bulevarde largi. Tocmai decuplarea asta dintre dezvoltarea imobiliara si infrastructura modernă cred ca a dus la multe construcții noi haotice și de calitate îndoielnică. De un an nu mai locuiesc în B si-am vazut pe unde am ajuns ca dezvoltarea imobiliara merge mana in mana cu infra moderna. De exemplu așa ceva (de unde scriu acum):
https://www.google.com/maps/@52.2733951,4.8352476,3a,75y,216.4h,72.58t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKQDWUF76NyDoQNX13QP8XA!2e0!7i16384!8i8192
Cu metrou ușor (la suprafata nici macar pe estacada) la 5 minute de mers pe jos care tocmai a fost modernizat și extins încă o stație  unde urmează sa se construiască un cartier nou. Cu acest metrou usor ajungi in Amsterdam. Iar până în 2023 îl duc în orășelul următor unde deja se construiește un cartier nou. Iar din celălalt exemplu, Almere ajungi cu trenul în 20 minute în centrul vechi din Amsterdam unde ai parte de orice distracție vrei :). Si Almere si Amstelveen sunt suburbii lipite de Amsterdam. Spre așa ceva migrează familiile (3+ persoane) din clasa de mijloc și ar fi frumos sa existe un început și în B.

Cand am spus calitatea slabă a spațiului locativ din cartierele comuniste m-am referit la interior. La interior este un standard din anii 70. Din experiența personală clasa medie se muta din aceste apartamente în momentul în care apare sau planifica primul copil. Nivelul salarial este astăzi aproape ca-n vest si nu mai exista o dictatura care sa spuna ca nu se poate altfel. Cand vine primul copil realizezi ca multe probleme, pana atunci minore (nu exista spații comune sau individuale de depozitare, lifturi mici în care o mamica nu încape cu un carucior fără sa faca echilibristica, fara locuri de parcare, masina este totusi utila pentru o familie, izolare fonica lipsa si eterna problema a tevilor sparte) devin majore. Sunt încă proprietarul unui astfel de apartament în B și problemele nu au dispărut. Atunci începi sa cauti alternative și exista cateva excepții moderne si în B sau suburbii dar foarte puține intr-adevar. M-am mutat într-un astfel de cartier nou in 2010 in Chitila împreuna cu alte peste 400 de familii, toate plecate din apartamente comuniste.
Nici eu nu am un răspuns general valabil, dar fie că ne place nouă sau nu toate aceste case/apartamente se vand ca painea calda și nu sunt deloc putine sau exceptii.

Idea mea este ca orasul creste si se dezvolta, nu poate rămâne în limitele de acum și dacă planificăm M7 și viitoarele magistrale dincolo de linia de centură poate atrag și dezvoltare imobiliara demnă de secolul asta. Altfel, orașul o sa se dezvolte haotic în continuare și tot o sa facem infrastructură la un moment dat, dar la alte costuri.

BGP2597

E prima dată când aud de Cartea de călătorie. Am găsit-o acum pe site, pare că este o variantă pentru public a autorizațiilor pentru angajații CFR. Cred că se pretează celor care călătoresc cu ghiozdanul în spate și vor să vadă fiecare colțișor de țară unde ajunge trenul CFR. Din păcate văd că sunt cam secretoși, prețul se poate afla doar prin telefon.

AndreiB

Era pretul pe site inainte, nu stiu de ce a disparut. Era 9,000 lei pe an la clasa a 2-a parca, care mi se parea destul de mult.

carutasul

@andreiB : absolut de acord cu tine. Am totuși un amendament, în satele de pe aici există absolut toate facilitățile ( avem și apă caldă, e drept, de la centrala individuală, dar avem spre deosebire de... :) ) Apă Canal Ilfov a cam terminat de vreo cinci ani lucrările ( e drept că am înțeles că există localități gen Berceni care nu au "aquiesat" din interese ușor de bănuit) . Ceea ce nu există e: Universitate, teatru, restaurante ( există câteva bunicele dar nu e Centrul Vechi... ) adică fix lucrurile care definesc Bucureștiul drept capitală și metropolă a luminilor :)  Chiar și job-uri există într-o oarecare măsură. As completa faptul că datorită faptului că sectorul cinci a fost închis și încremenit în trecut ( și vorbesc de fapte obiective, nu politcă) sunt investiții care s-au mutat în afară iar acolo a rămas o zonă "moartă", toată zona dinspre Măgurele și până spre Jilava e "pată albă" pe hartă...