News:

Regulă nouă (#6)! Se primește ban pentru
fake news, minciuni și dezinformare.

Main Menu

Discuții ca-n gară

Started by Ionut, June 08, 2016, 06:02:32 PM

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fulger nc

#2115
 Sunt atatea gari cu arhitectura si detalii frumoase ..ca nu as sti ptr care sa decid.
  De acord cu @dan tm ..in privinta Garii Galati .Mie imi placea mai mult gara veche ..dar ce e facut e bun facut.
   Ce nu imi place mie la renovarile de gari noi ..e ca se fac kitchos(da ..e inventat cuvantul).
   De ce nu separa elementele??
Corpurile de cladire a garii , de peroane ,de marchize samd.
Asa nu alterezi arhitectura garilor si poti amenaja functional gara.
  Eu nu suport garile cu acele acoperisuri ptr peroane  din beton , tencuite.Exact aceeasi greseala la Gara Galati.La gara aia se preta functional sa fie acoperita cu sticla,pe laterale , cu elementele de structura lasate in beton curat ..la vedere , cu elemente de structura metalica , la vedere.
   Ca si la Braila ..ei dau cu tencuiala inainte.
Functional , toate copertinele , acoperisuri peroane , ar trebui facute pe structura modulara , amovibila(tevi sau profile imbinate , invelite cu tabla cutata , neagra , lindab, fibra sticla , sticla securizata ...dupa modelul garii.
  Sa poata fi dat jos usor in cazul unor modificari ulterioare , sau imbunatatiri.
  Betonul ..ala tencuit , pe langa inestetic e si foarte dificil de intretinut(trebuie vopsit , reparat de la ploi , nu poti monta elemente functionale ,lumini , tevi ..peste ele ).La Galati sunt binecunoscute problemele cu tencuiala ..la numai un an( la ce te poti astepta cand tencuiesti peste un material putin poros cum e betonul).
    Deci ...ptr mine , la absolut toate garile , peroanele si copertinele lor ar trebui complet separate stilistic ..ptr a pastra cat mai intacta cladirea principala a garii.
    Nu ar mai trebui lasat la latitudinea oricui alegerea de tipuri de acoperisuri peroane.Stabilit trei tipuri in functie de stilul garii.
-ptr garile vechi cu arhitectura deosebita , acoperis peroane si marchize in ton cu arhitectura , respectand aceeasi tema de acoperis, elemente structura.
-ptr garile cu stil "brutalist" , comunist ..daramat aberatiile de acoperisuri de beton si facut unele pe structura metalica in ton cu arhitectura garii.
-ptr garile "moderne" ..acoperis si structura moderna.

   Marchizele si zonele de acces pe peroane la fel ..la fel porticurile de intrare , iesire.
   Separate structural si construite functional.
Toate cu spatii tehnice dedicate.
Cat de simplu ..si rezistent poate fi ..o marchiza construita din sine de cale ferata (cu tot cu traverse de lemn) "infipte" in beton , pe lateralul de acces al unei gari ..pe care fixezi pe lateral geam securizat.Sau un boghiu complet fixat intr-o alveola din beton cu o placa explicativa.Sau o pasarela care sa respecte exact structura unui pod tipic de cale ferata , imbracat in sticla securizata.Sau un trotuar de acces in gara ..facut din sina cu tot cu traverse in care ai pus o plasa de 4 si beton intre sine.
   Autenticitatea materialelor si a solutiilor e alta.
De ce nu se refolosesc sinele si traversele din lemn ptr pasarele de acces la calea ferata , pe laterale , ptr garduri separat perimetrul garii , alei de acces.Sunt materiale extrem de rezistente ..sunt facute sa nu necesite intretinere.
   Sunt autentice.
Designul trebuie sa fie functional ptr orice anexa ..cu intretinere minimala.Se vede lipsa de experienta si la spatiile de servicii de pe autostrazi la noi.
   In Franta pe autostrazi au in spatiile de servicii mai putin uzitate si intretinute "bude turcesti" si "chiuvete" ..din piatra , tip "ciusmea" , cum erau in garile vechi de la noi.Adica o teava iesind din perete si "chiuveta" era din piatra, structural  cuprinsa in constructie.
Nu ai ce rupe acolo , nu ai ce sparge, fiind mai simplu sa inlocuiesti doua elemente simple.
Se pot pune toalete si chestii mai complete ..acolo unde ai intretinere si personal de securitate.
   
   Chiar daca sunt ptr utilizarea spatiilor disponibile in gari , ca spatii comerciale (e ptr ca sa existe intretinerea si banii necesari) ..sunt ptr ca aceasta sa se faca fara a altera arhitectura.Spatiile sa fie incluse in incaperi , zone ..nu chioscareala pe langa ..de prost gust.

    Sunt zone pe unde trece calea ferata pe la noi ..si gari , care ar merita un traseu turistic pe calea ferata.
     De genul "Trenul Moldovei" ..cu un tren cu servicii complete , restaurant, vagon dormit ..care sa treaca prin toate garile astea , sa faca opriri de 2 ore si sa continue.O cursa de doua-trei zile cu plecare din Galati si intoarcere.Pe la Vatra Dornei ..nu imi mai aduc aminte traseul exact , am trecut pana spre Bistrita Nasaud..cand am plecat din tara.Defileul Jiului.Pe unde urca trenul cu nisip pe sine..pe unde a castigat Stefan o batalie.Toate trasee de poveste.
  Nu avem viteza ..macar sa ii exploatam potentialul de alta forma.Nu stiu ptr altii ..dar ptr mine era un eveniment si cand vedeam podul lui Saligny.

Stancosti

Din gările văzute, cele de pe Arad - Brad, ungurești, cu marchiza de lemn, vopsit verde.
Și Gura Putnii, pentru loc, o gară mică ce era punct de bifurcație când linia spre Nisipitu era în teren.
Plus Anina, gară de oraș mic.

Sorinus

Garile de pe Medgidia-Tulcea si Contanta-Mangalia (Eforie Sud, Costinesti, Neptun HM, Mangalia).

fulger nc

#2118
 Mie ..gara Constanta nu imi place estetic..arhitectura.
Imi place arhitectura "functionala" a garii ..cu iesirea de la pasajele peroanelor exact in holul central.
E foarte practica..si daca imi aduc bine aminte cu autogara pe lateralul garii. Nu am mai mers pe acolo de vreo 20 de ani nu mai stiu cum e..dar functional e optimul , sa ai pasaj central subteran pe sub peroane si cu pasaje colectoare.
  Arhitectural-estetic:Sinaia , Baile Herculane ,Iasi, Burdujeni ,Obor.
  Daca o sa va uitati cu atentie la garile vechi ..ce conserva marchiza de iesire spre peroane , din holul central ..o sa vedeti ceea ce semnalam eu .
  Cat de clar si de ordonat e pusa semnalizarea garii ..toata pe colturile de exterior , exact pe acelasi nivel ..pe directia de vedere ..cu semnale unitare ca forma si dimensiune.Sublim.Nu ai unde sa cauti alte exemple..ptr ca le faceam ..noi inainte.

frunzaverde

#2119
Interesante alegeri!

Posibil ca alegerile mele sa surprinda un pic:

- Predeal : e una din cele mai frumoase si spectaculoase exemple de arhitectura moderna din Romania si aduce bine aminte de munca arhitectilor celebri din lume gen Candela sau Saarinen din aceiasi perioada. E superba constructia - de la tehnica folosita (invelitori subtiri), care era absolut "cutting edge" in anii '60, la cum functioneaza in zona, la optimismul si lumina pe care o transmite (gara pluteste, nu are nimic din masivitatea altor cladiri moderniste din Romania). Si interiorul e superb, si pastrat relativ bine (desi are nevoie de o renovare, s-a ponosit dupa jumatate de secol...).

In plus, arata optimismul care exista la CFR in epoca : facem cele mai moderne gari din Europa pentru cele mai moderne trenuri (tocmai veneau vagoanele UIC-Y, care aratau absolut SF pentru epoca, si erau exact acelasi standard cu ce se folosea in Vestul Europei in epoca), trase de cele mai puternice (si rapide) locomotive electrice din Europa (ASEA El15), alimentate de cel mai modern sistem de alimentare electrica din Europa (CA, 25 kV), asigurate de cel mai modern sistem de siguranta din Europa (I60/Siemens), controlate computerizat de unul din primele calculatoare de proces din Romania (Siemens-ul CFR, pus in functiune tot in 1969). Gara Predeal este visul ce, din pacate, n-a fost sa fie - preview-ul pentru sperantele anilor '60... Sperantele de modernitate ale oamenilor, redeschiderea spre Europa si spre lume. Pacat ca n-a fost, deja la inaugurarea garii au inceput sa apara primii nori negri - primele bugete taiate, primele "indicatii pretioase"... N-a fost sa fie; dar la Predeal avem o bucatica din utopie : si nu doar pe "macheta", ci in realitate.

- Halmeu : E aceiasi idee ca la Predeal, dar cu 30 de ani mai veche (1940). Cu totul alt stil, dar tot o cladire superba, modernista, in stil international, cu elemente constructiviste - combina masivitatea unor turnuri de caramida cu pereti de geamuri care dau lumina garii. Functioneaza foarte bine ca "statie de frontiera" - e facuta pentru a transmte putere, modernitate, dar si cumva decenta nespecifica epocii (nu are marmura dictatoriala a cladirilor din epoca din Bucuresti, e construita in caramida; seamana mai degraba cu ceva facut la Londra decat cu ceva Carlist, fascist sau nazist).  Au renovat-o acum cativa ani - caramida restaurata e foarte frumoasa. Dar au facut-o de oaie, au inlocuit geamurile cu termopane ordinare, care strica mult arhitectura originala.

De Burdujeni ati zis voi deja; e superba restaurarea, si cladirea, combinand stilul elvetian cu influente britanice e superba. La fel ca la Halmeu, la Itcani se termina Austria si la Burdujeni incepea Romania; o gara de frontiera era importanta pentru "prestigiul" retelei la inceputul secolului XX. Plus ca procedurile de "revizie vamala" erau complexe si de durata.

Alte gari foarte frumoase - castelutul bavarez din Jibou, palatul MAV din Arad si cel din Cluj, capriciul imperial baroc de la Baile Herculane si cel romantic de la Vatra Dornei (halta), castelul lui Elie Radu de la Calafat, si cel de la Curtea de Arges, si, desigur, gara regala din Bucuresti, in cel mai pur stil modern totalitar posibil.

Pacat ca pentru fiecare gara frumoasa, exista si o hidosenie sinistra. Ploiesti Vest, care e o mizerie sinistra. Bistrita Nord (construita prin anii '80, dar cu veceurile in curte, in fata intrarii, stil "latrine taranesti"). Timisoara Nord (oribila gara, si extrem de mica si cu o senzatie de vesnica improvizatie). Giurgiu Nord (o hidosenie stalinista; si nu e ca si cum n-aveau de ales, in Hunedoara, facuta exact in aceiasi ani, gara e chiar frumoasa, si surprinzatoare). Giurgiu Sud (o alta hidosenie, cu sigla RPR inca prezenta pe fatada; din fericire nu mai are trafic din anii '50). Si bineinteles, Ramnicu Valcea, rusinea din vremea noastra - care merita o vizita cu buldozerul inca din ziua inaugurarii (si nu e ca si cum toate garile construite recent sunt hidoase - Pitestiul are o arhitectura foarte interesanta).
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AndreiB

Cred ca Predeal ar fi fost si mai spectaculoasa daca pasajul subteran era legat de cladirea garii, pentru a fi unitara.

pasadia

Daca ai menționat Predeal-ul cred că o mențiune merită și gara Brașov, construita cam în aceeași vreme. Puțini mai vad acum in ea frumusețea de la inaugurare dar din fericire exista poze care arata cat de bine era gândită atât gara cât și toată zona din fata ei.

Phenol

Daca discutam gari, simt ca trebuie mentionata si gara din Brad. Acesta a fost recent renovata pentru a adaposti Muzeul Zarandului, nu stiu daca s-a si materializat asta.

De mult nu am mai trecut pe acolo, insa vad ca pe street view sunt poze dupa reabilitare.

fulger nc

#2123
Piatra Neamt.
Lunca Ilvei.
  Legat de garile mai recente , cu arhitectura mai moderna , se vede total lipsa de experienta si zgarcenia cu care s-au facut finisari si lucrari la anexe.
   La Galati.
Daca se cauta pe net imagini cu interiorul garii , sau cei ce cunosc vor observa ..la o gara noua atmosfera apasatoare , inchisa.
   Din doua motive:
-lumina naturala.
-lumina artificiala.
   La o cladire cu o deschidere interioara mare(practic holul central ..e cat 70 la suta din suprafata garii) , trebuie sa ai ceva sa controleze lumina naturala a garii( prin limitarea , sau permiterea trecerii) , in concordanta cu luminatul artificial.Ori ..cel luminat artificial se limiteaza la cateva neoane si spoturi de moda veche.Nimic legat de lumina artificiala indirecta , luminat arhitectural( adica sa aiba spoturi sa lumineze direct anumite parti ce le vrei accentuate ,  in timp ce parti ce vrei sa fie mai in plan secund sa aiba lumina difuza).Structura pe care e prins acoperisul e ideala ptr a monta corpuri independente de luminat , suspendate , care sa lumineze exact deschiderea centrala , dintre accesul intrare-acces peroane , cat si ptr montarea de vegetatie artificiala , decoratiuni suspendate.
   Cu demontarea neoanelor de pe pereti.
   Acoperisul garii e mare si nu are nici un luminoar , ptr lumina naturala ,  cu toate ca exista acele ferestre mari pe lateral , nu exista senzatia de lumina in gara , mai tot timpul anului , ai senzatia de inoourat si..accentuat de lumina artificiala interioara.E un acoperis din material(tabla) ,montat pe structura , ce permite o solutie cu alt tip de materiale , fara alt tip de interventii ca sa refaci structura , decat montajul propriuzis al placilor ptr acoperis.
  Daca acoperisul avea cateva arii pe centru , unde sa fie facut din materiale semiopace(E in Galati firma ce face din fibra de sticla ..barci , forme , structuri ..la comanda) senzatia de lumina ar fi alta.Daca ar avea un sistem de "jaluzele" pe o parte din geamurile laterale ale garii , se poate modula lumina si senzatia de lumina in interior
  Peroanele ..la fel( sunt pe net poze cu peroanele din Predeal cred), daca ar avea sectiunea centrala , facute din material semiopac ar mari senzatia de lumina.Fibra de sticla e un material rezistent si se pot face forme mai complexe decat pe tabla , plus ca e simplu la montaj..cateva flanse si prindere in suruburi.Nu are nevoie de multe prinderi ,fiind oarecum mai rigida decat tabla.
  Adica ..sunt solutii ptr a avea finisari mai de calitate.
  Iluminatul ..daca ar fi mai studiat , la fel alta ar fi senzatia.Unele lucrari sunt prea simple si costa si mult.
  Mobilierul de pe peroane (bancile) ..e foarte urat , de proasta calitate , arata ca o improvizatie.
   Tevile acelea patrate , din care e facuta structura bancilor , in cativa ani va rugini , se va rupe.
daca faci un L din sina de tren , in care latura mare a L-ului sa fie piciorul de sprijin , prins prin flansa la nivelul solului , sau infipt in sol , si latura mica a L-ului reprezinta sezutul , la o forma ergonomica , ai o structura super rezistenta si simpla de banca .Modulara. Latura sinei ce vine prinsa de traversa e ideala ptr a fi folosita ca flansa de prindere.Peste aceasta structura se prind ori sezut si spatar de lemn , ori de otel inoxidabil( prima solutie ptr garile cu arhitectura veche, cele de inox ptr astea noi).
  Ar fi niste banci simple , foarte rezistente si practic ..zero intretinere(nu ai nevoie sa le vopsesti ,etc).Antivandalism.

   Eu insist pe ideea de a concesiona maxim de spatiu in gari ptr activitati comerciale din doua motive.
-unul e ptr ca scuteste de intretinere o parte a spatiilor si aduce ceva bani ptr administrator.(chiriile ar trebui configurate dupa cerere-oferta si potential..nu sa se ceara chirii aberante si sa stea spatiile goale).
-altul e ptr ca inmulteste serviciile disponibile ptr calator ..si deci atractivitatea.
   
    Dar aceste spatii comerciale sa fie amenajate exclusiv in interiorul spatiilor desemnate de catre administrator si fara sa altereze arhitectura exterioara.(Nu ma refer la exterior ,ca exteriorul statiilor ..ci , sa nu altereze fatadele , chiar de sunt la interior).Mai ales in cazul garilor vechi, care sunt adevarate obiective istorice.

tom_sawyer

#2124


https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20201105-1

Incredibil cât de puțini oameni merg cu trenul în România comparativ cu Ungaria sau Portugalia.


AndreiB

Sau chiar Grecia, avand in vedere ca reteaua noastra e de 10x mai mare ca lungime, insa pasagerii sunt doar de c3x ori.

frunzaverde

Lipsesc pasagerii de foarte scurta distanta in regim de naveta suburbana, mai ales in jurul capitalei - asta-i diferenta principala fata de restul Europei. 
Cand esti amenintat cu ban permanent pentru ca ai criticat pozitia publica a unui politician, nu se mai poate numi conversatie sau forum, ci campanie electorala. Imi pare rau, dar din pacate, sunt nevoit va urez la revedere!

AndreiB

#2127
Nici cei pe lunga distanta nu au cum sa fie foarte numerosi la frecventele slabe din Romania (e.g. 4-5 tpz Cluj, Iasi, Timisoara, Galati etc vs. e.g. 1tph Varsovia- Cracovia).

fulger nc

#2128
  Nu stiu daca ar putea face cineva un calcul raportat la nr de cetateni si km existenti la unii din vecini.
  Asa pe deasupra raportat la populatie iese ca suntem cam la un sfert din capacitatea unora.
  Exista margine de crestere.

fulger nc

#2129
https://railwayrecycling.co.uk/ideas-for-use/
Nu fac reclama.
Doar o idee ..vizual , despre ce vorbeam .
  Si legat de spatii comerciale in jurul garilor , Cfr are vagoane vechi cu duiumul , de toate felurile.
  Cat de greu poate fi convertirea unora in spatii comerciale , izolate pe interior , amenajate ptr nevoi diverse.Sunt mult mai in consonanta cu arhitectura garilor vechi , decat chioscuri albe de aluminiu , sau policarbonat.
   Adica prefer sa fie unul din asta de la care imi iau bilet de autobuz si ziar la iesire din gara , decat un cub de policarbonat plin de hartii lipite pe el.